Skvättskydd

Sv: Skvättskydd

Är det bara jag som tycker detta är fruktansvärt äckligt? Ett skvättskydd? För att hanhunden inte ska pissa inomhus? Vart är världen på väg? :crazy:

Jag kan bara tala för min egen del.
Hos mig försöker jag hålla noll tolerans och dom gånger min kille kissar inne så får han allt veta att så gör vi inte i vår flock och han visar tydligt att han skäms.

Han pissar nätter då det är mycket löptikar och sen pissar han ibland som straff när man lämnar honom själv.
Detta kvittar om han varit ute på långrunda och kissat 100 ggr precis innan man lämnar honom, eller innan man lägger sig.

Jag tog emot honom som 5 åring och har haft problem att han både sket och pissade inne - han är mycket bättre nu även om han ännu håller på ibland.

Det är oerhört tråkigt att behöva gå och torka piss när man lätt kan sätta på ett skvättskydd under träning att det är inte tillåtet att kissa inne!
Jag har som sagt nolltolerans men han gör det då ingen ser på och då är det svårt att tillrättavisa även om jag gör mitt yttersta!

Skvättskyddet är för mig ett steg i träningen att bli 100% rumsren - målet som vi siktar på är att inte behöva använda skvättskydd.
Sen kan jag säga att jag kommer känna mig lättad när vi är hemma hos folk (särskilt dom med andra hundar där) och inte behöva vakta så han kissar nånstans!

Är det bara jag som tycker detta är fruktansvärt äckligt? Ett skvättskydd? För att hanhunden inte ska pissa inomhus? Vart är världen på väg? :crazy:

Nä jag tycker också att det är räligt. Men det är bättre att det hamnar i ett skydd än på soffkanten. Inte sant?

Det handlar om att vissa hundar är med revirbenägna än andra. Min hane märker inte hemma, men kommer han bort vill han gärna visa att han är herre på täppan.

Vad är det som är så fruktansvärt äckligt? Visst, det bästa är naturligtvis om de kan ge fan i att skvätta inne ändå men har man en hund som t.ex. gärna revirkissar när man är hemma hos någon så hellre på med en blöja än att inte vara välkommen bort.

Jag tycker det handlar om att sopa problemen under matta. "Äsch, jaja, det gör inte så mkt det kommer i stänkskyddet."

Istället för att rama in hunden så man har uppsikt och banna den som tusan när den ens tänker tanken på att pissa inne.

Det jag märkt av är att det är mest småhundsfolk som är i behov av detta påhitt? Det innebär knappast att en mallehane är mindre könsdriven än en chiahuahua, men kanske är det ett ägarproblem?

Nä jag tycker också att det är räligt. Men det är bättre att det hamnar i ett skydd än på soffkanten. Inte sant?

Det handlar om att vissa hundar är med revirbenägna än andra. Min hane märker inte hemma, men kommer han bort vill han gärna visa att han är herre på täppan.

Då har NI ett relationsproblem.

Att slänga på kisskydd anser jag är att skjuta undan problemet istället för att faktiskt ta tag i det.

Likadant om jag har en valp hemma, inte för att jag bannar hunden när den kissar inne. Men jag ramar in utrymmen så att jag hela tiden har koll så att hunden inte kan göra ifrån sig inne.

... och sen pissar han ibland som straff när man lämnar honom själv.
Detta kvittar om han varit ute på långrunda och kissat 100 ggr precis innan man lämnar honom, eller innan man lägger sig.

Hundar gör inget för att "straffa" sina ägare. En hund är en levande varelse med massa känslor, men en hund äger inga sådana tankar som hämnd, det är ett mänskligt påfund.

Det du pratar om är ju klassiska tecken på separationsångest, som inte är helt ovanligt bland omplaceringar. Och dålig rumsrenhetsträning i kombination med dålig ensamhetsträning gör ju det bara etter värre.

Då har NI ett relationsproblem.

Att slänga på kisskydd anser jag är att skjuta undan problemet istället för att faktiskt ta tag i det.

Likadant om jag har en valp hemma, inte för att jag bannar hunden när den kissar inne. Men jag ramar in utrymmen så att jag hela tiden har koll så att hunden inte kan göra ifrån sig inne.

Jag fyar min hund väldigt noga när jag ser han göra det. Det är inget jag accepterar. När jag har skyddet på så kollar jag honom samtidigt. Men jag har skyddet på för min egen del om det skulle vara så att han märker. Han slutar ju inte märka bara för att jag fyar honom.

Men absolut finns det de som accepterar läget, men det gör jag inte.

Observera att det inte handlar om att hunden är nödig, utan det är för att märka revir. Vissa mer benägan än andra. Och det är svårare att hålla koll på en liten hund än en stor.

Det jag märkt av är att det är mest småhundsfolk som är i behov av detta påhitt? Det innebär knappast att en mallehane är mindre könsdriven än en chiahuahua, men kanske är det ett ägarproblem?

Därmed är det ju inget ovanligt, eller?

Det är helt klart lättare och kolla en stor hund. Den ser man hela tiden. En liten hund försvinner undan mycket lättare än en stor.

Jag fyar min hund väldigt noga när jag ser han göra det. Det är inget jag accepterar. När jag har skyddet på så kollar jag honom samtidigt. Men jag har skyddet på för min egen del om det skulle vara så att han märker. Han slutar ju inte märka bara för att jag fyar honom.

Men absolut finns det de som accepterar läget, men det gör jag inte.

Observera att det inte handlar om att hunden är nödig, utan det är för att märka revir. Vissa mer benägan än andra. Och det är svårare att hålla koll på en liten hund än en stor.

Jag vet mycket väl vad revirpinkande innebär. Ursäkten om att småhundar är mindre och svårare att ha koll på var nog den sämsta förklaringen jag hört.

Jag vet mycket väl vad revirpinkande innebär. Ursäkten om att småhundar är mindre och svårare att ha koll på var nog den sämsta förklaringen jag hört.

Men det ÄR en av förklaringarna. Även om man ser hunden kan det vara svårt att se när de lyfter på benet och markerar, går dessutom betydligt fortare än när en stor hund markerar och småhundar rör sig snabbare/mer innomhus.
Det märks att vissa har stor hund :angel:

Uno behöver inget skvättskydd varken hemma eller borta, men skulle nog låna ett för säkerhets skull om vi åker på chihuahuaträff i någons lägenhet och det är massor med hanar. I den avsikten har jag tur, kämpade dock med rumsrenheten i nära 1år.

och ja det finns raser/linjer med större eller mindre könsdrift/översexualitet ;)

Men det ÄR en av förklaringarna. Även om man ser hunden kan det vara svårt att se när de lyfter på benet och markerar, går dessutom betydligt fortare än när en stor hund markerar och småhundar rör sig snabbare/mer innomhus.
Det märks att vissa har stor hund :angel:

Uno behöver inget skvättskydd varken hemma eller borta, men skulle nog låna ett för säkerhets skull om vi åker på chihuahuaträff i någons lägenhet och det är massor med hanar. I den avsikten har jag tur, kämpade dock med rumsrenheten i nära 1år.

och ja det finns raser/linjer med större eller mindre könsdrift/översexualitet ;)

Tror du jag lever och träffar hanhundar med obetydlig könsdrift? Vet många kennlar och ingen av dessa använder skvättskydd på sina hanar som nästan bor med löptikar året om. Hur kommer det sig? Att könsdriften är lägre?

Och klart som fan man ser en liten hund som skvätter inne. Det är knappast en amöba till husdjur ni har.

Är en himla skillnad med en hane som bor med löptikar eller andra tikar.
Än en hane som kanske bor själv i vanliga fall och sen kommer tex hit där det finns många tikar.

Är en himla skillnad med en hane som bor med löptikar eller andra tikar.
Än en hane som kanske bor själv i vanliga fall och sen kommer tex hit där det finns många tikar.

Och jag tycker inte det spelar någon som helst roll. Min hane bodde ensam med mig, träffade nästintill aldrig löptikar. Men när han gjorde det hemma hos folk så testade han att pissa EN gång. Sen hände det inte mer.

Jag ser det som ren och skär uppfostran och relation. Det handlar knappast om att småhundar är för små att se, att stora hundar har mindre könsdrift eller om hunden träffar mycket tikar eller inte.

Kan tillägga att jag besökte en kennel av en småhundsras, med mängder av tikar och hanar. Varenda jävla hane revirpissande inomhus. Ändå var det sk. "vana kennelhanar".

Och klart som fan man ser en liten hund som skvätter inne. Det är knappast en amöba till husdjur ni har.

:D

Ser framför mig en liten
Amoeba.jpg
som springer runt och kissar lite här och var inomhus..

:rofl:

Jag pratar inte alls om småhundar eller inte. Och du skriver ju att din hund testade att revirpinka. Tänk om du inte sett det ;)

Jag pratar inte alls om småhundar eller inte. Och du skriver ju att din hund testade att revirpinka. Tänk om du inte sett det ;)

Om jag inte sett det och upptäckt en skvätt senare hade jag haft ett hököga på hunden. Och bara haft honom i samma rum. Enkelt.

Samtidigt så har jag alltid varit noga med sådant, har man en könsdriven hane så får man anta att dom kanske testar att pissa hos folk. Därför lyckades jag kanske se det.

Jo, är ju enkelt om man kan göra så.
Jag kan ta den hanen jag var hundvakt åt som ex. Han gjorde det när man inte såg. Var han i samma rum så gjorde han det helt enkelt inte. Stängde man in honom på en mindre yta så gjorde han inget heller, för då fanns det ingen anledning att pinka revir.

Jag tycker det är så konstigt att så fort man har ett hjälpmedel så kallar folk det för göra lätt för sig eller ledarskapsproblem. Folk har hjälpmedel hela tiden, är bara att vissa är ok att använda, för de har funnits så länge och det är "normala" hjälpmedel som ingen tittar snett på.

Om jag tex kunde ha detta kisskydd i två dagar så han bara fick lukta runt här, och man sen kunde ta bort det. Tycker jag det är en utmärkt grej.

Tror du jag lever och träffar hanhundar med obetydlig könsdrift? Vet många kennlar och ingen av dessa använder skvättskydd på sina hanar som nästan bor med löptikar året om. Hur kommer det sig? Att könsdriften är lägre?

Det är huvudsakligen när hanar är runt andra hanar de brukar skvätta.
Såklart man ser om man stirrar på hunden konstant, men blinkar man kan det ha blivit svätt någon droppe innan ögonen är öppna igen, droppar du dessutom inte ser om du inte tittar nära och snart eftersom de snabbt dunstar. Men nä jag vet ju inte alls som har varit på x antal träffar med chis och har en själv :angel:

And könsdrift så var det du som sa att det inte är hundar som har mer könsdrift "översexualitet" än andra.

En fråga, hur ofta träffas ni med stora hundar en 10-20st av olika kön och åldrar och låter de leka fritt innomhus i någons lägenhet? Det är huvudsakligen då folk använder skvättskydd.

Men du får som många andra tro att alla småhundar som skvätter eller inte är 100% rumsrena beror på dålig relation med ägaren eller bristfällig träning, visst kan flera bero på just den orsaken, men inte alla och inte som enda orsak.

Vad ska vara ett mått på bra relation och träning, bara total rumsrenhet och ej markerande? Vad med att hunden går fint i kopplet? att hunden låter alla mattes grejer vara och kan lämnas helt lös i lägenheten utan speciella åtgärder eller burarrest? (:angel:), att hunden kommer 100% på inkallning? att hunden kommer överenns med alla hundar även okända av båda könen när matte är närvarande?

Jag kan tillåta mycket, jag har inte kadaverlydnad på mina hundar. Men att pissa inne är både äckligt och opassande.

Och lustigt att det är vavvor som skvätter inne. För det var just en sådan kennel jag var på. Stänkskydd och något plastaktivt runt alla dörrkarmar i hemmet.

Sen om du tycker att det är ok att pissa inne bara för att hundarna är 2 eller 15. Det är upp till var och en.

Men det du menar är att vissa hundar inte kan lära sig att stänga igen urinröret när det är flera hundar i grupp?

Jo, är ju enkelt om man kan göra så.
Jag kan ta den hanen jag var hundvakt åt som ex. Han gjorde det när man inte såg. Var han i samma rum så gjorde han det helt enkelt inte. Stängde man in honom på en mindre yta så gjorde han inget heller, för då fanns det ingen anledning att pinka revir.

Jag tycker det är så konstigt att så fort man har ett hjälpmedel så kallar folk det för göra lätt för sig eller ledarskapsproblem. Folk har hjälpmedel hela tiden, är bara att vissa är ok att använda, för de har funnits så länge och det är "normala" hjälpmedel som ingen tittar snett på.

Om jag tex kunde ha detta kisskydd i två dagar så han bara fick lukta runt här, och man sen kunde ta bort det. Tycker jag det är en utmärkt grej.

Och jag förstår absolut ditt resonemang. Men det är inget jag själv skulle använda som hjälpmedel.

Revirpinka i mitt hem är det nästintill dödsstraff på. Med eller utan stänkskydd. Och när man ser folk som använder detta dag ut och dag in istället för att ta itu med problemet blir jag väldigt irriterad. Det handlar om att stoppa huvudet i sanden. För mig kan det liknas med att han en bajsblöja på en hund, för att man kanske inte har rumsrenhetsträningen helt i ordning. Eller tidningspapper åt valpen, för att den ska kissa där och ingen annanstanns. En metod jag aldrig varit för.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 326
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 620
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 551
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar