Släpp kontrollen - låt hästen ta över.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
A

avslutat medlemskap

Ja som rubriken lyder, är det fler än mig som låter hästen bestämma det mesta och som lämnat över det sk. "ledarskapet"?

Min Madam är ju lite speciell men väldigt social och gör det mesta rätt från början. Smart, intelligent och en underbar individ, dock med en ganska sjuk humor som att anfalla mig och busa med mig när hon tycker att vardagen behöver livas upp lite.

Jag har ju haft flera hästar, inte bara egna, och jag har låtit dom också tagit över MEN konstaterat fakta: dom gör det bara till en viss gräns, sen frågar dom om det är okej.

Jag har hittills under dom 25 år jag hållit på med hästar aldrig använt spö, aldrig skrikit åt nån häst utan pratat med dom i normal samtalston och DOM RESPEKTERAR MIG och lyssnar på vad jag säger.

Jag har kommit till den slutsatsen att dom är precis lika smarta som vi människor bara dom får chansen att utvecklas och inte bara gör saker på kommando. Det finns inget "rätt" eller "fel" anser jag, utan bara olika sätt att göra saker på.

Är det flera som lagt ledarskapet på hyllan?

Sv: Släpp kontrollen - låt hästen ta över.

Så som du beskriver det så låter det som om du har ett utmärkt ledarskap till din häst. Du skriver att dom respekterar dig och lyssnar på vad du säger utan att du använder psk eller höjer rösten. Det är ledarskap för mig. Att använda spö (som bestraffning) och skrika är inte detsamma som ledarskap utan snarare dålig horsemanship. Så enligt vad jag kan läsa så tycker jag inte att du har lagt ledarskapet åt sidan, snarare tvärtom ;) Bra jobbat!!!

tycker de är att ha ett bra ledarskap..de är inte att låta hästen ta över, utan att ha ett bra ledarskap och att man litar på hästen.
respekterar hästen än så är de just ett bra ledarskap man har.

att använda spö och skrika på dom har inte med ledarskap att göra.
ledarskap är inte för mej iallafall att ha kontroll över varje steg dom tar..ledarskap är just de som du beskrev.

Senast ändrad av en moderator:

Hm. Jag vill gärna känna att jag har "sista ordet" i en diskussion med hästen om det handlar om något viktigt. Men ibland får kusen bestämma själv, välja väg osv. Det tror jag är nyttigt för dem också, djur är inga viljelösa robotar och att utveckla lite självförtroende kan aldrig vara fel.

När min gammeltant fyllde 20 så tänkte jag att nu har hon nog inte så många år kvar att leva, så jag slutade uppfostra henne. Tänkte att hon kunde få bestämma sista tiden. Idag är hon 32 och jag är hennes lilla bejänt ... :love:

De andra hästarna är jag lite strängare mot. De är trots allt bara 1, 1, 2, 6 och 15 år.

Min häst var väldigt lydig när jag fick honom. Så lydig att jag tyckte det var jobbigt. Han var NH tränad. Inget ont i det men han hade tappat sitt naturliga beteende och kollade bara hur han skulle förhålla sig till mig. Han var van att gå bakom när man ledde honom och råkade han komma upp bredvid så blev han stirrig. :confused:Det tog lång tid innan han förstod att han fick gå bredvid mig. Jag har låtit honom vara mer häst. Har han en dålig dag så jobbar vi inte utan vi leker istället.:idea: Han gillar att bära på saker, busa och att sparka boll. Jag har aldrig behövt höja rösten till honom utan han förstår ändå. Han är tankeläsare, och jag tror att jag är rätt bra på att läsa honom oxå. Min häst är min bästa vän och jag vill att han ska tycka om mig och det gör han.:love: Jag vill att min häst ska vara trygg med mig. Slår man dem så slår man sönder förtroendet och skapar rädslor hos hästen, ibland t.o.m ilska och av det blir det bara fel. Jag tror du och din häst har ett fantastiskt kamratskap. Grattis!!:bow:

Kör med samma stil men inte har jag lagt ledarrollen åt sidan för det.

Min medishäst får bestämma mycket själv men när jag säger till då gör hon glatt som jag vill.

Går jag och ställer mig vid fodret i hagen så står alla hästarna och väntar på att jag ska bli klar innan dom lugnt går fram, likadant när jag fodrar i boxarna ingen buffar eller försöker tränga sig på utan dom väntar tills jag gått ur boxen innan dom börjar äta.

Det grövsta hot jag någonsin har använt mot ett djur är att lyfta ett finger i luften men alla lyssnar ändå när jag säger nej och respekterar det.

Jag har kommit till den slutsatsen att dom är precis lika smarta som vi människor bara dom får chansen att utvecklas och inte bara gör saker på kommando. Det finns inget "rätt" eller "fel" anser jag, utan bara olika sätt att göra saker på.

Håller helt med om det.

Ge djuren respekt och man får respekt tillbaka.

Min häst var väldigt lydig när jag fick honom. Så lydig att jag tyckte det var jobbigt. Han var NH tränad. Inget ont i det men han hade tappat sitt naturliga beteende och kollade bara hur han skulle förhålla sig till mig.

Det naturliga beteendet går ut på att hålla sin rangordning i flocken, en flockledare låter inte en individ med lägre rangordning få ta över. Så detta är i allra högsta grad ett naturligt beteende i hästens ögon, fast du valde att förmänskliga din häst.

En bra flockledare behöver inte skrika eller bestraffa för att respektive ska förstå signalsystemet, det räcker med att man är tillräckligt tydlig och tillräckligt ranghög.

Det är roligt att läsa att det finns fler "där ute" som, precis som jag, umgås som individer med sina pälsklingar istället för att bestämma och domdera. Ger man kärlek så får man kärlek tillbaks och då behöver ingen bestämma.

Teamwork har alltid varit det enklaste och bästa redskapet att nå målet och kompromissa måste man få tillåta sig att göra när det gäller levande varelser. Det är då man blir en del av varann.

jag låter inte mina hästar "ta över" men vi samarbetar. allt tjaffs om "ledarskap" är jag käkfärdig på.

hästarna har ett språk med andra hästar men en sund häst vet att människor är människor-inte hästar. jag skulle då inte vilja varken leka eller fajtas med en häst på hästars vis :crazy::angel: det skulle vi sköra människor antagligen inte komma helskinnade ifrån :crazy:

dominans ger inget samarbete. det gör bara respekt gentimot varandra :D

Det beror på..jag fick hem en helt kuvad häst och jag började låta honom bestämma, han har så smått börjat hitta ur skalet och jag tror det är tack vare det.

Sedan har jag hästar i ålder 2, 2, 16, 17, 20 varav de flesta är halvgalna och behöver någon som säger ifrån ibland ;)

Jag har kommit till den slutsatsen att dom är precis lika smarta som vi människor bara dom får chansen att utvecklas och inte bara gör saker på kommando.

...Och all forskning om hästens beteende och anatomi säger emot dig där..

Det finns inget "rätt" eller "fel" anser jag, utan bara olika sätt att göra saker på.

Jodå, det finns rätt och fel i uppfostringssammanhang- det är FEL att misshandla hästen för att den inte gör som du vill. Det är FEL att svälta hästen för att den ska förstå att den inte får bita människor. Det är FEL att bryta mot svensk djurskyddslag etc..

Självklart finns det rätt och fel, annars skulle inte svensk lagstiftning om djurskydd finnas. Vissa sätt att lära sin häst saker är bara helt enkelt fel.

kl

när ni skriver att ni låter hästarna bestämma vad menar ni då?
får hästen buffa och gå över än och gå som den vill överallt och köra bort än när den vill flytta på än för man står ivägen för maten och bestämma om den vill arbeta eller inte osv..?

vad får hästarna som får betämma liksom bestämma?

för de är vad jag tänker på när folk säger att dom låter hästen bestämma..

jag är inte så extremt noga och min häst får ha många åsikter men han måste samtidigt respektera och lyssna på mej, han får tex inte buffla fram och klia sej på mej eller dra iväg i grimskaftet eller vägra gå en väg jag vill gå eller vägra lämna gårdsplan och inte lyssna helt enkelt.

har man respekten så har man ett bra ledarskap, kan inte tänka mej riktigt att folk lägger ner ledarskapet på de sättet väl? då skulle ju hästarna bli helt odrägliga att hantera tillslut?

hästen respekterar ju än just pga ledarskapet...och då kan man ju inte lägga ner de ledarskapet?

Senast ändrad av en moderator:

Alltså- jag fokuserar inte på ledarskap/icke ledarskap, om det är det du menar.
Men jag vill vara en trygghet för min häst och jag vill att den ska lyssna på mig när jag kommenderar något.
Exempel - hästen får gå och titta och nosa på saker och ting. Så länge inte jag ber den om annat eller att mina kommandon motsäger det hästen vill göra. Hästen får vända sig om i stallgången (sitter bara fast i ett grimskaft), det gör inget. Men den ska gå lätt att flytta tillbaka om jag vill det.
Hästen får stanna och titta på saker. Men ber jag den gå framåt så ska den göra det (ibland kan jag vara "snäll" och först fråga om den är redo att gå framåt, men när jag upplever att den är redo så säger jag till den att gå framåt -viss skillnad). Den får också stanna och äta gräs, så länge den går igen när jag vill det.

Med mera. Nu vet jag ärligt talat inte om jag är ledare eller inte för min häst, men kommuikation och trygghet i båda riktningar känns mycket viktigare. Sen tror jag att man kan ha ett partnerskap utan att vara diktator så länge kommunikationen och respekten finns där.

KL

Jag försökte med ledarskap.. hade lärt mig lite och fått en del förbättringar på beteendet från andras hästar (gentemot mig då) men när jag provade på min häst så. Tja. Han har alltid varit snäll och inte testat mycket, men det blev bara halvbra.

När jag tröttnade och bara var mig själv med hästen så blev allt plötsligt mycket bättre och han blev lydigare :P
Enda gången jag ''tar i'' numera är de få gånger jag tappar humöret. Som idag, blev irriterad och ryckte i tyglarna för att han vägrade gå lugnt.. jo, hjälpte jättemycket :smirk: . Skäms fruktansvärt och kelade med honom en halvtimme efteråt. x) Men det händer väl 2ggr per år ca, så jag kan nog säga att jag inte använder hårda medel i träningen av min häst :)

jag har en tvååring, och om jag skulle lägga ner ledarskapet nu, så kommer hon att utvecklas och bli en farlig häst,utan någon respekt för människan.

så nej, jag tycker inte att det är en bra idé att låta sin häst ta över ledarskapet. aldrig.

när ni skriver att ni låter hästarna bestämma vad menar ni då?
får hästen buffa och gå över än och gå som den vill överallt och köra bort än när den vill flytta på än för man står ivägen för maten och bestämma om den vill arbeta eller inte osv..?

Var och en måste sätta sina egna gränser. Det gör inte mig så mycket om hästen buffar till för att den "glömmer bort sig" och vill bli kliad, det kan jag ha förståelse för. Men jag puttar vänligt men bestämt bort den när jag väl hajat till. Hinner jag inte säga ifrån innan hästen gör "fel" så tänker jag inte bestraffa för det, detsamma gäller om hästen tränger bort mig dvs flyttar mig. Den ska inte göra det, men så länge det är lindrigt och situationen inte farlig så tar jag på mig det om jag varit för seg med att reagera, försöker vara mer på hugget nästa gång så jag kan flytta bort hästen innan den flyttat mig. Om den är på väg att kliva PÅ mig (sällsynt) så hävdar jag utrymmet å det bestämdaste eftersom det riskerar att bli farligt för min hälsa.

Jag tycker överlag det handlar mycket om ödmjukhet. Hästen ska inte behöva betala för mina misstag. Om jag placerat hästen eller mig sjlv fel och hästen därför inte går dit jag vill, då känns det inte som någon idé att tvinga den. Hellre stanna den isf eller försöka väja undan åt annat håll om det riskerar att bli farligt annars. Sen gäller det att vara konsekvent med de kommandon och hjälper man ger - kanske framförallt drivande och förhållande, att man ger dom i hyfsat bra timing så hästen har en chans att lyda, att man inte ger motsägande hjälper, att man ser till att få ett svar på sin hjälp och inte göra det bekvämt för hästen att ignorera en hjälp. Vilket betyder att jobbet i sig kan hästen komma undan - om jag varit oskicklig nog att inte få till det - men hjälperna måste jag vara konsekvent med för att kunna ha en bra kommunikation på hästryggen.

Låter inte hästar bete sig aggressivt eller utmanande, särskilt inte vid matdags. Då får den ingen mat helt enkelt förrän den flyttat sig en bit bort och står med öronen framåt.

Men som sagt så anser jag mig inte vara något extremfall som låter hästen göra ditt och datt. Bara att jag *vet* att min häst vill vara till lags så är han inte det har han en anledning till det. Då känns det som att man kan tillåta en del friheter. Ju tydligare hästen vet vad som är ok och vad som inte är ok, desto mer friheter känns det som att man kan ge utan att de utnyttjar eller missförstår den.

HeJ!

Låter som om du har ett underbart förhållande til dina djur!

Själv har jag precis skaffat ny pålla, så vi håller fortfarande på att göra upp om reglerna. Hon vill inte stå i stallet, så då slipper hon det, men då vill jag få dra och lyfta i hovarna bäst jag vill istället. Jag tror vi kommer komma väl överens tids nog, när vi hittat ett gemensamt språk och en förståelse för varann..

Min förra häst fick man tyvärr vara lite mer bestämmande mot ibland, hon körde gärna över folk till både höger och vänster. Däremot fick hon också bestämma mycket själv och jag fick höra från många olika människor att hon var en av de mest personliga hästar de träffat. Målet är att den nya ska bli åt det hållet också..

/ Lavinia, som hellre samexisterar än bestämmer allt själv

Jag skulle aldrig lägga ledarskapet på hyllan. Men det kanske beror på att det är mitt sätt att hantera min häst. Jag blev införlivad i NH-världen när jag var ganska ung och detta hanteringssätt är nu helt naturligt för mig, även om jag har gjort om det och släppt vissa bitar och tagit till mig nya bitar. Jag är ingen envis typ som måste göra allt på ett sätt ;)

Jag tycker detta funkar jättebra för mig. Min nya häst söker sig till mig men är ändå självständig. Hon kan gå först, sist och bredvid om jag ber henne.

Jag skulle aldrig kunna släppa kontrollen. Jag verkligen avskyr när folk rider och säger "jaha men vill du gå åt det hållet, okej då går vi ditåt" och är helt passiva. Eller låter hästen beta i tid och otid. Jag kanske låter tråkig nu men jag är verkligen stenhård på att när vi jobbar så ska det inte ätas. Tycker nästan det är den högsta graden av "jag skiter i dig", men det kanske beror på att i alla fall när jag sett folk beta sina hästar för hand/vid ridning så är det full dragkamp sen när ägaren tycker att det är slut på betandet.

Att kunna vara sådär på samma nivå utan någon som tar sig an ledarskapet tror jag är få förunnat. Det är en sådan relation mellan häst och människa som inte uppstår varje dag och som man kanske aldrig får igen. Min gamla häst och jag har något liknande, men jag skulle ändå aldrig sluta med mitt fokus på ledarskapet. Hästar är hästar, och man ska inte förmänskliga dem. I hästarnas värld finns det alltid en hierarki.

Har en fråga som jag undrar över, när jag läser här om bestämmande rätt

Hur får man bra kontakt med sin häst?
Jag har en snällt och lydig sto.
Inga problem med att hon inte lyder mig, hon försöker aldrig tränga sig före när hon leds tex.
Flyttar sig snällt vid tillsägelse och så vidare
Väntar snällt till man säger varsågod vid mat hinken, försöker alltså inte tränga sig före.
Hon har aldrig ens försökt, så det har alltså aldrig behövts tillsägelse.

Alltid lydig i ridning/körning.
Hon är en glad och pigg häst, inte het men livlig och som sagt glad, lyder vid minsta ”kram” i tygeln resp röst tillsägelse. (rider/kör mycket på rösten, hon lyssnar bra på det)
Har gjort lite markarbete, inte så mycket, mest för jag bara kan de vanliga övningarna och eftersom hon är lika lydig där, gör vad man ber om, så blir det rätt tråkigt att hålla på med.

Hon är en trygg häst och inte speciellt ”tittig”, vist kan hon som alla bli rädd och skygga ibland, men då brukar vi stanna och titta på det som skrämmer och om det fortfarande ser läskigt ut så leder jag fram henne så hon får undersöka.

Men hon är inte kelsjuk/gossig och kommer inte när jag ropar på henne.(får alltid godis när hon hämtas)
Jag blir så avis på folk vars hästar till och med gnäggar efter sin ägare…:cry:

Min visar aldrig med en min att hon ens känner igen mig….
Och de gånger hon själv tar kontakt och vill kela de kan jag räkna på ena handens fingrar….
Tvärtom så att säga, det är inte helt ovanligt att hon ”går sin väg” när jag går ut i hagen för att ta henne, medan om en helt främmande person gör det, så står hon snällt och låter sig få grimman på.

Har haft henne i ett par år, och jag pysslar mycket med henne (ryktar och sånt)
Och vi är ute och går varje dag, jag sitter på en sten och hon får beta bredvid mig minst en 10-15 min per dag och de dagar då hon inte rids/körs blir det i regel ändå upp mot en timme

Och ja, hon är inte ”hårt hållen” hon får rätt ofta bestämma inom rimliga gränser förståss.
Men vist händer det att hon bestämmer takten när vi är ute på rid/kör tur.
Likaså när vi är ute på betes promenad ser hon något gott och vill stanna, ja då gör vi det.

Handlar det bara om hennes ”personlighet” eller gör jag något fel, kan jag göra något som ger bättre kontakt?.
Vill så gärna att hon visar mig lite kärlek tillbaks….

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 388
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 460
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?