Sv: Slakt

kl
skrev ett svar men det försvann, försöker igen.
När jag skulle ta bort min gamla häst ringde jag till det lokala slakteriet och frågade hur de gjorde med hästar och de hade en särkild tid en förmiddag i veckan, tror jag att det var, för hästar. Enligt dem var det för att minska stessen för hästarna, lungt och stilla utan en massa andra djur där, och kunna erbjuda ägarna ett lungt farväl.
Nu blev det inte det alternativet då hästen ätit medicin med livstidskarens utan istället blev det trotjänar avlivning på ett gärde där hon kunde stå och beta in i det sista (kollat med ägaren och det var okej för dem). Hon blev sedan biomal och fjärrvärme i Kalrskoga, då jag inte äger någon mark själv där hon kunde begravas.

*kl*

Är det passet som styr om hästen får går till livsmedel eller görs de provtagningar och dylikt på djuret? Jag har ju som sagt ingen aning om vad hästen varit med om de 5 år jag inte ägde den.

Det är passet som styr. Slumpvis provtagningar görs men de lär knappast hitta något om hästen tex behandlats med butta för något år sen.
PL

För en vecka sedan idag, körde jag min vän till slakteriet.
Ett litet gårdsslakteri, hästarna tas tidigt på måndag morgon när inga andra djur finns på anläggningen. Personalen mycket vänlig mot djur och ägare. Omtänksam veterinär på plats och kollar att allt går OK till.
Ägaren får välja om man vill följa hästen "hela vägen" eller om man inte vill se.

Med en transportvan häst är det ett klart alternativ.
¨Detta gårdsslakteri avlivar även hästar som inte kan användas till livsmedel och tar hand om kadavret. Då kostar det ca 5000kr.

Jag har kört en häst till slakt. Jättetrevlig personal som tog emot på plats, vi fick hålla hästen om vi ville, annars fick man åka därifrån om man inte ville se eller höra. Jag ville att pappa höll i hästen och jag ville se hästen död sen för min egen skull. Miljön var helt stressfri, han togs bort i en liten paddock utanför slakteriet, absolut inget kalt och blodluktande rum i rostfritt och kakel, som jag typ hade inbillat mig innan. Jag kan absolut göra det igen om jag har en icke medicinerad häst, har inget emot att min hästs går till livsmedel. Snarare får kroppen ett vettigt syfte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 097
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 387
Senast: Sasse
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 637
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka