Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
En del hästar kastar ut maten ur krubban utan att man hittar någon direkt orsak till beteendet.
Man kan pröva med att antingen lägga ett par knytnävs-stora stenar i krubban eller att ha en krubba med tvärslåar som ligger i/över krubban.
Kul att läsa alla erfarenheter och underingar kring detta beteende!
Jag vill poängtera att jag inte har problem med detta själv (för tillfället) utan jag är bara nyfiken på vad som kan tänkas orsaka det
Min gör åxå så ibland=) Tror han vill tala om att det tog allderles för lånt tid att få maten=) Han har inte problem med tändrna och är inte stressad. Men när han stog i en annan box gjorde han inte så, i den boxen fanns det en stor hörnkrubba. I boxen han står i nu är krubban ganska liten. kan va de åxå=) men han är bara fem år och har inte ätit ur krubba så länge. han fick sitt kraftfoder i hink på marken eller på höt förut.
Min ponny puttade ut delar av sin mat innan jag kom på att det var för att hon ville åt morötterna i botten av krubban, häller på morötterna ovanpå numera och hon puttar inte ut maten mer.
Tänderna kollade = utan anmärkning
Ej nervöst temperament
Ej aggresiv = "anfaller" inte maten/andra omkring sig
Tuggar med stängd mun
Min ponny får ingen havre utan Lusern hackad strå blandat med lite vetekli, musli, mineraler och kokta linfrön allt fuktat med hett vatten och gärna lite ProViva Nypon! Och morötter givetvis!
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.