Slå olydig häst

Sv: Slå olydig häst

Tror aboslut att det kan vara något som ligger med genetiskt - inte "elakhet", ett djur kan ta sina chanser, men de planerar inte i förväg. Men kanske ett hjärnfel, höga hormonnivåer som gör dem ojämna i humöret, eller något annat.

Kanske hade de blivit "snällare" av ett annat liv, eller ännu värre (om det nu var möjligt) av att inte få utlopp genom travträningen. Tävlingshästar måste vara hårda i huvudet för att orka fortsätta kämpa. Man avlar ju på annat material för att få fram tålmodiga Hobbybrunte. :laugh:

Ja, visst behövs ett annat psyke för att prestera bäst. Och kanske blir det, som någon skrev, "löpande band" i hanteringen på somliga ställen. Det jag tycker är märkligt är dock om generation efter generation av den här typen av hästar skulle hanteras på ett för dessa felaktigt sätt.

Vi har själva ett halvblodssto (och med fullblodsfar) som har en ovanligt stor portion skarphet och temperament kombinerat med mycket nerver och hög ridbarhet. I fel händer skulle hon säkerligen kunna utvecklas till ett riktigt monster.
 
Sv: Slå olydig häst

Håller med dig om att det finns hästar som behöver kunniga ägare för att fungera bäst, och inte börja utveckla olater. Antar att de är känsligare i många fall, reaktionssnabba och har temperament.

Kanske finns det någon här som har bättre koll på det genetiska. Det är väl egentligen inte så många linjer som har riktigt dåligt rykte. Jag reagerade mest emot beskrivningen "elak", men jag har ingen annan explicit förklaring till varför vissa beteenden återkommer. Tror inte att alla dessa hästar behandlats negativt, men det kan ju också vara så att man inte riktigt bryr sig om ifall de har en del ideer - det viktiga är att de springer fort.

En häst som måste hanteras med munkorg och med ledstänger hade väl i de flesta fall avlivats inom ridsporten.
 
Sv: Slå olydig häst

Det är otroligt vanligt att människor slår och gormar åt hästar, händer i varenda stall? (Även "klatchar" med handflata eller gnytnäve mot huvud och andra kroppsdelar som råkade röra sig någon mm :cool: är vanligt!)

Jag skulle personligen aldrig gapa eller smälla till min häst, vad skulle det vara bra för? :confused::(

Mitt "värsta" är väl när jag ropar efter henne i hagen, stora hagar = högt rop :rofl: och om jag tar tag i henne (inte häftigt eller så att jag sliter) i tex grimman och tittar henne i ögonen, det brukar räcka! + att man kan få morra och höja rösten till ett skarpt/vasst läge.

Har ett eldigt rött sto med mycket vilja och världens bästa självkänsla och är samtidigt väldigt divig och tycker inte att man har rätt att säga åt henne! :devil:
Så även om jag hade slått henne hade det inte hjälp, hon hade bara blivit förbannad och slått tillbaka!
Ne, tydliga förklaringar och respekt är det enda som gäller, det får man tillbaka många gånger om! :love:
 
Sv: Slå olydig häst

Enligt min mening finns det inga riktigt elaka hästar. Hästar är i grund och botten aldrig onda, det är vi människor som med vår okunskap, brist på förståelse, egoism och arrogans förstör hästarna och gör att dem beter sig som de gör. Hästarna svarar på det vi människor signalerar och om vi inte kan bete oss som folk ihop med hästarna kommer hästarna inte kunna bete sig som folk heller och det är där dessa "elaka" hästar dyker upp, ihop med människor som inte vet vad de håller på med.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Slå olydig häst

Vi har själva ett halvblodssto (och med fullblodsfar) som har en ovanligt stor portion skarphet och temperament kombinerat med mycket nerver och hög ridbarhet. I fel händer skulle hon säkerligen kunna utvecklas till ett riktigt monster.

Låter ungefär som min!!
 
Sv: Slå olydig häst

Jag anser att en människa som slår sin häst i dina exempel inte ska hantera hästar, det är som du säger en himmelsvid skillnad att tillrättavisa en häst som hugger, sparkar eller försöker springa över någon och att slå en häst för att den lyfter huvudet vid tränsning, hur tänker man då? :confused:

Jag sysslar inte med NH, jag är uppfostrad av hästmänniskor i den gamla skolan och vi spöar inte hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Slå olydig häst

det gäller att tillrättavisa dom vid rätt tillfälle.

höjer dom huvudet när man ska tränsa o man slår som då, e ju risken ganska stor att dom kanske börjar resa sig också.
det e en tjej i vårat stall som slår sin häst i huvudet o viftar o skriker åt märren när den står på bakbenen.
 
Sv: Slå olydig häst

-Oj sådana tråkigheter... Mycket av detta våld som beskrivs här är ju grund för en anmälan.
 
Sv: Slå olydig häst

kl

Jag slår min häst ibland. När hon sparkar mot mig. Eller när hon hugger mig, ibland när hon går över mig och ut i vägen. Då tycker jag att det är befogat. Ska jag stå med en NH-pinne blir hon ju överkörd, eller jag för den delen. Om situationen är på väg att bli farlig för någon inblandad kan jag slå. Då med handflatan för att få ljudet, den höga smällen är tillräckligt för att få henne att inse att hon gör "fel". Sedan berömmer och uppmuntrar jag när hon istället gör motsatsen. Har fungerat bra för oss. Hon kommer fortfarande fram i hagen ;)
 
Sv: Slå olydig häst

det gäller att tillrättavisa dom vid rätt tillfälle.

höjer dom huvudet när man ska tränsa o man slår som då, e ju risken ganska stor att dom kanske börjar resa sig också.
det e en tjej i vårat stall som slår sin häst i huvudet o viftar o skriker åt märren när den står på bakbenen.
Självklart ska en tillrättavisning ges vid rätt tillfälle, annars är det ju inte konstigt om det blir fel. :confused: Att öht slå en häst som höjer huvudet är ju fel, hur dum i huvudet är hästägaren i ditt exempel egentligen? Låter som hon behöver en fet smäll själv och chansen/risken är stor att hon kommer få det av sin häst en vacker dag, inte en sekund försent. :mad:
 
Sv: Slå olydig häst

Oj, oj, oj! Kan bara hänvisa till ett citat:

"Där konsten slutar tar våldet vid"

Så är det bara. Det är alltid med oss människor det står och faller så att säga, det är aldrig så att en häst är dum eller illvillig. Men dom vill ha en obetvivlad ledare, det är annars frågetecken uppstår. Man kan vara tydlig med hästarna ändå, utan våld.
 
Sv: Slå olydig häst

Hu, låter som det redan gått dit för hästen, varför inte hålla sig till leksakshästar istället när man uppenbarligen är störd. :mad:
 
Sv: Slå olydig häst

Det där ser jag också en del. Hästen tar upp huvudet vid tränsning och man slår den i huvudet. Helt ologiskt!
Samma med folk som har hästar som drar upp och fram och rycker i dem med kedjegrimskaft under hakan. Ibland även vid lastning på hästar som reser sig.

Man ger signal till nervsystemet att dra upp huvudet och bestraffar sen hästen då den gör det.
 
Sv: Slå olydig häst

Jag fick "rådet" av en NH-tränare att slå min häst i ansiktet, hårt och upprepade gånger, för att han tycker om att kela och vara nära. :devil:
Kan ju tillägga att jag älskar att ha hans huvud på min axel när vi ändå bara står och pratar med någon. Första och sista gången jag närmade mig NH!!!!!

Läste nånstans i en bok tror jag, att att hästen har huvudet på ens axel är dominans... Köper inte det fullt ut...


Jag kan höja rösten lite om hästen inte står still utan rör sig mycket eller skrapar mycket med en hov. Kanske stampar i golvet. Står jag bredvid hästen fungerar det ibland att bara lägga handen på bringan/bogspetsen om hästen skrapar med hoven. Eller en dutt med handen. Men det är inget jag skulle slå en häst för.
Om en häst skulle bita/"gnaga" på handen, som min medryttarhäst gjorde en gång, skulle jag slå till den en eller två gånger, för det är inget jag accepterar. Men jag skulle ju inte klå upp hästen. Jag slår heller aldrig en häst på huvudet. Om hästen skulle försöka springa över mig eller nåt annat liknande så är det ju befogat att vara hård mot hästen. Men att slå hästen för att den rör lite på sig när den står fastspänd på gången, eller rycker åt sig benet när man ska tex kratsa hovarna, eller drar upp huvuet när man ska tränsa. Det förstår jag inte.
 
Sv: Slå olydig häst

En ridlärare jag hade som barn slog ofta hästarna. Ibland "bara" ett rapp/slag, ibland regelrätt prygel. Särskilt minns jag ett tillfälle då denne ridlärare skulle fostra en ung ponny som inte ville gå in i vattenspiltan. Tror hon höll på i bortåt en timme, hästen i träns o longerlina och dressyrspö i näven som användes flitigt. Hon fick inte in ponnyn, den kom in med blod rinnandes under ena ögat(hon hade piskat den i ansiktet) svettig och darrig. Den var aldrig riktigt normal i huvudet efter den dagen.

Det var även ett evinnerligt gapande på hästarna i detta stall, och prat om att hästarna var dumma, ville jävlas och att man måste knäcka dom. Jag kallades mesig eller pjoskig för att jag hellre lirkade än att ta till våld. Detta var alltså bara 5 år sedan. Sorgligt att så många barn fått växa upp med det där sättet att se på och behandla hästar. Typ "går det inte med våld, använder man för lite våld".

Jag tycker enbart det är okej att slå hästen om situationen kan bli farlig. Dvs i självförsvar. Sen gör jag ju skillnad på slag och korrigering. Händer nästan dagligen att jag korrigerar med en lätt dask av hand eller grimskaft, men det är ju inte i närheten av att göra ont utan bara en beröring för att förtydliga vad jag menar. Detsamma med spö, jag petar med det men slår aldrig.

Det betyder inte att jag sitter och mutar med godis heller, jag är bara lugn, bestämd och tydlig. Jag vill att hästarna ska känna sig trygga med och lita på mig. Hur ska de kunna göra det om de vet att de plötligt kan få sig ett svidande piskrapp? Jag tycker hästaga borde förbjudas.
 
Senast ändrad:
Sv: Slå olydig häst

Vet en häst som var så snäll mot människor, inge probelm alls, men katter, hundar och andra djur hatade han. Stallhunden höll på att råka illa ut fler än en gång. Hade hästen fått så hade han huggit hunden rätt över ryggen när hunden gick förbi i stallgången. Man riktigt såg hur han "hatade" andra djur. vet inte om han råkat ut för nåt eller om han bara "hatade" alla andra djur ändå. Tror att alla levande ting kan födas elaka, lika som det finns alla andra sorter, snälla, lugna, nervösa, tuffa, blida m.m. kanske inte så vanligt men jag tror det finns.
 
Sv: Slå olydig häst

Jag blir så förbannad av folk som säger att det är rätt att slå en häst, det är inte ok i någon situation!! Hästen är ett flyktdjur och i dens ögon är människan ett rovdjur. Skrik och slag resulterar därför i att hästen blir ännu svårare att hantera i framtiden. När en häst står uppbunden har den ingenstans att fly, och den tar då till våld för att beskydda sig mot rovdjuret, i det här fallet människan. Lycka till att bygga upp förtroende hos en häst om du håller på att bestraffa den hela tiden. Hästen förstår i många situationer inte vad den har gjort för fel och ser då bara på bestraffningen som ett agressivt beteende från rovdjuret. Folk som slår sina hästar har helt enkelt ingen förståelse för hur hästens sinne fungerar.
 
Sv: Slå olydig häst

Så du skulle aldrig slå en häst även om situationen blev farlig för dig, hästen eller någon annan?
Du har nog aldrig träffat en farlig häst!
 
Sv: Slå olydig häst

Skrik resulterar i att hästen blir mer svårhanterlig???

Jag måtte ha skrämt slag på hästarna i hagen, bråkar de vid fodring så säger jag till och det med hög röst om inte annat så för avståndet och för att överrösta. De måste ha Psykbryt vid de här laget för att jag inte tollererar bråk. Det blir ett och annat lätt slag på bogen och viftande med kassar ibland. Jag vill inte riskera att bli sparkad eller trängd.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 161
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa Sorry för långt inlägg. Min älskade kisse och den mest fantastiska varelse jag någonsin fått lära känna fick somna in i somras. Jag bor...
Svar
1
· Visningar
1 132
Senast: Sassy
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 208
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp