Sv: Slå olydig häst
kl
jag tycker att det kan vara befogat att slå eller rycka i grimman när det gäller en situation som kan vara farlig, jag har klappat till hästar som tryckt upp mig mot en vägg, som försöker hugga, beter sig hotfullt.
Men tycker också att det kan vara motiverat när man ska bryta ett betende dom har som kan bli farligt.
en häst jag hade hon kastade sig in i hagen utan koll på var människan stod, även kastade sig iväg så fort hon blev "fri" ibland hann man knappt får av grimskaftet innan hon var borta. ett ryck i grimskaftet INNAN hon har hunnit kasta sig men i SAMMA ögonblick som hon tänkte tanken var precis vad som behövde för att i första steget bryta cirkeln, sen var det ju bara till att öva, gå in och ut genom grinden tills hon gick lungt och fint, men i första skede behövde hon bli rejält överraskad, för hon blokerade sig så pass att det enda hon hade i huvet var att kasta sig in i hagen och sen galoppera runt som en lite idiot nått varv. Det behövdes göras kanske en- två gånger sen kunde vi använda andra fina metoder för att lösa det hela, men hennes tankebana behövdes brytas innan vi kunde börja arbeta på problemet, jag orkade inte hålla henne när hon försökte kasta sig ( självklart vem orkar hålla emot en häst som kastar sig egentligen?) så då fick jag ta till en annan metod.
en annan häst jag hade hade för vana att springa rätt över folk när han blev rätt, ( alltså rädd för minsta lilla, pratar inte om panik) en gång dunkade han mig i backen, dvs sprang rätt på mig. INTE ok, så jag upp direkt och han fick sig en rejäl tillsägelse, jag spöade inte upp honom men nog var jag hård mot honom på andra sätt och nån dask på boden fick han nog. men han VISSTE varför, och det förstörde inte våra relation alls, snarare tvärt om.
Tilläggas ska ju att detta inte var en inledande sak. Han var närgången överlag och i början ville han praktiskt taget gå i mina skor så nära gick han när han leddes, så vi övade från marken vi övade "följa john" och hur man "går i koppel", gick jätte bra, men det hjälpte inte tydligen inte eftersom han sprang omkull mig ändå, så då fick han en tillsägelse istället, där jag var hård men tydlig.