Skvättskydd

Sv: Skvättskydd

Skvättskyddet verkar fortfarande vara lite "stoppa-huvudet-i-sanden". Att hundarna ens får tillfälle att skvätta inne och när dessa gör det med skydd så blir de inte tillsagda?

Ja jag kan ju bara tala för mig själv och de jag känner som har hundar som använder skvättskydd och det är inte acceptabelt oavsett, de bannas även om de skvätter i skyddet. Jag har själv rytit, knuffat till och kastat grejer mot min hane de gånger han lyft benet hos andra när han haft skydd på sig. Det är ju inte direkt så att man bara släpper in sin hane hos nån annan och så får den går runt och skvätta bäst den vill bara för att den har skyddet på sig. Så är det i allafall inte för mig och dem jag umgås med som har skvättande hanar. Om det är att "stoppa-huvudet-i-sanden" så kanske du har nåt bra förslag på hur man får bukt med problemet? ingen jag känner har iaf skvättskydd på sina hanhundar bara för att att de inte har orken att ta itu med problemet utan det är när inget annat hjälper eller som en säkerhet när man har en hund som man vet kan revirmarkera och ska besöka nån, det går ju inte direkt att säga till en revirbenägen hane att "nu ska vi besöka xxxx och där får du absolut inte skvätta" ...

Kanske är det så att skvättskydd ändå gör folk lite mer bekväma? Man tar inte tag i problemet på samma sätt för det gör ingen skada med lite kiss i skyddet?

Nu pratar jag inte om dig, utan generellt.

Ja jag kan ju bara tala för mig själv och de jag känner som har hundar som använder skvättskydd och det är inte acceptabelt oavsett, de bannas även om de skvätter i skyddet. Jag har själv rytit, knuffat till och kastat grejer mot min hane de gånger han lyft benet hos andra när han haft skydd på sig. Det är ju inte direkt så att man bara släpper in sin hane hos nån annan och så får den går runt och skvätta bäst den vill bara för att den har skyddet på sig. Så är det i allafall inte för mig och dem jag umgås med som har skvättande hanar. Om det är att "stoppa-huvudet-i-sanden" så kanske du har nåt bra förslag på hur man får bukt med problemet? ingen jag känner har iaf skvättskydd på sina hanhundar bara för att att de inte har orken att ta itu med problemet utan det är när inget annat hjälper eller som en säkerhet när man har en hund som man vet kan revirmarkera och ska besöka nån, det går ju inte direkt att säga till en revirbenägen hane att "nu ska vi besöka xxxx och där får du absolut inte skvätta" ...

:bump::bump:
Har samma erfarenhet som du...och vad gör man..man ger inte upp utan sätter på skyddet för att lindra skadan!

Har valpköpare med stor hund dom GÄRNA skulle haft ett skydd till sin unghane...men har inte sett ett sådant på maknaden :angel: hon släpper aldrig lös honom i andras hem utan han får sitta nedanför hennes stol i koppel..om vi skulle göra så med våra småhanar skulle dom vara torra också:banana::banana:

Du som undrar hur skvättskydd ser ut, gå in på den här sidan:
www.wiolas-skvattskydd.se
Där finns väldigt snygga och bra skvättskydd. Du lägger i ett trosskydd och fäster sen skyddet på hundens rygg med ett stadigt kardborrband.

Knapplån

Min stora hanne av brukshundstyp kissade inne EN gång när han var 1 år gammal... På hundkompisens (tik) säng när vi var borta hos vänner... Pinsamt värre. Han blev genom ett nackskinnsgrepp hivad ut i hallen där han fick vara resten av besöket... Det var mindre våldsamt än det låter men eftersom han blev tagen i akten var timingen bra och det fick effekt.
Ett tag därefter fick han vara i koppel under besök hos vänner med hund, han fick inte nosa runt alls utan bara ligga vid mina fötter. Han är nu snart 7 år gammal och har aldrig visat en tendens att kissa inomhus sen dess.

Lilla hunden var lite mer tidskrävande att få rumsren överlag och han markeringskissade som ung inne ett par gånger. Han får aldrig gå omkring fritt hursomhelst hemma hos folk med hund (4 år gammal) utan han måste hålla sig i min närhet. Förr hade vi koppel men nu ligger han hos mig på "frivillig basis". På så vis har jag kontroll och inga dumheter sker oavsett att det finns tikar och andra hanhundar i närheten.

Så jag tror på att ha hunden under sträng uppsikt och inte ge den tillfälle. Koppel / kompostgaller / bur / lydnad. Revirkissande är väl ganska självförstärkande så ju fler gånger de får göra det desto mer benägna att göra det blir dem. Det är min erfarenhet i alla fall.

Det är väldigt lätt att fostra andras hundar, precis som det är att fostra andras barn.Jag är övertygad om att det här med rumsrenhet har med rasen att göra, att småhundar är mer benägna att skvätta inomhus än vad större raser är. Jag har haft större hundar och det har aldrig varit något problem med att få dem att förstå att det är utomhus man kissar. Nu har jag chihuahuakillar och dom ger fullständigt fasen i mina tillsägelser. Jag använder skvättskydd på dem men det är väldigt sällan dom kissar när dom har dem på sej men så fort jag tar av dem skydden så kissar dom inomhus. Varför då inte använda skyddet på dem speciellt när vi går bort till andra människor????

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 325
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 620
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 551
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka