Skyddsträningar utan korrigeringar?

daniel78

Trådstartare
Finns det exempel på skyddshundar som är tränade helt utan korrigeringar i skyddet, och som också varit framgångsrika? Är ingen expert på klickerträning, men där undviker man helt korrigeringar om man kör det till 100%, eller hur? Men funkar det att köra upp en skyddshund på det viset?

Sv: Skyddsträningar utan korrigeringar?

har aldrig hört talas om en skyddshund som e klickertränad.
Ska man använda sig av klicker så bör du också ha en MKT signalkänslig hund som faktiskt hör klicket.
Hur tränar man in bevakning t.ex med en klicker? Hur avståndsarbetar du hunden med klicker? Våra tokar vi haft genom åren har krävt starka förare och en stark disciplin, och kan nog säga att en klicker hade inte gjort dem nå¨n skillnad då de hade varit för upptagna med sitt arbete att de hade ignorerat klickern lr inte hört dem då de väsnas mycket. DÄREMOT första inlärningen och lydnaden kan man börja grundträna med klicker!
Mkt bra då man kan vara snabbare på berömma hund när den gör rätt.
Sen säger jag inte att det inte går att köra upp en skyddshund på detta vis, men det är nog inget vanligt fenomen.
Vet att polis och försvarsmakten använder sig av klicker ppå sina valpar/unghundar under inlärning, men inte då de är färdiga och kan sina moment just i skyydsarbete. Du arbetar ju mycket sida vid sida med din hund och en vältränad hund behöver du ingen klicker till i slutet av dess träning. De ska ju följa minsta vink med snabbhet, glädje och presision (stavning?!)
Har du en valp/unghund som du kör med nu lr (Nyfiken :) lr har du en vuxen/färdig hund?

Jag TROR att Christensen här på Buke tränar med positiv förstärkning, för jag antar att det är det du menar och inte själva klickandet? Positiv förstärkning = belöna det önskvärda och ignorera det icke-önskvärda. Vet iaf att hon har en hanhund som INTE går att korrigera... tror hon kör skydds, men är inte säker?

Det fungerar faktiskt att använda klickern för att punktmarker vilket beteende som var rätt även efter valp/unghundstadiet på polishund i träning, däremot tror jag aldrig det fungera att shejpa in ett beteende i skyddet. Att gå i bett på figgen är alldeles för självbelönade för att hund ska bjuda till några andra beteenden, skulle jag tro i alla fall.

*kl*
Men sen gör det ju skillnad om det är tävlingsskyddet eller tjänsteskyddet som man pratar om. Tävlingsskyddet går oftast att köra med mjukare metoder när man inte tar fram lika mycket allvar i hunden.

/Camilla

Det beror pa vad du menar med korrigeringar ... Jag tror inte att det gar utan att nagonsin ge rost korrigering nar hunden ar jatte taggad och bryter. Daremot kannar jag manga som jobbar helt utan koppel ryck eller annan fysisk korrigering och dar rost korrigeringar sker valdigt sallan.

Uttryckte mig nog lite dumt ang klicker, jag menade att bara belöna rätt beteende oavsett om man använder klicker eller ej. Skyddsträning med "positiva metoder" hör man ju ibland folk pratar om, men då kanske man menar utan fysisk korrigering? Att vissa bara använder rösten eller typ någon lättare korrigering som vattensprut har jag hört talas om, men har man lärt in NEJ genom ganska mycket obehag, uppfattar inte då hunden likväl "bara" ett NEJ som relativt obehagligt? Behöver ett NEJ vara mildare än en fysisk korrigering så att säga, i hundens ögon?

I skydds traning ar ju att bita i kudden/armen/overallen beloningen och att figuranten activt "leker" med hunden ... clicker eller annan beloning skulle inte funka for de allra flesta da de ar jatte taggade och vill BITA:D

Om hunden starkt forknippar ett komando med obehag tror jag att risken ar stor att hunden antingen blir valdigt "defensive" i sitt forsvars arbete (vilken kan funka for en polis hund men inte en som tranar for tavling) eller att den laser sig och inte vill vara med om att bita alls.

Jag har sett figuranter anvanda val mycket "defense drive" dar hunden ar 'arg' pa figuranten nar den biter, men jag har aldrig sett nagon spruta vatten annat fysiskt obehag i BIT traning ... lydnaden ar en annan historia, dar har jag sett en del, men bit traningen ar valdigt kanslig och hunden kommer inte att bita om den inte antingen tycker att det ar stortkul ... eller kanner ett starkt behov att 'forsvara' sig eller sin forare.

Klickern i sig är ju ingen belöning, man kan ju använda ett bett på figgen som belöning när hunden gör rätt. Korrigeringar av någon form är väl väldigt vanligt i skyddsträning om hunden enligt föraren gör något felaktigt, skyddsträning utan lydnad funkar ju inte.

<snip> skyddsträning utan lydnad funkar ju inte.

Absolut! Vad jag sett bade har i USA och i Sverige av skydds traning ar dock att uteblivet bett oftast fungerar som "bestraffning". Gor hunden fel blir det inget bett ... gjor den ratt far den bita.:) Jag tror jag sett en person rycka och slita i hunden pa skydds traning (i Sverige och figgen var inte glad) daremot har jag sett det betydligt oftare i lydnad, bade IPO och 'vanlig' lydnad.

Det beror ju helt på vad som anses vara korrigering. Mitt svar är nej, däremot finns det definitivt skyddshundar som är tränade utan bestraffning. Då utgår jag från att bestraffning är något som inverkar negativt på hunden, tex fysiskt eller psykiskt obehag. Korrigering är något som bryter ett visst beteende och åtföljs av en ny påvisning alt kommendering.

Skyddshundar som klickas finns det drösvis av, det är mer vanligt än ovanligt skulle jag säga. Vill däremot tro att inte alltför många är shejpade, vilket är en enorm skillnad.

Det fungerar faktiskt att använda klickern för att punktmarker vilket beteende som var rätt även efter valp/unghundstadiet på polishund i träning, däremot tror jag aldrig det fungera att shejpa in ett beteende i skyddet. Att gå i bett på figgen är alldeles för självbelönade för att hund ska bjuda till några andra beteenden, skulle jag tro i alla fall.

*kl*
Men sen gör det ju skillnad om det är tävlingsskyddet eller tjänsteskyddet som man pratar om. Tävlingsskyddet går oftast att köra med mjukare metoder när man inte tar fram lika mycket allvar i hunden.

/Camilla

Det går absolut att shejpa även en skyddshund, däremot måste hunden se värdet i att släppa, och det vettigaste då är ju att erbjuda ett alternativ som är likvärdigt med ärmen den sitter i, tex en annan ärm eller en bitkudde som den är väl inkörd på. Inte helt ovanligt att man tränar så. (om vi pratar släppanden tex). Man kan även träna släppanden genom att ge ett nytt bett som belöning. Tex , hunden sitter i ärmen och man kommenderar loss, så fort hunden släpper bjuder figgen till nytt bett och "action" (kanske en trängning eller bara lite kampande som hunden tycker är extra kul). Så småningom lär sig hunden att passiv figurant=ju snabbare släppande desto fortare blir det mer action. Däremellan lägger man ju sedan in ytterligare ett moment, dvs bevakningen.

har aldrig hört talas om en skyddshund som e klickertränad.
Ska man använda sig av klicker så bör du också ha en MKT signalkänslig hund som faktiskt hör klicket.
Hur tränar man in bevakning t.ex med en klicker? Hur avståndsarbetar du hunden med klicker? Våra tokar vi haft genom åren har krävt starka förare och en stark disciplin, och kan nog säga att en klicker hade inte gjort dem nå¨n skillnad då de hade varit för upptagna med sitt arbete att de hade ignorerat klickern lr inte hört dem då de väsnas mycket. DÄREMOT första inlärningen och lydnaden kan man börja grundträna med klicker!
Mkt bra då man kan vara snabbare på berömma hund när den gör rätt.
Sen säger jag inte att det inte går att köra upp en skyddshund på detta vis, men det är nog inget vanligt fenomen.
Vet att polis och försvarsmakten använder sig av klicker ppå sina valpar/unghundar under inlärning, men inte då de är färdiga och kan sina moment just i skyydsarbete. Du arbetar ju mycket sida vid sida med din hund och en vältränad hund behöver du ingen klicker till i slutet av dess träning. De ska ju följa minsta vink med snabbhet, glädje och presision (stavning?!)
Har du en valp/unghund som du kör med nu lr (Nyfiken :) lr har du en vuxen/färdig hund?

Blev ganska paff över det här svaret. Det är en sak om man själv väljer att inte träna med klicker, men ditt svar fick mig ändå att undra var du har varit de senaste 10-15 åren? Klicker är ju stort i skyddshundsvärlden! Åtminstone i tävlingsammanhang, men jag vet att det är väldigt vanligt förekommande i tjänstehundsträning också :)

De vanligaste raserna inom skydd är ju för övrit typ schäfer och malinois. Grymt signalkänsliga båda två. För övrigt håller jag dock inte med om att en hund behöver vara särskilt signalkänslig alls för att klickas. Det är liksom det som är det finurliga med klickern, med vettig träning kan få den trögaste basseten att tycka det är kul att träna!

Senast ändrad:

kanske jag uttryckte mig fel?!
Tänkte mer på hur fasen hunden ska höra klickern med föraren på avstånd vid t.ex bevakningsarbete?! Våra föregående hundar hade INTE hört klickern då de skallade mkt ihärdigt vid bevakning. Däremot typ "tysta" moment som transport osv kan klicker vara utmärkt tillfälle att ytterligare uppmuntra hunden. Men sen är ju också de tillfällen som hunden faktiskt får bita/släppas på fig som är en superkul övning för dem och ger dem belöning.
Vid vissa träningar gav "våra" figuranter ärmen till hunden. En hund blev tokig om han inte fick ärmen och började hetsa så den var ingen ide att ge ärmen, medans vår andra tyckte det var en jättekul belöning och hela "poängen" för att han var att han fick lattja runt med den för att sen släppa.
Hoppas på bättre formulering från min sida? Säg till annars

Det går absolut att shejpa även en skyddshund, däremot måste hunden se värdet i att släppa, och det vettigaste då är ju att erbjuda ett alternativ som är likvärdigt med ärmen den sitter i, tex en annan ärm eller en bitkudde som den är väl inkörd på. Inte helt ovanligt att man tränar så. (om vi pratar släppanden tex). Man kan även träna släppanden genom att ge ett nytt bett som belöning. Tex , hunden sitter i ärmen och man kommenderar loss, så fort hunden släpper bjuder figgen till nytt bett och "action" (kanske en trängning eller bara lite kampande som hunden tycker är extra kul). Så småningom lär sig hunden att passiv figurant=ju snabbare släppande desto fortare blir det mer action. Däremellan lägger man ju sedan in ytterligare ett moment, dvs bevakningen.

Det stämmer ju nu när du säger det, har faktiskt inte tänkt på det som shejping, men det är ju det som det är egentligen.
Det värsta med det hela är att jag inte insett det fast det är precis så vi jobbar med mycket av skyddet även om det är få av oss som använder klickern.
Det som väl skiljer är att vi har inget passivitetssläppande, men det är ju bara att man får "ladda upp" ett släppkommando istället för figgens passivitet.

/Camilla

kanske jag uttryckte mig fel?!
Tänkte mer på hur fasen hunden ska höra klickern med föraren på avstånd vid t.ex bevakningsarbete?! Våra föregående hundar hade INTE hört klickern då de skallade mkt ihärdigt vid bevakning. Däremot typ "tysta" moment som transport osv kan klicker vara utmärkt tillfälle att ytterligare uppmuntra hunden. Men sen är ju också de tillfällen som hunden faktiskt får bita/släppas på fig som är en superkul övning för dem och ger dem belöning.
Vid vissa träningar gav "våra" figuranter ärmen till hunden. En hund blev tokig om han inte fick ärmen och började hetsa så den var ingen ide att ge ärmen, medans vår andra tyckte det var en jättekul belöning och hela "poängen" för att han var att han fick lattja runt med den för att sen släppa.
Hoppas på bättre formulering från min sida? Säg till annars

Givetvis kan den inte höra från typ 10 meters avstånd mitt i en anskällning, frågan är vad det är man vill belöna när man står så långt borta där klickern är en nödvändighet? Har man kommit så pass långt i träningen att hunden bevakar självständigt så är det väl mest finputs. Vill man verkligen ha klickern framme då kan man ju be figgen klicka, annars anser iaf inte jag att det är nödvändigt just precis då. Klickern används väl i huvudsak i inlärningen samt i finputsen, men den går ju alldeles utmärkt att utesluta också. Hur belönar du hunden i bevakningen om du inte är på normalt höravstånd? Ropar "bra"? (Undrar bara).

Det beror ju helt på vad som anses vara korrigering. Mitt svar är nej, däremot finns det definitivt skyddshundar som är tränade utan bestraffning. Då utgår jag från att bestraffning är något som inverkar negativt på hunden, tex fysiskt eller psykiskt obehag. Korrigering är något som bryter ett visst beteende och åtföljs av en ny påvisning alt kommendering.

Skyddshundar som klickas finns det drösvis av, det är mer vanligt än ovanligt skulle jag säga. Vill däremot tro att inte alltför många är shejpade, vilket är en enorm skillnad.

Men en korrigering som ska bryta ett visst beteende innehåller fysiskt eller psykiskt obehag, annars har det väl ingen effekt? Oavsett om man använder kopplet eller rösten? Att många använder sig av klicker och olika former av positiva metoder vet jag, men tänkte om de fanns ekipage i de högsta klasserna som gör det fullt ut, eller enbart rösten eller ett enstaka lättare koppelryck som värst.

Att det finns ekipage som säger sig träna utan el/stackel i sverige/norge känner jag till, om de använder sig av andra lagliga men likväl ganska tuffa korrigeringar ibland är jag mer osäker på. Denna hund tränas ju med klicker i denna sekvens, om han undviker korrigeringar helt vet jag inte, men faller hela konceptet om nu hunden inte ser kampdutten som lika stor belöning som figgen, eller är det en missuppfattning om klickerträning?
http://www.youtube.com/watch?v=2SeevpUCc3M&feature=relmfu

Jag har en kompis som tränar IPO med klicker och uteslutande positiv förstärkning. Hon har klickat in bett som jag förstod det. Så visst finns det. :laugh:

Jag tranar med en figge har i USA som har fatt min rottis att forsta att det ar LEK och att hon inte behover vara i "forsvars mode". Den enda korrection, eller bestraffning, hon fatt i skydds arbete har varit att figgen "dott" och bett och lek har uteblivit. Nar vi var i Sverige jobbade Tommy Anderson med henne pa precis samma satt ... Jag har dock sett Tommy, likaval som den figge vi jobbar med har, saga NEJ till en hund som "tjuvar" bett, men det ar den enda correction jag sett i skydds traning.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 432
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 198
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka