Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kremering är mitt alternativ och ska oxå använda mig av det
p.s iofs är jag inte ung
Jo, det har du rätt i.
Men jag tycker ändå att man bör följa med hästen till slakteriet.
Immer
Det har man hört så många skröner om så jag håller med Immer. Folk som sedan har sett sina hästar ute på annons etc. Hemskt är det! Var en tråd i våras om det tror jag?! Kan tycka att det är inte schyst mot sin bäste vän. Man vill väl ändå se så att allt går rätt till, att hästen inte får lida eller blir behandlad illa på vägen.
Det har du rätt i. Jag tycker inte om att skicka till slakt för människans skull. Men att bli föda till djur är helt okej för min del. Mina åsikter går lite i sär där, men det är så det känns.
Blir helt rysig i kroppen när jag ser hamburgerkött i livsmedels affärerna.
haha tack för detaljbeskrivningen, nu kan man ju skicka hästen till kolmården med gott samvete
Varför är det ok för ett djur att få äta köttet men inte för en människa!?
Kicki
Skickar man efter slaktbilen kommer de och hämtar hästen levande förutsatt att djuret kan stå en hel dag i lastbilen, när lastbilen är full med slaktdjur åker den till ett slakteri och djuren blir kött till affärerna.
Jag vet detta eftersom jag bor på mjölkgård och vi ibland skickar kor med både slakt och - kadaverbilen.
MVH
Immer skrev:För övrigt tycker jag att det är ytterst oansvarigt att skicka sin häst med en slaktbil - hur kan man vara hundraprocentigt säker på att den verkligen kommer fram till slakteriet?
Invinciblestables skrev:Sedan så är personalen som kör slaktbilarna inte sadister, vilket många verkar tro. Vi skickar kor till slakt och den som inte tror att djuren behandlas väl är välkommen hit och titta. Det har en förmåga att gå väldigt många rykten när det gäller slakt och det mesta kommer från folk som inte vet ett dyfft!
Det är precis det jag inte vet.
Jag hade aldrig själv kunnat ha en ko tex och skicka den till slakt. Det har jag för stort hjärta för att göra. Och därmed kommer jag aldrig göra det med en häst.
Djurkretsloppet för mig är inga problem, att det går runt där. Men jag själv kan avstå från kött och därmed vill jag inte ha min bästa vän på köksbordet.
Jag förstår absolut det där med skrönorna, det är egentligen ofattbart att de har uppkommpit sådana skrönor. Men jag tycker att det är ärligast att vara med hela vägen in i det sista. Jag hade aldrig kunnat säga förväl till min häst i det levande och låta någon annan ta över. Hur fina de än är i sin yrkesroll som chaufför eller slaktare.
Om de kommer hem till dig och kollar hur djuren föds upp kan jag ta med dem och visa hur de avlivas.
En slaktbil för nöt ser ju precis ut som en hästbuss som kör mellan malmö - luleå.
I stallet på slakteriet ser det ut som i vilken ladugård som helst, de har spånade boxar, de får hö, har vattenkoppar, får mat och mjölkas.
Tror att det där har att göra med både vana och synsätt, man älskar inte djuret mindre för att man kan äta upp det. Och det är här som folk brukar skrika till och jämföra med om man skulle äta upp en mänsklig familjemedlem, skulle man göra det lika lätt! Men för mig så är kärleken till "mina" människor och till mina djur olika. Eftersom jag skulle dö för mina barn tveklöst, men det skulle jag aldrig under några som helst omständigheter göra för något av mina djur.
Kicki
Där kan jag inte hålla med dig tyvärr, inte fullt ut. Ett djur som jag har, som jag älskar. Är en familjemedlem för mig, inte bara i själva ordets betydelse utan verkligen. Jag tyckte att det var lika tungt när min hund gick bort som när min farfar gick bort. Jag värderar mina djur så högt.
Sen å andra sidan. Det är själva livet som har betydelse. Hur den har det under sin livstid, men nej, jag hade aldrig kunnat äta min bästa vän.