Slaktbilen?? finns den?

R

ronjaXX

jo nu undrar jag om det finns någon slakt bil har fått för mig att det inte gör det längre, stämmer det? och om den finns, avlivar dom hästen på plats då lr kör dom den till slakteriet och sedan avlivar?

:bump:

Sv: Slaktbilen?? finns den?

De jag känner till avlivar på plats. Men det borde ju iof finnas de som hämtar upp djur (främst nötkreatur antar jag) och kör till slakterit.

Klart det finns slaktbilar, vi skickar nötkreatur många gånger per år. Hur man vill göra med sin häst är ju valfritt.

Kicki :)

Det som gör att vissa säger att de inte finns längre är att man ändrat på reglerna. Om ett djur slaktas utan för slakteriet, alltså hemma. Få det inte längre användas som livsmedel det kan under vissa förhållanden gå till foder. Detta innebär att man inte får betalt på samma sätt för köttet som om djuret slaktas på ett slakteri.
Hästar som slaktas hemma går ju företrädesvis direkt till destruktion och då får man inte betalt alls utan får istället betala ett antal tusen för det hela.

det finns laktbilar som tar hästar. De hämtas på gården o körs sen till närmsta slakteri. Nu är det inte så många hästar som körs till slakt så de får åka med kor.

det finns laktbilar som tar hästar. De hämtas på gården o körs sen till närmsta slakteri. Nu är det inte så många hästar som körs till slakt så de får åka med kor.
Pass ska finnas.

Hej..
Om man skickar efter kadaverbilen hämtar de en död häst (De hämtar alla sortes djur) på plats eller avlivar den på plats.De slänger i kroppen i en kontainer tillsammans med massa andra sortes djur. Därefter bär det av till ett verk där de bränner kropparna.

Skickar man efter slaktbilen kommer de och hämtar hästen levande förutsatt att djuret kan stå en hel dag i lastbilen, när lastbilen är full med slaktdjur åker den till ett slakteri och djuren blir kött till affärerna.

Jag vet detta eftersom jag bor på mjölkgård och vi ibland skickar kor med både slakt och - kadaverbilen.

MVH

Nu är det inte så många hästar som körs till slakt så de får åka med kor.

Stämmer det verkligen?
Slakthuset i Helsingborg tar inte emot hästar längre, men tidigare var det så att när en häst skulle slaktas gjordes detta tidigt på morgonen, innan övrig verksamhet satte igång.

För övrigt tycker jag att det är ytterst oansvarigt att skicka sin häst med en slaktbil - hur kan man vara hundraprocentigt säker på att den verkligen kommer fram till slakteriet?

Immer

"förstörs", dvs typ bränns... tror de blir "energi" då..

Nästan rätt. Destruktion innebär (sluta läs nu ni som är känsliga) att kroppen först mals/krossas. Sedan sker en fraktionsfördelning genom att värma kropparna så att fetter smälter (dessa tas om hand), sedan tas benrester om hand (torkas o mals för att bli benmjöl). En rötning av "kött" görs där man tar han om gaser som bildas, dessa utgör bränsle till processens värmekällor. Även "köttet" torkas och blir till köttmjöl.
Både kött- och benmjöl kan man göra bränslepellets av, har ett eget produktnamn som heter Biomal.

Allt steriliseras i 105 C (har jag för mig det var) under en bestämd tid för att säkerställa att alla eventuella smittor försvinner. T ex England gjorde detta processteg för kort och "kallt", vilket bidrog starkt till "Galna kosjukan" eftersom köttmjöl är ett billigt och "bra" proteinfoder.

Jag kan inte de olika processtegen, men detta är en ungefärlig beskrivning av hur stora djur tas om hand.
Någon förbränning i ordets rätta bemärkelse (=eld) sker aldrig.

För den som är nyfiken kan ni gå in på www.konvex.se och kika mer. Dock finns där inga "snaskiga" detaljer. De uppgifter jag har fick jag via en mailförfrågan för ett par år sedan som kom sig av en (hetsig) diskussion om vad destruktion egentligen innebär. Motparten trodde "eld".

PS. Det går att skicka kroppen till förbränning också, men det är snordyrt. Görs i Uppsala och numera även Skåne om jag förstått det hela rätt. Både transport och själva förbränningen kortar rätt mycket.

Senast ändrad:

För övrigt tycker jag att det är ytterst oansvarigt att skicka sin häst med en slaktbil - hur kan man vara hundraprocentigt säker på att den verkligen kommer fram till slakteriet?

Immer

Du får ju en avräkning när hästen är slaktad. Ingen annan kan ta hästen och sälja/avyttra den när den är anmäld till slakt.

Du får ju en avräkning när hästen är slaktad. Ingen annan kan ta hästen och sälja/avyttra den när den är anmäld till slakt.

Det har man hört så många skröner om så jag håller med Immer. Folk som sedan har sett sina hästar ute på annons etc. Hemskt är det! Var en tråd i våras om det tror jag?! Kan tycka att det är inte schyst mot sin bäste vän. Man vill väl ändå se så att allt går rätt till, att hästen inte får lida eller blir behandlad illa på vägen. Nä tacka vet jag de som är så hjärtfulla nog att de avlivar hemma lugnt och försiktigt och sedan ringer efter bilen.

Jo, det har du rätt i.
Men jag tycker ändå att man bör följa med hästen till slakteriet.

Immer

Väldigt många, framför allt unga människor här på Bukefalos, säger att de absolut inte kan tänka sig att deras häst blir uppäten av människor, hundar, lejon eller andra djur.
Jag tror inte de har klart för sig vilka alternativ som finns.

Immer

Väldigt många, framför allt unga människor här på Bukefalos, säger att de absolut inte kan tänka sig att deras häst blir uppäten av människor, hundar, lejon eller andra djur.

Immer

Det har du rätt i. Jag tycker inte om att skicka till slakt för människans skull. Men att bli föda till djur är helt okej för min del. Mina åsikter går lite i sär där, men det är så det känns.

Blir helt rysig i kroppen när jag ser hamburgerkött i livsmedels affärerna. :crazy:

min sambos föräldrar har kor o hästar, senaste de slaktade en häst åkte den med korna till Skövde slakteri.

Immer

Jag säger detsamma... :bow:

Immer

Kremering är mitt alternativ och ska oxå använda mig av det :bow:

p.s iofs är jag inte ung :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 098
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Senast: Cambrie
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar