skylla på hästen/hästens ras?!

Sv: skylla på hästen/hästens ras?!

Roligaste jag har hört talas om är att araber går med högt huvud för att de i egypten spanade efter falkar :crazy:
Min tränare jämförde hur mkt min och min pojkväns häst trampade under sig och kom fram till att hans häst inte arbetade med bakbenen för att den inte satte dom över frambenens spår i traven. Vad han inte tänkte på är att min häst är kort i ryggen med långa ben (135 cm i ryggen). Pojkvännens häst är 5 cm större, har korta ben och 155 cm lång i ryggen... Hans häst (tyckte iaf jag) trampade under sig men kan ju knappast trampa så mkt över sig som min kan. Däremot kan min ha övertramp utan att egentligen arbeta med det. Så just i ridningen kan väl hästar ha olika förutsättningar, men inte att dom inte kan utan snarare att dom har olika lätt för det.

Ja precis, man får ju se till exteriören och göra det bästa av det som finns.

En annan konstig sak jag hört var om en fjording på en ridskola i närheten. De duktiga ryttarna som red den sa att den inte kunde gå på tygeln för den hade så tjock hals att den knappt fick luft då. :crazy: Tyckte jag lät vettigt då, 13 är gammal eller vad jag nu var. Men det säger ju en del om vad man hade för definition av samling i den åldern:angel:.

Det roligaste jag har hört var att en isis måste gå med en dito.

De behöver heller nästan ingen mat- nä för att det är en liten häst- ponny.

inget stall eller vindskydd heller- för det har de inte på Island:crazy:

Visst har vissa raser sin rastypiska del, men i övrigt är de individer- som alla andra.

Det första står jag fullt och fast vid, har provat att ha våra hästar tillsammans med andra raser vilket faktiskt var negativt. Våra hästar går numera bara med islänningar, vilket har givit en mer harmonisk och positiv häst.

I övrigt avstår jag från kommentar, okunskap går nämligen inte att kommentera.

Den har jag också hört flera gånger just när det gäller isisar. Plus att islandsflockar alltid ska vara delade men ston för sig. Vart får de allt ifrån??

Jag skulle inte har ston och vallacker tillsammans, av flera orsaker. Betäckande vallacker kan ställa till med, infektioner i underlivet och invärtes, skadade ryggar, perforerad analöppning mm.
Personligen ser jag det som en okunskap att inte kunna förstå det, vem vill ha en skadad häst om det enkelt går att undvika?
Dessa skador är inte ovanliga i blandflockar, man kan i princip säga att de är vanliga. Ofta blir även dessa flockar mindre harmoniska, eftersom det alltid kommer finna en eller flera vallacker som vaktar ston. Dessa kan i sin tur börja bråka inbördes, jag har tyvärr den erfarenheten av stora skador på hästar i blandflock, och skulle därför aldrig låta mina hästar gå så.

Jag hade 2 st. arbetskollegor som gick ihop o köpte en isis.

De ville inte berätta det för mig eftersom de visste att jag skulle säga att det var vansinne eftersom ingen hade mer erfarenhet än nybörjarridning för vuxna på ridskola.

De hade ställt den ensam i en hage o huruvida de red den vet jag ej.

De sålde den till slut- tack o lov.

Det första står jag fullt och fast vid, har provat att ha våra hästar tillsammans med andra raser vilket faktiskt var negativt. .

Jag tycker egentligen spontant sånt låter löjligt MEN sen har jag sett genom åren hur fullblodshästar tycker om att vara med varandra och söker sig till varandra, så jag kan inte annat än inse att det är så, och varför inte då för andra raser också? Det är inte bara en eller två gånger jag lagt märke till detta utan många gånger så jag kan inte bortförklara det.....även om hästar är hästar. Har tex sett en fblhäst som var stirrig och jobbig i andra stall med travare, halvblod och andra ridhästar. Men i ett stall med uteslutande fullblod blev den som en annan, mer harmonisk, häst:cool: Kan bero på hanteirng mm naturligtvis, i det fallet, men faktum kvarstår, de söker sig till varandra.....

Även ponnyer i samma storlek tex söker sig till varandra, åtminstone vad jag har märkt.

Jag brukar prata om mina hästar som "ett typiskt sto" (alltså massa åsikter, en häst som blir förbannad om hon inte får som hon vill), och "gammal islandsgubbe" (envis, istadig och som är trygg i sig själv).

Vet inte om det är sånt du menar, men jag säger iaf det mest på skoj. Hästens förutsättningar är ju inga ursäkter, men däremot är det ju något man måste ta hänsyn till i hästens träning. Att ha identiska krav på alla hästar är ju inte heller idealt, liksom.

Sen finns det ju folk som faktiskt säger att deras hästar "inte kan gå i form" och liknande. Visst är det bullshit, men det är ju liksom bara okunnighet... "Bara".

Av någon anledning tycker jag faktiskt att dom flesta araberna går med högt huvud. Gärna slår upp huvudet imellanåt. Jag tycker om araber själv. Haft 3 egna och ridit flera stycken från stuteri. Många saluannonser man ser på araber så har dom martingal på.

Detta går ju att "träna bort" men det verkar ändå sitta i många araber att dom gärna gör så. Samt även att dom sträcker ut halsen/huvudet och "vädrar/luktar" på ett speciellt sätt.

Av någon anledning tycker jag faktiskt att dom flesta araberna går med högt huvud. Gärna slår upp huvudet imellanåt. Jag tycker om araber själv. Haft 3 egna och ridit flera stycken från stuteri. Många saluannonser man ser på araber så har dom martingal på.

Detta går ju att "träna bort" men det verkar ändå sitta i många araber att dom gärna gör så. Samt även att dom sträcker ut halsen/huvudet och "vädrar/luktar" på ett speciellt sätt.

Fast tror knappast att det beror på att de spanar efter falkar..

Jag har haft en häst som haft för tjock päls. Inte så att hon blev sjöblöt av svett direkt, men det märktes att hon inte mådde bra, hon kliade sig ofta (för att det blev varmt under all päls). Detta var en shetlandsponny med mkt tjock vinterpäls och jag tror att hon var ett mer sällsynt fall. Men hon mådde iallafall bättre när hon fick vara ute istället.

Vi hade också shettis i stallet med samma problem i vintras.
Hade alltid stått på lösdrift tidigare och kom i oktober så hela vinterpälsen var satt. Hon var genomsvettig var morgon vi kom, och lär inte varit pga av att hon sprungit runt eller något sånt eftersom det var jätte ordning i hennes box alltid och hon stod lugnt. Slutade med att hon fick klippt halsen så hon slapp vara genomsvettig hela tiden.

/Camilla

Ptjaa.. Jag brukar skylla på fjordingen i hästarna när de är sådana matvrak :angel:
Även min bruna är nog lite fjording innerst inne.. :rofl:

Alla hästar som är såna matvrak som våra är lite fjording. ;)

Ursäkta men vilket BS!

Ptjaa.. Jag brukar skylla på fjordingen i hästarna när de är sådana matvrak :angel:
Även min bruna är nog lite fjording innerst inne.. :rofl:

Alla hästar som är såna matvrak som våra är lite fjording. ;)

Jag kan iaf skriva under på att min fjording är bra mycket mer matfixerad än nordsvensken. Mat är hennes stora passion i livet.

Hemkär var hon extremt när jag köpte henne för två år sedan men nu märks oftast inte någon skillnad på bort och hemväg, tror att hon börjat tycka om att vara ute och röra sig istället för att bara längta hem.

Jag tycker egentligen spontant sånt låter löjligt MEN sen har jag sett genom åren hur fullblodshästar tycker om att vara med varandra och söker sig till varandra, så jag kan inte annat än inse att det är så, och varför inte då för andra raser också? Det är inte bara en eller två gånger jag lagt märke till detta utan många gånger så jag kan inte bortförklara det.....även om hästar är hästar. Har tex sett en fblhäst som var stirrig och jobbig i andra stall med travare, halvblod och andra ridhästar. Men i ett stall med uteslutande fullblod blev den som en annan, mer harmonisk, häst:cool: Kan bero på hanteirng mm naturligtvis, i det fallet, men faktum kvarstår, de söker sig till varandra.....

Även ponnyer i samma storlek tex söker sig till varandra, åtminstone vad jag har märkt.

Kan inte det ha att göra med temperamentet i grunden? Att de känner sig trygga med hästar som liknar de själva?

Ett fullblod är ju i 99 fall av 100 väldigt olik en fjording. Även om det är ett väldigt "lugnt" fullblod och en väldigt "nervig" fjordning. Lite svårt att förklara men...

Jag tror lite mer på dialekter, visst har vi med hästar att göra. De pratar sitt språk, hästspråk. Och jovisst funkar det mellan varven, själv märkte jag inget så länge de gick med andra hästar. Först när de hamnade med samma ras märktes skillnaden enormt, då de plötsligt började leka något alldeles i hästväg sas.
Jag tror att det kan vara någon dialektskilland, ibland skapar den missförstånd och ibland funkar det utmärkt.

Sen som ägare ser jag en väldig skillnad i ett dela samma intresse, ha ungefär lika värderingar osv. Detta är ju bra mycket enklare vid vissa typer av raser, sen kan man ju använda en islänning till i princip vilken disciplin som helst och då utgår jag ifrån att man ställer sig i ett stall där man får dela sina värderingar med andra inom samma disciplin.

Mycket är rent bullshit, men många saker ser jag som sagt mer som okunskap hos hästägaren än hos häst.

Vi vill att de ska leva i flock, vi försöker att härma naturen så mycket som möjligt. Vissa saker är inte möjliga att härma.
Te x finns inga vallacker i naturen, det finns inga blandflockar. Det finns en stoflock med en hingst, det vi skapar får vi lov att lära oss hantera det är min uppfattning.

Jag har hört nått som lät än mer vrickat än bara dessa fördommar gentemot hästraserna.

En tjej i stallet fick lämmna tillbax sin häst för den var för stark i psyket för henne.

Citat: Aja men vad hade jag räknat med, fuxar är ju alltid lite mer komplicerade har jag hört:

Hmmm skulle alltså ett temperament sitta i färgen?!

Ursäkta men vilket BS!

Kan du inte skriva varför du tycker så åtminstone när du skriver ett så otrevligt inlägg?

Själv måste jag erkänna att jag skyller min hästs tittighet och temperament ute i skogen på att han är halvblod, haha! Han går som en klocka på bana och i ridhus, men ska vi ut i skogen (som vi varit i nästan dagligen i 8 år) så är allt jätteläskit, så jag kan tycka att dessa framavlade tävlingshästar inte passar i skogen.

Men ja, jag vet att det också finns halvblod som är skogsmullar.

Men jag ser också att lika hästar gärna umgås med andra som är lika dem själv. Gamla fjordingen fattade genast tycke för unghästen som också är gulbrun, de hänger ofta bara de två, trots att de inte har mkt annat gemensamt. De två bruna stona gillar också varandra. Sen har jag ofta hört att ensamma skäckar i bruna flockar ofta blir lite mer utmobbade än andra. Det är inte bara vi människor som rackar ner på dem som sticker ut verkar det som. :crazy:

Jag kan rapportera att haflinger också är små rasisthästar ... :cool:

EN haflinger går bra att ha tillsammans med andra hästar, men så snart de är en liten grupp så mobbar de den med avvikande färg ... :crazy:

Bojs teori om "dialekter" tycker jag lät intressant.

I övrigt tycker jag det är dumt att skylla på hästen eller hästens ras om man har problem. Visst är olika raser framavlade mot olika mål, men det finns ju bevis så det räcker tycker jag, på att hästar kan tränas till nästan vad som helst, bara människan är tillräckligt duktig. För några år sedan läste jag till exempel om en haflinger som lärt sig att tölta. Det gick så bra att den tävlades i tölt mot islandshästar.

Senast ändrad:

Jag har hört nått som lät än mer vrickat än bara dessa fördommar gentemot hästraserna.

En tjej i stallet fick lämmna tillbax sin häst för den var för stark i psyket för henne.

Citat: Aja men vad hade jag räknat med, fuxar är ju alltid lite mer komplicerade har jag hört:

Hmmm skulle alltså ett temperament sitta i färgen?!

Ja, det första kan säkert stämma, en häst kan vara/bli starkare än sin ägare/ryttare och då psykiskt. Men att det skulle ha med färg att gör, då blir det lite väl skrattretande stor okunskap.:laugh::rofl:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 976
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 433
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 192
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka