Slagsmål (behöver er hjälp..igen!)

L

LinnLaakso

Min älskade hanhund på 2,5 år har alltid haft en lite spänd relation med boxern i samma ålder i stallet. Boxern är kastrerad, min hund är det inte.
Min hund blir dominant och mopsar ofta mot boxern som innnan svarat med att backa undan eller ignorera. Aldrig varnat eller verkat irriterad utan är en väldigt glad hund som verkar tolerera det mesta.
När min hund fått mopsa upp sig och kissa revir lite här och var på boxerns trädgård så har dom alltid kunnat slappna av hyfsat ihop och har lekt bra tillsammans ( dom är ganska tuffa i leken båda två)
Jag har alltid varit orolig för min hunds attityd mot boxern men har försökt att inte lägga mig i för mycket för det verkar bara göra honom värre.

Nu till problemet:

För några veckor sedan var hovslagaren ute och skodde och hade med sin 7 månaders tikvalp. Jag såg att båda hanhundarna tävlade om hennes uppmärksamhet lite men allt verkade slappna av och boxern backade undan för min hund som vanligt. Alla tre hundar går med boxerns matte ner till en hage några hundra meter bort där boxern och min hund ryker ihop. Jag såg inte detta men min hund kommer springandes upp till stallet och när jag fått höra vad som hänt tar jag in honom i bilen för att undvika mer bråk.
Veckan efter träffas dom igen, allt går bra tills min hund hittar en hovbit som hovslagaren lämnat efter sig. Han reser ragg och varnar boxern för att komma närmre, (något som hänt flertalet gånger innan och då har det gått bra ) Min hund står på helspänn och precis när jag ger loss-kommandot flyger boxern på min hund och ett stort slagsmål startar. Ingen hund skadade sig överhuvudtaget och vi fick dra bort boxern från min hund då ingen ger sig. Sätter upp min hund i bilen igen och stänger. Efter detta vill inte boxermatten förstårligt nog att våra hundar inte ska umgås mer vilket jag förstår.
Hundarna har efter detta hälsat men sedan fått gå åt skillda håll då vi är oroliga att dom ska ryka ihop igen.

Hundarna har umgåts i över ett halvår och det är först nu detta har börjat hända. Båda gångerna har boxerns matte varit med hundarna när dom rykt ihop, annars brukar de bara va jag som är med hundarna. Kan detta påverka boxern såpass att han säger ifrån såpass agressivt?

Vad ska jag göra?
Nu när vi får ha hundarna isär så märks de att dom så gärna vill leka för dom är väldigt bra kompisar egentligen, men tycker ni det är en dålig ide att ha dessa hundar tillsammans mer? Eller finns det något jag kan göra för att förhindra att detta händer igen, och varför tror ni boxern har börjat flyga på min hund ? :confused:

Ingen av hundarna har någonsin varit i slagsmål innan och träffar både tikar och hanhundar ofta.

Sv: Slagsmål (behöver er hjälp..igen!)

Du har säkert ett skäl men jag kan ändå inte låta bli att undra varför du inte kastrerar din egen hund? :confused:

Boxern har troligen tröttnat på din hunds tråkiga attityd till honom och ja, då blir de slagsmål.
Hade de vArit min hund hade ja aldrig accepterat att han mopsat upp sig....de hade jag klargjort direkt att den ända som slåss här är jag ( ledaren) !!

Så antingen kastrera å klargör att inget mopsande accepteras eller så får de vara åtskilda, inget som nån av dom lider av.

Exact! Min rottis har ocksa en tendens att vara en bully ... for att jag tillat det och inte begrep battre. Numera far jag ha ogonen oppna nar hon ar ihop med sonens Dobie just for att hon har alltid varit "mopsig" och "mobbat" dobien. De har rykt ihop ett par ganger ... de ocksa med klar bit inhibition, inga sar eller skador bara mycket ovasen och ryckande i varandras pals. (och laskigt tycker jag)
Jag ser till att avbryta henne INNAN hon satter i gang, jag maste alltsa vara vaken for kroppsprak. Jag kallar in henne sa fort hon stelnar till och tittar ... vare sig det ar nodvandigt eller ej, och sa har jag en liten sprayflaska med citronella (avsedd for hundar) som jag kan spraya i deras ansikten om jag behover sara pa dem. Det finns inte en chance att jag ska kunna sara dem sjalv om de ryker ihop, sa citronella spray kanns som en god sakerhet for att avbryta en sekund eller tva. Vilket allt jag behover for att Mandy ska lyssna och jag hinner fa tag pa Aza.

En sak som gjor att de helt klart slappnar av fortare ar att vi kopplar dem (har pa garden dar de normalt springer fritt) och promenerar sida vid sida tills de bada har slappnat av och upptrader som vanligt igen.

Men stackars lilla boxern :(. Varför i hela friden har du tolererat att din hund har betett sig så illa?

När min hund fått mopsa upp sig och kissa revir lite här och var på boxerns trädgård
Hur trodde du det skulle sluta? Hur kan du ens tänka tanken att det är boxerns matte som gjort fel när du tillåtit det här?

Hade jag varit boxerns matte så hade jag inte heller velat att hundarna skulle träffas igen. Mina snälla hundar litar på att deras matte tar hand om jobbiga besökare, och min "elaka" hund vet om att man uppför sig ordentligt och undviker bråk. Ska hon umgås med andra tikar är jag dessutom supernoga med att ta bort alla viktiga resurser (i ert fall tiken och hovbitarna). Annars är det liksom bäddat för slagsmål.

Jag ska inte säga emot annat än för att säga att jag inte tror att TS menar att det skulle kunna vara boxerägarens "fel", utan undrar bara om boxern kanske uppför sig annorlunda när matte är med. Detta, eftersom bråk bara har uppstått i sådana situationer. Jag tycker inte att det är helt långsökt att det kan ha spelat in som en faktor när boxern liksom får nog.

Jag ska inte säga emot annat än för att säga att jag inte tror att TS menar att det skulle kunna vara boxerägarens "fel", utan undrar bara om boxern kanske uppför sig annorlunda när matte är med. Detta, eftersom bråk bara har uppstått i sådana situationer. Jag tycker inte att det är helt långsökt att det kan ha spelat in som en faktor när boxern liksom får nog.

Instämmer och vill göra lite tillägg...

1) Det är ingen garanti att de slutar slåss om du kastrerar din hund
2) Det kan visst vara så att mattes närvaro utlöser. Inte för att matte gör fel utan därför att hennes närvaro gör att hunden/boxern känner att den har stöd. Så att boxern tycker att den fått nog tror jag inte är avgörande - den resonerar inte så.

...å andra sidan ska TS avbryta sin egen hunds beteende, så vad boxern eller boxerns matte gör finner jag tämligen ointressant. Det är jag som styr min hund och talar om vad som är rätt och fel. Beter sig min hund illa, då är det slut med leken. Kan de inte umgås så får de vara isär. Ingen av mina hundar får gå och mopsa sig mot andra, det är att be om problem eftersom det ofta slutar med att det smäller som i TS fall.

Vet fler hundar som går igång på andra hundar om matte/husse är där och det kan mycket väl vara att boxern vaktar och sånt ska man aldrig tillåta som ägare. Dock tror jag att boxern inte är problemet här. Jag tror helt ärligt att din hund har blivit modigare och därför har dom börjat bråka. Det kommer bara bli värre ju äldre han blir, så du måste ta tag i det här nu. Jag har två tikar, ett år emellan och i början om jag märkte att ena mopsade upp sig så fick båda skäll. Fast ena hunden kanske började så fick båda vara utan glada matte ett tag. Det resulterade i att dom höll ihop. "On the bottom" tillsammans liksom. Det bästa är om du korregerar innan själva slagsmålet, alltså när han mopsar upp sig eller om han fixerar den andra hunden. Så bli lite arg på honom så han vet att du inte accepterar hans beteende och att du kan ta över.

När min hund fått mopsa upp sig och kissa revir lite här och var på boxerns trädgård så har dom alltid kunnat slappna av hyfsat ihop och har lekt bra tillsammans ( dom är ganska tuffa i leken båda två)
Jag har alltid varit orolig för min hunds attityd mot boxern men har försökt att inte lägga mig i för mycket för det verkar bara göra honom värre.

Ditt eget fel, du skulle lagt dig i tidigare-inte låta din hund göra som den vill, så kastrering och koppel:devil:, samt en lite mer engagerad hundägare är mina förslag.

Till TS
Hade din hund kommit in på min tomt o betett sig sådär så hade Jag blivit arg! Hemma är hans plats, självklart. Men hos andra???
Man säger väl till hunden. Det är ju som bäddat för att något ska hända. Kastrera och gör något åt hans beteende!

Försök utvärdera din egen hund. Är han moppsig och dominant, eller är han moppsig och osäker? En dominant hund behöver sällan slåss eller moppsa sig eftersom andra hundar direkt ser sin plats.

Jag skulle inte låta dessa hundar träffas igen på dessa vilkor. Lugna och sansade former där du har kontroll och absolut inte låter din hund moppsa sig!

Jag skulle definitivt gissa på mopsig och osäker, min osäkra men icke-mopsiga hund har alltid, även innan kastration, fungerat bra med "äkta" dominanta hundar. De har nämligen förstått att hans stressade och ibland ohyfsade beteende beror på osäkerhet och har tillräcklig pondus och säkerhet i sin egen dominans att de ignorerar det, precis som de ignorerar mycket övertramp av valpar. Osäkra hanhundar som ändå har lite mobbartendenser och vill trycka ner andra har det gärna blivit tjafs med, för min hund har verkligen inte gillat att bli nertryckt när han tydligt visat sin underlägsenhet. Nu när han är kastrerad blir det aldrig gruff men precis som förut bryter jag ändå och tar min hund och går eftersom han ska slippa sånt. Lustigt nog har jag aldrig varit med om att den andra hundens ägare går in och styr upp - de låter sina älsklingar slänga upp framben på hundar som står med svansen mellan benen och bakåtslickade öron och visar hur obehaglig de tycker situationen är; de låter sina hundar jucka på andra hundar hur som helst och bara skrattar bort det med "ja, han har alltid varit lite kaxig av sig!" :mad:

Problemet är att du tillåter din hund att bete sig illa.
Problemet försvinner inte med kastrering, problemet kan avhjälpas genom att du uppfostrar din hund till att veta hut o bete sig, klarar du inte det så får du ge f^^^^n i att ta med honom någonstans där du inte har honom kopplad.

Men stackars lilla boxern :(. Varför i hela friden har du tolererat att din hund har betett sig så illa?

Hur trodde du det skulle sluta? Hur kan du ens tänka tanken att det är boxerns matte som gjort fel när du tillåtit det här?

Hade jag varit boxerns matte så hade jag inte heller velat att hundarna skulle träffas igen. Mina snälla hundar litar på att deras matte tar hand om jobbiga besökare, och min "elaka" hund vet om att man uppför sig ordentligt och undviker bråk. Ska hon umgås med andra tikar är jag dessutom supernoga med att ta bort alla viktiga resurser (i ert fall tiken och hovbitarna). Annars är det liksom bäddat för slagsmål.

:bow::bow::bow:

Jag blir alltid lika illa berörd av hundägare som låter sina hundar trycka till andras. Stöter på det lite då och då i stalllen jag jobbar i och gemensam nämnare är att "mobbarhundens" ägare alltid skyller bråken på utomstående faktorer, trots att det är mycket tydligt att deras hundar brister i språkkompetens eller uppfostran.

/Migo

Vi måste komma ihåg att dominans alltid sker nerifrån och upp, aldrig uppifrån och ner. Dvs det börjar alltid med underkastelse från den undergivna hunden. Så skulle boxern komma farandes och slänga sig på rygg, visa valpbeteenden, slicka mungipa osv. Då är din hund dominant.

Det du beskriver är en brötig hane och en trygg boxer som säger, "okej, bete så då, jag går undan". Tills det bara är nog.

Problemet är bara att jag är skeptiskt till vad en kastration skulle leda till, testosteronproduktionen finns kvar i binjurarna och beteendet att "pinka runt" är inlärt.
Jag skulle nog ta det uppfostringsvägen, din hund ska vara med dig och inte skvalpa runt på nån annans tomt.

Om inte hundarna har känt varandra från de var valp är jag dessutom skeptisk att de faktiskt leker. Leker gör man med kompisar man haft länge, i övrigt blir det mest en styrkeuppvisning om vem som skulle få para om det var en tik i närheten.

...å andra sidan ska TS avbryta sin egen hunds beteende, så vad boxern eller boxerns matte gör finner jag tämligen ointressant. Det är jag som styr min hund och talar om vad som är rätt och fel. Beter sig min hund illa, då är det slut med leken. Kan de inte umgås så får de vara isär. Ingen av mina hundar får gå och mopsa sig mot andra, det är att be om problem eftersom det ofta slutar med att det smäller som i TS fall.

Jag uppfattade det som att TS frågade om det kunde finnas ett samband mellan att matte nu varit med och att det blivit bråk. Det var utifrån det jag svarade. Att hunden inte ska bete sig så är en annan potatis.

Om inte hundarna har känt varandra från de var valp är jag dessutom skeptisk att de faktiskt leker. Leker gör man med kompisar man haft länge, i övrigt blir det mest en styrkeuppvisning om vem som skulle få para om det var en tik i närheten.
Och om det är en tik de leker med? Eller om det är tikar som leker? Eller hundar som leker med en människa? Vad handlar det om då? Jag känner mig skeptiskt till att mina hundar inte skulle kunna leka med andra hundar.

Fast att de aldrig leker har jag inte påstått. Vad jag är därmot påstår är följande:

Två tikar, vuxna, möts för första gången tex på en cykelväg: "Är det din eller mina valpar som kommer att födas fram?"

Två vuxna hanar, i övrigt samma scenario: "Om det var en tik här, är det du eller jag som parar?"

En hane och en tik, i övrigt samma scenario:Hanen; jag vill para dig. Tiken "dra åt h*vete" Hanen: "Men om jag leker med dig, får jag para dig sen då?"

Hunden till människan: "Vänligen håll min trasa/leksak levande, så jag kan döda den gång på gång"
Hunden som har en relation till mäniskan kan använda leksaken som en brygga för att bygga en relation. De är väldigt enkelt att kolla, du gör så här:

Lek med hunden med en leksak som du håller i, antingen i händerna eller via ett snöre. Kasta undan leksaken och stå still , helt still.

Kommer hunden och inviterar till lek? Försöker hunden verkligen jobba med leksaken för att få igång dig? Hur många gånger kan du kasta leksaken innan hunden ger upp?
De flesta går mest fram till leksaken, blänger på matte/husse med ett: Nu får du göra din bit, skaka!

Och återigen, en hund som har haft en långvarig relation till en annan hund, leker. Absolut!

Senast ändrad:

Du skrev: "Om inte hundarna har känt varandra från de var valp är jag dessutom skeptisk att de faktiskt leker."

Vilket får det att låta som att hundarna, om de inte känt varandra sedan de varit valp, antagligen inte leker med varandra utan bara testar styrka.

Därmed inte sagt att två hundar inte kan testa sin styrka mot varandra eller att det är vad TS hund och boxern har gjort. Jag tror bara inte att de utesluter att hundar kan leka. Det finns till och med forskning som tyder på att djur leker bara för att det är kul, själv räcker det dock med att se på mina egna hundar för att veta att det är så.

Så vuxna hundar som träffar valpar då, är det samma scenario som ovan? "Slåss" hundar verkligen om parningsrätt med en valp? Min hanhund har då aldrig visat någon vilja att para sig med valpar, visserligen är han kastrerad så han visar ingen vilja att para sig överhuvudtaget men leker ändå.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 832
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 510
Senast: ako
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka