Täcke på lösdrift - big nono?

Sv: Täcke på lösdrift - big nono?

Jag har inte sagt att den måste gå med täcke på lösdrift? Jag anser att man bör sträva efter att inte använda täcken när man ska hästar på det viset.

Men om han svettas så pass mycket vore väl det bästa att raka och täcka för att han inte ska sätta så mycket päls, men det går ju inte så bra ihop med att ha på lösdrift anser jag.
 
Sv: Täcke på lösdrift - big nono?

Jag hade två av mina på lösdrift nu i vinter (dock min egen så jag bestämmer ju helt själv hur jag vill ha) och hade täcken på dem båda den ena, en kbl travare var helklippt så hon behövde täcke och den andre en äldre vbl travar herre är en riktig fryslort så han hade sitt 420g Rambo m hals hela vintern.

Så ser inte de som har lösdriften det som nåt problem så tycker jag att du kan ha täcke på din. Köper du ett bra täcke funkar det bra att ha samma hela tiden också, jag trodde jag skulle behöva byta på mitt vbl då han är väldigt känslig och sist han gick på lösdrift fick han en massa skav av att ha täcke så mkt men rambot är ju i en helt annan klass så inte en antydan till skav:love:
 
Sv: Täcke på lösdrift - big nono?

De flesta täckade hästar som jag ser har ett helt annat rörelsemönster än när de går utan täcke. Dvs de tar kortare steg, och ibland även går tätare med frambenen.
Jag har mycket svårt att tro att det kan vara nyttigt.
 
Sv: Täcke på lösdrift - big nono?

Jag fick ha min häst på lösdrift i 2 år. Han har svårt att hålla hullet och fick därför ha täcke vid blött och blåsigt väder. Nu bodde jag på gården så det var ju bara att ta på/ta av/byta när jag ville. Mina högsta prioriteringar var ju täcken som sitter bra, andas bra och inte läcker igenom.
 
Sv: Täcke på lösdrift - big nono?

Det jag frågade var varför. Jag kan köpa att man inte bör ha täcke på lösdrift, om det finns ett vettigt argument bakom och inte bara "det ska vara så".

Sen är det väl en annan diskussion om täcket passar, är av bra kvalité osv. Skulle man hellre släppa ut en häst som "bara" går i hagen 14 timmar om dagen med ett dåligt täcke än en häst på lösdrift? Varför skulle man vilja ha ett så dåligt täcke öht? Läcker det igenom kommer hästen bli iskall, oavsett. Så det är väl självklart att jag 1) kommer ha bra täcken, 2) inte kommer låta honom gå runt i korvskinn till täcken pga hans storlek och 3) kommer byta täcke dagligen/vid behov. Och min strävan är inte att ha täcke på jämt, utan främst vid nederbörd eller när han blivit svettig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 941
Utrustning Jag kommer inom kort att flytta min häst till lösdrift. Hon har tidigare gått så men inte i min ägo. Hur löser man det med täcken de...
Svar
17
· Visningar
1 859
Senast: Murray
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
892
Senast: Gimlan
·
Hästvård Jag ska kanske ta hem och rida igång en lurvig islandshäst som inte har arbetat så jättemycket den sista tiden, alltså har den halvdålig...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 155
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp