skylla på hästen/hästens ras?!

Sv: skylla på hästen/hästens ras?!

Jaa jag tror snarare det speglade hur bra koll hon hade på sina hästar. Sedan har jag nu tagit in och ut hennes häst ur hagen, en ganska bra bit bort, och den är snäll som ett litet lamm hittills iaf, samma sak med de flesta fullblod jag träffat förut.

Vårat kallblodssto däremot var en :devil: att leda från början, man hängde efter i grimskaftet och styrde så gott man kunde. Nu kan hon också gå lös och drar aldrig i grimskaftet när man leder med det. Så det är endast träning som gäller, ingen vet väl hur de ska bete sig från början i grimskaft om man inte talar om det för dem. :laugh:

Akkurat gangarter er jo litt vanskelig å lære en hest som ikke har anlegg for dem. Hvilke konkurranser deltok den i? Islandshestkonkurransene er jo nettopp for islandshester.

Jag minns tyvärr inte exakt vad för tävlingar det var, för det var ungefär 10 år sedan jag läste om den här hästen, men det var en tysk haflinger, och det var gångartstävlingar i Tyskland som var öppna för alla raser. Det finns ju fler raser än islandshäst som har "extra" gångarter, t.ex. paso fino.

Här finns lite gamla trådar med inlägg om andra raser än islandshäst som töltar:

http://www.bukefalos.se/f/showthread.php?t=592048

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=622700

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=465914

Akkurat gangarter er jo litt vanskelig å lære en hest som ikke har anlegg for dem. Hvilke konkurranser deltok den i? Islandshestkonkurransene er jo nettopp for islandshester.

Den enda tävlingen det kan bli aktuellt i, kan vara dessa inofficiella stall tävlingar som anordnas mellan varven. Så konkurrensen bör ju inte ha varit svidande stor.;)

Men det vi vet om, att det finns flera raser som kan tölta. Men vet du om att det endast är renrasiga islandshästar som tävlar i officiella gångarts tävlingar? Där har inga andra raser tillträde? Vilket fö är så med de flesta töltande raser.

Är du helt säker på att det är så även i Tyskland? Detta var nämligen, som jag skrev, en tysk haflinger, inte en svensk. Sen kan ju den som skrev artikeln ha ljugit, det vet inte jag något om. Jag vet bara att det var en rättså lång artikel med fina bilder ;) och att jag just i den vevan pratat med en islandshästmänniska som menade att tölt borde man väl kunna lära en haflinger!

Ja det är så även i Tyskland, då även de tillämpar FIPO. Men Tyskarna är ett laborerade folk och skapar alla möjliga konstiga blandningar, därför har de säkert inofficiella tävlingar för sina blandningar/korsningar.

jo men det stämmer. det är mkt så men det handlar mycket om hästens ras, vad är piggast Shettis eller arab? Lite sånna grejjor stämmer men visst jag håller med dej det har blivit nån form av ursäkt:confused: men men Vad tycker ni sitter det i rasen:banana: JAg tror att DEt är så att rasen inte har så stor roll men att den betyder en viss del. :bump:

kl
HAHA, jag måste bara berätta om en som har jättemycket fördomar mot araben...

Jag har en arab och hon har ett halvblod. Ofta får jag höra hur tokiga,rädda och opålitliga en arab är.

En dag var vi ute och red ihop då en fågel flög upp i en buske. jäklar vad hennes häst blev rädd! Jag trodde att människan skulle skita på sig av rädsla:rofl:

Min häst reagerade knappt hehe!
När vi kom tillbaka till stallet så berättade hon för en annan om skräckupplevelsen, och då fann jag mig och frågade " är det en arab du har?":banana:

förresten så är nog min arab egentligen en utklädd fjording, för han är ett riktigt matvrak:p

förresten, så spanade han kanske efter fåglar i busken istället för falkar ;)
:rofl:

Jo, det stämmer faktiskt att det finns hästar som svettas om de står på stall! Vår lille shettis, som nästan alltid går på lösdrift och har gjort hela sitt liv, sätter en päls som kan tävla med en isbjörns redan i oktober-november.
De perioder han har stått i stallet nattetid (om han inte har haft nån lösdriftskompis har han fått göra det) blir han svettig efter ett par timmar. Han är inte det minsta nervös eller orolig men svettas ändå, inte så det rinner men pälsen är fuktig. Ändå har vi ett ouppvärmt stall där dörrarna alltid står vidöppna.

kl

i förra stallet som jag var i så bor det en nordsvensk. HON var alltid blöt på mornarna av just svett.
ändå var detinte så varmt därinne på vintern. Men hennes päls var så tjock, så det blev alldeles för varmt

Haha, det där känner jag igen! Många har satt fördomarna i halsen när de har träffat våra araber som oftast är hur coola som helst!

Och när det gäller shettis kontra arab- vårt lilla shettissto kan göra alla skolorna ovan mark om man går promenad med henne och hon inte får springa och skutta som hon vill, medan araberna lunkar på som gamla ardennrar (se där, en fördom till!!) Så när det gäller att uppföra sig lugnt och stillsamt är våra araber duktigare än shettisarna.

Ursäkta mig, Lundborg, jag svarar lite förvirrat på dina inlägg upptäcker jag!

det e lugnt, jag förstod vartenda ord:p

:D:D:D
oh vilken rolig tråd... fördomar är underbara:angel:

visst det kan vara skillnad på raser men det mesta handlar ändå om uppfostran och hantering.

har haft en arab som inte var rädd för något, vi gick till och med över en kanal före alla andra eftersom deras hästar tyckte kanalen var jätteläskig, även en annan arab... min arab kunde heller inte vara stilla när man skulle kliva upp, men det var endast för att han tilläts börja gå vid sin ägare, han lärde sig fort att stå stilla efter vi började träna på det.

mitt paintsto hade tidigare en shettisvalack som bästa kompis, har alltid haft blandade flockar, men det beror ju helt på individerna...

min paint blev totalt utmobbad i somras på betet för att hon såg annorlunda ut, fick då gå med en isis som var snäll, men mitt sto o en annan isisvalack blev jättekära, de stod på varsin sida staketet o pratade, kan tilläggas att valacken oxå var skäck;)

tror det mesta beror på individer men självklart har olika raser olika förutsättningar och så länge alla förstår det och handlar därefter ska det nog gå bra...

en rolig grej...
vi har en mörkrädd häst i stallet, men konstigt nog bara när hennes mörkrädda ägare ska ta in henne, hästen är lugn med mig även när det är mörkt... någon som ser ett sambang:confused:;)

har haft många fuxar av olika raser och aldrig märkt något speciellt med just dessa... jag bara älskar färgen:)

Jo fast håller med Russinet, lite kan man allt skylla på rasen, inte dess beteende dock men vad de har för förutsättningar.

-Fan när ska mitt varmblod gå lika fint som den där PRE hingsten?

Ja menar, det är ju verkligen rasmässigt.

Men sådant som skenande, skvättig eller agressiv, sådana saker är främst människans orsak.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 433
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 192
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka