Slakta hästen hemma?

Sv: Slakta hästen hemma?

Nu föreligger det nog ett missförstånd ser jag när jag läser vad jag själv skrev. Jag menar inte att man själv avlivar hästen hemma för att sen tro att man kan få ersättning för kroppen om man "bara" drar in den till slakteriet. Det är när personal kommer hem och avlivar på gården som det iaf här i Sthlm fortfarande går att sälja kroppen till livsmedelsproduktion om den har pass och intyg från veterinär. :idea:

Ok, en form av nödslakteriverksamhet alltså
Det är ju så lätt att det ma formulerar blir lite underligt ibland..
För oss allihopa :o

Ja, i mitt fall var det då "Stockholms nödslaktservice" som Nin skriver om som kom ut och ombesörjde avlivning, bortforsling och destruktion då hon var passlös. Hade hon haft pass hade jag istället kunnat sålt kroppen till dem för livsmedelsproduktion, alternativt om det hade varit aktuellt innan de införde passtvång nu i maj.

peter_lundin skrev:
Att få hemslaktat kött godkänt för försäljning är inte svårt det är omöjligt.
PL
Om man har en besikningsveterinär, som besiktigar det då? Eller gör dom inte det om man frågar ? *nyfiken*

Enda möjligheten att få ett djur som är slaktat på gården godkänt är den som jag beskrev.
För sådär 20 år sen fanns det besikningsbyråer där man kunde komma in med hemslaktade djur för besiktning o stämpling men det går inte längre.
PL

LIA skrev:
Vad man får från slakteriet beror på en mängd faktorer. För ett normalt hbl fick man ut runt 1500:- från slakteriet för några år sedan.

Man gör sammantaget en ganska stor ekonomisk förlust, om man väljer avlivning etc i st f slakt.

En variant som jag inte sett nämnas här, och som jag inte är säker på är tillåten, är att slakta hemma och använda köttet i hushållet. SMotsvarande som man gör med gris och ungnöt t ex.

Jag vet, jag vet, det är ett känsligt område, men inte desto mindre en variant för den som vill.

LIA
Jag såg att det fanns fler sidor, men jag svarar ändå. Det kött man producerar hemma får den som producerar äta, men man får ite bjuda någon annan på den och helller inte sälja den om man inte gjort olika tester på köttet.

Jag antar att du menar slaktat hemma? Producerat hemma har man ju även när det gäller djur som går till slakteriet.
Jo visst får man servera sitt hemslaktade kött till vänner o bekanta.
Det finns inga tester som gör att det kött man slaktat själv hemma blir godkänt för försäljning!
PL

Självklart man gör o det är inget någon myndighet bryr sig om även om det egentligen inte är enligt reglerna.
PL

scarlettlady skrev:
Jag såg att det fanns fler sidor, men jag svarar ändå. Det kött man producerar hemma får den som producerar äta, men man får ite bjuda någon annan på den

Naturligtvis får man bjuda andra på middag gjord på egenproducerat och hemslaktat kött.. Varifrån har du fått att man inte skulle få det ??

peter_lundin skrev:
Jag antar att du menar slaktat hemma? Producerat hemma har man ju även när det gäller djur som går till slakteriet.
Jo visst får man servera sitt hemslaktade kött till vänner o bekanta.
Det finns inga tester som gör att det kött man slaktat själv hemma blir godkänt för försäljning!
PL
Det är märkligt... Vi var nämligen och pratade om detta med LRF-konsult, och då sa hon att vi inte får bjuda på det för att det inte är testat. Har hon fel?
Och naturligtvis menade jag slakt hemma...

Vi frågade angående att vi ville slakta våra två kalvar och sälja köttet till mina föräldrar. Då sa hon (om jag nu minns rätt, det var ett tag sen) att vi kan skicka kalvarna till slakteriet, och sedan hämta hem dem, och sälja köttet, men sker slakten på gården så får ingen utom vi i hushållet använda det, och det sa hon efter att jag sagt att dom kan få köttet gratis av oss. Köttet fick inte konsumeras av någon utanför hushållet, om det slaktats hemma. Nu händer det överallt, och det sa hon att det visste hon om men att reglerna var sådana pga de bakteriesjukdomar som blivit allt vanligare.
LRF-konsult, i Varberg.

MissX skrev:
Kan du gräva ner hästen hemma på gården, eller på annans gård, behöver det inte kosta mer än tillståndet från länsstyrelsen (300:-), kostnaden för avlivningen (kan en lokal slaktare göra med bultpistol) och kostnaden för den som sedan gräver ner hästen. Det är nog det mest ekonomiska alternativet, om man inte vill ta tillvara på köttet av någon anledning.

Går det att få tillstånd att gräva ner hästen hemma?
Hur lång tid tar det att få tillstånd till detta?
Och är det nå speciella regler som måste följas ang stället där den ska grävas ner mm?
Någon länk där jag kan läsa om detta?

Senast ändrad av en moderator:

peter_lundin skrev:
Vad du bjuder på hemma anses ske inom hushållet.
I övrigt är det rätt.
PL
Fast vi frågade om det också, och jag har för mig att hon sa att vi inte fick... men jag ska fråga igen, jag kan ju ha fattat fel.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 634
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 192
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar