slaktartankar

Sv: slaktartankar

Säkerligen, fast kanske inte. Det jag menar utifrån det jag skrivit, är att varför ska man behöva redogöra för en hel historia in i minsta detalj ? Än mindre för att man har en simpel glad-smiley efter sin fråga?

det finns 10 trådar i veckan där folk ställer en rak fråga om avlivningsmetod spruta/bult, utan att gå in på några som helst detaljer och de blir inte utskällda på exakt noll kunskaps premiss som denna TS blivit. Varför kan folk inte bara svara på frågan punkt slut? sen finns det folk som frågar om saker utan att ha andats ett enda ord om att avliva sin häst, och helt plötsligt sitter tio nissar och skriker att hästen borde avlivas. Vad finns det för rimlighet bakom det?

För att du gör en egen tolkning över att någon skrivit en glad SMILEY efter en fråga? Och lägger in HELT egna värderingar i den gud förbjude så kallade tydligen, stora synden eller brottet, utan att ha en aning om ngnt utöver frågan whatsoever? Herrejistanes.

Jag läser frågan precis som Naffa och Ginnies. En fråga ställd i en vänlig ton helt enkelt.

Sen när har jag talat om en smiles?? Jag har inte nämnt något om någon smilies och trådstartarens användande av smiles.
Det jag därimot har skrivit om: är att jag har reagerat på ts för mig oklara och motsägelsefulla inlägg. Hon famlar mellan att hänvisa till sig själv i början och till andra hästägare i nästkommande inlägg som eventuellt skall slakta hästarna inför installning.
Jag har även deklarerat min ståndpunkt utifrån ett senario och skulle det senario stämma, så tycker jag att det är enorm otur för hästen att hamna där den hamnat.

Angående hur vi uppfattar en text. De flesta ord har olika betydelser för olika människor. Därför fungerar forum som denna. Jag skulle bli rädd om vi alla uppfatta en text på exakt samma sätt, vilket inte kommer att ske så länge vi är människor och inte robotar.
Jag, känner inte att jag stör mig på andra människors oliktänkande, då jag anser det vara grunden i ett öppet samhälle. Jag tycker om att debattera.

Japp, alla uppfattar text olika, så är det. Är det ett skäl att börja flippa och vara otrevlig menar du, och skälla och förkasta TS med en massa egenpåhittade bakgrundsanledningar till dennes fråga?

den skiten började långt innan TS började försöka göra förklaringar. så sorry, det tog ett par inlägg så hade ngn gått och dragit upp vad TS skrivit tidigare om mottagen polis häst, och sen var skället och antagandena igång.

är det någon som tänkt på vad det är för hästar som ofta säljs av polisen? om ni gjorde det skulle tanken kanske dyka upp att det är djur som haft det svårt, ofta lämnats vind för våg, ofta inte är hanterade osv. Med andra ord är det ganska mycket frågetecken gällande hur de passar att omplacera - även om polisen gör försök.

men detta är ju inte heller ngt som någon vet ang. TS häst, så den spekulationen kan vi ju också kasta på sophögen då den inte är någon sanning. Jag tycker bara det är högst intressant hur kreti och pleti på internet bestämmer sig för någon sorts egensannning och låter TS stå till svars för den egensanningen å det grövsta. I korta ordalag tycker jag det är pinsamt.

Ingen aning. :)
Jag är inte ens irl särskilt bra på att läsa människor, därför anstränger jag mig alltid extra för att försöka läsa av folk rätt. Därför är jag själv en sån som alltid skriver mycket och förklarar så att jag inte ska bli missförstådd.
Så jag vet inte riktigt hur andra resonerar eller rimligheten i de olika scenariorna tyvärr. :) (men jag är rätt snäll ändå som tur är, även om jag är lite trög på vissa saker)

"Är det ett skäl att börja flippa och vara otrevlig menar du, och skälla och förkasta TS med en massa egenpåhittade bakgrundsanledningar till dennes fråga?"
Det där få du nog rikta till någon annan än mig!
Jag skriver sakligt! Jag har inte använt starka ord. Jag har inte flippat ur, varken skällt på eller förkastat ts. Jag har utifrån ett senario gett min synpunkt på förloppet.
Den som därimot använder starka ord är du själv där ord såsom skit, Herrejistanes och andra nedlåtande formulerar förekommer i dina inlägg. Ord som för mig står för att man känner att ens egna uttryck saknar den kraft man åsyftar, och därmed måste förstärka sina texter med mindre lämpliga uttryck. Man kan faktiskt debattera sakligt, med meningsskillaktighetet, låta sig känna att man blir arg/upprörd utan att för det använda svordomar i skriven text.

"Är det ett skäl att börja flippa och vara otrevlig menar du, och skälla och förkasta TS med en massa egenpåhittade bakgrundsanledningar till dennes fråga?"
Det där få du nog rikta till någon annan än mig!
Jag skriver sakligt! Jag har inte använt starka ord. Jag har inte flippat ur, varken skällt på eller förkastat ts. Jag har utifrån ett senario gett min synpunkt på förloppet.
Den som därimot använder starka ord är du själv där ord såsom skit, Herrejistanes och andra nedlåtande formulerar förekommer i dina inlägg. Ord som för mig står för att man känner att ens egna uttryck saknar den kraft man åsyftar, och därmed måste förstärka sina texter med mindre lämpliga uttryck. Man kan faktiskt debattera sakligt, med meningsskillaktighetet, låta sig känna att man blir arg/upprörd utan att för det använda svordomar i skriven text.

Orkar inte med att skriva uttömmande inlägg i tråden men önskar att det fanns en gilla-knapp på dina inlägg. Håller med i det mesta du skriver och jag måste säga att jag blir lite full i skratt när jag läser tråden och ser hur folk börjar kasta skit på dem som de tycker kastar skit - "kasta sten i glashus"?. :D

Läser du igen så ser du att även mitt svar till dig är i högsta grad allmänriktat, det går knappast att misstolka.

Jag är tyvärr mot vad du tror inte ett dugg upprörd eller i gasen. däremot vidhåller jag att denna tråden som den tett sig är absurd ang. folks reaktioner och motivering till sina reaktioner. Om det är en saklig diskussion som förs så vore det ju bra om det jag skriver om själva sakfrågan var fokus, snarare än att bara svara tillbaks för sakens skull eller hur?

Heulwen: precis - man blir verkligen full i skratt. Kanske ska använda en skratt smiley?

Senast ändrad:

Men vad menar du nu?
De flesta? Vilka är det?
Jag går då inte i något tak eller känner att jag behöver bli ovän med någon för den frågar om vad slaktpriset är på?
Varför gör du det?
Vad har du med att göra om ts slaktar sin häst eller inte?
Och vad vet du om hästen i sig och varför ts funderar?

Efter vad vi vet kan ju hästen vara skadad, ha kroniska problem, eller helt enkelt inte fungera som ts tänkt.

Jösses, går folk i taket för att kor och grisar slaktas oxå, kan jag meddela att det finns de som föder upp hästar för slakt, varsågod explodera. :grin:

Ja jag håller med, man måste inte behöva redogöra in i minsta detalj för att få ett svar på en fråga.

Jag håller med Mul till 100%.
Varför köpa/Rädda en häst för att i nästa stund ha funderingar på slaktpris ?
Det klingar inte riktigt rätt....
Huruvida folk vill slakta sina hästar är en helt annan sak, man vill inte att dom ska bli vandringspokaler, dom är skadade, sjuka etc. Det är väl självklart att man tar bort sin häst på det sätt man själv tycker är ok när dagen är inne . Jag fick känslan av att hon köpt sin häst för att tjäna pengar när den slaktas, och JAG tycker inte det är OK !

Hade tex en Slaktare köpt hästen direkt av Polisen, så hade det ju varit Rent mjöl i påsen så att säga !

Men som TS säger så är det hennes bara hennes funderingar .
Reaktionerna hade inte blivit så starka om hon frågat vilket pris hon kunde tänkas få vid försäljning !

Hej från Hambo

Men så är det ju möjligt att det har dykt upp problem som inte är möjliga att lösa, och slakt kan vara ett alternativ. TS har inte uppgett sina motiv, och sak inte behöva det heller för att ställa en fråga.

Jättesvårt att säga när man inte vet vikt eller hull på hästen.

Men en skogsarbetande ardenner modell muskelknutte 7-8 kr/kg. Men är det minsta lilla över normalfett så går priset snabbt ner. Mest betalt får man för vältränade varmblodiga travare.
Det vi hästmänniskor kallar normalhull på våra ridhästar blir fettavdrag på ett slakteri. Om någon sett bild på mitt fbl hur hon ser ut idag så klassas hon som på tok för fet.

Nu slaktar jag bara nöt, lamm/får och svin. Men kan ta reda på exakta siffror i morgon. Även vad medelpris och vikt ligger på idag.

Och sen det slaktas faktiskt mycket häst i sverige. Och det är inte bara travare. Det är hopp-dressyrhästar som blivit konvalicentet. Det är små ponnyer i 1-2 års åldern som inte duger till utställning. Det är gamla hästar och det är fölungar.

På vilket sätt blir djuren som slaktas påverkade av att ingen skrattar?, blir slaktresan bättre, stressen på slakteriet?
Det handlar bara om ren respekt för livet, för alla. Att skratta åt någon oavsett om det är en människa eller ett djur som ska dö är inte okej. Och nej, ingen tar väl skada av att inte veta vad folk gör men det ser väldigt illa ut i dom flestas ögon med någon som garvar åt levande som dör. Respektlöst oavsett om någon tar skada eller inte.
Du menar att mitt inlägg, och jag tycker faktiskt det är skönt att bli av med de där tjurarna som nu är 1,5 år och väger 700-750 kg levande, gör att jag är helt olämlig att handha djur ö.h.t?

Har man tappat respekten för djuren och livet i allmänhet på det sättet att man skrattar åt dom när dom ska dö så ja, då kan jag faktiskt mena på att man är otroligt känslokall och respektlös gentemot dom som ska dö. Oavsett om det är djur eller människa eller vad det nu är som mister livet och då anser iallafall inte jag att det är lämpligt att jobba med dom heller. Även om dom "bara" är slaktdjur så förtjänar dom mer än så.

Senast ändrad av en moderator:

Vill inte ge mig in i denna diskutionen, men vill bara säga att det var en dålig jämförelse då dessa varor ej innehåller häst. Alldeles för dyrt kött att stoppa i snabbmat. ;)

Hästkött är bland det billigaste köttet man kan få tag på, speciellt färsen...och ja jag köper gärna hästkött.

Har man tappat respekten för djuren och livet i allmänhet på det sättet att man skrattar åt dom när dom ska dö så ja, då kan jag faktiskt mena på att man är otroligt känslokall och respektlös gentemot dom som ska dö. Oavsett om det är djur eller människa eller vad det nu är som mister livet och då anser iallafall inte jag att det är lämpligt att jobba med dom heller. Även om dom "bara" är slaktdjur så förtjänar dom mer än så.

Vilket svammel ...och hyckleri, du får väl åka till slakteriet, ställa dig och ha en begravningscermoni, gråta några tårar så du visar respekt för din bit i sammanhanget.

Jag bokar slakttransport de är vana att åka med, de får bo i samma box och har kort resväg,och oftast egentransport och slakt direkt på morgonen. Att fixa så är bättre än att lipa.

Och glöm inte att om man skulle vilja ställa sin häst på fullservice/konvalescent då är det också bättre att avliva- även om hästen har en god prognos, bara det att hemmastallet inte har de bästa förutsättningarna för läkning.

/Lavinia, som ibland också funderar över slaktpriset. Precis som jag ibland funderar på försäljning av hästen, eller flytt till Västindien, det betyder inte att jag tänker göra det, jag är mest nyfiken på hur det skulle gå till, vad det skulle kosta eller nån annan intressant vinkling av ett påhittat problem.

KL
Märkligt det här med buke !
Om man vill sälja sin häst så skriker och gapar folk för att hästen blir en vandringspokal. Om man vill ge bort sin häst, så blir det samma liv för att då kommer hästen säkert hamna hos någon som kommer missköta häststackaren. Rekomendationen brukar då vara att ägaren ska ta sitt ansvar och slakta hästen.
Och nu när någon frågar om slakt blir det ett j-a liv för det. Hmm..finns det några rätt, eller ?

Vilket svammel ...och hyckleri, du får väl åka till slakteriet, ställa dig och ha en begravningscermoni, gråta några tårar så du visar respekt för din bit i sammanhanget.
´
Det är inte vad det handlar om, det handlar inte om att man måste sörja och gråta och hålla på för att man ska ta bort något djur. Det handlar om att respektera och det gör man inte med en glad obekymrad smiley efter en text att man funderar på att slakta.

Sucka..

Nu är vi flera andra som inte alls tolkat smilyn så. Det går alltid att illvilligt tolka allt som skrivs och sägs, men varför? Känns det bättre att se allt i svart och negativt?

Själv hade jag inte en tanke på att det skulle vara en glädjeyttring över att (äntligen?) få slakta hästen, utan som en vänlig gest efter en fråga.

Vem eller vad ska man respektera? För djuret bryr sig knappast om en glad smiley...eller om någon skrattar när den avlivas...Ska man ha en gråtsmiley bara för att slippa konstiga kommentarer på buke?

Jag står f.ö. fast vid min åsikt att smileyn innebär en fråga ställd i vänlig ton.

Märkligt hur bra och sakliga inlägg som svarar på frågan går obemärkta förbi. Bra svar! :bow:

(Å, nej! Jag använde en smiley, nu kommer alla tro att jag avgudar och tillber dig, o mäktiga Jerseyko!) :grin: <-- Ironisk smiley, menad som ironisk (och faktiskt lite dömande)

Liknande trådar

Hästmänniskan Är jag för stor för d-ponny?? Är ca 172 och väger ca 68 kg.
Svar
13
· Visningar
1 377
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
972
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
943
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 288
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka