Skvättskydd

Sv: Skvättskydd

Sen om du tycker att det är ok att pissa inne bara för att hundarna är 2 eller 15. Det är upp till var och en.

Men det du menar är att vissa hundar inte kan lära sig att stänga igen urinröret när det är flera hundar i grupp?

Nej jag tycker såklart inte hundarna ska kissa innomhus oavsett!
Självklart kan hundarna lära sig, MEN det kan vara betydligt svårare att lära vissa hundar, ta längre tid och kräva vissa hjälpmedel (skätter-> skvättskydd tills de lärt sig för att undå kissdroppar på möblerna. River hemmet -> bur/andra åtgärder när de är själv för att undgå trasiga saker tills de lärt sig. Kommer inte på inkallning -> lina så att de inte sticker iväg tills de lärt sig ;) ). Sen kanske alla inte är naturbegåvningar på att träna hund och då blir det än svårare och tar längre tid eller det där "lär sig" kanske aldrig inträffar.

Personligen så skulle jag hellre skura golvet någon enstaka gång extra än att jag måste låsa in hunden i en bur så fort jag ska lämna hemmet för att inte få möblemanget/grejer förstörda. Tycker även det sistnämnda är mer negativt för hunden än det förstnämnda. Men alla tycker vi olika :idea:

(min hund markerar fö inte inne, har gjort det en gång runt 1års åldern hemma hoss min mor och då fick han på moppo. Sen reserverar jag mig för att det kan hända igen om vi är på chiträff innomhus)

Senast ändrad:

Nej jag tycker såklart inte hundarna ska kissa innomhus oavsett!
Självklart kan hundarna lära sig, MEN det kan vara betydligt svårare att lära vissa hundar, ta längre tid och kräva vissa hjälpmedel (skätter-> skvättskydd tills de lärt sig för att undå kissdroppar på möblerna. River hemmet -> bur/andra åtgärder när de är själv för att undgå trasiga saker tills de lärt sig. Kommer inte på inkallning -> lina så att de inte sticker iväg tills de lärt sig ;) ). Sen kanske alla inte är naturbegåvningar på att träna hund och då blir det än svårare och tar längre tid eller det där "lär sig" kanske aldrig inträffar.

Personligen så skulle jag hellre skura golvet någon enstaka gång extra än att jag måste låsa in hunden i en bur så fort jag ska lämna hemmet för att inte få möblemanget/grejer förstörda. Men alla tycker vi olika :idea:

(min hund markerar fö inte inne, har gjort det en gång runt 1års åldern hemma hoss min mor och då fick han på moppo. Sen reserverar jag mig för att det kan hända igen om vi är på chiträff innomhus)

Jag tycker det är skillnad på att träna en hund. Vissa människor kanske inte är några hundpsykologer vare sig det gäller utfall mot andra hundar, dra i koppel, tigga vid matbordet osv. Men alla har vi olika regler i hemmet. Mina hundar får tex. inte dra i kopplet för att det är obekvämt. Däremot får dom tigga vid matbordet om jag inte säger åt dom att gå och lägga sig. Dom får inte göra utfall mot andra hundar, inte ignorera en inkallning osv. Just för att jag vill ha ordning och reda.

Och att du sedan syftar på min malletik och hennes tugg på saker, det handlar knappast om något ledarskap eller inte. Jag var dum nog att uppmuntra henne när hon hämtade saker hemma. Vilket gör att hämta grejer är en vinst i hennes ögon. Att kalla det olydnad eller revirmarkering är dock helt fel. Det handlar inte om att hunden är olydig, snarare att jag själv skapat ett beteende pga okunskap.

För att inte tala om riskerna för henne själv? En hund som tuggar och äter saker när man inte är hemma är förutom kostsamt dessutom farligt. Att hunden pissar är inte farligt, men äckligt. Likadant med inkallning, lina kan vara ypperligt just för att jag anser det farligt om hunden inte kommer på en inkallning.

Och du verkar anse att bara vavvor har en könsdrift? Det är lustigt att bruksfolk inte har problem med kisseri inomhus. Och som jag sagt innan verkar det för det mesta vara ett småhundsproblem. Frågan är ju varför? Är det för att man inte ser hundarna som du påstår? Eller för att man inte bryr sig värst mycket för att det är så små droppar? Eller kanske för att man inte säger åt hunden? Eller så kanske det är så att vavvor och andra små hundar är hårda hundar?

Knapplån.

Min hane var halvt översexuell som yngre, och har alltid varit mycket dominant. Så när vi kom hem till min mamma när han var i tonåren tyckte han att det var ett ypperligt tillfället att försöka sig på revirmarkering. Där fanns det en han, samt flera tikar som alltid precis hade eller höll på att löpa. Det tog några besök innan han slutade upp med det, eftersom jag vid vissa tillfällen fick lämna honom utan total uppsikt, exempelvis när jag skulle byta blöja på min son eller annat liknande. Jag kom på honom tre gånger, och efter den tredje korrigeringen så har det aldrig hänt igen. Jag accepterar det INTE, för man kissar helt enkelt inte inne när man är en vuxen hund som kan hålla sig. Valpar är såklart en sak, där händer det ju olyckor.

Nu kan han vara hemma hos folk med lukter från både hanhundar och löptikar, och gör aldrig mer än att lukta runt överallt.

En gammal vän till mig föder upp Chihuahuor, och alla kissar inne hejvilt. Dom brukar hävda att man aldrig kan få en Chihuahua helt rumsren, för dom måste skvätta vid massor av lukter... Sådana är inte välkomna hem till mig, för dom får däng om dom pissar på min soffa. Och det vill ju inte ägaren ska hända, för dom kan inte hjälpa det.

Är en himla skillnad med en hane som bor med löptikar eller andra tikar.
Än en hane som kanske bor själv i vanliga fall och sen kommer tex hit där det finns många tikar.

Där har du en poäng. Vi har aldrig tidigare haft problem när vi var "tiklösa" men nu har vi.

Senast ändrad av en moderator:

Kan tillägga att jag besökte en kennel av en småhundsras, med mängder av tikar och hanar. Varenda jävla hane revirpissande inomhus. Ändå var det sk. "vana kennelhanar".

Våra är också vana. Men jag tror att de har och göra med att de har tex en tik att passa. I våra fall har det nog varit så och att hanarna ska visa sig.

Vi hade aldrig problem med vår gamla schäfer. Men hade ingen annan hund intill sig och heller ingen tik.

Och jag förstår absolut ditt resonemang. Men det är inget jag själv skulle använda som hjälpmedel.

Revirpinka i mitt hem är det nästintill dödsstraff på. Med eller utan stänkskydd. Och när man ser folk som använder detta dag ut och dag in istället för att ta itu med problemet blir jag väldigt irriterad. Det handlar om att stoppa huvudet i sanden. För mig kan det liknas med att han en bajsblöja på en hund, för att man kanske inte har rumsrenhetsträningen helt i ordning. Eller tidningspapper åt valpen, för att den ska kissa där och ingen annanstanns. En metod jag aldrig varit för.

Innan du själv ägt en ras som är "skitaktig" så skall jag nog råda dig inte vara så "kunnig" i dina uttalanden!

Har ägt och fött upp stora hundar och ALDRIG haft problem med rumsrenhet eller revir pinkande..men nu som småhunds uppfödare så har jag helt fått omvärdera mina raskunskaper...DET FINNS "SKITHUNDAR"
Raser som är svåra att få rumserna..och jag talar av EGEN erfarenhet..trodde det var något fel på min första dvärghund..den var inte rumsren föränn den var 9 mån..och jag JOBBADE hårt och hade inga tidningar eller sånt krafs:d utan ut men hunden ofta även på nätterna.

Men den kämpade i mot länge..nu räknar jag inte med att mina hundar blir rumsrena före 1 år!!! och har nu gett efter för blöja till hanen, då den vid tillfällen när man inte ser kan lyfta på benet mot grejer man inte vill ha in pinkade.. kan vara "torr" flera dagar och sedan falla tillbaka.

Och jag tror INTE det har med ledarskap att göra, för mina hundar vet att jag är ledaren och jag accepterar ej pinkande inomhus..men vad skall man göra..misshandla hunden till rädsla??:confused: inte min stil!

Detta är något vi diskuteras uppfödare i mellan och alla jag pratat med säger lika..det är skit svårt att få dom att bli 100% rumsrena..även som vuxna är dom så att dom säger till, och sedan har du max 3 min innan dom sätter sig på dörrmattan..är du inte hemma ja då gör dom det dom önskar utan att skämmas..och jag skall tillägga att jag tar i mina vuxna hundar i nackskinnet när jag ser dom gör inne...:o

Men "renlighets genen" verkar vara skadad i vissa raser:eek:

Men jag använder vanliga barnblöjor som jag sätter runt magen..dom ligger inte mot "pinken" så bakterierna frodas lika mycket..och sliter ej heller lika mycket på pälsen som dom av flease men kardborre stängning:angel:

Du verkar inte riktigt förstå. Detta handlar inte om hundar som inte kan hålla igen. Som behöver pissa eller skita. Som inte är rumsrena. Det handlar om revirpinkande.

Om du istället förklarar för mig hur det kommer sig att småhundsägare för det mesta har detta problem? Vad är det hos småhundar som gör att dom har mer behov av att pinka revir? Vad är det som gör att småhundar inte tar åt sig av en tillsägelse?

Kl.
Jag tycker huvudsakligen revirkissande beror på uppfostran och någon brist där. Nu kan jag inte yttra mig om alla hundar då det säkert finns "udda" speciella fall där det kanske inte är uppfostran. Att det händer en gång då hunden testar sin gräns är väl en sak men att de sker flera gånger är inget jag vill ha. Jag personligen skulle aldrig tolerera att min hund revirkissar innomhus, varken hemma eller borta. Han har testat det en gång när han var ung och aldrig gjort om det. Sen har jag aldrig haft en hund som varit svår med detta, så kan inte yttra mig om alla hundar. Men jag vill tro att allt går att lösa med koncekvent uppfostran. (sen är det skillnad när han under 2 veckors tid inte kunde hålla tätt pga medicin och det hände tre olyckor inne)

Sen att det är fler småhundar som märker revir tror jag till viss del kan bero på att många småhundar kommer undan med mer saker än en stor hund. Många struntar i att uppfostra sina småhundar och ser bort då deras hundar gör något fel. Nu menar jag absolut inte att det är så men er som skrivit här utan jag bara säger vad jag tror många småhundsägare gör.
Jag har själv en liten hund som jag uppfostrat som en "hund" oavsett hans storlek.
Vad tycker ni om hundar som revir kissar på andra hundar eller människor då? Helt oacceptabelt tycker jag och äckligt.

Senast ändrad av en moderator:

Men "renlighets genen" verkar vara skadad i vissa raser:eek:

Men om det nu är så att det inte är ett ägarproblem utan ett individ- eller rentav rasproblem - är det då rätt att avla på hundar som inte klarar av att vara rumsrena? En god vän till mig har rätt bra erfarenhet av hunduppfödning av en liten ras eftersom hennes familj födde upp rasen under många år när hon var yngre. Nu har hennes mamma tagit upp uppfödningen igen och min vän är chockad och äcklad över att det numera tydligen inte går att få hundarna helt rumsrena(det gäller alltså inte bara hennes mamma utan baseras på vad hon sett på andra ställen också). Hon är inte så gammal att hon skulle ha någon särskilt glorifierad bild av "sin barndoms hund", hon vet bara med bestämdhet att hundarna hon delade hem med tidigare inte skvätte inne.

Jag måste få fråga HUR ni småhundsägare "fyar" era hundar när dom ställer sig och pissar inomhus i ren revirtänk? Jag har själv haft två små och en tredje är på väg, bägge provade att revirkissa en gång hemma, en gång hos en vän men gjorde aldrig om det efter det.

*Host, ägarna själva(med fåtal undantag!) Host*:angel:

Jag tror att det oftast ligger däri. Jag har fått uppfattningen att folk med småhundar generellt inte uppfostrar sina små som folk med stor hund uppfostrar sina. Sedan finns det naturligtvis undantag, jag vet ett fåtal raser där jag mött ägare som har problem med att hundarna kissar, dock har det sällan handlat om revirkiss, utan att dom inte riktigt blir rumsrena. Vissa hundar kissar ju även väldigt lätt vid exhaltering och stress, och då är det naturligtvis svårt att göra något åt.

*KL*

Efter att ha läst den här tråden ser jag ut så här --> :eek::crazy:

Påminn mig om att aldrig skaffa en liten hund eller att bjuda hem någon med en hane av dvärgras...

Jag måste få fråga HUR ni småhundsägare "fyar" era hundar när dom ställer sig och pissar inomhus i ren revirtänk? Jag har själv haft två små och en tredje är på väg, bägge provade att revirkissa en gång hemma, en gång hos en vän men gjorde aldrig om det efter det.

Jag tycker att det skulle vara intressant att veta hur du gör :)

Ett rungande nej (jag har en ganska rejäl pipa) och en ordentlig klatsch i arslet i rätt timing hjälpte på mina iaf!

Knapplån.
En gammal vän till mig föder upp Chihuahuor, och alla kissar inne hejvilt. Dom brukar hävda att man aldrig kan få en Chihuahua helt rumsren, för dom måste skvätta vid massor av lukter... Sådana är inte välkomna hem till mig, för dom får däng om dom pissar på min soffa. Och det vill ju inte ägaren ska hända, för dom kan inte hjälpa det.

Men är inte detta en stor del av problemet. Att man har samma inställning som ovan och på så sätt "accepterar" problemet... :confused:

Uno fick ett förbannat "NEJ!!!!!!!!!!!" och en kudde kastad i ärslet. Men vet många som gjort/gör samma sak/liknande utan framsteg.

Och du verkar anse att bara vavvor har en könsdrift? Det är lustigt att bruksfolk inte har problem med kisseri inomhus. Och som jag sagt innan verkar det för det mesta vara ett småhundsproblem. Frågan är ju varför? Är det för att man inte ser hundarna som du påstår? Eller för att man inte bryr sig värst mycket för att det är så små droppar? Eller kanske för att man inte säger åt hunden? Eller så kanske det är så att vavvor och andra små hundar är hårda hundar?

Jag pratar om chihuahuor eftersom det är den småhunds rasen jag har mest erfarenhet av, inget annat. Kan inte börja prata om mopsar eftersom jag knappt sett en på nära håll.
Själv anseer jag att problemet kommer sig av en kombination. Ägarens förmåga att träna hunden kombinerat med rasen samt individen som sådan. En bruksmänniska som utan problem fått sin schäfer icke markerande behöver inte alls nödvändigt vis lyckas få sin chihuahua att inte markera inne, vet flertalet exempel på det ;)

Egentligen kan man tänka ett snäpp längre också om man bara tar hundens storlek som faktor. För en mindre hund är lägenheten proportionellt större. Hur kan rumsuppfattningen skilja sig beroende på hundens storlek? Skulle stora hundar markera i större grad i lägenheter på 1500kvm med massor med stolpar på minst 2*hundens höjd lägligt utspritt i rummet om de var lösa lekande med andra hundar....

Nu har ju inte jag nån hanhund själv

Men nu har jag. Två stycken till och med :angel:
Den äldre har aldrig markerat hemma hos mig men däremot hemma hos andra som har hanhund + tik tillsammans. Första gången han revirmarkerade hemma hos en kompis så tog jag honom mitt i akten, sög tag honom i nackskinnet och röt "FYYY!!!", han skrek som en stucken gris...
Efter det händer det dock ändå att han markerar, jag litar inte på honom, så jag har skvättskydd på honom för säkerhetsskull. När vi besöker uppfödaren har jag alltid skydd på honom då det där finns både hanhundar + tikar och markerar han då utan skydd så går kennelns hanhundar och markerar över och det är ju inte så trevligt. Han brukar dock bara markera första gången hos nån och då inte hela tiden utan kanske max 1-2 skvätt när han kollar av området, efter det så kan han vara utan skydd om vi tex. ska stanna i flera dagar och han har aldrig markerat hemma hos nån som inte har haft hund utan det har just varit hos såna som har både hanhundar och tikar.
Besöker jag nån har jag alltid skydd på honom, hellre kasta en binda än få ställa sig och tvätta gardiner, soffkanter osv. Besökte min moster förra sommaren och de har heltäckningsmatta i så gott som hela huset (dock har de ingen hund) men jag hade skydd på honom för säkerhetsskull ändå men jag hade lika gärna kunnat låta bli för han markerade inte nåt hemma hos dem, men hellre skydd på "utifall att" än att få skura en heltäckningsmatta...
När vi hyr inomhuslokaler för hundträffar och dyl. har vi alltid skvättskydd på våra hanar eftersom det då brukar finnas så mycket lukter och hanhundarna ska märka revir.
Jag tror inte det är så att man låter småhundar markera inne bara för att de är just små, jag lovar att nästan ingen vill ha en inomhusmarkerare men hos vissa hundar och raser verkar behovet av att hävda sig och "sitt" område mot andra hanhundar vara ganska starkt inrotat. Sen brukar en del säga att en del småraser har lätt att bli lite översexuella och då har ett större behov av att markera revir. Jag vet dock några som har hundar av större raser (bruksraser) som också har revirmarkerare inomhus vid speciella tillfällen (t.ex när någon tik i närheten löper osv.).

Och jag har aldrig någonsin hört om skvättskydd på bruksraserna eller större hundar. Kanske för att jag umgås med en viss typ av människor? Eller så är det kanske bara slumpen? Vad vet jag.

Skvättskyddet verkar fortfarande vara lite "stoppa-huvudet-i-sanden". Att hundarna ens får tillfälle att skvätta inne och när dessa gör det med skydd så blir de inte tillsagda?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 332
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 620
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 556
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V