Skvätta foder

Sv: Skvätta foder

En del hästar kastar ut maten ur krubban utan att man hittar någon direkt orsak till beteendet.
Man kan pröva med att antingen lägga ett par knytnävs-stora stenar i krubban eller att ha en krubba med tvärslåar som ligger i/över krubban.

Kul att läsa alla erfarenheter och underingar kring detta beteende! :bow:
Jag vill poängtera att jag inte har problem med detta själv (för tillfället) utan jag är bara nyfiken på vad som kan tänkas orsaka det

Det kan ju vara ett bra tips om man har torr mat, jag blöter allt kraftfoder jag...

Jo när han skopade ur sin mat ur krubban hade han en "tranportkrubba", men när han fick en större "vanlig" krubba så slutade han med att spilla.

Min gör åxå så ibland=) Tror han vill tala om att det tog allderles för lånt tid att få maten=) Han har inte problem med tändrna och är inte stressad. Men när han stog i en annan box gjorde han inte så, i den boxen fanns det en stor hörnkrubba. I boxen han står i nu är krubban ganska liten. kan va de åxå=) men han är bara fem år och har inte ätit ur krubba så länge. han fick sitt kraftfoder i hink på marken eller på höt förut.

Min ponny puttade ut delar av sin mat innan jag kom på att det var för att hon ville åt morötterna i botten av krubban, häller på morötterna ovanpå numera och hon puttar inte ut maten mer.

Tänderna kollade = utan anmärkning
Ej nervöst temperament
Ej aggresiv = "anfaller" inte maten/andra omkring sig
Tuggar med stängd mun

Flundran skrev:
det var för att hon ville åt morötterna i botten av krubban,

Min e tvärtom=) fan för mig om jag har lagt frukt å skit på maten!:mad:

Haha. han vill ju ha HAVREN!!! å de e ju sååå svårt att komma åt när de ligger massa skit i krubban=)

Han käkar gärna frukt å de till efterätt=)

Ja, dom är lustiga med sina egenheter! :rofl:

Min ponny får ingen havre utan Lusern hackad strå blandat med lite vetekli, musli, mineraler och kokta linfrön allt fuktat med hett vatten och gärna lite ProViva Nypon! :d Och morötter givetvis!

*Kl

När mina fick sin mat i kruban så putade dom oxå ut maten. Men nu får dom sin mat på höt och dom äter nu lungt och fint :) .

Kram

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 286
Senast: Görel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30