Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skumt

Ja, men det var ju det jag ville göra men barnmorskan jag pratade med i morse sa att det inte var anledning till att göra en kontroll. Jag försökte säga att det kunde ju vara bra att kolla att allt är ok, oavsett graviditet eller inte, men hon var inte med på den banan. Och där satt jag med almanackan i högsta hugg beredd att boka inte en tid...

Nä de brukar inte vara så pigga på att göra hälsokontroller. Vill du ha en sådan får du nog söka dig till en privat gynekolog. Barnmorskan kan inte göra så mycket heller eftersom de bara kan känna och titta på cervix, de kan inte undersöka äggstockar och livmoder med ultraljud, då måste du till en gynekolog om du vill ha en fullständig undersökning.

Men det ordnar sig nog, antingen är det början på en helt normal graviditet eller också har dina känslor och hormoner spelat dig et spratt (jag var som en klocka i 19 år tills mensen en dag bestämde sig för att helt ändra karaktär utan någon påvisbar anledning)
 
Sv: Skumt

Aha, det är det som är skillnaden mellan barnmorska och gynekolog. Har just funderat på det idag. Kanske pratade med fel person helt enkelt.

Det mest troliga är ju att allt är som det ska. Sannolikt är jag inte gravid och sannolikt är jag inte döende i någon allvarlig sjukdom. Men det som skrevs ovan om utomkveds fick verkligen både mig och killen att sätta hjärtat i halsgropen...
 
Sv: Skumt

Pratat med gubben min nu och han vill att vi gör ett gravtest så snart som möjligt och vill komma hit. Han har ändrat sina planer för kvällen, köper med sig ett gravtest och kommer över till mig i kväll.
 
Sv: Skumt

Pratat med gubben min nu och han vill att vi gör ett gravtest så snart som möjligt och vill komma hit. Han har ändrat sina planer för kvällen, köper med sig ett gravtest och kommer över till mig i kväll.

naaaaawwwww
 
Sv: Skumt

Min kropp har alltid varit som en klocka så det jag trodde var mens dök upp på samma dag som mensen skulle komma så därför misstänkte jag inget.

Det farliga med utomkveds är ju just det att det inte gör ont hela tiden om ens ont alls. Min gyn sa till mig att man ska alltid vara uppmärksam på när mensen förändras det KAN betyda något. Ring kvinnokliniken på närmsta sjukhus eller privatgyn.

Så innan du åker utomlands så skull jag med det jag har i bagaget råda dig att kolla upp hcg-halten om gravtestet visar att du är gravid nöj dig inte med att gravtestet visar positivt. För skulle det vara ett utomkveds och du är utomlands så är det ju inte alls säkert att du hinner få vård i tid och det är ju väldigt onödigt att chansa.
 
Sv: Skumt

*kl*

Tack till er alla för råd och support!

Han kom igår kväll och vi gick igenom hur testet skulle utföras. Sen ställde vi väckarklockan lite tidigare i morse och gick upp och testade. Nervöst, men samtidigt kände jag på mig att det skulle vara negativt. Satt på sängkanten och höll om varandra och inväntade resultatet. Och det var negativt.

Självklart känns det tråkigt att vi inte väntar barn, samtidigt är det ju inte så troligt att det tar på första försöket och det är ju bara att försöka igen. Efter det som skrivits i denna tråd fanns det dessutom en något positiv klang i att testet visade negativt; då behöver vi inte oroa oss för utomkveds o dyl pga konstig mens.

Dock känns det fortfarande märkligt att mensen betedde sig som den gjorde denna månad. Han tycker att vi ska gå till gyn och kolla. Själv är jag öppen för att avvakta och se om nästa mens blir lika konstig innan vi ringer gyn.

Så nu vet ni läget! :smirk:
 
Sv: Skumt

Så innan du åker utomlands så skull jag med det jag har i bagaget råda dig att kolla upp hcg-halten om gravtestet visar att du är gravid nöj dig inte med att gravtestet visar positivt. För skulle det vara ett utomkveds och du är utomlands så är det ju inte alls säkert att du hinner få vård i tid och det är ju väldigt onödigt att chansa.

Det var precis därför vi gjorde som vi gjorde. han föreslog att han skulle komma förbi igår kväll så att vi skulle ha två vardagar på oss att kontakta läkare om vi skulle ha funderingar efter testresultatet. Annars hade vi tänkt testa på lördag morgon, vilket hade varit i sista minuten.
 
Hejsan..

Énligt mina egna erfarenheter så kan mensen börja dumma sig vid mens tillfället när man önskar att bli gravid.
Vet inte hur många gånger som jag testade mig innan jag verkligen blev gravid.
 
Sv: Hejsan..

Vet inte hur många gånger som jag testade mig innan jag verkligen blev gravid.

Ja, det lär nog gå åt några test innan den här resan är klar! Just som gubben berättat om sitt inköp på apoteket och om hur det tagit en eeevighet innan kassörskan kom och tog betalt och hur han höll på backa på en tant för han hade så bråttom därifrån, upplyste jag om att vi sannolikt inte är gravida och det kommer behöva köpas flera tester! :p Vi lär nog få rutin på det här! (Och egentligen är det ju inget pinsamt alls menade han, var väl mest att han var rädd att träffa någon bekant på apoteket.)
 
Sv: Hejsan..

Énligt mina egna erfarenheter så kan mensen börja dumma sig vid mens tillfället när man önskar att bli gravid.
Vet inte hur många gånger som jag testade mig innan jag verkligen blev gravid.

Samma här!

Visst kan det spöka lite, särskilt när man hett önskar den där graviditeten. Man får väl försöka att "lura sig själv" att man är lugn o fin... :crazy:
 
Sv: Hejsan..

Ja, det lär nog gå åt några test innan den här resan är klar! Just som gubben berättat om sitt inköp på apoteket och om hur det tagit en eeevighet innan kassörskan kom och tog betalt och hur han höll på backa på en tant för han hade så bråttom därifrån, upplyste jag om att vi sannolikt inte är gravida och det kommer behöva köpas flera tester! :p Vi lär nog få rutin på det här! (Och egentligen är det ju inget pinsamt alls menade han, var väl mest att han var rädd att träffa någon bekant på apoteket.)

Du vet väl att det gå att beställa tester på nätet;)
 
Sv: Skumt

Med tanke på mensstrulet kanske det var skönt att testet var negativt.

Om du aldrig haft underlivsbesvär förut kan du ta det lugnt. Att mensen
tokar sig ibland är inte alls konstigt.

Jag tycker det verkar onödigt med koll hos gynekolog, med det är ju jag
det. Du bor ju i en liten ort med bara en barnmorska, hur är det med
gynekologer då? Om du inte har alltför långt till närmaste stad kan du ju
kontakat gynekolog där. Gynekolog kommer man i kontakt med som
kvinna med tiden vare sig man har besvär eller inte. En bra gynekolog
är guld värd. Försök hitta en och skriv in dig hos och gör en kontroll
innan ni blir gravida, om det skulle lugna er.

Min gynekolog skulle jag kunna ringa till idag och snabbt få tid hos
om jag var orolig för något.
 
Sv: Skumt

Jo, jag har sett det. :smirk: Men nu blev det lite bråttom. Tanken var att han/jag skulle köpa när han var i annan större stad på jobb på fredag för att slippa träffa bekanta men nu blev det inte så. Får göra så nästa gång. Han är på annan ort ca en dag i veckan.
 
Sv: Skumt

Har flyttat runt en del i mitt liv och besökt gynekologer i mån av behov, och inte haft någon standard-gyn som jag gått regelbundet till. Vet inte riktigt vad som finns på denna ort heller, och nu är jag på väg att flytta igen om två mån... :crazy: Får se hur jag gör, känner fortfarnade av äggstockarna ibland, bara en vag vag känsla. Gör inte ont, de liksom bara talar om att de finns.

Tack för din support i alla fall!
 
Sv: Skumt

Just i början av graviditeten är det som allra störst risk för missfall. Ett väldigt tidigt missfall upplevs som en försenad eller "konstig" mens. Dessa typer av missfall är enligt vad jag läst, väldigt vanliga och de upptäcks mycket sällan eftersom de sker innan ett gravtest kan visa positivt (eftersom det fortfarande är för låga hcg-halter i urinen).
Det kan ju ha varit något sådant som hänt dig.

Du kan också mycket väl ha blivit gravid, men det är för tidigt i grav för att ett test ska visa positivt. Du kanske skulle göra om testet efter ett par veckor...
 
Sv: Skumt

Coola ner dig Garpen! En graviditet tar nio månader och sen har du en unge att bekymra dig för i bortåt 40 år - du kan inte börja oroa dig redan nu:eek:

Din mens låter inte det minsta konstig, den kan uppföra sig annorlunda för alla då och då och just nu är du jätteuppmärksam och lägger märke till mer än du annars skulle ha gjort.

Du ska veta att jag är den oroligaste person jag vet - men du verkar faktiskt vara min överkvinna;)
 
Sv: Skumt

Garpen.... Att vara värre än Mandalaki är LIVSFARLIGT!!

Tagga ner !

Man behöver inte alls göra ett enda grav-test för att få barn jag lovar ! Det enda man behöver göra är oftast att kn*lla :idea:

Och oregelbundna blödningar är hur vanliga som helst när man håller på och KÄNNER EFTER vad ens äggstockar ev säger hela tiden :p

Ett utomkvedshavandeskap är inte farligt första veckorna. Och när det ÄR farligt, då MÄRKER du det - det gör jävligt ont.

Och man behöver inte alls göra en läkarkoll innan man försöker få barn. När du är gravid så ingår det ju i MVC-protokollet. Om ni däremot inte blir gravida på ett år an det vara indicerat. Det är liksom ingen sjukdom att vilja bli gravid så det är inte indicerat med någon vård "för säkerhets skull" på samhällets bekostnad.

Relax.

NJUT av skarpskjutandet (för det är ju roligt att ha sex med rätt person, och det brukar alltid vara extra roligt just under ÄL så några stickor behövs inte...) och SLAPPNA AV !

Det där hysteriska testandet brukar bara ha negativ inverkan på projektet.

Vill du ha läkarkontroller får du leta upp en privat gynekolog. De tar ju betalt och undersöker dig gärna. ;)

Men jag tror det är fel väg att gå.

Ställ in er på att ha kul i ett år, stressa inte, känn inte efter så förb-t, och testa absolut inte förrän mensen är minst två veckor sen.

Barn är biologi, inte teknologi :idea:

Tim - med en provrörsbebis och en tvåa som blev till på första "naturliga" skottet - då vi ställt in oss på att få ha superrolig verkstad minst ett halvår :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 115
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 533
Senast: Sol
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fick plötslig skrivklåda. Det kan vara en engångshändelse, men det vet jag inte. Igår vaknade jag med ångest. Jag hade ett rejält...
Svar
0
· Visningar
734
Senast: Magiana
·
Kropp & Själ Alltså jag är 42 år, har haft jättelite mens - så jag klarar mig med trosskydd i alla fall i 8 år nu. De senaste åren har jag inte haft...
Svar
11
· Visningar
1 766
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp