Släpp kontrollen - låt hästen ta över.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
Sv: Släpp kontrollen - låt hästen ta över.

I hästens värd så finns det inge idag är du snäll idag får du bestämma..
Man får inte förväxla hästens beteende med våra..
Vi mäniskor skulel ju bli arga ledsna och sårade om en hela tiden sa åt en vad man ska och inte ska göra..
Medans en häst känner sig mera trygg att ha de så!

I en hästflock finns det en ledare den talar om när du får dricka vattnet.. först ska ledaren dricka sen går de fint i tur och årdning enligt rang.
Den som ligger längst ner i rang får dricka sist.
Försöker den gå om i kön kommer de andra hästarna tala om klart och tydligt om vad det tycker om detta.

Sedan finns de de som känner sig starka och vågar utmana någon i rang.. kanske de lyckas... kanske inte...

Samma sak gäller ju mellan häst och människan..Det är ju vi som ska bestämma alltså vara ledaren..
Ska de funka att vara med häsatr på ett säkert sätt måste vi få de förtroende för hästen att vi blir ledare och bestämmer..
Det funkar ju inte att komma på en hopptävling och så får hästen för sig att nä nu ska jag inte galoppera utan jag ska stå här för jag bestämmer.

Eller att hästen bestämmer nu är jag trött på att gå bakom dig nu ska jag gå framför dig..

Om man ska ha någe nytta av sin ridhäst så ska ju hästen skratta trava galoppera göra skänkelvikning osv när ajg säger att den ska göra de och inte när hästen har lust eller vill göra det!

Då kan man ju lika väl lägga ner allt vad ridning heter!

Sen självklart kan man ju kompromissa.. känner man att hästen är slö och inte vill ridas i paddocken..Ja men oki då vi kör 5 minuter här sen rider vi ut en sväng ist!

Min häst får aldrig bestämma över mig har jag sagt stå still är de detta som gäller.. för de kan handla om liv och död att den lyssnar på mig och lyrder mig..
Var med om att min dåvarande häst trampade ner i ett hål i skogen och en sten hindrade han från att kunna ta upp hoven..
Hans ben och liv räddades tack vare att han hade lärt sig att lyssna och lyda mig..
Jag sa lugn STÅ still

I hästens värd så finns det inge idag är du snäll idag får du bestämma..
Man får inte förväxla hästens beteende med våra..
Vi mäniskor skulel ju bli arga ledsna och sårade om en hela tiden sa åt en vad man ska och inte ska göra..
Medans en häst känner sig mera trygg att ha de så!

-klipp-

Samma sak gäller ju mellan häst och människan..Det är ju vi som ska bestämma alltså vara ledaren..
Ska de funka att vara med häsatr på ett säkert sätt måste vi få de förtroende för hästen att vi blir ledare och bestämmer..
Det funkar ju inte att komma på en hopptävling och så får hästen för sig att nä nu ska jag inte galoppera utan jag ska stå här för jag bestämmer

Ett typiskt ex på vad jag menar med att man förväxlar ledarskap och lydnad.

Det handlar inte om något 'ledarskap' som kan hittas någon motsvarighet till i det vilda att vi bestämmer vilken gångart hästen ska gå i, och vilken väg den ska galoppera mellan hinder som vi bestämmer att den ska hoppa över.

En ledare i en hästflock är eg inte 'någon som bestämmer' rakt av, utan någon som 'respekteras och har sista ordet i fråga om fara, om första tjing på maten'

Det händer ALDRIG i en hästflock att, som du säger "om en hela tiden sa åt en vad man ska och inte ska göra..". Det händer ALDRIG.

Om en ranghögre sjasar iväg en ranglägre från maten, så om den ranglägre vill gå några meter bort och stå och glo, gå 300 meter bort och beta, galoppera det snabbaste den kan, öva spanskt skritt, eller lägga sig ner och ta en middagslur innan maten - det SKITER den ranghögre högaktningsfullt i. Ranghögre är nöjd med att ranglägre hörsammade 'stick, det är min mat, jag äter och jag vill äta ifred'. När ranglägre gjort det upphör ranghögres intresse för vad ranglägre gör ISTÄLLET.

Så, det går inte att försöka översätta ledarskap rakt av på ridning. Det kan tas med upp på ryggen såtillvida att hästen har förtroende för sin ryttare i egenskap av ledare, att hästen litar på att om ledaren säger det är okej, då är det det. Men inte såtillvida att det är ledarskap att hästen gör de krumelurer vi bestämmer att den ska. Det är inte ledarskap, det är kompanjonskap och vilja att göra rätt för att få det som är sammanknippat med att göra rätt, dvs beröm, en klapp, göra ngt roligt, arbetet avslutas eller vad det är. Eller i mindre pedagogiska utbildningsmetoder - slippa det obehag som göra fel medför.

Men det har INGET med ledarskap att göra. Alls. Detta uppbackas av att vem som helst kan sätta sig upp och rida en välskolad häst, vem som helst kan leda en välfostrad häst etc. Och man blir inte ledare per automatik hos en häst för man är människa. Däremot har en rätt fostrad häst lärt sig ha förtroende för människan, och villigt utföra det som människan begär av den.

men LEDARSKAP, är något helt annat. Ledarskap för tvåbeningar är det som gör skillnaden på vem som kan få hästen att gå över den jätteläskiga bron den aldrig sett förr t ex. Dvs det är en fråga om förtroende och respekt. Och det förtjänas. Men har inte ett jota med galoppombyten att göra.

Jag håller helt med dig!

Jag sitter varje kväll när jag är färdig med min häst och släppt henne i hagen och bara tittar mellan 30-60 minuter.
Har lärt mig mängder av det, även om det mest bara är lugnt betande hästar att titta på.
Så är flock livet otroligt fascinerade att titta på.

Frågan är vad man då som människa ska göra för att uppfattas som en bra ledare:confused:

Jag tror, att man måste tänka på vad som är viktigt för hästen att en ledare är:
Lugn och trygg är ju självklart.
Att hojta/skrika och än värre slå, skapar då inget bra ledarskap.

Gå först tror jag också har rätt stor betydelse, därför tillåter jag inte min gå först, när jag leder henne. Det är ledarens roll att gå först helt enkelt.
(är för övrigt inga problem med min, hon försöker inte ens)

Bestämma över maten det är nog väldigt viktigt, jag tar spannen och så får hon vänta medan jag rör i den en liten stund (typ max en halv minut eller så) hon får vänta helt enkelt till jag sätter ner den och säger varsågod.
Vist händer det att jag har en nyfiken nos som vill lägga ”näsan i hinken” men det räcker att jag harklar mig eller bara säger nej.

Vad mera? Alla tips mottages med ödmjukhet, trots allt är det inte helt lätt att förstå en helt annan varelse som ser saker ur ett annat perspektiv.

Det där med lydnad i ridning/körning och med mera, som tex det där med att lära sig stå still på kommando, det skulle jag nog mer kalla för dressyr (i ordets betydelse att man lär hästen att lyda och inte i det som kallas dressyr ridning alltså) och inte direkt ledarskap.
Har lärt min häst röst kommando.
Hon är väldigt duktig på det, men jag ser det mer som dressyr än ledarskap.

det går inte att förväxla ledarskap ÄR lydnad...

Att lyda är att göra som någon säger.. och är du inte ledaren så har du inte behörighet att säga vad ledarens ka och inte ska göra...
En låg rangad häst har aldirg behörighet att säga åt ledaren att lyda ...

Ber jag om en sak så om min häst lyder eller inte lyder handlar om den ser mig somledare eller inte..
Om den ser mig som ledare kommer den att göra som jag begär(bra lydnad) ser den inte mig som ledare kommer den inte göra som jag ber den om...

Så lydnad och ledarskap är samma sak=)

Som sagt, du är ute och cyklar där, men jag tror det är dålig ide att vi träter om det.

Det händer ALDRIG i en hästflock att, som du säger "om en hela tiden sa åt en vad man ska och inte ska göra..". Det händer ALDRIG.

Om ledaren i flocken säger NU drar vi så kan jag lova att alla häsatr kommer lyda och springa efter..

Om ledaren kommer fram till en vattenhink för att dricka kommer jag lova att den lågrangade hästen kommer att gå därifrån när ledaren kommer OM ledareninte vill att den ranghöge ska få stå kvar...

Alltså sker det DAGLIGEN att den högre rangade hästen talar om för den lågrangade hästen vad den inte får göra och får göra...

I djurens lag finns inge rättvisa det finns bara ego jag ska överleva...

Hur många djur har inte dött som är lägst i rang??
man har sett på naturfilmervildhäsatr som svält och törstat ihjäl för när det väl är deras tur att dricka så har alla de andra häsatrna druckit upp allt.
Och när det kommer ett lejon så drar alla ingen av hästarna vänder om för att skydda den lågrangade hästen somär svag..
För dom vet att det är ingen ide den är för svag och de kan riskera sitt egna liv..Flocken måste överleva för att kunna fortplanta sig!

Djur funkar inte som människor vi sätter på oss brandmansdräkter och sen in i elden och letar eter främmande människro.. En häst skulle ALDRIG riskera sitt liv för en annan flockmedlem är jagad av ett lejon...

Att låna en häst ta över lydnaden låta den få göra lite som den vill är ju livsfarligt.

Vad händer den dagen du ska tala om att n u är det dags att lyda mig??
Jo hästen kommer bli livsfarlig och sga ifrån!

och det är 500-1200 kilo vi håller på med.. inge barnlek som sagt.. utan farliga djur när det går överstyr..

Jag ser allt för ofta hästägare somlåter sina hästar klia sig hänga med huvudet på axeln och säger att nu gosar hästen se så sött...
En häst gosar aldrig.. utan det är ett hingstbeteende hingsten trycker/hänger på stoet för att kolla omhon är redo sen bestiger han henne..
Kul att få en stor häst på 500 kilo på sig bara för man trode den stod och gosade med en:crazy:

Eller hästar som drar när man kommer till agen?? varför tror du dom gör de?? ja int är de för man är ledaren och har bra lydnad iaf:grin:

Jag som har studerat just hästens beteende i flock och med människor har genom åren kommit fram till olika saker..
En sak är att för många hästägare förmänskligar sin häst och relaterar till sig själv när de tänker på hästen!

Några ex

Åhh jag fryser på med täcke på hästen för det är ju sååå kallt ute för jagfryser:crazy:

Jag skulle inte gilla att stå ute om natten därför ska inte min häst heller göra de

Ja finns många meningar man har fått höra genom åren:crazy:

Jag har setat åtskilliga dagar och studerat häsatr i flock och filmat tältat utanför hagen just för att kunna ha koll 24/7

Men hur som helst folk får ju ha vilka häsatr de vill.. vill man låta en häst vara ouppfostrad göra som den vill och inte vara lydig så är de ju upp till var och en.. så länge man trivs med att ha de så är de ju lugna puckar...

Jag personligen vill inte ha de så och hanterar inga hästar som är så heller.
Mitt liv är för viktigt för att riskera de till ouppfostrade djur!

Min häst gnäggar kommer fram i hagen så fort jag ropar.. hon blir glad av att se mig..Har ajg henne lös så följer hon mig dit jag går..En häst skulle aldrig ara så glad och följsam om den inte trivdes med livet och med mig!

Om ledaren i flocken säger NU drar vi så kan jag lova att alla häsatr kommer lyda och springa efter..

Om ledaren kommer fram till en vattenhink för att dricka kommer jag lova att den lågrangade hästen kommer att gå därifrån när ledaren kommer OM ledareninte vill att den ranghöge ska få stå kvar...

Alltså sker det DAGLIGEN att den högre rangade hästen talar om för den lågrangade hästen vad den inte får göra och får göra...

Dagligen, javisst. Men inte en timme i sträck, eller så kontrollstyrt som vi människor hanterar våra hästar. Den ranglägre kan själva välja tempo att följa med flocken, kan gira undan från något den tycker är läskigt etc. Den går undan för ranghögre, men kan sen när den gått undan göra vad den vill.

Medan vi människor under vår träning av hästarna inte slutar kräva på en lång stund. Vid ridning te x, så vi kräver att de ska göra som vi begär hela tiden. Även i 'fri skritt på långa tyglar' kräver vi en massa saker. T ex att de ska fortsätta i just skritt, inte stanna, inte byta gångart, inte vända. Utan fortsätta skritta dit vi vill. Sedan bestämmer vi att de ska börja trava, när de ska börja trava, hur länge, i vilken form, åt vilket håll. Osv osv.

När såg du en hästflockledare beordra galoppombyten sist? Eller serpentiner över medellinjen? Eller kontrollstyra exakt i vilket tempo, takt och form en ranglägre ska röra sig, och fortsätta med detta en lång stund?

Ledarskap (dvs förtroende och respekt) och lydnad i meningen att stå still där och när vi vill, lyfta fötterna, fatta rätt galopp, blir ridna rent allmänt handlar inte om flockledarskap, utan om träning/dressyr/lydnad/vad man vill kalla det. Men inte ledarskap.

Övrigt i ditt inlägg antar jag var knapplån och riktat allmänt till tråden?

Du har missat en mycket viktig poäng: Den här tråden handlar inte om hästar rent allmänt, eller jo, vissa inlägg gör det, men för att ta mig själv som exempel så säger jag INTE "Så här gör jag och så här borde verkligen alla andra göra också". Mina inlägg i den här tråden handlar om ett speciellt förhållande mellan mig och min gammeltant.

Att låna en häst ta över lydnaden låta den få göra lite som den vill är ju livsfarligt.

Typexempel. Min gammeltant har "bestämt över mig" i 12 år nu. Jag lever och mår bra. :D

Jag ser allt för ofta hästägare somlåter sina hästar klia sig hänga med huvudet på axeln och säger att nu gosar hästen se så sött...
En häst gosar aldrig.. utan det är ett hingstbeteende hingsten trycker/hänger på stoet för att kolla omhon är redo sen bestiger han henne..
Kul att få en stor häst på 500 kilo på sig bara för man trode den stod och gosade med en:crazy:

Nu kommer jag att få på moppo, men i min värld så kliar sig hästen på sin bästa vän. Jag ser det som en hedersbetygelse om mina hästar väljer mig som "klipartner". De har verkligen aldrig försökt bestiga mig, jag lovar! En av dem är hingst dessutom. Sen ditt påstående att hästar aldrig gosar väljer jag att besvara med en bild:
Belinda2.jpg

Vad händer den dagen du ska tala om att n u är det dags att lyda mig??
Jo hästen kommer bli livsfarlig och sga ifrån!
Å tusan, det måste jag tala om för Madam.:angel:

Ja man kan få dom att sitta i knät. Been there, done that,,,,,,,,,bredarslade tanter,,,,,,,,,:angel:

*fasen vad fel jag gjort på dom 25 år jag hanterat hästar,,,,,,,,att jag överlevt*:crazy:

*skriver under på det*

Har funderat på det här med flocken. Tror att det är populärklyschor som florerar ibland. Jag har studerat vår flock på tre hästar, som ibland byter medlemmar.

Hästarna kliar sig på varandra. De stryker huvudena på bakdelarna. Alla har situationer när de flyttar på varandra, inte bara ledaren utan även den ranglåge kan flytta på sina kamrater. De äter och dricker samtidigt ibland.

Så det finns inte bara en sanning.

Norrland

Jag tror att du har en poäng. "Nh-sättet" att tänka är inte alltid applicierbart, tycker jag. Och det löser inte alla problem.

För mig är hästar olika och de kräver olika hantering. Vissa är lätta att hantera andra är svårare. Man får hitta rätt beroende på häst. Slappare eller strängare.

Ibland drar jag efter andan när jag sett bilder på dig och din häst. Det skulle inte funka på vår gammelvalack. Vi skulle sitta som en ketchupfläck på boxväggen. :eek: Med honom har vi ett respektfullt samarbete där vi vet var vi kan ställa krav och inte. Boxen är då hans territorium. Den andre yngre kan vi "pressa" rätt så mycket. När hans gräns nåtts nafsar han till.

Så du har en poäng. Allt handlar bara inte om ledarskap. Det handlar om individ främst, tycker jag. Och att vara hästmänniska handlar mycket om att kunna läsa individer. I alla fall i min bok ;)

Norrland

Jag tror oxå mycket på det där med förtroende och kompanjonskap. Respekt och känsla. Lyhördhet för hästens sinnestämningar. De är ju inte exakt likadana alla dagar precis som vi inte är det heller.

Lydnad låter inte så lustfyllt... mer tvång och bestraffning... om jag får överdriva lite... :cool:

Jag tror mycket på att ha roligt tillsammans. Men så klart låter jag aldrig min häst ta över helt... då skulle han snabbt bli helt odräglig...

Han har förtroende för mig och jag för honom

Senast ändrad:

Jag har exakt samma erfarenhet av 'tamhästflock' som norrland. Dock misstänker jag att i mer pressat läge, t ex svält/törst/etc så skulle det vara kinkigare med rangpositionerna, iaf mellan vissa hästar.

Något jag också ofta noterat, vilket ju är lite 'i linje' med den här tråden är hur unghästar behandlas. De sätts på plats och vet sin plast i flocken, och kan blir rejält åthutade om de är ohörsamma. Men jag har också upprepade gånger under lek sett äldre och ranghögre häst låta unghästen få 'ta över' en stund t ex. Svårt att förklara i ord, men varit mycket tydligt att den/de äldre och ranghögre inom ramarna för lek/bus inte bara låtit utan även uppmuntrat unghästen att ta plats, att ta för sig, att få bossa lite. Mer med de försiktiga, mindre med de som har lätt för att tro att de king of the hill.

Lika tydligt har det varit när leken avbrutits och det är 'tillbaka till allvaret'.

Kan se det hos nuvarande herrar med. 14 årig herre, och 2 årig odåga. Det är den äldre mannen som är flockledare, de äter ochd ricker osv oftast ihop, men säger den äldre 'stick' så backar slyngeln undan. Men under lek har jag flera gånger sett äldre herrn uppmuntra till lek, nafsat, bitit och 'satt igång' den lilla, som ju inte är nödbedd. Och sen låtit den lilla 'sjasa bort' honom, stå och 'kampa' på bakbenen, att den äldre gått undan när den lilla vänt baken till osv. Sen när äldre herrn bestämmer att nu är leken slut, så räcker det med ett bakåtstruket öra och en 'elak' blick för att den lilla vackert ska lomma iväg och falla in i ledet igen.

Dvs småttingarna uppmuntras att, med förmänskligande ord, lära sig ta för sig för framtiden. Alla mina unghästar har i hemmaflocken varit ranglåga, men samtidigt i många situationer fått 'flyta runt utanför rangordningen' i flocken och äta med dem de vill etc. I andra flockar har de sällan varit lika ranglåga som hemma, och de har aldrig (än) haft minsta problem i andra flockar. Och det tror jag är just för att de fått lära sig att ta för sig genom leken/vad man ska kalla det.

Ledarskap (dvs förtroende och respekt) och lydnad i meningen att stå still där och när vi vill, lyfta fötterna, fatta rätt galopp, blir ridna rent allmänt handlar inte om flockledarskap, utan om träning/dressyr/lydnad/vad man vill kalla det. Men inte ledarskap.

Jag personligen ser på ledarskap på ett annat sätt, ledarskap kan man inte få utan att också öva en viss disciplin och lydnad. Utan lydnaden så kan man inte sätta ledarskap eftersom hästens förhållningssätt till oss är annorlunda än till andra hästar. Vi kan aldrig bli flockledare för att hästen kommer ALLTID att göra skillnad på dig och andra hästar.

Det är lite svårt med exempel men om man nu skulle ta en av NH tränarnas grund lekar- 7 games, så handlar de främst om lydnad som utvecklas till tillit. Att lära hästen att du kan ta på den när du vill och var du vill är inte något som är naturligt för den på något sätt utan måste först etableras genom en viss lydnad. Att hästen ska lära sig att stå stilla och acceptera att du kan ta på den, när den sedan lärt sig att du kan göra det så kommer tilliten eftersom den inser att du inte tänker skada hästen.
Allt vi gör med hästen byggs på lydnad och ledarskapet kommer när hästen lärt sig att vi människor går att lita på- och vissa människor måste man respektera mer än andra.

Men jag har också upprepade gånger under lek sett äldre och ranghögre häst låta unghästen få 'ta över' en stund t ex. Svårt att förklara i ord, men varit mycket tydligt att den/de äldre och ranghögre inom ramarna för lek/bus inte bara låtit utan även uppmuntrat unghästen att ta plats, att ta för sig, att få bossa lite. Mer med de försiktiga, mindre med de som har lätt för att tro att de king of the hill.

Detta sker troligtvis för att den ranghöge hästen känner att han kan släppa loss lite eftersom unghästen ändå vet sin plats. Att han inte uppmuntrar bråkstaken är självklart, den vet ju inte vad som gäller, medan den lite mer försiktige vet redan vad som gäller och vem som bestämmer- då kan man lungt låta hästen utvecklas och ta plats.

Jag minns alltid att det är den ranghöge hästen som jagar andra hästar allra minst just för att den är inte orolig om dess position i flocken medan de hästar som är osäkra gärna jagar de andra ovanligt mycket.

Usch, man känner ju sig riktigt hemsk nu.. Det verkar som att hästhållning för er är väldigt "lulligt o gulligt", och att ledarskap är viktigt.. Det är viktigt hur hästen tycker och höjer man rösten åt den är man hemsk, allt ska ske viskande och allt ska kompromissas. Min häst är RIKTIGT stöddig vad gäller hantering, han gillar att försöka ta övertaget och bestämma och det är mycket hingst över honom än. Jag är tvungen att ha stränga regler med honom, och han lyder mig utan att protestera. Detta har vi dock stridit om många gånger, då han har en tendens att "glömma" saker och ting. Om jag säger åt han att stå still ska han stå still, han ska inte fippla med benen när jag lindar dem, och vi rider dit jag vill och känner för.

Detta betyder dock inte att jag inte lyssnar på min häst, och jag anser inte heller att han är som en robot för mig. Det är bara det att jag har valt rutin och min egen säkerhet framför en så stor och stöddig häst som min som tror att han får bestämma mellan varven.
Jag vill helt enkelt bara att han ska göra som jag säger, när jag säger och vad helst jag säger. Och han gör som jag säger, när jag säger och vad helst jag säger (kanske inte lika villigt alla gånger), och vi är väldigt nöjda med hur vi har det.

Sen har jag lite svårt att tro på ingen här någonsin höjer rösten till sin häst, någongång räcker helt enkelt nerverna till på alla..

Detta är absolut inget påhopp, ville bara berätta hur vi har det, en annan synvinkel på saken :) och ursäkta om det blev lite luddigt :)

Svarar bara- Respekt är inget som man tar sig.
Man förtjänar den.
Det är det äldsta stoet som vet var de bästa betena o vattenhålen finns.- ledarstoet har hästminne
Ledarhingsten går sist eller runt o skyddar flocken.

det finns ngt som kallas för tillit oxå.
Släpp lite på kontrollen o se en lycklig häst.

Men trots att jag är så "sträng" mot honom är han i min mening lycklig.. Han gnäggar och kommer emot mej när jag går mot hagen, vi tycker om att busa och leka i paddocken dagen efter en tävling, han har alltid öronen framåt och är lyhörd i stallet, även om jag har kontrollen. Jag har haft min häst så länge att jag känner honom, både som häst och som min kompis, och jag tycker han är lycklig ? :/
Han verkar nöjd med sitt liv och med mig, finns det verkligen ingen chans att det kan stämma trots att jag kontrollerar honom?

Fast det du skriver är inte samma som Nielas inställning.

att man sätter gränser är en sak.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 388
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 460
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?