Svettig häst – svampa av eller inte?

Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Jag har ju då min nordsvensk med monsterpäls... Han är inte klippt än, men ska klippas så snart skären är slipade. Dock endast en spårklippning.

Efter ett ridpass (han blir alltid svettig) så svampas han av och torkas sedan handduk. Sen får han stå inne en liten stund, om han är mkt blöt skrittas han lite till för hand (dock får man ju skritta halva dagen om han ska bli helt torr). Sen släpps han ut. Och vad är det första han gör? Jo - rullar sig i leran. Problem solved.

Däremot, när det är minusgrader så släpper jag inte ut blöta hästar. Men så länge det inte är svinkallt eller ösregn får han gå ut efteråt. Då blir det en extra lång avskritt istället och sen får han stå inne tills han är torr eller till nästa dag om jag ridit på kvällen. Han VÄGRAR ha täcke på sig, han biter sönder dem i bogen. La på ett nättäcke i boxen häromdagen och det tog bara någon minut innan han stod och slet i det, det ska av helt enkelt.

Kalla det dåligt - men hästen har bara varit sjuk (förkyld) en gång på 8 år.
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

fast ridskolehästar brukade väl inte gå i hage annat än på sommaren förr i tiden, dom stod i ett varmt stall efter arbetet. det är ju skillnad att vara genomsvettig i 10 plus och 10 minus.
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Ang de gånger de rider på dagarna.
Kan du inte helt enkelt prata med ägaren att du kommer lägga på täcke de gånger hästen ska ut i hagen igen, efter ridpass?
Ett som andas bra.
Säger hon då att du inte får det, är väll det en disskution att ta då.
Men kanske hon helt enkelt tycker det är okej om ni bara pratar igenom det?
Jag tycker det är dumt att släppa ut en häst som varit svettig, i dåligt väder utan täcke.
Man vet ju själv hur hemskt det är att bli snabbt avkyld, efter att man varit det minsta varm. Man blir hemskt frusen, och stel i kroppen.
Men jag förstår din situation, ni trivs bra ihop för övrigt, och allt annat fungerar. Men prata med henne, ang detta med täcke efter ridtur på dagtid.

Sen, är det så varmt i ridhuset, så skulle jag klippa min häst, men som sagt, det är ju svårt när du är medryttare, så jag förstår hur du känner.

För att svara på den egentliga frågan. Nej, inte svampa om den nu ska ut utan täcke. Borsta igenom pälsen ordentligt. Iaf bättre med bara svett, än blöt av vatten också.
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

fast ridskolehästar brukade väl inte gå i hage annat än på sommaren förr i tiden, dom stod i ett varmt stall efter arbetet. det är ju skillnad att vara genomsvettig i 10 plus och 10 minus.
Hästarna på den ridskolan jag red på när jag var liten (från -76- 82 eller så) gick inte heller i hagen dagtid på vintern... stod och stirrade in i en vägg större delen av dygnet... Men det var så man gjorde då... Riktigt latjo lajban första uteritten på våren det:rofl: Det brukade bli rätt många tårtor efter dessa uteritter :)
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Hästarna på den ridskolan jag red på när jag var liten (från -76- 82 eller så) gick inte heller i hagen dagtid på vintern... stod och stirrade in i en vägg större delen av dygnet... Men det var så man gjorde då... Riktigt latjo lajban första uteritten på våren det:rofl: Det brukade bli rätt många tårtor efter dessa uteritter :)

Det där med mkt tårtor efter de första uteritterna, det känner man igen:crazy:
Nog för att jag red på ridskolan i mitten av 90-tal och de var ute varje dag, men galna ponnysar var det alltid de första skogsturerna på våren. Huga säger jag bara. De lite äldre eleverna fick alltid "lyckan" att ta första skogsturerna, visst var det kul, men mer lr mindre livsfarligt ngra gånger. Tur man inte fattade det då!
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

fast ridskolehästar brukade väl inte gå i hage annat än på sommaren förr i tiden, dom stod i ett varmt stall efter arbetet. det är ju skillnad att vara genomsvettig i 10 plus och 10 minus.

Den ridskolan där jag gick hade sina hästar ute, fast arbetade gjorde de ju på em-kväll så efter arbetet stod de ju inne. Utom på helgerna då de arbetade på fm och gick ute i hagen på em.
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

De flesta i den här tråden ansåg ju att man inte kunde träna en häst som inte var klippt, men det borde ju vara ok så länge den får ett täcke på sig efteråt.

Fast poängen är att det blir som att springa maraton i termobyxor och vinterjacka för hästen. Frukstansvärd påfrestning för hjärtat att arbeta alldeles för varm. Sen dessutom vara genomsvett och bli avkyld efteråt.

Bara att jämföra hästar med elitidrottsmän. De har på sig kläder anpassade för det som de utför, tunna andaskläder när de tränar och sedan tar de på sig varmt efteråt för att inte bli nedkylda. Hästar som presterar ÄR elitidrottsmän och ska behandlas liknande.
Därför klipper man dem så de slipper släpa runt på pälsen vid arbetet och man täckar dem för att de ska hålla värmen och inte kyla ner sina muskler. En häst som är kall och går och spänner sig presterar inte lika bra.

Ska man ha hästen utan täcke och långhårig a'la utegångsfår då får man rida därefter, dvs. bara lätt motionsridning och skulle hästen bli svettig får man faktiskt ta sig tiden det tar att låta den stå inne och torka till eller släppa ut med ex. fleecetäcke + andastäcke i hagen.
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Jag skulle aldrig släppa ut en svettig ELLER blöt häst i hagen utan täcke.

Jag svampar alltid av hästen efter att jag har ridit om han är svettig. Han brukar lätt skumma och det blir inte så kul när det torkar in. Svampar av och är noga med att svampa skapet/kulorna och även runt mulen då han ofta har mkt skum där. Vill inte att det ska torka in. Smörjer sen mule och skap med vaselin eller liknande.

Lägger sen på ett tjockare svetttäcke/ylletäcke som leder ut fukten samt ger en tuss hö att tugga på. Borstar sedan honom när han är torr och släpper sen ut honom med sitt vanliga täcke.
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Nej, det är ju det som är problemet.
När jag hade egen häst så undvek jag att rida den svettig på vintern, hon fick helt enkelt lite viloperiod på vintern med väldigt lugn ridning.
Men nu vill ju hästens ägare att den ska ridas och tränas, samtidigt som h*n inte vill klippa eller ha täcke på. Så frågan är: vad är det minst onda? Släppa ut svettig häst eller släppa ut blöt häst?

Man måste inte välja det "minst onda" man kan oxå, även om man är medryttare, säga att man inte tycker att det är ok att släppa ut en blöt/svettig häst utan täcke, att man helt enkelt inte ställer upp på att rida /träna hästen under de premisserna.
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Våra hästar brukar få en riktigt härlig vinterpäls och vi är även ganska försiktiga med att använda alltför mkt täcken...Eftersom vi har ett kallstall och bor i kalla norden är detta nått som passar oss utmärkt... MEN, vi anpassar även ridningen till detta... Våra hästar är skogsmullar och motionsrids endast.. Lullar mest på i skog och mark... visst finns det ggr när hästarna blivit svettiga men då ställer vi in dom i stallet... torkar dom med handuk, sätter fleece och ger ordentligt med hö, sen får dom stå där tills dom blivit torra och fina... sen får dom gå ut igen... att ställa ut en blöt pålle tycker jag inte låter riktigt sunt... det bäddar för nerkylda, stela och sedemera sjuka hästar... enligt mig iaf...

Tycker nog att du kanske borde dryfta detta med hästägaren och ställa lite frågor om hur hon tänker... kanske även tala om för henne att det inte känns bra för DIG att ställa ut en blöt häst i höst/vinter-kyla... Hon kanske inte riktigt har tänkt på konsekvenserna och då är det ju bra om du signalerar...

Kram å hej...från mig till dig:laugh:
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Fast poängen är att det blir som att springa maraton i termobyxor och vinterjacka för hästen. Frukstansvärd påfrestning för hjärtat att arbeta alldeles för varm. Sen dessutom vara genomsvett och bli avkyld efteråt.

Bara att jämföra hästar med elitidrottsmän. De har på sig kläder anpassade för det som de utför, tunna andaskläder när de tränar och sedan tar de på sig varmt efteråt för att inte bli nedkylda. Hästar som presterar ÄR elitidrottsmän och ska behandlas liknande.
Därför klipper man dem så de slipper släpa runt på pälsen vid arbetet och man täckar dem för att de ska hålla värmen och inte kyla ner sina muskler. En häst som är kall och går och spänner sig presterar inte lika bra.

Ska man ha hästen utan täcke och långhårig a'la utegångsfår då får man rida därefter, dvs. bara lätt motionsridning och skulle hästen bli svettig får man faktiskt ta sig tiden det tar att låta den stå inne och torka till eller släppa ut med ex. fleecetäcke + andastäcke i hagen.


Vi har högpresterande travhästar i full tävlingskondition som inte klipps, dock går de med vintertäcke den kalla delen av året. Det är inte ovanligt att travhästar som tränas hårt är oklippta, och de verka både klara det galant och överleva. Märkligt.

Vi har inte heller haft en enda förkyld häst trots svett och vinterpäls. Men givetvis slänger vi inte ut blöta hästar i hagen utan täcke.
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

KL

Jag hörde för flera år sedan någon "travgubbe" som hävdade att det var mindre skadligt att släppa ut hästarna svettiga efter arbete än att lägga på täcken (före andas-täckenas tid, dock!). Tror inte han hade sjuka/lågpresterande hästar för det. Själv gör jag inte så.

Minns en bekant som hade islandsunghingstar. De hade sprungit så de var helt dyngsura och lockiga, man såg huden utan problem. Det var -20 grader och de gick på lösdrift. Ägaren bara skrattade och sa att det var inga problem och det klart, vilda unghästar aktar sig nog inte för att bli svettiga bara för att det är kallt ute? Leker de så leker de...

Ofta torkar ju svettiga hästar inifrån och jag skulle inte blöta ner en häst efter avskrittning (skritta av ute, inte i ridhus). Då har ju svetten redan hunnit börja torka. Jag kan släppa en svettig ej svampad häst bar utomhus i minusgrader OM jag vet att jag har möjlighet att gå ut och täcka efter någon timme, eller om de ska in då. Annars får det bli något täcke som släpper igenom fukten och ser till att hästen inte blir avkyld under tiden.
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Man måste inte välja det "minst onda" man kan oxå, även om man är medryttare, säga att man inte tycker att det är ok att släppa ut en blöt/svettig häst utan täcke, att man helt enkelt inte ställer upp på att rida /träna hästen under de premisserna.

:bow::bow:
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Tänkte passa på att få tips :)
Min första travare hade jättetjock päls så jag behövde inte tänka så mkt på täcken. Slängde på regntäcke om det regnade flera dagar i sträck och var kallt och blåsigt.

Men min nya travare har jättetunn päls, han såg nästan klippt ut när vi hämtade honom i somras och när vi tog in honom igår så frös han. Det regnade och var kallt. Vi slängde på honom ett fleecetäcke över natten (har kallt stall).
Ska man göra så, eller ska vi sätta på täcke en stund och gå ner och ta bort efter en stund?
Vill ju att han ska få chansen att sätta päls men samtidigt så vill jag ju inte att han ska frysa..
förra ägaren hade vintertäcke på hela vintern, men jag vill helst att de ska slippa när det är kallt och torrt.
Eller är det så enkelt att vissa hästar har tunn päls och måste ha täcken hela vintern:confused:
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Vissa hästar har mindre päls än andra, jag tror inte direkt man kan påverka pälssättningen så mycket, får dom tjock päls tex så tror inte jag man kan förhindra de genom att sätta på täcke tidigt, samma om hästen har lite päls så tror inte jag att den sätter mer päls bara för att man inte täckar den.
Behöver hästen ha täcke så ska den ha täcke, men jag kan inte tänka mej att hästen fryser på vintern om det inte blåser eller regnar eller snöar om den har mat att äta på? Då brukar ju dom flesta hästar klara sej.
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Jag är medryttare på ett halvblod som jag rider ett par dagar i veckan, hästägaren har en sund syn på hästskötsel tycker jag, hästarna går utan täcke och är ute så mycket som möjligt oavsett väderlek. Det leder dock till att de får väldigt mycket vinterpäls, och ägaren vill inte att de klipps.

H*n vill dock att hästen rids ordentligt och tränas och tycker att det är jättebra att jag är med på hoppträningar, vilket jag försöker vara en gång i veckan. Träningarna är i ridhus och det blir väldigt varmt därinne, man kan rida i t-shirt även på vintern, vilket förstås innebär att hästen blir väldigt, väldigt svettig.

Det här klassar inte jag heller som sund hästhållning. Varför vill inte ägaren klippa och täcka?

Kan du inte lämna hästen inne med svettäcke? Så blir det mindre hagvistelse den dagen, om det nu absolut inte går att klippa...

Spola/vampa av och sen släppa ut, går an på sommaren när det är varmt och soligt! Annars bör man inte bli förvånad när hästen får ont i ryggen eller är stel i musklerna...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

det är nog lite sent på året att plocka bort täckena nu.. täck i år och sen får du försöka odla en vinterpäls nästa år.
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

*kl*

Bara en fundering...jag har fått för mig att svett kyler mer än vatten, i alla fall känns det så när man själv har tränat. Duschar man direkt efteråt blir man varm, men låter man bli fryser man sedan när kroppen börjar gå ned i varv. Någon som har erfarenhet? Jag för min del svampar hästen så att det mesta av svetten är borta just av den anledningen. Men lägger andastäcke på efteråt. Och mat. Men eftersom jag klipper mina presterande hästar så har jag ingen erfarenhet av att släppa i hage svettig. Vet dock en ridskola som har sina ponnysar på lösdrift, vet inte hur de gör med svettiga hästar, men då de har stall kanske hästarna ställs in en stund efteråt.

Till TS, det låter som att du drabbats av ett moment 22, hur du än gör blir det inte bra. Låter som väldigt jobbig hästhållning också. Ett täcke på en ridhäst som ska ha sadel är ju ingen direkt påfrestning på hästen, hellre det än att den får skav av sadeln p g a lera. Det finns ju faktiskt en gyllene medelväg, mellan heltäckade uppstallade lindade hästar och helt "naturliga"...Jag skulle diskuterat med ägaren, och eftersom jag är lat skulle jag inte fortsätta rida en häst som tar så mycket tid och det ändå inte blir riktigt bra hästhållning i slutändan.
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Säger som Mitrolle, rimmar dåligt med en sund hästhållning att hellre ha en svettig häst ute i kylan än att klippa den så att den anpassas efter det arbete som den ska utföra.

Kicki :laugh:
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

När jag rider på egen hand så försöker jag givetvis att ta det så lugnt så att han inte blir svettig eller bara lite svettig, men när man är med på träning så är det svårt. Det är som sagt så varmt i ridhuset att han börjar svettas redan när man skrittar fram...

Och trots det ser inte ägaren vitsen med att häststackarn klipps!? Verkar mer som om hon drivs av principer än att låta hästarna ha det så bra det går oavsett. Hur skulle hon själv trivas att köra ett stenhårt träningspass inomhus iför rejäl dunjacka med tillhörande "antifrys kit"?

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 827
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 503
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 066
Senast: Skye
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 940
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp