Sv: slaktartankar
*KL*
Håller med Nafayette, Mackan mfl.
Vilket rabalder för en saklig fråga! Visst är det ett känsligt ämne, men alla är väl medvetna om att när man tar på sig ansvar för ett djur inkluderar det även ibland situationer där man måste ta beslut om att avsluta djurets liv.
Här blir ts ansatt för en fråga om slakt, eftersom folk misstänker att hon kanske vill "tjäna pengar" eller är särskilt hjärtlös (hon hade en leende smiley i trådtstarten- huga!), lika ofta tycker jag drevet går åt andra hållet på såna här forum, där folk som har problem med sina hästar överöses av uppmaningar om att ta bort hästen för att den lider.
Menar man då att det enda alternativet för att "ta bort" en häst är trotjänaravlivning/nödslakt- som kan kosta uppemot fem-sex tusen- eller att lämna hästen till ett zoo (finns den möjligheten öht kvar längre?)?
Först vill jag bara poängtera att all avlivning av häst- oavsett om det är på slakteri, hemma på stallbacken av nödslakten eller på zoo- sker såvitt jag vet via bultning eller spruta. Ur djuromsorgssynpunkt likvärdigt, möjligen bortsett från ev. lång transport om slakteri/zoo ligger långt bort.
I mångas öron kanske begreppet "slakteri" väcker rysliga tankar, men jag är i den tron att de flesta svenska slakterier bedriver djurvänlig verksamhet, bland annat finns krav på att alla hästar skall besiktigas på plats av veterinär innan avlivning.
Jag vill bara ge en bild av hur det egentligen går till med slakt, eftersom jag misstänker att vissa (nej, jag skriver inte "alla"...)som sitter och skriver i sådana här trådar kanske inte egentligen vet, utan bara har diverse aningar och att detta eventuellt bidrar till den uppskruvade tonen.
Ska man nu skicka en häst på slakt så kan det förstås vara av intresse vad man får för slaktpris. Jag tycker inte alls att det är en konstig fråga. Jämför med försäkringsfrågor i samma läge. Man skulle väl inte strunta i vad man ev. kan få ut från sin försäkring när hästen måste tas bort? Allt kring häst kostar pengar, och när man kommer till det läget att man måste överväga att avliva en häst har man förmodligen i många fall haft en historik med skador och behandlingar och är man inte gjord av pengar så kan även småslantar ha betydelse.
Dock måste jag säga att jag tror att det är mycket svårt att "tjäna" något på att slakta en häst! Slaktpriset är inte särskilt högt på häst. Jag fick nyligen 5:50:-/kilo för en häst vi blev tvungna att ta bort. Trots att det var en stor häst kan man inte påstå att det blev några pengar att tala om (och naturligtvis var det inte heller syftet, vill jag understryka, hästen hade en skada som inte gick att behandla). Ska man tjäna pengar på att slakta hästar får man antingen slakta många eller (ve och fasa) skicka dem utomlands.