Sv: Skydd, benlindor, täcken mm på islandshäst?
*lånar knapp*
okey, försöker få liv i denna tråden igen :smirk:
jag förstår att en del islandshästägare är fullt emot detta med täcken, klippning, skydd osv. Därför är jag även rätt van vid att en del människor trycker ner mig när dom ser mig och min islandshäst.
Men jag brukar ha rätt bra förklaringar till just varför, annars hade jag ju inte haft det jag har på honom.
Ja, jag lindar vid dressyrarbete, varför? för att paddocken är av hårt material, stenstofft tror jag det heter. På våren och hösten är där mjukt och fint, då lindar jag inte. Men på sommaren blir det ibland för packat och torrt, då jag inte har hunnit med att harva. På vintern är där fruset och hårt. Då lindar jag för att ge stöd (hårdytan och för ev halka)
Vid hoppning har jag senskydd fram lindat bak. Senskador är inte att leka med kan jag lova. Han hoppar 130 löshoppning och 110 med ryttare.
Jag har klippt häst och använder ländtäcke vid kallare väder, regn/snö eller enbart under uppvärmning. Han går ute året om, står inne om det är oväder eller pissregnar.
Rider inte tölt så mycket, utan satsar på dressyren. Han kan nu gå samlad galopp. Tränar på att komma upp i nästa nivo av samling. Håller på att träna in piaffen lite smått. Tränar ibland på kandar för finslipningen. (annars 3- delat)
Tävlar i dressyr, kom trea i okt på en LB. (tävlade mot "vanliga" hästar då)
Använder mig av liniment när han har arbetat mycket.. som långritt på 5 timmar och sånt, sommaren spolar jag av benen
(lindar efter liniment då han står inne en liten stund och tar av dom innan han släpps ut igen)
Men jag pjoskar inte med honom annars.rider för det mesta utan nosgrimma. ibland rider jag med så lite som möjligt. Inte helt ovanligt att jag hoppar upp och rider barbacka i endast repgrimma, full fart över stock och sten.
Jag har ridit in en islandsvalack rider även stor häst en gång i veckan och tränar min tränares hingst (fullblod), så jag är ingen ren islandshästmänniska rakt igenom, kanske just därför jag tränar och sköter min islandshäst som "en vanlig häst"
Här kommer en liten bild på oss för er nyfikna