Svettig häst – svampa av eller inte?

Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Vi har högpresterande travhästar i full tävlingskondition som inte klipps, dock går de med vintertäcke den kalla delen av året. Det är inte ovanligt att travhästar som tränas hårt är oklippta, och de verka både klara det galant och överleva. Märkligt.

Vi har inte heller haft en enda förkyld häst trots svett och vinterpäls. Men givetvis slänger vi inte ut blöta hästar i hagen utan täcke.

Men skillnaden här är ju att travhästar ofta duschar efter träningspass och inte heller behöver gå ut direkt i hage. Samt att de inte tränas inomhus och på så vis inte svettas redan vid uppvärmning i skritt.

Kicki :laugh:
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Och hästarna som kördes i skogen förr? De var ju inte klippta och de jobbade ju riktigt hårt! De fick ju också bara en filt över ryggen.

De flesta i den här tråden ansåg ju att man inte kunde träna en häst som inte var klippt, men det borde ju vara ok så länge den får ett täcke på sig efteråt.

Visst är det ok att träna en oklippt häst, men om den, som nu i ditt fall, svettas när den skrittas fram i riduset så är det ju heltokigt. Man måste ju göra bedömmningen efter hur mycket vinterpäls hästen har och hur fort den börjar på svettas. Man måste ju göra sitt yttersta för att underlätta för hästen att prestera när den behöver det, allt annat är ju ytterst orättvist mot hästen!

Hästarna som jobbade i skogen hade ju inget annat val än att förbli oklippta, på samma sätt som skogsarbetaren inte heller hade valet att efter en hård arbetsdag ta en dusch.

Kicki :laugh:
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Det finns ju faktiskt en gyllene medelväg, mellan heltäckade uppstallade lindade hästar och helt "naturliga"...


:bow: varför måste hästägare vara så fanatiska? Kan man inte använda lite sunt förnuft?
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Det dumma när en häst går hårt och har mkt vinterpäls, är att det är svårt för slaggprodukterna,i musklerna, att drivas ut genom svettning, som de ska.
Då samlar de på sig slaggprodukter vilket inte är så bra..

Annars är det väl bara att svampa av och lägga filt på, de torkar ju snabbare om de har gått och fått upp värmen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 827
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 503
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 066
Senast: Skye
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 940
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp