S
sommardag
Det var ju mycket prat om detta förr och hur vanligt det var. Finns det fortfarande kvar eller har dom lagt ner?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
All försäljning under 5.000/SEK är intressant, sedan ska man ha i åtanke när det gäller travare som inte längre i sverige är "lönsamma" att det finns tränare som har s.k. "filial" i Italien.![]()
Då är det bättre att skicka den på slakt i Sverige.![]()
Då är det bättre att skicka den på slakt i Sverige.![]()
Okejokej
Men om man har en häst som inte är värd 10.000kr då? ex en gammal travare
Jag har läst (här på buke) att man aldrig ska sälja en häst för mindre än 10.000:- för annars lönar det sig att skicka den till slakt utomlands.
Angående "filialer" - jag har faktiskt tänkt på det för när man kollar i hästdatabasen på travsport.se att det är en hel del hästar som exporterats till just Italien. Verkar oftare vara Italien än något annat land...är liksom osannolikt att svenskfödda travare säljs till tävling i Italien, de har väl bättre avels- och tävlingshästar än här och behöver inte importera från Sverige.
De låga slaktpriserna beror förmodligen på att svenskarna inte äter så mycket hästkött.KL
Det bästa vore att få bättre betalt från slakterierna i Sverige. Fick knappt 1500 kr för min som gick till slakt i höstas. Inte konstigt att det finns folk som gör sig pengar på att skicka till Italien.
Dom vill att vi svenskar ska köpa lokalt producerat kött till svindyra priser, man börjar undra vem som egentligen får pengarna? 200g hamburgerkött kostar 30 kr på våran billigaste storbutik.