slaktartankar

Sv: slaktartankar

tjola hopp, vilka arga skribenter det var här då...
det är väl ändå inte så att någon här på buke tror att människor generellt har något emot slakt? Anledningen till de som opponerade sig var väl ändå SÄTTET som ts förmedlade sitt budskap.

Väldigt få här på buke vill att djuren ska självdö en plågsam död via ålder eller annan orsak till död. Det är nog de flesta överens om. Så slakt eller avlidning av veterinär skriver nog de flesta under på.

Trådstartaren fyra av en himlans massa otvetydiga inlägg, hänvisa ena gången till dennes egen nyfiken på vad slaktvärdet var på sin häst, nästa gång ömmade trådstartaren om allmänt ardennerhästar som kanske ska gå på slakt innan de skulle stallas in på hösten.

VARFÖR köpa en häst från polisen för att några veckor senare prata om att slakta honom?? Ärligt talat så gör det mig riktigt J-LA förbannad.. Då hade ju en seriös vettig människa kunnat köpa hästkraken så den fått ett bra liv.

mul/ har ardenner och haft några som skulle gått till slakt, men som fått bra hem..

Asså man blir ju galen, hur faaaan kan du köpa en häst av polisen och helt plötsligt ska du slakta den?! Är du ens djurvän? :confused:
Sälj hästen istället så hamnar den i ett bättre hem än nuvarande! Till någon som kan älska hästen!

Kanske för hästen är sjuk/skadad, en häst blir knappast immun mot tråkigheter för att man köpt den från polisen.

Nu tänkte TS inte slakta hästen förståss.

Ja, vafför lägga dit smailys?? Om du inte tänker göra det, skrev du enbart för att provocera???

Ont om pengar eller? :crazy:
Vilken hemsk fråga, ställd bara sådär rakt av ger den ett ganska hemskt uttryck.

Senast ändrad:

Som att man skulle söka jobb och första frågan man ställer är hur mycket man kommer tjäna. Det upplevs inte positivt, precis som ts inlägg. Så tycker jag också att det är lite konstigt att en person skriver i ett hästforum ( där folk som verkligen älskar hästar och vill alla hästars bästa finns ) att den funderar på att slakta, då tycker jag att man åtminstone borde skriva anledningen till varför man vill slakta hästen eller verka som att det iaf gör ont och inte är första valet. Annars borde ts valt ett annat forum om den inte förväntar sig att få lite negativa kommentarer. Dessutom så tycker jag att det låter som att ts försöker köra med lite bortförklaring när h*n skriver att den inte tänker slakta, den funderade bara på det, då skulle väl inte ts ha skrivit om precis vilken häst den funderade på att slakta utan ist fråga hur mycket man får för att slakta en häst. Det jag skriver är mina åsikter, så ni behöver inte skriva att det varken är rätt eller fel.

KL

herregud, låt hästen slaktas om det nu är det TS vill. Varför skulle det vara hemskt? Jag kallar människor djurvänner om de faktiskt tar sitt ansvar och tar bort djur istället för att "rädda och sälj vidare".

herregud, låt hästen slaktas om det nu är det TS vill. Varför skulle det vara hemskt? Jag kallar människor djurvänner om de faktiskt tar sitt ansvar och tar bort djur istället för att "rädda och sälj vidare".

Men det är ju knappast att hästen slaktas som folk reagerar på, det är sättet männskan skriver på med en glad smiley bakom. Ingen har väl skrivit att det är fel att ta bort en häst.

Det är upprörande för många att folk tar såpass lätt på ett liv, inget konstigt med det. Jag tycker det är respektlöst.

så för att få godkänt av ett gäng internet människor ska man alltså redovisa i detalj exakt hur och varför man resonerar som man gör, och hoppas på att få godkänt av ovan nämda gäng internet folk?

Skrev jag det eller? Jag skrev att ts borde ha skrivit varför den funderar på att slakta sin häst eller åtminstone verka som att ts mår dåligt av det, den glada smileyn gör ju allt så respektlöst. Det är vad jag tycker, du får tycka precis vad du vill :)

godkänt och godkänt, den frasen får stå för dig, men det uppstår reaktioner som följd.... det ligger liksom i forumets natur.

*kl*

Ibland när jag vill ge uttryck för att en fråga eller påstående är ställd i vänlig ton kan jag använda en glad smiley. Så uppfattade jag också TS första inlägg. Jag är mycket tveksam till att smileyn fanns där för att TS älskar att slakta hästar...

Jag har f.ö. också varit i en situation där jag pga privata omständigheter mådde så dåligt att jag inte orkade/klarade att ta hand om en häst. Mitt val stod mellan att sälja, vilket jag försökte med länge, eller att slakta. I sista sekunden lyckades jag hitta en köpare men annars hade jag tagit bort min häst på slakteri. Ingen av oss vet om något liknande drabbat TS.

Ja, som sagt, det är inte mina hundar, har uttryckt mig så nån gång för enkelhetens skull, i tron om att det aldrig skulle ha någon betydelse om jag valt att skriva mina eller min inneboendes (sedan många år tillbaks).

jo,jo. .........

*kl*

Ibland när jag vill ge uttryck för att en fråga eller påstående är ställd i vänlig ton kan jag använda en glad smiley. Så uppfattade jag också TS första inlägg. Jag är mycket tveksam till att smileyn fanns där för att TS älskar att slakta hästar...

Går lite smått i slaktartankar till å från så nu undrar jag, har en Ardennervalack som väger ca 800 kg, hur mycket skulle jag få om jag slaktade honom? Någon som vet? :)

Citerar TS och uppfattar precis som du.

*kl*

.

Exakt så läste jag också inlägget.. Som en vänlig fråga från någon som skulle vara glad att få svar..

Svar fick hon men hon är knappast glad...

AM

Måste man när man tar bort sina djur sitta och skratta åt det liksom, känns inte som om man har någon respekt kvar då och då ska man inte ha djur längre. Dom är värda mer än så. Även slaktdjur är värda mer än att bli skrattade åt när dom dör.

På vilket sätt blir djuren som slaktas påverkade av att ingen skrattar?, blir slaktresan bättre, stressen på slakteriet?

Du menar att mitt inlägg, och jag tycker faktiskt det är skönt att bli av med de där tjurarna som nu är 1,5 år och väger 700-750 kg levande, gör att jag är helt olämlig att handha djur ö.h.t?

godkänt och godkänt, den frasen får stå för dig, men det uppstår reaktioner som följd.... det ligger liksom i forumets natur.

För att du gör en egen tolkning över att någon skrivit en glad SMILEY efter en fråga? Och lägger in HELT egna värderingar i den gud förbjude så kallade tydligen, stora synden eller brottet, utan att ha en aning om ngnt utöver frågan whatsoever? Herrejistanes.

Jag läser frågan precis som Naffa och Ginnies. En fråga ställd i en vänlig ton helt enkelt.

På vilket sätt blir djuren som slaktas påverkade av att ingen skrattar?, blir slaktresan bättre, stressen på slakteriet?

Du menar att mitt inlägg, och jag tycker faktiskt det är skönt att bli av med de där tjurarna som nu är 1,5 år och väger 700-750 kg levande, gör att jag är helt olämlig att handha djur ö.h.t?

Nä men det är ur moral aspekt, du ska skämmas för att du eventuellt skrattar, eller inte gråter, eller vart vi nu ska definiera och bedöma din stämningsläges nivå, utan att veta ett jota om dig.

Men det är självklart att du inte ens borde få titta på djur på bild med en sån inställning!

:p (skojar bara)
*kl*

Jag tror att många inte tänker på att det inte alltid är så lätt att uttrycka sig 'rätt' på internet. Ibland kan en vänligt ställd fråga uppfattas som ett rejält påhopp, ibland kan en undran ses som att man raljerar och är ironisk fast inte det var meningen. Ibland kanske man har en fundering och uttrycker sig lite klumpigt och så vips är snöbollen i rullning.

Jag måste säga att jag först också blev provocerad av TS, men jag försöker alltid se saker på olika vis och jag tror (obs att jag tror, jag kan ha fel) att TS uttryckte sig klumpigt, insåg att det här höll på att gå överstyr, försökte rädda situationen och trasslade in sig i argument.

Jag tror inte TS är en grym och elak människa som sitter hemma och planerar att köpa hästar för att slakta. Jag tror TS är en tjej som menar väl men uttryckte sin undran lite klumpigt. :)

Med en TS liknande: Jag har en ardennervalack som jag köpte för ett tag sen. Han är ingen lätt häst, jag köpte honom från polisen så han har en hel del bagage. Jag känner att jag inte rår på honom och vill inte utsätta vare sig honom eller andra människor för en flytt. Jag vet inte vad jag ska göra, jag kan inte döma ut honom så jag har tänkt på att kanske slakta honom. För att han ska undvika att bli en vandringspokal och för att inte riskera att han skadar någon. Om jag känner att det här blir värre och att jag måste ta bort honom, tror ni att man får något betalt vid en slakt? :cry:
(nu vet jag inget om situationen, jag bara hittar på)
Så kanske man fått andra svar?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Är jag för stor för d-ponny?? Är ca 172 och väger ca 68 kg.
Svar
13
· Visningar
1 377
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
972
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
943
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 288
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka