Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Just nu är min häst endast lite klippt under halsen för att överhuvudtaget kunna rida.
Täcke på vid för mycket blåst och regn.
Jag undviker att rida honom svettig. Får stå inne och käka lite med ev täcke beror på väder och hur fuktig han är efter ridningen. Är han regnblöt så släpps han inte ut på lösdrift efter ridning. Skulle han bli svettig så står han inne på natten med tunt ylletäcke. Skall klippa halva hästen i slutet på februari så att han kan jobbas lite mer, men då är det täcke på i hagen.
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Så du menar att du rider dina hästar dyblöta sedan bara sadlar av och slänge ut dom i hagen i -20 för att dom blir ju svettiga när de busar i hagen??:eek::crazy:
Närmast huden torkar de snabbt och fryser därför inte. Pälsen är designad för att leda bort svetten. Många klipper ju dessutom sina hästar efter behov för att undvika att de blir alltför svettblöta.

Alla vet ju att uppvärmda muskler framförallt blöta uppvärmda muskler behöver kylas ner långsamt. Har man inte tid å skritta av hästen tills den är torr måste man slänga på ett täcke på hästen för att inte utsätta den för enorma risker med hälsan.
Skrittar man av dem ordentligt så torkar de närmast huden i övrigt kan du titta på svaret ovan och som nämnt i annan kommentar man blir inte sjuk av kyla utan av baciller eller virus.


Jag skulle ligga i influensan garranterat och ha otrolligt ömma muskler och kan få lungeinflammation
Se ovan.


Är det sommar ute ja självklart kan man släppa ut hästen svettig som f*n utan att det är skadligt,
Men man ska va medveten om att flugor och mygg, broms då kommer att bita sönder sin häst eftersom dessa odjur dras till svettlukten.
Så får hästen sedan exem kan man klappa sig duktigt på axeln...:grin:

Flugmedel, hört om det? Och eksem har inte med det att göra.
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Alla tycker olika, själv skulle jag aldrig släppa ut min häst rejält svettig utan bra täcke om väderförhållandena inte är optimala dvs sol mitt på dagen.
Min förra häst hade så tjock päls att han inte mådde bra oklippt ens av att bara gå i hage. Han svettades, var alltid svettig på bringa och mellan frambenen. Pälsen blev som kletigt tuggummi om det inte var flera minusgrader. Reds han svettig tog det minst ett dygn att torka någorlunda. Stod han svettig i hagen och det började regna så frös han så han skakade. Han mådde mycket bättre jaktklippt med täcke när det regnade.
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Och jag har hört om hästar som brutit benen av sig för att dom fastnat i täcket.....
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Välsittande täcke Korta mag gjordar och aldrig bensnören, bara under svansen så år risken liten. De situationer då det kunde uppstått skador som jag sett berodde på dåligt anpassat täcke. Vi talar om 2 ggr på 13 år, 10 talet hästar. eksem och regntäcken. Båda gångerna berodde på bensnören och för långa gjordar.
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Jag har alltid haft väl anpassade täcken till min ;-) det var mest ett svar på Nielas inlägg ang hästen som nästan dog pga att den blev riden svettig och sedan utsläppt i -15 grader.
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Alla tycker olika, själv skulle jag aldrig släppa ut min häst rejält svettig utan bra täcke om väderförhållandena inte är optimala dvs sol mitt på dagen.
Min förra häst hade så tjock päls att han inte mådde bra oklippt ens av att bara gå i hage. Han svettades, var alltid svettig på bringa och mellan frambenen. Pälsen blev som kletigt tuggummi om det inte var flera minusgrader. Reds han svettig tog det minst ett dygn att torka någorlunda. Stod han svettig i hagen och det började regna så frös han så han skakade. Han mådde mycket bättre jaktklippt med täcke när det regnade.

Min 08:a är helklippt, hon har tre ggr så mycket päls som de flesta islänningar så hon fick fuktseksem och jag kommer fortsätta ha henne klippt vintertid eftersom hon uppenbarligen är för välpälsad för klimatet så självklart är det individuellt på många sätt.
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Och jag har hört om hästar som brutit benen av sig för att dom fastnat i täcket.....

Men då måste vi klippa av benen också så dom inte fastnar i täcket, för DET är ju viktigt att ha :eek:
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Var har jag skrivit att jag släpper ut hästen svettig i hagen?

En häst blir svettig av lek, MEN de torkar snabbt intill huden medan pälsen kan förbli blöt åtskilliga timmar efter avslutad lek. Inget farligt med det faktiskt, när det kommer till träning så har det aldrig varit ett problem med pälsen som du har skrivit i inlägg efter inlägg. De blir svettiga ja, får torka upp genom att skrittas av ordentligt sen inne med mat ett par timmar. Ja pälsen har varit fuktig när de har gått ut, men som redan skrivits så är huden torr och därför inga problem med muskler heller.
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Jag har alltid haft väl anpassade täcken till min ;-) det var mest ett svar på Nielas inlägg ang hästen som nästan dog pga att den blev riden svettig och sedan utsläppt i -15 grader.

Det är dags att Niela läser det som har skrivits om hästar och deras värmeförsörjning samt av alstring av värme.

Ännu bättre om man samtidigt kombinerar läsandet till eksem också.

Hur mycket tokiga saker kan det komma från en och samma person?:confused:
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Nu finns det hästägare som fortfarande tror att islandshästar speciellt klarar vad som helst och inte har tillräcklig kunskap om hur hästar överlag fungerar.
Oavsett om det gäller övertäckning eller att hästen fryser.
En svettig häst som släpps ut i regnväder fryser. Då får man antingen låta bli att rida så hårt eller ta in hästen så den får torka.
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

KL

Tack så mycket för era bra svar, det var väldigt skönt att få veta detta efter att ha funderat och grubblat! :) testade några av era "knep", bl.a lämna inne och torka och använda yllefilt istället för fleece, fungerade kanon! :) tack för tipsen!

Ännu en till fråga, hur kallt ska det bli för att ni sätter täcke t.o.m på tjockpälsad? -20 grader? -30?

Nu har jag inte islänningar men väl oklippta hästar. Jag täckar endast efter arbete, aldrig om det blir kallt. -40 grader och hästarna stortrivs utan problem. Ökar högivan lite bara ;)

...tillägger att täcket jag använder är av "andastyp" ...
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Hoppar in med en fundering om klippning, jag har två islänningar, lika tjock päls, lika i ålder och i arbete, som just nu är minimal. ;)
Den ena är lättsvettad och jag har funderat på klippning, men eftersom vi just nu har -20 grader så undrar jag om det inte lite taskigt att göra det nu? Bör jag vänta tills senvintern och vara ute i bättre tid nästa år eller kan jag klippa redan nu??
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Klipper du upp hals så är det inget som påverkar hästen när det gäller värmeavgången, ungefär som en skorsten. Eldar du inte så händer inget, eldar du så går röken ut genom skorstenen. Precis samma för häst i arbete, inget arbete så händer inget medan vid arbete så svalkar en uppklippning vid halsen det hela. Du behöver ju inte ta i för kung och fosterland när du klipper första gången, prova vad som funkar på dina hästar. Tar du för lite denna gång så vet du ju till nästa.
 

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 059
Senast: Korven
·
Utrustning Hej! Jag funderar på vad jag ska köpa för sorts täcke att ha på min islandshäst i hagen efter ridning om hon är svettig och det är...
2
Svar
27
· Visningar
5 013
Senast: Korven
·
Hästvård Är det något ärkefel att ha täcke när hästen går på lösdrift, eller beror det på att de som har hästar på lösdrift helst har sina hästar...
2
Svar
24
· Visningar
3 495
Senast: Chili
·
Hästvård Jag är medryttare på ett halvblod som jag rider ett par dagar i veckan, hästägaren har en sund syn på hästskötsel tycker jag, hästarna...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 388
Senast: SofiaL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp