Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Testa att ha hand om en häst som inte varnar innan den sparkar eller trycker upp dig i väggen och börjar slå och du kan inte komma undan. vad gör du då, ger den en lätt klapp o säger fy? Nu blev den här snäll efter några månader även om man aldrig kunde lita på henne.
Har också varit med om några elaka hingstar...
Det gäller att tänka lite längre än näsan räcker. Om en häst försöker attackera dig när du kommer in i boxen, anser du per automatik att hästen är elak, punkt slut och bör få sig ett rapp så den lär sig veta hut?
Hästar föds extremt sällan elaka av naturen (så vida de inte har en tumör någonstans eller det är något annat fel på dem). Hästar blir "elaka" pga oss människor, hästar blir "elaka" pga att de blir osäkra, tappar förtroendet och hamnar i tankebanor där de tror att de måste försvara sig mot oss, alt att de inte lärt sig från början hur man beter sig korrekt mot människor eller andra hästar, i båda fallen är det människans fel att hästen blivit som den blivit. Hästar som är osäkra och rädda behöver inte uppvisa just osäkerhet och rädsla, fasaden utåt kan tvärt om uppvisa en aggressiv och våldsam häst som istället för att fly väljer att ta strid mot de den är rädd för, nämligen oss.
Jag håller med i det du skriver . Men jag är ändå lite fundersam då det inom t.ex. galopp- och travärlden finns linjer som ger individer som fått rykte om sig som elaka. Jag tror att i många fall var/är dessa hästar extremt skarpa i huvudet och detta utvecklades till ren elakhet genom fel hantering av människorna runt dem. Det jag tycker är konstigt är att "elakheten" går i arv från generation till generation. Om en häst hade felhanterats, visst. Men att så många i samma linje skulle hanterats lika fel? Arvet går i vissa fel också på fädernet, så där kan man inte heller skylla på att fölen präglats på en elak mor.
Hon var så olika ibland fick hon ganska rejält med stryk, andra gånger behövde man bara höja rösten. Hon tryckte upp en när man selade henne eller borstade henne, så det var lite svårt att undvika sånt som måste göras.