slaktartankar

Sv: slaktartankar

Ni behöver inte oroa er för min häst. Jag hade väl troligvis slaktat hästen innan han togs in från bete, fick skor, ny utrustning osv om jag inte skulle ha råd att ha en häst? Var bara nyfiken på vad man skulle få eftersom jag inte har koll på slaktpriser och vet några ardennrar som riskerar att bli burgare nu när det är dags för uppstallning.

Fast nu tycker jag nog att du gör en efterkonstruktion; då ditt första inlägg lyder: Går lite smått i slaktartankar till å från så nu undrar jag, har en Ardennervalack som väger ca 800 kg, hur mycket skulle jag få om jag slaktade honom? Någon som vet?

Du skriver
har en ardennnervalack
hur mycket skulle jag få om...

Dina ord syftar till dig som skribent, inte till några andra ägare till ardennerhästar.

....

Om du inte tänker slakta den, varför är det då intressant att veta vad man kan få?

Det är som att jag skulle gå och fundera på vad jag skulle kunna få för min cykel trots att jag inte har en tanke på att sälja den. Vad är det för vits med det?

Fast jag funderar lite ibland på hur mycket jag skulle få för min häst, och jag har inte tänkt sälja honom..

Det gäller ju alla hästar, inte bara ardenner.

Men summan på en häst som kan väga upp till ett ton (levande vikt)blir rätt så hög. Betydligt högre än vad du kan sälja hästen för.. Nu kan jag inte exakta summan vad man får i Italien. Men är det 20kr/kg gånger 500kg slaktvikt så har du 10000kr,(600kg=12000kr) och en häst som kanske inte är så lätt att tas med så är det bra betalt för en ardennervalack.. En bra och körd ardennervalack kan kosta 15000 och uppåt.. Så ibland är det bättre ekonomiskt att skicka på slakt.. :crazy:

I sverige skulle en 500kg slaktvikt göra 3500kr, 600kg göra 4200kr, vilket kan ge en vinst om man inte gett så mycket för den.

Till alla
Skärp er.
Om TS vill slakta sin häst, fine. Om TS vill veta vad hon skulle få ut av att slakta en häst. Fine.

Vad spelar det för roll? Alla med lite mer än bomull och dun innanför pannbenet begriper att man knappast tjänar på att hålla en häst i några månader innan man slaktar den.
Och om den köps in med enda syfte att slaktas; och? Var istället glada att någon vill satsa på svensk slakt istället för att skicka hästen genom hela Europa!

Nu är det såhär! JAG lägger inte in någon personlig värdering i det jag skriver! Punkt!

Jag bemöter bara skribentens egna ord, med dennes eget skrivna ord. Min personliga åsikt i frågan har inte kommit fram i mitt inlägg.

KL

Herregud.
Det är ju rent sjukt hur ett internet forum med folk kan börja gå på och ha åsikter om vad ngn annan avser/vill/tänker/funderar på osv osv, och hur de ska göra med sin häst!

svara på TS fråga är väl det enda produktiva, istället för att börja spekulera och förfasa sig över hur/vad/varför osv? Är detta djurräddnings forumet eller? I mina ögon är det lika illa som djurens rätt när de är på sitt mest vilseledda besatta humör, svaren och reaktionerna som getts i denna tråd. Jisses.

Ja, det är ju så hemskt att reagera och ifrågasätta.

Fy för de som reagerar över ett djurs vara eller inte vara, det är ju faktiskt en människa som äger livet på den varelsen och då får man ju såklart inte ifrågasätta om djuret ska leva eller inte.

Jisses.

...och 90 procent av alla som förfasar sig över att TS eventuellt, kanske, någongång kommer att slakta sig häst, har absolut inget emot en Big Mac och co eller en kokt med bröd...

Håller med CK. Det måste ju finnas viktigare saker att engagera sig för..
Eller är det enklare att sitta här anonymt och gnälla? :grin:

TS frågade efter en sak och bomben slog ner... :confused:

AM

Ja jisses du.

vad vet du om vare sig TS, hästen eller situationen? Att förfasa sig och sitta och råda över? Det är väl superbt att TS ställt en rak faktafråga utan mankemang, tydligare än så kan det väl knappast bli än att svara på frågan istället för att sitta och gnöla om saker man tror sig veta eller kunna döma över på ett internet forum. Patetiskt, ursäkta ordalagen.

Är det något nytt att folk "gnölar" och tror sig veta saker på detta forum, du lär få kalla folk patetiska rätt många gånger och se om det har någon konstruktiv effekt.

Ser knappast något fel i att folk uttrycker hur de känner inför en fråga eftersom frågan har verkat stötande för många.

Frågan ställdes dessutom till ett internetforum och inte till en slaktare, då får man kanske räkna med andra svar eller reaktioner än vad man hade förväntat sig.

/facepalm

Varför inte bara låta folk förfasa sig bäst de vill istället för att försöka läxa upp dem och kalla dem patetiska? Finns inget konstruktivt ö.h.t i att gnälla på dem som gnäller.

...och 90 procent av alla som förfasar sig över att TS eventuellt, kanske, någongång kommer att slakta sig häst, har absolut inget emot en Big Mac och co eller en kokt med bröd...

AM

Vill inte ge mig in i denna diskutionen, men vill bara säga att det var en dålig jämförelse då dessa varor ej innehåller häst. Alldeles för dyrt kött att stoppa i snabbmat. ;)

Till alla
Skärp er.
Om TS vill slakta sin häst, fine. Om TS vill veta vad hon skulle få ut av att slakta en häst. Fine.

Vadå skärpa sig? Alla har väl rätt att reagera? Jag reagerade på det osmakliga sätt som TS framförde frågan på, med en "smiley" på slutet. Jag äter kött av alla de slag. Har inget emot att äta hästkött. Och ändå tyckte jag att frågan ställdes på ett väldigt märkligt sätt. Skulle tro att många bönder som föder upp djur som ska slaktas inte alltid skickar sina djur till slakt med en "smiley", utan att det faktiskt känns i alla fall lite jobbigt att se djuren lastas på slaktbilen.

Varför ens fundera? Skulle aldrig få för mig att tänka tanken om hur mkt jag skulle få om mina hästar slaktades :mad: Uppenbarligen är det knapert i plånboken så enklaste vägen är att skicka iväg hästen på slakt och få några slantar för det...

Min granne på landet föder upp och slaktar någon nordis ardenner korsning, så vad är det för fel att få några slantar för det?

För övrigt håller jag med dem som brukar ha vett i skallen på buke, humlis, mackan , lovisaleonora.

Vill inte ge mig in i denna diskutionen, men vill bara säga att det var en dålig jämförelse då dessa varor ej innehåller häst. Alldeles för dyrt kött att stoppa i snabbmat. ;)

Hästkött är knappast dyrti sverige, nöt är betydligt dyrare, detta är definitivt ett problem och leder exempelvis långa slakttransporter. Förövrigt är kossor lika kapabla att lida som hästar.

Vadå skärpa sig? Alla har väl rätt att reagera? Jag reagerade på det osmakliga sätt som TS framförde frågan på, med en "smiley" på slutet. Jag äter kött av alla de slag. Har inget emot att äta hästkött. Och ändå tyckte jag att frågan ställdes på ett väldigt märkligt sätt. Skulle tro att många bönder som föder upp djur som ska slaktas inte alltid skickar sina djur till slakt med en "smiley", utan att det faktiskt känns i alla fall lite jobbigt att se djuren lastas på slaktbilen.

Man skulle ju oxå kunna tolka smileyn som att inlägget inte var så seriöst menat, dvs att det endast var en tanke. Inte en plan. Men det är ju bara en annan tolkning som inte alls behöver vara rätt! Det är ju fritt att tolka som man vill.

Jag håller med Mackan och några till här. Varför förfasa sig över en fråga som TS ställer? Vad TS planerar har vi inte med att göra. Vi vet inte varför tankarna kommit upp. Ifrågasätts varje bonde som har köttdjursuppfödning, för att dom styr över djurets rätt att leva, av er? Är det bara för att det handlar om en häst som gör att man drar igång drevet?

TS: bästa svaret får du hos slakterierna. Kilopriserna ändras hela tiden.

Förstår fortfarande inte vad det är för fel i att reagera och ifrågasätta. Nej här är man tydligen utan vett enligt ginnies och patetisk enligt mackan för att man tycker att en fråga är konstig. Jag talar bara för mig själv men jag ser ingen anledning att slakta en frisk häst, jag ser inte djur överhuvud taget som en köttreserv.

Vad är det för åsiktsfrihet om man inte får uttrycka vad man känner. Tycker snarare att det är mer patetiskt att klanka ner på folk som bryr sig om ett stackars liv.

Men Herregud. Du vet väl inte ett jota huruvida hästen är frisk eller något ö.h.t?! Herregud, folk börjar dreva om att det skrivits en SMILEY efter frågan osv osv, och sen letar någon upp att TS köpt en häst av polisen tidigare i år, och genast kastar sig 5 st till på det påståendet, trots att de själva inte har ngn aning och förmodligen inte ens läst det själva, utan de bara kör på det som skrivs här i tråden.

Bettysmatte: På allvar tycker du alltså att du ska styra huruvida någon använder smileys i texten efter sin fråga, eller styra hur den personen ska känna sig humörsmässigt hur man får och bör känna sig för att ställa en sån fråga?

Ja ni, man undrar som sagt.

Herregud hit och herregud dit. TS har framställt frågan som hon har gjort och sedan svarat på folks undringar, då de reagerade. Då behöver väl inte de självutnämda "righteous army" komma in och dumförklara alla som reagerar på en konstig fråga. Som sagt, om det nu är så hemskt att ifrågasätta, borde då inte din "herregud" förbjuda det? Ja, det undrar jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Är jag för stor för d-ponny?? Är ca 172 och väger ca 68 kg.
Svar
13
· Visningar
1 377
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
972
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
943
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 288
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka