slaktartankar

Sv: slaktartankar

Nu är vi flera andra som inte alls tolkat smilyn så. Det går alltid att illvilligt tolka allt som skrivs och sägs, men varför? Känns det bättre att se allt i svart och negativt?
Folk tolkar saker olika, vem är det liksom som bestämmer vad som är rätt och vad som är fel? får man inte tycka vissa saker är osmakliga och opassande bara för att andra tycker det är helt okej att ta så lätt på en sån sak?

Vem eller vad ska man respektera? För djuret bryr sig knappast om en glad smiley...eller om någon skrattar när den avlivas...Ska man ha en gråtsmiley bara för att slippa konstiga kommentarer på buke?
Måste man ha någon smiley överhuvudtaget med tanke på hur fel det misstolkas? Och vadå vad man ska respektera, allt levande kanske? Även levande ting som inte kan prata. Handskas man med djur ska man även ha respekt för deras död.
Jag står f.ö. fast vid min åsikt att smileyn innebär en fråga ställd i vänlig ton.
Ja, du gör det och har någon sagt att du inte får tycka så? Vissa tolkar det på annat sätt och det ska också respekteras.

TS vet vad TS avsåg, och det får väl betraktas som facit? Vad alla andra tolkar och inbillar sig får stå för dem, det blir väl ingen sanning bara för att någon tycker?

Vem är DU att bestämma att TS tar lätt på beslutet?!

Tycka får alla göra. Det är en sak, en annan är väl att härja så som folk gjort i denna tråden och läsa in å det vildaste vad TS har för mening, bakgrund och som baktanke med sin korta koncisa fråga, och på dessa totalt ogrundade grunder börja läxa upp henne för detta.

din tolkning att en stackars glad smiley efter en fråga där man ber om hjälp med svar/information, betyder att någon sitter och skrattar av glädje ang. slakt av sin häst, är galet absurd i min värld. Det är vad jag tycker : )

Tycka får alla göra. Det är en sak, en annan är väl att härja så som folk gjort i denna tråden och läsa in å det vildaste vad TS och har som baktanke med sin korta koncisa fråga, och på dessa totalt ogrundade grunder börja läxa upp henne för detta.
Jag har väl heller aldrig skrivit att det är rätt att folk dömmer ts det första dom gör. Enda jag skrivit är att om man gör en glad smiley efter en fråga där det står att man funderar på att slakta hästen, då får man nog också räkna med reaktioner. Sen att Ts uttryckte sig klumpigt, sånt händer.
din tolkning att en stackars glad smiley betyder att någon sitter och skrattar av glädje ang. slakt av sin häst, är absurd i min värld. Det är vad jag tycker : )
Det har jag heller aldrig skrivit. Men jag anser och kommer alltid tycka att det är absurt att skriva en glad smiley i samma mening där man funderar på att slakta sin häst.

TS vet vad TS avsåg, och det får väl betraktas som facit? Vad alla andra tolkar och inbillar sig får stå för dem, det blir väl ingen sanning bara för att någon tycker?
Ja? Och? Har jag skrivit annat eller? Jag har skrivit vad jag tycker om glada smileys i slaktarmeningar.
Vem är DU att bestämma att TS tar lätt på beslutet?!
Har jag skrivit att ts tar lätt på beslutet nu också? Jag struntar ärligt talat i Ts beslut, jag vet ingenting om den där hästen, jag anser bara det osmakligt med glada smileysar i sånna här sammanhang.

du då lär du behöva läsa dina egna inlägg en gång till.

´
Det är inte vad det handlar om, det handlar inte om att man måste sörja och gråta och hålla på för att man ska ta bort något djur. Det handlar om att respektera och det gör man inte med en glad obekymrad smiley efter en text att man funderar på att slakta.

Sucka..
Det handlar bara om ren respekt för livet, för alla. Att skratta åt någon oavsett om det är en människa eller ett djur som ska dö är inte okej. Och nej, ingen tar väl skada av att inte veta vad folk gör men det ser väldigt illa ut i dom flestas ögon med någon som garvar åt levande som dör. Respektlöst oavsett om någon tar skada eller inte.

Har man tappat respekten för djuren och livet i allmänhet på det sättet att man skrattar åt dom när dom ska dö så ja, då kan jag faktiskt mena på att man är otroligt känslokall och respektlös gentemot dom som ska dö. Oavsett om det är djur eller människa eller vad det nu är som mister livet och då anser iallafall inte jag att det är lämpligt att jobba med dom heller. Även om dom "bara" är slaktdjur så förtjänar dom mer än så.

Men det är ju knappast att hästen slaktas som folk reagerar på, det är sättet männskan skriver på med en glad smiley bakom. Ingen har väl skrivit att det är fel att ta bort en häst.

Det är upprörande för många att folk tar såpass lätt på ett liv, inget konstigt med det. Jag tycker det är respektlöst.

Och dessutom om jag inte vet anledningen till att folk väljer att ta bort sina djur så brukar jag inte lägga mig i heller.

Måste man när man tar bort sina djur sitta och skratta åt det liksom, känns inte som om man har någon respekt kvar då och då ska man inte ha djur längre. Dom är värda mer än så. Även slaktdjur är värda mer än att bli skrattade åt när dom dör.

du har i högsta grad lagt in en egen, helt egenskapad värdering i vad TS avser och bestämt dig för att denne är respektlös och inte har ngt samvete som sitter och skrattar.

Senast ändrad:

du har i högsta grad lagt in en egen, helt egenskapad värdering i vad TS avser och bestämt dig för att denne är respektlös och inte har ngt samvete som sitter och skrattar.

Men snälla, läs vad jag skriver. Jag skriver hur denna glada smileyn kan uppfattas som. Jag har inte skrivit någonting om Ts häst eller vad ts tycker och tänker. Enda jag skriver är att en glad smiley efter sånna meningar är inte passande och dom kan tolkas väldigt fel.

Senast ändrad av en moderator:

du har ju skrivit inlägg efter inlägg vilket jag citerat, där du lägger in hundra värderingar i att det handlar om ngn som skrattar åt att djur ska dö, och inte respekterar döden. Så snälla - läs dina egna inlägg med lite fräsha glasögon på dig, för det blir lite ironi att denna tråden handlar om en stackars glad smiley i slutet av där man ber om hjälp med en fråga, och sen dina långa utlägg som nu enligt dig, inte alls handlar om det som de skrivs.

kan du möjligen, med lite objektiva glasögon, se ngn paradoxal ironi i det hela i den aspekten möjligen? : )

Måste man ha någon smiley överhuvudtaget med tanke på hur fel det misstolkas? Och vadå vad man ska respektera, allt levande kanske? Även levande ting som inte kan prata. Handskas man med djur ska man även ha respekt för deras död.

Klart man ska ha respekt för levande ting men jag fattar fortfarande vad en glad smiley, som ingen förutom TS kan veta exakt varför den finns där, har med respekt att göra. Bara för att du och andra tolkar in något på eget bevåg så betyder inte det att TS är respektlös på riktigt.

Ja jag vet inte, försöker i alla fall alltid att låta bli att förutsätta att folk är idioter bara för att h*n inte uttrycker sig tillräckligt tydligt. Slarvigt? Ja kanske men "straffbart"? Nä. Vi vet ju alla (?) att det är oerhört lätt att missförstå på såna här forum och är man orsäker på hur nån menar kan man ju fråga vänligt i stället för att välja attack direkt...(detta är inte riktat enbart till dig Miloni, bara så det inte missförstås ;))

du har ju skrivit inlägg efter inlägg vilket jag citerat, där du lägger in hundra värderingar i att det handlar om ngn som skrattar åt att djur ska dö, och inte respekterar döden.
Jag har inte skrivit att ts gör det, ts uttryckte sig klumpigt visst. Jag har fortfarande bara skrivit hur saker och ting kan uppfattas. Och en glad smiley i sånna här sammanhang är inte passande.
kan du möjligen, med lite objektiva glasögon, se ngn paradoxal ironi i det hela i den aspekten möjligen? : )
Mmm, jag kan säga detsamma till dig. Ingenting kommer någonsin att få mig att ändra mig i det här. Jag anser och kommer alltid tycka att glada smileys i sånna här sammanhang är opassande och kommer av många uppfattas som att ts tar lätt på sin hästs död. Vill man inte bli missförstådd så lägger man inte till glada smileysar i sånna meningar.

: )) på dig själv du.

Klart man ska ha respekt för levande ting men jag fattar fortfarande vad en glad smiley, som ingen förutom TS kan veta exakt varför den finns där, har med respekt att göra. Bara för att du och andra tolkar in något på eget bevåg så betyder inte det att TS är respektlös på riktigt.

Lägg ner, jag skriver inte om ts. Jag skriver om glada smileys efter slaktartankar och sånna funderingar och hur dom kan misstolkas vilket dom garanterat kommer göra.

Jag anser att det är respektlöst att på ett glatt sätt säga att man funderar på att slakta sin häst. Det är liksom inte läge att ha glada smilys då. Det är en allvarlig grej att göra.

; ))

Ursäkta, men vem styr över hur lätt eller tungt man får tycka att ens hästs död är? Jag har inte gråtit ihjäl mig de gånger jag lett flertalet hästar till sista vilan, gör det mig till en människa som inte får leva? Eller är det bara så att jag inte får uttala mig på internet?

So what om jag inte tycker det är världens undergång att ta bort en häst?

Lägg ner, jag skriver inte om ts. Jag skriver om glada smileys efter slaktartankar och sånna funderingar och hur dom kan misstolkas vilket dom garanterat kommer göra.

Va bra, då kan vi lägga ner diskussionen eftersom det inte har med TS fråga+smiley att göra.

Ursäkta, men vem styr över hur lätt eller tungt man får tycka att ens hästs död är?
Det handlar inte om det, visst, man får la skratta skiten ur sig om man vill, men jag anser det opassande. Sen får man räkna med att folk anser en relativt känslokall.
Jag har inte gråtit ihjäl mig de gånger jag lett flertalet hästar till sista vilan, gör det mig till en människa som inte får leva? Eller är det bara så att jag inte får uttala mig på internet?
Igen då, en gång till tar jag det. Det handlar inte om att man ska bryta ihop, det handlar inte om att man ska gråta, det handlar inte om sånt. Det handlar om att det är opassande att skriva glada smilysar i sånna meningar. Jag anser att det är opassande och uppenbarligen många fler. Sen om det finns folk som lätt som bara den tar bort sina djur, det får stå för dom.
So what om jag inte tycker det är världens undergång att ta bort en häst?
Nehe, och? Du får väl tycka vad du vill. Sen vad andra anser, va spelar det för roll för dig? Jag tycker inte heller det är världens undergång att en häst tas bort, men tar ägarn bort hästen med ett leende, då anser jag något är galet. Sen behöver inte andra anse det.

Vissa tar inte lätt på andras död, vissa struntar i det. Det är så människan är, folk är olika och har inte samma känslor för saker och ting och det är tillåtet att tycka olika.

Senast ändrad av en moderator:

eftersom du pratar så mycket om att TS uttryckt sig opassande enligt dig, så med tanke på de inlägg du gjort, om det nu är som du säger, att det inte har ett dyft med TS att göra, så har du nog, minst sagt, trampat i ett större klaver själv i fråga om att uttrycka sig klumpigt/opassande. Därav min kommentarfråga ang. huruvida du möjligtvis kan se en viss paradox i ditt eget argument med tanke på dina inlägg och hur de är uttryckta.

eftersom du pratar så mycket om att TS uttryckt sig opassande enligt dig
Ja, Ts uttryckte sig otroligt klumpigt enligt mig. Det kommer jag aldrig att tycka annat om. Sen va Ts egentligen menar, det vet bara ts.

´
Det är inte vad det handlar om, det handlar inte om att man måste sörja och gråta och hålla på för att man ska ta bort något djur. Det handlar om att respektera och det gör man inte med en glad obekymrad smiley efter en text att man funderar på att slakta.

Sucka..

Läs du inlägg nr 1 igen, jag citerade ju, smileyn är inte efter slaktmeningen utan efter frågan, någon som vet?:)( om priset)

Och om man nu sätter en glad smiley, som då jag gör:devil:, gjorde, på vilket sätt blir det sämre för det /de djur som ska slaktas?

Snart åker våra tjurar till slakt:bump::laugh:, jag tycker det är skönt, de har blivit stora och kommit i ålder där de kan vara farliga så ärligt, det är jävligt skönt att bli av med dem, det inbringar ju också lite pengar- långt mer förtjänstfullt än vad TS kan tänkas få för en lågbetald ardenner. Och EU backar upp!!!!!

Med din inställning får inte slakteripersonal skratta- tänk om någon tolkar att det skrattas åt djuret?:eek:

Liknande trådar

Hästmänniskan Är jag för stor för d-ponny?? Är ca 172 och väger ca 68 kg.
Svar
13
· Visningar
1 377
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
972
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
943
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 288
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka