slaktartankar

Sv: slaktartankar

Jag har hitills inte mött någon som stått helt utanför slaktindustrin o dess produkter men massor som tror att de gör det....

Jag menar på det i dagens samhälle är (nästan) omöjligt.

Jasså? Utveckla gärna.

Konsumerar inte kött eller animaliska biprodukter typ gelatin, färgämnen och liknande, inget skinn, läder osv (inte ens till hästarna). Inga hygienprodukter eller smink med animaliska biprodukter. Har ej behov av mediciner. Konsumerar ganska lite generellt så vet inte riktigt vart det kan slinka in lite dött.

Jasså? Utveckla gärna.

Konsumerar inte kött eller animaliska biprodukter typ gelatin, färgämnen och liknande, inget skinn, läder osv (inte ens till hästarna). Inga hygienprodukter eller smink med animaliska biprodukter. Har ej behov av mediciner. Konsumerar ganska lite generellt så vet inte riktigt vart det kan slinka in lite dött.

Ja, de flesta som påstått så här förut har skrivit ungefär som du men sedan har det visat sig att det finns husdjur som behöver kött- hund o katt- jag brukar fråga om de får ärtor då?, men du kanske inte har eller har haft köttätande djur?

Sedan missar många att även mjölkkor och höns hör till slaktindustrin, mjölk, yoghurt, smör och så ägg då.......mm mm glöm inte allt mjölkpulver som är instoppat i mycket.Ull.

Det kan ju också diskuteras om man står helt utanför skinnindustrin om man använder sig av yrkesgrupper där det finns....eller för den delen arbetar på företag som använder sig av det....

Skor då? Gummistövlar bara?

Tygskor. Vintertid brukar det bli någon form av syntetkängor.

Ja, de flesta som påstått så här förut har skrivit ungefär som du men sedan har det visat sig att det finns husdjur som behöver kött- hund o katt- jag brukar fråga om de får ärtor då?, men du kanske inte har eller har haft köttätande djur?

Sedan missar många att även mjölkkor och höns hör till slaktindustrin, mjölk, yoghurt, smör och så ägg då.......mm mm glöm inte allt mjölkpulver som är instoppat i mycket.Ull.

Det kan ju också diskuteras om man står helt utanför skinnindustrin om man använder sig av yrkesgrupper där det finns....eller för den delen arbetar på företag som använder sig av det....

Nej, har hund/katt under samma tak men inte som tillhör mig. Jag står inte för deras utfodring.

Dricker havremjölk, dock inte Icas eftersom det innehåller D-vitamin som är utvunnet ur ullfett. Läser alla innehållsförteckningar.

Om man ska vara så långsökt så kan pengar jag betalar med/ skattar gå vidare till konsumtion av kött etc, det är omöjligt att följa upp.

Jag kan också säga såhär, jag har inget emot att man slaktar sin häst och att köttet tas tillrätta, förutsatt att hästen är såpass sjuk och/eller skadad att den aldrig kan leva ett drägligt liv. Jag är emot att föda upp djur för mat, inte att hålla dem som husdjur och ge dem ett värdigt liv.

Ok, sak samma för mig. Poängen är att jag bryr mig inte om vad som händer med kroppen efter döden och jag ser svår sjukdom/skada som ok anledning att avliva/slakta.

Det finns andra orsaker till att man kan behöva avliva sin häst, förutom sjukdom...
(och man väntar inte med att hästen i stort sett självdör innan man slaktar)

Och nog borde väl alla vara överens om att man skall respektera sådana, i stort sett alltid, jobbiga beslut?

Eller har det samlats en stor bunt fullblodsegoister med helstängt på huvudet, som anser att bara ett sätt är rätt...sin egen fanatiska åsikt...

Och har vi rätt här, i denna tråd, att kräva svar om VARFÖR man vill slakta sin häst?

Måste alltid alla besserwissar mota upp sådana som TS i väggen och bokstavligen sätta dumstruten på henne?

Är max åldern 12 eller hur är det igentligen?

Började själv läsa denna tråd just för att jag var nyfiken på vad slaktpriset låg på... Men blev mer och mer förvånad över hur vissa svarat..

Översitteri kallar jag sånt. :mad:

AM

Nej, har hund/katt under samma tak men inte som tillhör mig. Jag står inte för deras utfodring.

Den var rätt dålig, jag har hundar o katter men det är inte jag som matar dem, typ, så därför anser jag mig stå utanför djurindustrin, typ...

Instämmer helt med Nafayette och alla andra som är på samma våglängd.

Jag trodde att alla människor fick ta eget ansvar för sina egna beslut och handlingar. Utan pekpinnar och fördömanden från andra som tror sej veta vad som är bäst i alla lägen.

Det stämmer, ingenting.

Inte så troligt. Titta gärna på detta videoklipp med genombläddringen av den bok som sammanställts över alla de produkter som författaren kunnat hitta som innehåller gris:
http://vimeo.com/10717795
http://www.christienmeindertsma.com/index.php?/books/pig-05049/

Några exempel på produkter som man kanske inte tänker på i första hand:
"Ammunition, medicine, photo paper, heart valves, brakes, chewing gum, porcelain, cosmetics, cigarettes, conditioner and even bio diesel."

Inte så troligt. Titta gärna på detta videoklipp med genombläddringen av den bok som sammanställts över alla de produkter som författaren kunnat hitta som innehåller gris:
http://vimeo.com/10717795
http://www.christienmeindertsma.com/index.php?/books/pig-05049/

Några exempel på produkter som man kanske inte tänker på i första hand:
"Ammunition, medicine, photo paper, heart valves, brakes, chewing gum, porcelain, cosmetics, cigarettes, conditioner and even bio diesel."

Jo tack har sett den.

Citerar mig själv: "Konsumerar inte kött eller animaliska biprodukter typ gelatin, färgämnen och liknande, inget skinn, läder osv (inte ens till hästarna). Inga hygienprodukter eller smink med animaliska biprodukter. Har ej behov av mediciner. Konsumerar ganska lite generellt så vet inte riktigt vart det kan slinka in lite dött. "

Kan säkert finnas något om man ska vara nitisk, svårt att veta allt.

Och har vi rätt här, i denna tråd, att kräva svar om VARFÖR man vill slakta sin häst?
Det har väl ingen rätt att fråga och ingen heller har väl krävt att få veta.
Måste alltid alla besserwissar mota upp sådana som TS i väggen och bokstavligen sätta dumstruten på henne?
Skriver man en sådan fråga med en glad smiley efteråt får man nog räkna med att bli sedd som relativt känslokall. Det är nog smileyn folk stör sig mest på. Inte anledning till att ta bort hästen.

Det är som sagt inga lätta beslut att ta och att verka ta så lätt på en hästs död känns inte respektfullt mot hästen.

Och samtidigt menar du och flera andra att det är helt OK att sitta i tråd efter tråd och trycka på att folk ska ta bort sina stackars travare och andra hästar rakt av för de har det bättre som döda? När man fortfarande inte vet ett jota.

*KL*

Håller med Nafayette, Mackan mfl.

Vilket rabalder för en saklig fråga! Visst är det ett känsligt ämne, men alla är väl medvetna om att när man tar på sig ansvar för ett djur inkluderar det även ibland situationer där man måste ta beslut om att avsluta djurets liv.

Här blir ts ansatt för en fråga om slakt, eftersom folk misstänker att hon kanske vill "tjäna pengar" eller är särskilt hjärtlös (hon hade en leende smiley i trådtstarten- huga!), lika ofta tycker jag drevet går åt andra hållet på såna här forum, där folk som har problem med sina hästar överöses av uppmaningar om att ta bort hästen för att den lider.

Menar man då att det enda alternativet för att "ta bort" en häst är trotjänaravlivning/nödslakt- som kan kosta uppemot fem-sex tusen- eller att lämna hästen till ett zoo (finns den möjligheten öht kvar längre?)?

Först vill jag bara poängtera att all avlivning av häst- oavsett om det är på slakteri, hemma på stallbacken av nödslakten eller på zoo- sker såvitt jag vet via bultning eller spruta. Ur djuromsorgssynpunkt likvärdigt, möjligen bortsett från ev. lång transport om slakteri/zoo ligger långt bort.

I mångas öron kanske begreppet "slakteri" väcker rysliga tankar, men jag är i den tron att de flesta svenska slakterier bedriver djurvänlig verksamhet, bland annat finns krav på att alla hästar skall besiktigas på plats av veterinär innan avlivning.

Jag vill bara ge en bild av hur det egentligen går till med slakt, eftersom jag misstänker att vissa (nej, jag skriver inte "alla"...)som sitter och skriver i sådana här trådar kanske inte egentligen vet, utan bara har diverse aningar och att detta eventuellt bidrar till den uppskruvade tonen.

Ska man nu skicka en häst på slakt så kan det förstås vara av intresse vad man får för slaktpris. Jag tycker inte alls att det är en konstig fråga. Jämför med försäkringsfrågor i samma läge. Man skulle väl inte strunta i vad man ev. kan få ut från sin försäkring när hästen måste tas bort? Allt kring häst kostar pengar, och när man kommer till det läget att man måste överväga att avliva en häst har man förmodligen i många fall haft en historik med skador och behandlingar och är man inte gjord av pengar så kan även småslantar ha betydelse.

Dock måste jag säga att jag tror att det är mycket svårt att "tjäna" något på att slakta en häst! Slaktpriset är inte särskilt högt på häst. Jag fick nyligen 5:50:-/kilo för en häst vi blev tvungna att ta bort. Trots att det var en stor häst kan man inte påstå att det blev några pengar att tala om (och naturligtvis var det inte heller syftet, vill jag understryka, hästen hade en skada som inte gick att behandla). Ska man tjäna pengar på att slakta hästar får man antingen slakta många eller (ve och fasa) skicka dem utomlands.

Skriver man en sådan fråga med en glad smiley efteråt får man nog räkna med att bli sedd som relativt känslokall. Det är nog smileyn folk stör sig mest på. Inte anledning till att ta bort hästen.

Våra tjurar åker till slakt snart.:)

Underbart, lite stålar ramlar in.:bump:

Då kanske du inte i andra inlägg ska påstå att de tillhör just dig.Mina hundar när det passar, någon annans när de ska ha mat.

Ja, som sagt, det är inte mina hundar, har uttryckt mig så nån gång för enkelhetens skull, i tron om att det aldrig skulle ha någon betydelse om jag valt att skriva mina eller min inneboendes (sedan många år tillbaks).

Jag konsumerar inget eller ytterst minimalt från någon form av slaktindustri, jag tar ställning mot köttindustrin och gör varje medvetet val jag kan att inte inbringa den någon ekonomisk vinning.

Och samtidigt menar du och flera andra att det är helt OK att sitta i tråd efter tråd och trycka på att folk ska ta bort sina stackars travare och andra hästar rakt av för de har det bättre som döda? När man fortfarande inte vet ett jota.

Skojar du, jag har aldrig någonsin skrivit att hästar har det bättre som döda än i livet. Jag tycker man ska ge alla hästar en värdig chans att ha ett bra liv innan dom ska dö. Och jag verkar vara en av väldigt få här på buke som anser att travare är värda mer än att bli bortkastade såfort dom travat klart.

Och dessutom om jag inte vet anledningen till att folk väljer att ta bort sina djur så brukar jag inte lägga mig i heller.

Måste man när man tar bort sina djur sitta och skratta åt det liksom, känns inte som om man har någon respekt kvar då och då ska man inte ha djur längre. Dom är värda mer än så. Även slaktdjur är värda mer än att bli skrattade åt när dom dör.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Är jag för stor för d-ponny?? Är ca 172 och väger ca 68 kg.
Svar
13
· Visningar
1 377
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
972
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 578
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
943
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025