slaktartankar

Sv: slaktartankar

så nu är det jobbigt för att folk inte kan härja på utan att få kommentarer om hur absurt det är att sitta och härja? Faktum kvarstår ju att du inte har en aning om huruvida TS häst är frisk, levande, riktig osv osv, eller hur?

Därav folks undran eftersom inget annat framkom. Är inte tiden som du ödslar på att gnälla över folks "härjningar" lite som att härja själv. Vem är i så fall absurd?

Du det var inga undringar, det var rent och skärt dömande och förutsättande av scenario, utan att veta ett dyft.

Nä jag tycker inte det är samma sak att vända mig till tex dig och påpeka ironin i att sitta och ha synpunkter på saker man inte vet ngt om.

Fy för de som reagerar över ett djurs vara eller inte vara, det är ju faktiskt en människa som äger livet på den varelsen och då får man ju såklart inte ifrågasätta om djuret ska leva eller inte.

Jisses.

Och du använder såklart inget ifrån slaktindustrin.........du vet, det är ju efterfrågan som styr.......

Till alla
Skärp er.
Om TS vill slakta sin häst, fine. Om TS vill veta vad hon skulle få ut av att slakta en häst. Fine.

Har du problem med att folk tycker olika i frågan?

Angående häst i matproduktion finns det faktiskt kulturella skillnader mellan olika länder. I Italien anses ju hästkött fint av någon anledning, medan det i Sverige av de flesta inte ansetts som särskilt fint. Så att det finns många som inte uppskattar hästköttsproduktion i Sverige är inte så konstigt.

Hade någon startat en tråd och frågat om vad man kunde tänkas få för kilopris för sin labrador så hade det ju antagligen blivit ett ramaskri.
På ett internetforum i Kina hade nog ingen tyckt det var konstigt.
Så det är inte så konstigt ifall det finns folk som inte anser att hästar passar på smörgåsen.

Har du problem med att folk tycker olika i frågan?

Angående häst i matproduktion finns det faktiskt kulturella skillnader mellan olika länder. I Italien anses ju hästkött fint av någon anledning, medan det i Sverige av de flesta inte ansetts som särskilt fint. Så att det finns många som inte uppskattar hästköttsproduktion i Sverige är inte så konstigt.

Hade någon startat en tråd och frågat om vad man kunde tänkas få för kilopris för sin labrador så hade det ju antagligen blivit ett ramaskri.
På ett internetforum i Kina hade nog ingen tyckt det var konstigt.
Så det är inte så konstigt ifall det finns folk som inte anser att hästar passar på smörgåsen.

Nu är vi ju i Sverige, där det faktiskt inte är varken fult eller ovanligt att slakta häst.

Men jag kan absolut ställa den frågan om hund.
Hur funkar avlivningen och vem kan utföra slakten och styckningen?

medan det i Sverige av de flesta inte ansetts som särskilt fint.

Kanske inte fint men du är inne på rätt spår.
http://www.alingsasslaktforskarforening.se/Bilder/941125.pdf

Intressant om rackaren, men det för att min far alltid berättade historier om denne.
Och att hästen inte ska ätas kommer redan från asatiden.

Är det inte på tiden att vi ändrar detta och tar hand om våra älsklingar fullt ut. För vi kommer inte ifrån att det är en hel del hästar som slaktas och det finns en hel del som äter häst.

*kl*

Jag tycker att det är en smula intressant att det blir ett sådant liv, när frågan handlar om vad slaktpriset/kg ligger på. Medan många andra har frågat vad priset för avlivning av häst ligger på, utan ens i närheten lika kraftiga reaktioner.

Over and out.

Fast...det är ju inte riktigt samma sak...tycker jag. Att fråga vad slaktpriset ligger på kan uppfattas som att ägaren vill tjäna en slant på att slakta, medans att fråga vad avlivningen kostar är precis tvärtom..

Jag kan förstå att frågan om slaktpriset kan upplevas som en smula stötande, även om jag personligen upplever att reaktionerna i just denna tråd kanske är ngt överdrivna. Men förstår, det gör jag..

Bettysmatte: På allvar tycker du alltså att du ska styra huruvida någon använder smileys i texten efter sin fråga, eller styra hur den personen ska känna sig humörsmässigt hur man får och bör känna sig för att ställa en sån fråga?

Styra? Självklart uppfattas man väl väldigt olika beroende på hur man ställer en fråga? Det är väl en :devil: skillnad på att skriva att man går i "slaktartankar", och sedan avsluta sin fråga med en smiley, än att t.ex. skriva att man tyvärr behöver ta bort sin häst och då undra vad slaktpriset för häst ligger på.

Jag styr ingenting. Jag har bara en åsikt, precis som alla andra :)!

Fast...det är ju inte riktigt samma sak...tycker jag. Att fråga vad slaktpriset ligger på kan uppfattas som att ägaren vill tjäna en slant på att slakta, medans att fråga vad avlivningen kostar är precis tvärtom..

Jag kan förstå att frågan om slaktpriset kan upplevas som en smula stötande, även om jag personligen upplever att reaktionerna i just denna tråd kanske är ngt överdrivna. Men förstår, det gör jag..

Fast varför ska det vara så fel att få in några kronor på just hästverksamhet? Det är ju samma med stallplatser, folk verkar bli upprörda så fort någon håller priser(vitt) som ger denne möjlighet att få en liten inkomst - för det mesta med usel timlön. Att få igen åtminstone lite pengar på en häst genom att låta köttet gå till livsmedelsproduktion istället för att bara låta den ruttna i en container eller gräva ner och kroppen blir maskmat istället för människomat - vad är felet? Gäller det bar en individ så gör man ju inte någon direkt vinst med tanke på vad det kostar att hålla en häst varje månad.

Nu är vi ju i Sverige, där det faktiskt inte är varken fult eller ovanligt att slakta häst.

Allt tycker inte det. Varför tror du slakterier i Italien betalar mycket mer per kilo hästkött. I Sverige har man historiskt inte ätit särskilt mycket hästkött ifall man haft valmöjligheter.

Se följande länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4stk%C3%B6tt
--- Utdrag från länk
I det förkristna nordiska samhället hade hästen stor betydelse och hästkött åts bland annat vid religiösa högtider. Att äta hästkött betraktades senare under medeltiden som en hednisk sedvänja och var därför tabu. Även själva hästslakten betraktades som oren. När hästar skulle avlivas anlitades bödelns dräng, rackaren, och köttet slängdes bort eller gavs åt hundarna.

Ätande av hästkött är tabu för många människor, trots att de inte är vegetarianer, bland annat på grund av hästarnas betydelse som sällskapsdjur. Hästkött är också otillåten föda enligt judendomen.
---

Så nu hoppas jag att du har förståelse varför många har negativa synpunkter på användandet av hästen inom köttproduktionen.

Det handlar om en gammal tradition. Vi äter ju inte heller hundar p.g.a. tradition.

Ponera nu detta senarium;
En ardennerhäst är till salu hos polisen.
En människa, vi nämner denne människa nr 1,köper hästen till en fördelaktig peng.
Flera andra människor kunde också ha köpt hästen men människa nr 1 hann först.
Människa nr 1 har tankar på att slakta hästen.
Människa nr 1 slänger ut en icke helt tydlig och klar bild av sina tankar på ett internetforum i en ny så kallad tråd.
Människa nr 1 vill veta vad denna skulle få i pengar vid slakt.
Flera deltagare inom forumet tror sig veta att människa nr har köpt hästen från polisen tidigare under året och bemöter trådstartarens intensioner.
Vild diskussion uppstår på tråden....

Nu deklarerar jag min uppfattning i mitt ovan senario: Jag tycker det är något makabert och faktiskt osmakligt att efter att ha köpt en häst fundera på dess slaktvärde. Dessa ord kommer från min "magregion" och jag är sådan som person.
Jag ser för övrigt intet ont i att slakta en häst i Sverige, mycket bättre än att skicka dem på ohemula transporter genom Europa. MEN jag önskar så innerligt att hästar som kommit till världen genom människans förtjänst, som är fullt friska och trivsamma ska få ett långt och lyckligt liv.

hugger sista...

ett himla liv det blev hörni.....

ponera att hästen blir sjuk då. och att TS inte vill lägga veterinärvård på den och avlivning är enda alternativet.

och TS står mellan att betala 3500 för att avliva eller få betalt 3500 på slakteri, vilket är mest korrekt att göra?
betala eller tjäna?
eller köra till ett zoo, där hästen kan bli mat till andra djur och varken betala eller tjäna?

och det behöver inte vara TS, det kan vara du eller jag eller min mamma eller kungen för den delen.

vad är det som ger oss rätten att döma och ta för givet att vi vet att TS kommer att göra det eller inte?
att språket inte att det bästa.... tja, det är väl inte den första på Buke som uttrycker sig klumpigt. :grin:

bli rmer upprörd över reaktionerna än över frågan faktiskt.

kl

Nästan skrattretande att ett internetforum är så likt forna tiders byskvaller, när grannens väl och ve, yttranden eller handlingar kunde dissikeras in i minsta detalj under lång tid. Gärna med egna tolkningar, förvanskningar och fördömanden... :angel:

Tjäna pengar på hästen, skulle "man" göra om hästen hämtades och sedan kördes direkt till slakt. Majoriteten betalar ändå mer för att ha hästen i en månad (stall, hovslagare, foder, ev. försäkring) än slaktvärdet.
Men visst kan jag förstå att det blir reaktioner. Det finns alltid någon som uppfattar något som stötande, tar illa vid sig och blir upprörd. Vi är människor. Och mycket som skrivs på nätet, skrivs dessutom i affekt (dvs känslostyrt, kanske i ett läge där man är upprörd).

Det jag reflekterar över, är den (enorma) skillnaden i reaktioner. För om vi är lite krassa; oavsett om hästen avlivas med spruta/bultas, eller skickas till slakt, så resulterar det i att hästen dör.
I flera av avlivnings-trådarna (i brist på bättre ord) nämns det som ett alternativ att lämna hästen till zoo, t.ex. Kolmården. Jag ser, ärligt talat, ingen större skillnad mellan att lämna hästen till zoo, jämfört med att skicka den till slakt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Är jag för stor för d-ponny?? Är ca 172 och väger ca 68 kg.
Svar
13
· Visningar
1 377
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
972
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
943
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 288
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka