skylla på hästen/hästens ras?!

Sv: skylla på hästen/hästens ras?!

Jag kan rapportera att haflinger också är små rasisthästar ... :cool:

EN haflinger går bra att ha tillsammans med andra hästar, men så snart de är en liten grupp så mobbar de den med avvikande färg ... :crazy:

Det är just det, ensamma är en sak i en grupp en annan.

Har man enstaka säg islandshästar i en flock av blandade raser så funkar det, får du en grupp av samma ras som dessutom är den större så blir det inte kul.:crazy:

Har varit med om en incident för några år sedan som kunde ha slutat väldigt illa, 2 shettisar skulle förenas med en flock islänningar. Man tog det säkra före det osäkra och lät dem vara i en hage i hagen för sig själva den första veckan. Dels för att flocken skulle kunna vänja sig, och även de små. Ingen brydde sig om varann på något sätt, så man tog bort hagen. Då började cirkusen, dessa små jagades så jag trodde de skulle få hjärtinfarkt på kuppen. Hela flocken bildade en ring runt dessa små hästar, sen satte de fart. Inte en gång blev de sparkade eller bitna, men tvingades springa gatlopp i hagen en stund innan vi kunde sätta stopp för det.:crazy:

Så fick de bo i en hage inne i hagen igen, det var den enda möjligheten. Hemskt var det, och jag vet inte vad som utlöste detta dessvärre inte heller den enda gången jag såg sådant.
Vid ett annat tillfälle hade grannens lilla shettis smitit och in i vår hage med 12 islänningar, samma sak nu igen. Den lilla kraken fick springa gatlopp med en ring av hästar runt sig. Till slut kunde han kasta sig under staketet.

De kan vara ena riktigt :devil: rasister när de vill.

Det är just det, ensamma är en sak i en grupp en annan.

Har man enstaka säg islandshästar i en flock av blandade raser så funkar det, får du en grupp av samma ras som dessutom är den större så blir det inte kul.:crazy:

Har varit med om en incident för några år sedan som kunde ha slutat väldigt illa, 2 shettisar skulle förenas med en flock islänningar. Man tog det säkra före det osäkra och lät dem vara i en hage i hagen för sig själva den första veckan. Dels för att flocken skulle kunna vänja sig, och även de små. Ingen brydde sig om varann på något sätt, så man tog bort hagen. Då började cirkusen, dessa små jagades så jag trodde de skulle få hjärtinfarkt på kuppen. Hela flocken bildade en ring runt dessa små hästar, sen satte de fart. Inte en gång blev de sparkade eller bitna, men tvingades springa gatlopp i hagen en stund innan vi kunde sätta stopp för det.:crazy:

Så fick de bo i en hage inne i hagen igen, det var den enda möjligheten. Hemskt var det, och jag vet inte vad som utlöste detta dessvärre inte heller den enda gången jag såg sådant.
Vid ett annat tillfälle hade grannens lilla shettis smitit och in i vår hage med 12 islänningar, samma sak nu igen. Den lilla kraken fick springa gatlopp med en ring av hästar runt sig. Till slut kunde han kasta sig under staketet.

De kan vara ena riktigt :devil: rasister när de vill.

Jag håller ju med i det du säger egentligen ang raser, i just dessa fall tror jag ändå det handlar om nya mot inarbetad flock, man vill tvinga dem till underkastelse på det sättet, har sett det en hel del bland hästar.

Jag har hört nått som lät än mer vrickat än bara dessa fördommar gentemot hästraserna.

En tjej i stallet fick lämmna tillbax sin häst för den var för stark i psyket för henne.

Citat: Aja men vad hade jag räknat med, fuxar är ju alltid lite mer komplicerade har jag hört:

Hmmm skulle alltså ett temperament sitta i färgen?!

Det fanns en tråd någonstans här på buke för ett tag sen som handlade om just denna fördom mot fuxar. Enligt mig är det där bara en myt skapad av folk som är rädda för konkurrens från haflingern. ;):D

Jag håller ju med i det du säger egentligen ang raser, i just dessa fall tror jag ändå det handlar om nya mot inarbetad flock, man vill tvinga dem till underkastelse på det sättet, har sett det en hel del bland hästar.

Då kan jag ju berätta om korsningsstoet (new forest x fjordhäst) med sitt föl efter en haflingerhingst (inte vår) som gick på samma bete som vår haflngerflock en sommar i början av 1990-talet. De umgicks inte över huvud taget PÅ HELA SOMMAREN. De gick i en stor hage, med en liten bäck som rann igenom. Det var "White manes only", typ ... :crazy: Vitmanade hästar på ena sidan, de två med svart/brun man på andra sidan. HELA sommaren. Man tycker ju att de skulle ha vant sig efter några veckor eller månader i alla fall,men nix. Våra föl lekte ibland lite försiktigt med det "svartmanade" fölet, men det var bara några enstaka gånger, när mammorna inte såg dem! :p

Över huvud taget är min erfarenhet att de yngre hästarna varit mer toleranta mot hästar av annan ras. Men i vårt fall beror det säkert en hel del på färgen också. Alltså att alla våra hästar har samma färg, så det blir ju så jättetydligt att de andra är "annorlunda".

Ett annat exempel på det är mitt "gamla" avelssto, som var uppväxt på ett tyskt haflingerstuteri och sedan kom till oss (vi har också "bara" haflinger, grannarna har dock andra hästar (quarter, arab, ardenner, travare). Vi åkte iväg med stoet till en veterinär här i närheten för att ultraljuda henne, och den stackars lilla hästen blev så förskräckt att hon nästan sprang till skogs när hon såg veterinärens (skimmelfärgade) connemaror ... :rofl: Fast där var det nog färgen som "spökade" ... :D Hon hade aldrig tidigare sett en skimmel ju.

Ja, precis. Undrar hur man skulle bära sig åt med korsningar då om hästarna själva kunde märka vilken ras det är på alla andra hästar? ;)

Tror det snarare handlar om att de är lika i färg, storlek och beteenden.
Min häst, som är korsning och skimmel, är väldigt förtjust i andra skimmlar. Inget konstigt med det - mamma var ju skimmel...
Däremot har jag också märkt att han gillar hästar som liknar sådana han varit bra kompis med. Som fjordingar - min häst älskar fjordingar efter att ha varit dödspolare med en i flera år. När jag var på kurs i våras fanns en hage med en fjording i & jag kunde knappt få pålle därifrån...

Min val älskar shettisar. Var kompis med en sdn som föl o igen som 2-åring.
struntade i mamma:rofl:

I övrigt tycker jag det är dumt att skylla på hästen eller hästens ras om man har problem. Visst är olika raser framavlade mot olika mål, men det finns ju bevis så det räcker tycker jag, på att hästar kan tränas till nästan vad som helst, bara människan är tillräckligt duktig. För några år sedan läste jag till exempel om en haflinger som lärt sig att tölta. Det gick så bra att den tävlades i tölt mot islandshästar.

Akkurat gangarter er jo litt vanskelig å lære en hest som ikke har anlegg for dem. Hvilke konkurranser deltok den i? Islandshestkonkurransene er jo nettopp for islandshester.

Jag har på senare tid upplevt att vissa jag träffat på skyller ett visst beteende på hästens ras?!

Detta är för mig helt obegripligt?
Absolut att vissa hästar är svårare att få ledarskap och respekt hos, men det tycker jag är individuellt.

En häst som inte står still tex, skylla det på hästens ras?

En häst som inte kan äta ett visst foder, skylla det på hästens ras?

En häst som slår i varje bom man lägger ut på ridbanan, skylla på hästens ras?

En häst som inte kan gå i form, skylla på hästens ras?

En häst som tar bettet och sticker på en åker, skylla på hästens ras?

En häst som inte kan koppla av när man åker bort med den på träning/tävling, skylla på hästens ras?

En häst som inte kan gå ute utan täcke vare sig på vår, sommar, höst, vinter... pga dess ras?

Allt detta har jag fått höra, jag har inte sagt något just då för jag har inte orkat ta någon diskussion och tycker det är onödigt att påpeka min inställning som är; uppfostra din hästjävel, ungefär... vissa stunder. Det är inte direkt lämpligt att ta på en tävlingsplats när dom ska in och hoppa en runda om 20 min... :p

Men vore intressant att höra åsikter...

Som sagt, vissa hästar har bättre förutsättningar än andra, erfarenhet spelar stor roll och även hur man är som människa om man är lugn själv osv...

En del ryttare jag vet är just bara ryttare, inte hästmänniskor. Dom köper en häst för att rida och tävla på. Hanteringen fungerar ju, mellan svordomarna :angel:

Där fick du verkligen till ett sanningens ord. !!!

Tycker ofta att ryttare/kuskar skyller hästens egenheter på rasen för att slippa arbeta bort problemet;)

jag hatar detta citat som jag hört tusentals gånger: det är ju en travare inte konstigt att den inte kan stå still när man hoppar upp, ursäkta språket nu: ge inte hästjäveln en chans att fara runt och halvstegra!!

Av någon anledning tycker jag faktiskt att dom flesta araberna går med högt huvud. Gärna slår upp huvudet imellanåt. Jag tycker om araber själv. Haft 3 egna och ridit flera stycken från stuteri. Många saluannonser man ser på araber så har dom martingal på.

Detta går ju att "träna bort" men det verkar ändå sitta i många araber att dom gärna gör så. Samt även att dom sträcker ut halsen/huvudet och "vädrar/luktar" på ett speciellt sätt.

det är ju för att de är så små så de måste sträcka på sig för att se nåt! skämt o sido.

Sen ang det med falkar, varför skulle inte det kunna stämma? Araben var en ras som levde med sin familj, åt sov och krigade, ja allt gjordes i tälten, individerna som inte passade för det avlade man inte på av den enkla anledningen att de hade svårare att klara sig, hästarna var allt för de forna beduinerna, men jag skulle nog inte skylla på det när min häst tittar upp i skyn, hehe!

Alla mina tre connemaradamer i varierande ålder har gått bra att släppa in till islandhästflockar (eller ja samma flock eg...) Den sista är visserligen extremt anpassningsbar men de andra två var inte riktigt lika "milda" att ha och göra med.

*kl

Det där med fuxar; Nästan alla fuxar jag har haft att göra med har varit lite "speciella" / väldigt känsliga.
Alla av olika raser och storlekar.
Så det med fuxar tror jag faktiskt på. :D

Min häst har ingen förkärlek till någon typ av häst. De som visar sig vara jämnställda med henne eller de enstaka hon träffat som är mer dominanta än henne, de blir hon polare med. Storlek och färg verkar hon inte bry sig om. (fast det har ingen av hästarna jag haft gjort)

Om "ras" är ett annat ord för hästägare så kanske det stämmer att man kan skylle ett beteende på "rasen"...

Men nej, ras har inget att göra med att hästen är ouppfostrad.
Det är människans ansvar.

Håller med dig om "uppfostra din hästjävel".

Även om jag nu inte säger eller tänker så om mina elever, för de försöker ju och har intresset.
Och gör stora framsteg. :)

Ett beteende betingas på:

Uppfostran.
Omgivning.
Stam (till viss del, men det kan fortfarande hållas i schack).

Jag blir mörkrädd när jag ser avel på halvbra ston, efter folkilskna hingstar, varav de avkommor som inte blir bra fysiskt och prestationsmässigt, måste säljas till någon som är nöjd med att tävla på låg nivå elelr rida i skogen. Ofta går det bra, men alldeles för ofta hamnar en folkilsken/för het/för svårriden (osv) häst hos en ryttare som inte alls passar ihop med hästen, eller rättare sagt, hästen passar inte dom.

*kl

Det där med fuxar; Nästan alla fuxar jag har haft att göra med har varit lite "speciella" / väldigt känsliga.

Det finns väl forskning som visar att rödhåriga människor är känsligare för smärta tex, så varför inte hästar.

Alla fuxar har inte varit så speciella av dem jag har har känt, bara alla som varit sådär riktigt röda samt haft tydliga vita tecken:angel:

Å det stämmer även på den jag rider nu:love:

Skylla på ryttaren/hästhållaren! Inte läst allt, men min första tanke va det iaf! Tycker ni?

Det senaste jag hörde kopplat till det här var när vi var ute och gick med hästarna, då sa en kvinna som har ett fullblod: Fullblod kan man itne gå med, kallblod går bra att gå på promenad med men inte fullblod" :o

Haha, mitt fullblod gick lös efter mig i skogen när jag promenerade henne när hon hade boxvila.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 976
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 433
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 192
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka