Slakttransporter till italien?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare sommardag
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 597
S

sommardag

Det var ju mycket prat om detta förr och hur vanligt det var. Finns det fortfarande kvar eller har dom lagt ner?

Sv: Slakttransporter till italien?

Det förekommer nog ganska mycket fortfarande. Italien betalar bra för hästkött. Det finns vad jag vet minst en stor hästhandlare som köper och säljer framför allt ard. och nsv. men även varmblodstravare. Det man kan göra själv som hästägare är att om man ska sälja sin häst så ska man se till att ta skäligt betalt (över slaktvärdet) eller om man inte kan sälja den till ett ok pris kanske välja att själv slakta den i sverige så att man inte riskerar att den transporteras ut i europa...

Liten fråga vad är slakvärdet i Italien?
(Så man inte råkar ut för att sälja häst och den slaktas)

All försäljning under 5.000/SEK är intressant, sedan ska man ha i åtanke när det gäller travare som inte längre i sverige är "lönsamma" att det finns tränare som har s.k. "filial" i Italien.:angel:

All försäljning under 5.000/SEK är intressant, sedan ska man ha i åtanke när det gäller travare som inte längre i sverige är "lönsamma" att det finns tränare som har s.k. "filial" i Italien.:angel:

Jag har läst (här på buke) att man aldrig ska sälja en häst för mindre än 10.000:- för annars lönar det sig att skicka den till slakt utomlands.

Angående "filialer" - jag har faktiskt tänkt på det för när man kollar i hästdatabasen på travsport.se att det är en hel del hästar som exporterats till just Italien. Verkar oftare vara Italien än något annat land...är liksom osannolikt att svenskfödda travare säljs till tävling i Italien, de har väl bättre avels- och tävlingshästar än här och behöver inte importera från Sverige.

Okejokej
Men om man har en häst som inte är värd 10.000kr då? ex en gammal travare

Okejokej
Men om man har en häst som inte är värd 10.000kr då? ex en gammal travare

Jag hade en travare för ett drygt år sen som pga olika anledningar inte var värd många kronor. Jag kunde inte ha kvar honom och tog bort honom på ett slakteri. Skulle aldrig skänkt bort honom för en skitsumma och sen anta att han blev en vandringspokal eller i värsta fall hamnade på slakttransport till utlandet.

KL

Det bästa vore att få bättre betalt från slakterierna i Sverige. Fick knappt 1500 kr för min som gick till slakt i höstas. Inte konstigt att det finns folk som gör sig pengar på att skicka till Italien.

Dom vill att vi svenskar ska köpa lokalt producerat kött till svindyra priser, man börjar undra vem som egentligen får pengarna? 200g hamburgerkött kostar 30 kr på våran billigaste storbutik.

Jag har läst (här på buke) att man aldrig ska sälja en häst för mindre än 10.000:- för annars lönar det sig att skicka den till slakt utomlands.

Angående "filialer" - jag har faktiskt tänkt på det för när man kollar i hästdatabasen på travsport.se att det är en hel del hästar som exporterats till just Italien. Verkar oftare vara Italien än något annat land...är liksom osannolikt att svenskfödda travare säljs till tävling i Italien, de har väl bättre avels- och tävlingshästar än här och behöver inte importera från Sverige.

Nja, om det exporteras särskillt mycket varmblodstravare (avsedda för tävling)till Italien vet jag inte. Italien ligger först på 10:e plats på listan över de länder dit travarna exporteras. Enligt en artikel i tidningen Allt för travsport exporterades 5 st varmblodstravare till Italien under 2011, men detta är ju exporter "som gått rätt till". De hästar som gått dit via slakttranporterna lär ju inte höra till den skaran...

Absolut, köttpriserna är rätt galna i Sverige tyvärr. Fick också runt 1500 kr när jag slaktade min.

KL

Det bästa vore att få bättre betalt från slakterierna i Sverige. Fick knappt 1500 kr för min som gick till slakt i höstas. Inte konstigt att det finns folk som gör sig pengar på att skicka till Italien.

Dom vill att vi svenskar ska köpa lokalt producerat kött till svindyra priser, man börjar undra vem som egentligen får pengarna? 200g hamburgerkött kostar 30 kr på våran billigaste storbutik.
De låga slaktpriserna beror förmodligen på att svenskarna inte äter så mycket hästkött.

Importerat. Slaktas i utlandet, paketeras och skickas sedan tillbaka.
Sedan borde ju priserna ligga lägre på hästköttet i butik om det var låg åtgång, och kö på slakterierna.

Senast ändrad:

Jag tror att in slakterierna ger bättre betalt för en slaktad häst, så är de fler som väljer att slakta i Sverige. Jag tycker att de är slakterierna som tjänar mest på häst slakt, betalar nästan ingenting för en häst, men säljer de jätte dyrt i affärer. De finns åtgång på häst kött annars hade man inte vart tvungen att importera. Så om man ska slippa häst transporter måste slakterierna börja betala mer för varje slaktad häst.

Ofta är den "oxfilé" du äter på billiga restaurangen något helt annat än oxfilé. Hästfilé till exempel.

Inte bara slaktpriset avgör när dessa stackare skickas till Europa (även Belgien är ett populärt slutmål). Utan hästar som inte är godkända här som livsmedel pga av mediciner skickas då till andra länder där inget sånt efterfrågas...Här blir slakten av en sån häst bara en kostnad.

Sen importerar vi tillbaka köttet i form av korv, salami, hamburgekött osv. Kött från hästar som som aldrig skulle bli livsmedel överhuvudtaget.

Läste på den svenska hamburgeköttet Pärssons innehållsdeklaration. Där står det hästkött från SYDAMERIKA:eek:
Hur har dessa hästars liv varit, medicineringar osv osv:crazy:

Vi skulle verkligen behöva äta mer SVENSKT hästkött för att få ordning på detta! Det är min åsikt.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 067
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 459
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka