Sv: Slå olydig häst
Så om hästen blir rädd för något och RÅKAR trampa dig på foten. Slår du till den då?
Tar mig friheten att också svara.
Personligen anser jag att en häst ska kunna bli rädd utan att trampa ned människan som hanterar den. Det pågår ju diskussioner om hur vida en människa kan vara ledare över en häst eller inte, men jag väljer ändå att dra paralleller till en flockledare som är häst.
Det ska oerhört mycket till innan en häst springer ned och trampar på flockledaren och jag vill att min häst ska ha samma respekt för mig. Att kasta sig över mig ska inte vara ett alternativ ens i en situation där hästen blir rädd. De får fly framåt, bakåt eller åt sidan, men aldrig över mig.
Jag har blivit trampad på foten av min häst pga att han blev skrämd. Han hoppade rakt upp och spjärnade ut med benen som bambi på hal is, en av framhovarna råkade hamna på mina tår. Morrade lite verbalt på honom men någon smäll fick han inte. Hade han däremot sas hoppat på mig eller på annat sätt knuffat mig med sin kropp i samband med att han trampat på mig hade jag mycket väl kunnat köra armbågen i bogen på honom.
Höll vid ett tillfälle på att bli nedtrampad vid grinden till hagen av min förra häst. Hade hästen i ena handen och skulle öppna grinden med andra, hon blev skrämd av något och kastade sig åt sidan, rakt på mig varpå hon vände runt och satte iväg några meter. Jag hamnade mot hennes bog/bringa och lyckades hålla mig på benen medan jag sas "hängde med" runt. Hade hon haft tillräcklig respekt för mig hade hon valt en annan flyktväg där jag inte stod i vägen (t.ex. bakåt och sen åt sidan för att undvika mig), men det sket hon i och for rätt på mig istället.
Om hästar är kapabla att visa så pass mycket hänsyn mot flockledaren (häst) att de inte rusar över denne, trots att dem blir rädda, är dem fullt kapabla att visa samma hänsyn mot en människa.