Slaktbilen?? finns den?

Sv: Slaktbilen?? finns den?

Vad kostar kremering nu för tiden för häst? Minns siffror runt 10-15 000 kr, men det var några år sedan.

haha tack för detaljbeskrivningen, nu kan man ju skicka hästen till kolmården med gott samvete :angel:;)

Kremering är mitt alternativ och ska oxå använda mig av det :bow:

p.s iofs är jag inte ung :D

Det är exakt detsamma för mig, som inte heller är ung.
Men om det hade funnits möjlighet att avliva hemma och sedan köra till slakthuset där hästköttet blivit till mat, hade jag valt det. Tyvärr finns inte den möjligheten längre, men numera finns det ett hästkrematorium ett par mil från där jag bor.

Immer

Jag kollade priserna på SVA i Uppsala, för en häst i storlek med mina skulle det gå på minst 15000.
Hästkrematoriet i Munka-Ljungby är betydligt billigare.

Immer

Det har man hört så många skröner om så jag håller med Immer. Folk som sedan har sett sina hästar ute på annons etc. Hemskt är det! Var en tråd i våras om det tror jag?! Kan tycka att det är inte schyst mot sin bäste vän. Man vill väl ändå se så att allt går rätt till, att hästen inte får lida eller blir behandlad illa på vägen.

Skrönor är just vad det är! Den tråd som var i våras var jag med och skrev i, samma sak som jag skriver nu! Man kan inte köpa en häst av slakteriet eftersom hästen inte ägs av slakteriet förän den är kött! Och man kan inte sälja annans egendom. Med dagens papperexercis så går det inte att "mygla" undan en häst. Det går inte att få en avräkning för kött som inte finns! Man får ju ett kvitto på att hästen är hämtad så skulle man inte få en avräkning så blev det ju enorma komplikationer för det slakteriet. För vem skulle isf. sätta ut annonsen på denna häst, slakteriet!? Om man tänker efter så märker man ju det omöjliga! Det lustiga är just detta, att man har "hört om folk som sett sina hästar ute på annons" aldrig JAG har sett eller Karin har sett, alltid "hört om folk"!

Sedan så är personalen som kör slaktbilarna inte sadister, vilket många verkar tro. Vi skickar kor till slakt och den som inte tror att djuren behandlas väl är välkommen hit och titta. Det har en förmåga att gå väldigt många rykten när det gäller slakt och det mesta kommer från folk som inte vet ett dyfft!

Kicki :)

Det har du rätt i. Jag tycker inte om att skicka till slakt för människans skull. Men att bli föda till djur är helt okej för min del. Mina åsikter går lite i sär där, men det är så det känns.

Blir helt rysig i kroppen när jag ser hamburgerkött i livsmedels affärerna. :crazy:

Varför är det ok för ett djur att få äta köttet men inte för en människa!?

den vi använde kom med en lastbil med flak o slaktade på plats för att sen ta med sig kroppen...

en sk. kadaverbil som nån här uppe skrev kommer o använda samma person igen om det skulle behövas blev väldigt trevligt bemött :bow:

Varför är det ok för ett djur att få äta köttet men inte för en människa!?

Det är precis det jag inte vet.

Jag hade aldrig själv kunnat ha en ko tex och skicka den till slakt. Det har jag för stort hjärta för att göra. Och därmed kommer jag aldrig göra det med en häst.

Djurkretsloppet för mig är inga problem, att det går runt där. Men jag själv kan avstå från kött och därmed vill jag inte ha min bästa vän på köksbordet.

Jag förstår absolut det där med skrönorna, det är egentligen ofattbart att de har uppkommpit sådana skrönor. Men jag tycker att det är ärligast att vara med hela vägen in i det sista. Jag hade aldrig kunnat säga förväl till min häst i det levande och låta någon annan ta över. Hur fina de än är i sin yrkesroll som chaufför eller slaktare.

Skickar man efter slaktbilen kommer de och hämtar hästen levande förutsatt att djuret kan stå en hel dag i lastbilen, när lastbilen är full med slaktdjur åker den till ett slakteri och djuren blir kött till affärerna.

Jag vet detta eftersom jag bor på mjölkgård och vi ibland skickar kor med både slakt och - kadaverbilen.

MVH

Det är precis samma regler för slaktbilarna som för de hästbussar som kör hästar mellan olika köpare. Dessutom har lastbilschufförerna bestämmelser som gör att de inte får köra hela dagarna. De får nog köra max 10 timmar 4 dagar i veckan och måste ha rast var 4e timme.
De enda som får köra lastbil dygnet runt är de som lägger asfalt på sommrarna.

Immer skrev:
För övrigt tycker jag att det är ytterst oansvarigt att skicka sin häst med en slaktbil - hur kan man vara hundraprocentigt säker på att den verkligen kommer fram till slakteriet?

Du får en avräkning från slakteriet. Och slakterierna funkar så här, för alla djurslag:

Konsumenterna köper X antal förpakningar/kg kött i olika former.
Butikerna beställer så de har tillräckligt för att det skall finnas till alla köpare.
Butikerna lägger en beställning på t.ex. 600 kg hamburgerpålägg.
De som packar och levererar hamburgerkött lämnar en beställning till de som styckar köttet hur många kg de behöver.
Styckarna i sin tur lämnar en beställning till slaktarna om hur många djur de behöver för att göra 600kg hamburgerpålägg.
Slaktarna lägger då en beställning på stallpersonalen att de behöver djur så det räcker till 600kg hamburgerkött. Och stallpersonalen ser till då att få in 8 st hästar och avlivar dem.

Fast igentligen är det bara 1 person som räknar ut hur många djur som måste avlivas för att det ska räcka ut i butikerna. Ekonomin är så himla dålig på slakterierna att de inte har råd att slakta varken mer eller mindre djur än vad som behövs.

Scan t.ex. som ägs av bönderna sitter det personal och lägger beställningar hos bönderna på antalet djur, det är inte bönderna som ringer och säger "Tjena, Leffe här, jag har 4 kossor, 10 kalvar och 3 ungtjurar". Utan slakteriet som ringer Leffe och frågar om han har 10 kalvar.

Sen så har transportörerna listor med sig på alla djur, där ägaren skrivit under att djuret är friskt, inte dräktigt osv. och som sen lämnas till slakteriet.

Invinciblestables skrev:
Sedan så är personalen som kör slaktbilarna inte sadister, vilket många verkar tro. Vi skickar kor till slakt och den som inte tror att djuren behandlas väl är välkommen hit och titta. Det har en förmåga att gå väldigt många rykten när det gäller slakt och det mesta kommer från folk som inte vet ett dyfft!

:bow: Jag jobbar som slaktare, många av mina jobbarkompisar har egna djur hemma, både hästar, nöt, svin och får.

Om de kommer hem till dig och kollar hur djuren föds upp kan jag ta med dem och visa hur de avlivas.
En slaktbil för nöt ser ju precis ut som en hästbuss som kör mellan malmö - luleå.
I stallet på slakteriet ser det ut som i vilken ladugård som helst, de har spånade boxar, de får hö, har vattenkoppar, får mat och mjölkas.

pmm du som jobbar med detta.
Tycker inte du att det är jobbigt att se detta varje dag? (inte just nu kanske, men när du jobbar) Att se djur dödas för våran skull? Eller du är kankse inte med vid det momentet?

Det är precis det jag inte vet.

Jag hade aldrig själv kunnat ha en ko tex och skicka den till slakt. Det har jag för stort hjärta för att göra. Och därmed kommer jag aldrig göra det med en häst.

Djurkretsloppet för mig är inga problem, att det går runt där. Men jag själv kan avstå från kött och därmed vill jag inte ha min bästa vän på köksbordet.

Jag förstår absolut det där med skrönorna, det är egentligen ofattbart att de har uppkommpit sådana skrönor. Men jag tycker att det är ärligast att vara med hela vägen in i det sista. Jag hade aldrig kunnat säga förväl till min häst i det levande och låta någon annan ta över. Hur fina de än är i sin yrkesroll som chaufför eller slaktare.

Jag tycker åxå att man ska följa sin häst, inte för att hålla koll utan för att man är skyldig hästen det, även om man väljer att skicka den levande. Man får inte fega i sitt ansvar!

Tycker själv inte att det är något problem att äta de djur vi haft, även de som jag kommit nära. Skulle även kunna äta upp min egen häst, hellre det än att t.ex. sälja henne som gammal och att hon skulle ev. börja "valsa runt". När man är död så är man ju död.
Tycker att det är värre att skicka livdjur (de tjurkalvar som vi inte har plats för som stutar) för då vet jag ju inte vem som köper dom och hur de sköts, har dom hellre då på tallriken! ;)

Tror att det där har att göra med både vana och synsätt, man älskar inte djuret mindre för att man kan äta upp det. Och det är här som folk brukar skrika till och jämföra med om man skulle äta upp en mänsklig familjemedlem, skulle man göra det lika lätt! ;) Men för mig så är kärleken till "mina" människor och till mina djur olika. Eftersom jag skulle dö för mina barn tveklöst, men det skulle jag aldrig under några som helst omständigheter göra för något av mina djur.

Om de kommer hem till dig och kollar hur djuren föds upp kan jag ta med dem och visa hur de avlivas.
En slaktbil för nöt ser ju precis ut som en hästbuss som kör mellan malmö - luleå.
I stallet på slakteriet ser det ut som i vilken ladugård som helst, de har spånade boxar, de får hö, har vattenkoppar, får mat och mjölkas.

:bow::bow: Låter som en utmärkrt idé! :) Skulle absolut ställa upp, för det skulle verkligen behövas i dagens läge!

Vi slaktar ju djur hemma åxå, de som vi käkar upp själva. Tycker inte att det är något problem, inte barnen heller. Det viktigaste är ju hur de har det under sitt liv och hur de avlivas!

Tycker då att det är värre med barnarbete, barn som tillverkar t.ex. billiga kläder för vår skull, än ett djur som efter sin död blir mat till mina barn.

Tror att det där har att göra med både vana och synsätt, man älskar inte djuret mindre för att man kan äta upp det. Och det är här som folk brukar skrika till och jämföra med om man skulle äta upp en mänsklig familjemedlem, skulle man göra det lika lätt! ;) Men för mig så är kärleken till "mina" människor och till mina djur olika. Eftersom jag skulle dö för mina barn tveklöst, men det skulle jag aldrig under några som helst omständigheter göra för något av mina djur.

Där kan jag inte hålla med dig tyvärr, inte fullt ut. Ett djur som jag har, som jag älskar. Är en familjemedlem för mig, inte bara i själva ordets betydelse utan verkligen. Jag tyckte att det var lika tungt när min hund gick bort som när min farfar gick bort. Jag värderar mina djur så högt.

Sen å andra sidan. Det är själva livet som har betydelse. Hur den har det under sin livstid, men nej, jag hade aldrig kunnat äta min bästa vän.

Där kan jag inte hålla med dig tyvärr, inte fullt ut. Ett djur som jag har, som jag älskar. Är en familjemedlem för mig, inte bara i själva ordets betydelse utan verkligen. Jag tyckte att det var lika tungt när min hund gick bort som när min farfar gick bort. Jag värderar mina djur så högt.

Sen å andra sidan. Det är själva livet som har betydelse. Hur den har det under sin livstid, men nej, jag hade aldrig kunnat äta min bästa vän.

Du har inga barn eller hur!? Skulle du ha riskerat livet/valt att dö för din hund, tror inte det?! För ditt barn....?! Jag hoppas att mina barn/barnbarn sörjer mig mer än sina djur den dagen, skulle kännas för-:devil:-ligt annars!

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 098
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Senast: Cambrie
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar