Slakta hästen hemma?

Sv: Slakta hästen hemma?

Jag valde att slakta min häst hemma. Det kostade mig 3000:- att ta ut slaktbilen och de tog då med sig honom. Hade jag tagit ut en veterinär som hade fått undersöka honom och skrivit ett papper på att han inte hade någon sjukdom eller åt medeciner, så hade jag kunnat få pengar för köttet. Det pappret får inte vara mer en ett dygn gammalt. Men jag valde att inte göra det då jag inte ville att min häst skulle bli hundmat. Och om han sedan blev det så är det inte jag som bidragit till det....

Det intyg veterinären skriver ut är för att kroppen ska kunna användas i livsmedelsproduktionen, inte för att kolla om det är tjänligt till hundmat. Hundmat kan den blivit ändå, en vännina till mig brukade köpa hästkött från slakteriet i slakthusområdet i Sthlm åt sin hund som har lite matproblem.

Vad billigt alla verkar ha fått det... Min nota gick på 6 eller 8000 kr för exakt ett år sedan. Då hade jaf veterinär ute som gav injektion och sedan slaktbilen som hämtade för kremering. Tror att bara sprutan gick på 1500-2000 kr.

Utan att ha läst några övriga svar så säger jag såhär..:

Åka iväg till slakteri är nog något utav det sämsta man kan göra för hästen. De slakterier jag kollade med fick man ca 1000-1500 för köttet (OBS hästen måste ha pass)

Hemma kostar det ca 800 med avlivning av bultbistol och ca 600 om du har en grävfirma som gräver ner. Att ha ute en från bygg och hälsa som besiktigar platsen kostar 300kr.
Om du väljer att avliva hästen istället för att skjuta den kostar det mellan 1300-3000 beroende på vilket medel man använder och vem som utför det.

Tar du dit kadaverbil så kan kostnaderna variera storartar.. men oftast ligger det runt 3000 kr och då behöver du inte ta med några kostnader från besiktningsman eller grävfirma.
/K.A

Åka iväg till slakteri är nog något utav det sämsta man kan göra för hästen.
Vilket inte är någon sanning, utan din högst privata uppfattning!
Min uppfattning, efter flera slakteribesök, är att hästen inte bryr sig det minsta. Det är, för den, som vilken resa som helst. Förutsatt att människorna bär sig åt som vanligt. Men det torde gälla samma för hästen, oavsett metod.

LIA

LIA skrev:
Vilket inte är någon sanning, utan din högst privata uppfattning! LIA

Hur vet du att det inte är sanning??
och JA (!!!) det är MIN privata uppfattning. (dessutom så skrev jag "att åka iväg till slakteri är NOG något utav det sämsta..."
Tycker inte att det ska behöva komenteras efter vartenda mening, för iså fall blir det ett urjobbigt upprepande. Tror de flesta här har vett att förstå att man inte på något vetenskapligt sätt har lyckats kartlägga hästarnas tankar på utsidan av ett slakteri.

LIA skrev:
Det är, för den, som vilken resa som helst. Förutsatt att människorna bär sig åt som vanligt. Men det torde gälla samma för hästen, oavsett metod.
LIA

Det är inte själva resan som jag ogillar. Utan att hästen inte känner igen sig och känner den speciella lukten som förekommer vid slaketerier.
Och kan tillägga att det ALLRA sämsta sättet jag kan komma på nu, är att hästen körs iväg av okända människor. (enligt mig så det slipper bli ytterliggare missförstånd)

/K.A

Senast ändrad:

Att åka till slakteri med en häst som är van att åka transport ser inte jag som något problem. Är den bara i ett sådant skick att den inte lider av att åka transport.
Slaktade mitt 21-åriga sto på slakteri, hon tyckte bara att det var kul att få komma ut en sväng. Hon fattade inget och dom på slakteriet var helt underbara.
Dessa skräck historier som går bland hästfolk om slakterier ska man nog ta med en nypa salt...
Hästarna fattar inte vad som ska hända.
Så om man har ett bra slakteri i närheten så tycker jag att det är ett bra alternativ.
Hästar bryr sig inte om blod lukt, det är en myt...

Senast ändrad:

Tinen skrev:
Det är inte själva resan som jag ogillar. Utan att hästen inte känner igen sig och känner den speciella lukten som förekommer vid slaketerier.
Och kan tillägga att det ALLRA sämsta sättet jag kan komma på nu, är att hästen körs iväg av okända människor. (enligt mig så det slipper bli ytterliggare missförstånd)

/K.A

vi får sluta transportera hästarna till tävlingar då också.. och börja förbjuda korvförsäljning på tävlingsplatserna.. alla platser luktar olika..

Och hästblod har en häst känt lukten av säkerligen många gånger då hästen själv eller en hästkompis börjat blöda av en skada.. får dom dödsångest då? "åhh hagkompisen rev sig på en spik, det luktar blooooood nu kommer jag att döööööö!!!!"..

och fasen detta med att sälja häst eller låta någon stallkompis pappa köra transporten till tävlingen.. scheisse stackars hästar som får transporteras iväg av okända människor!! Paaaniiiiiiiik

Näe, men lite skillnad på kokt korv och lukten vid slakteri..
jag har inte på något sätt påstått att en häst får panik när de lastas av främmande människor och åker i väg till ett slakteri och får panik när de lastas ut.
När folk kommer och hämtar hästen som ska slaktas kan du inte vara säker på vart den åker och hur den behandlas. Det finns ju sådana transporter som kör till Italien och det tycker inte jag är ett värdigt slut.
och vid slakterier brukar man (jag vet iaf inget ställe) där man får följa med sin häst in.. de tar hand om den de skjuter den, du ser inte ens om det gått rätt till eller inte.
och åter till lukten då... det är inte lukten av rent blod som skrämmer hästarna, utan snarare lukten som blir av döda djur i sig.. vet inte hur man bestbeskriver det.. kadaverlukt!??!
vet att de på vissa slakterier tar hänsyn till detta och DÄRFÖR just tar in hästar på måndag morgonar när stallarna varit helt rengjorda osv under helgen och innan några andra djur har kommit.
ett bra sätt tycker jag!:bow: :bow:
men inte alla som gör så

/K.A

Håller med dig om att jag aldrig skulle skicka min häst på slakteri utan jag menar att man kör dit den själv, eller någn man känner. Jag fick vara med när min häst slaktades.
Och jag tror inte att hästen bryr sig om kadaver lukt heller:smirk:

Det är nog induviduellt hur hästar reagerar på kadaverlukt.. min häst hatar det.. totalhatar det.
låg en död, skjuten älg ute vid en backe vid stallet, det var snart 4 år sen:p hon är fortfarande livrädd där.. Men det är ju en instinkt "luktar fara", så det är nog väldigt olika hur hästar reagerar.
/K.A

Det var nog mer älg lukten som hon reagerade för. Och så mycket luktar det inte på ett slakteri. Dom har ju kyl rum och slutna konteinrar (eller hur det stavas).
Men sen är det ju väldigt olika från häst till häst. Min nuvarande häst skulle jag inte åka till slakteri med, för han tycker inte om att åka transport och blir väldigt stressad vid andra miljöer än hemma (är min lilla skogsmulle).
Men det jag reagerade för i det du skrev är att det är ett dåligt alternativ,för det är det inte i vissa fall:)

Nej, vissa slakterier gör det bättre än andra kan man lugt påstå.
Jag tog bort min häst i somras, och det tänke jag först göra vid ett slakteri som gör det väldigt bra.. Desinfekterar allting på helgerna och tar dit hästarna på måndag morgon innan de andra djuren anläder. Men det kvarstod nackdelen att man själv inte fick vara med. Man lämnar hästen till dem och de går in och avlivar.
visst, sen har man ju hört (även jag från bekanta) skräckhistorier som att hästarna ryckte till och skottet blev inte dödande/förlamande utad det krävdes si och så många skott.
och ja, det får man nog ta med en nypa salt, och det beror nog mkt på hur kompetenta personalen är.
/K.A

Där jag tog bort min häst fick man hålla hela vägen om man ville. Jag valde att inte göra det.
Sen är det säkert så att det är olika från ställe till ställe. Men det kan man ju ta reda på innan.
Men jag håller med dig om att det allra bästa är nog att ta bort hästen hemma i hagen, särskilt för en stackars matten:angel: s skull...

Tinen skrev:
Näe, men lite skillnad på kokt korv och lukten vid slakteri..
jag har inte på något sätt påstått att en häst får panik när de lastas av främmande människor och åker i väg till ett slakteri och får panik när de lastas ut.
När folk kommer och hämtar hästen som ska slaktas kan du inte vara säker på vart den åker och hur den behandlas. Det finns ju sådana transporter som kör till Italien och det tycker inte jag är ett värdigt slut.
och vid slakterier brukar man (jag vet iaf inget ställe) där man får följa med sin häst in.. de tar hand om den de skjuter den, du ser inte ens om det gått rätt till eller inte.
och åter till lukten då... det är inte lukten av rent blod som skrämmer hästarna, utan snarare lukten som blir av döda djur i sig.. vet inte hur man bestbeskriver det.. kadaverlukt!??!
vet att de på vissa slakterier tar hänsyn till detta och DÄRFÖR just tar in hästar på måndag morgonar när stallarna varit helt rengjorda osv under helgen och innan några andra djur har kommit.
ett bra sätt tycker jag!:bow: :bow:
men inte alla som gör så

/K.A
Faktiskt så är det juh så att om DU säljer din häst till ett svenskt slakteri så är det där hästens liv avslutas.. om något svenskt slakteri skulle hyrsa in hästarna dom köper i en hage på baksidan och sedan köra ner dom till italien skulle det bli stränga straff.. sådant är nämligen olagligt..

Alla som jag har pratat med som tagit bort häst på slakteri har fått vara med till slutet om dom har velat.. och de personer som hanterar djuren båder vid transporter och bultning ÄR djurvana och vet mycket väl att om man stressar på ett djur blir det svårhanterligt och risken för att bulta snett ökar avsevärt.. så för både människornas och hästens skull tar personen hand om hästen på ett hästmannamässigt sätt, dvs kontakt, klappar, uppmuntran se till så att hästen litar på personen.. precis som dom gör vid trotjänaravlivning.. har inte hört en ända ännu som haft ute trotjänaravlivning och den som avlivat inte fått kontakt med hästen först..

läste att du tagit bort en häst men undrar samtidigt va de var för ställe som inte skulle låta dig följa med in och hålla i till slutet?..

BeastieBabe skrev:
sådant är nämligen olagligt.. ?..
det är det att råna banker och ladda ner film också.:rofl:

BeastieBabe skrev:
Alla som jag har pratat med som tagit bort häst på slakteri har fått vara med till slutet om dom har velat....

Ingen av dem jag pratat med här i trakterna.. jo nu en här på buke

BeastieBabe skrev:
och de personer som hanterar djuren båder vid transporter och bultning ÄR djurvana och vet mycket väl att om man stressar på ett djur blir det svårhanterligt och risken för att bulta snett ökar avsevärt.. så för både människornas och hästens skull tar personen hand om hästen på ett hästmannamässigt sätt, dvs kontakt, klappar, uppmuntran se till så att hästen litar på personen.. precis som dom gör vid trotjänaravlivning.. har inte hört en ända ännu som haft ute trotjänaravlivning och den som avlivat inte fått kontakt med hästen först...

Alla måste ju börja någonstanns. Och som äkta djurvän vill man nog inte jobba som slaktare eller hur?!? Menar INTE att slaktarna gillar sitt jobb(njuter av det), eller de som avlivar rättare sagt, men för att klara av ett sånt yrke måste man ju kunna "skärma av" och inte vara för känslosam, det tar knäcken på en isf.

BeastieBabe skrev:
läste att du tagit bort en häst men undrar samtidigt va de var för ställe som inte skulle låta dig följa med in och hålla i till slutet?..
Vill du ha namnet på det slakteriet får du göra dj besväret att PM:a :D
och det var självklart inte bara jag som inte vick följa med till slutet. De vill inte att några anhöriga ska göra det.. verkade som de tog hästen redan från "stall"plan dessutom..:crazy:
/K.A

Tinen skrev:
det är det att råna banker och ladda ner film också.:rofl:

får man tag på bankrånare blir det stränga straff.. piratkopiering är inte lika "obvious" som att sälja slakthästar vidare..

Tinen skrev:
Ingen av dem jag pratat med här i trakterna.. jo nu en här på buke

Det var väldigt tråkigt att höra.. sök reda några andra trådar om slakterier och läs där..

Tinen skrev:
Alla måste ju börja någonstanns. Och som äkta djurvän vill man nog inte jobba som slaktare eller hur?!? Menar INTE att slaktarna gillar sitt jobb(njuter av det), eller de som avlivar rättare sagt, men för att klara av ett sånt yrke måste man ju kunna "skärma av" och inte vara för känslosam, det tar knäcken på en isf.

Jo faktiskt så är slaktare djurvänner, djurvänner bryr sig om hur dom sista minutrarna i livet är för ett djur.. och man kan faktist vara ödmjuk och varm även fast man kan skärma av precis när det händer.. Känner du personligen någon som jobbar på slakteri? det gör jag.. han är en väldigt känslig och ärlig kille.. och han är stark som orkar med.. stark både för sin skull och för djurens skull..

Tinen skrev:
Vill du ha namnet på det slakteriet får du göra dj besväret att PM:a :D
och det var självklart inte bara jag som inte vick följa med till slutet. De vill inte att några anhöriga ska göra det.. verkade som de tog hästen redan från "stall"plan dessutom..:crazy:
/K.A

Nej varför skulle jag vara intresserad av det jag sa bara att det var dålig stil av dem.. har du ifrågasatt varför du inte skulle få följa med in?

hjäälp panik!! ja får hem en gammal häst utan pass och så,, kan man få avliva henne på hemma plan eller måste man åka till ett slakteri?? nån som vet?? och va d kan kosta i så fall??? :O

hjäälp panik!! ja får hem en gammal häst utan pass och så,, kan man få avliva henne på hemma plan eller måste man åka till ett slakteri?? nån som vet?? och va d kan kosta i så fall??? :O

Ingen häst utan pass får komma in på slakteri. Självklart får man avliva hemma. Vad det kostar att ta hem någon som avlivar är olika beroende på vem du anlitar, privat eller företag eller vet.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 634
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 192
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar