Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Garpen

Ska väl ringa gyn och fråga, men börjar med att höra med er. Vi har inlett försöken att få barn. Denna månad kom dock mensen ungefär i den tid som den brukar. Var normal och riklig första dagen, men sen försvann den liksom igen. Hade bara mens ca 1,5-2 dagar, vilket jag inte kan erinra mig har hänt förut under mitt 30-åriga liv. Brukar hålla i upp till en vecka. Efter det har det mest varit brun-rosa flytningar, inget direkt blod.

Veckan innan mens kände jag dagligen små "nyp" i äggstockarna, vilket jag inte lagt märke till förr. Gjorde inte ont, bara kände av dem liksom. Vi blir förstås oroliga och funderar på allt från äggstockscanser, inflammationer, missfall till att jag skulle vara gravid.

Kroppen är så märklig ibland... Vad säger ni livserfarna kloka människor? Sannolikt bara en vanlig mens som fick för sig att ta slut, eller? :confused:
 
Sv: Skumt

Det är ju inte helt omöjligt att du redan blivit gravid.
Hur mår du annars?
Trött, yr, illamående?
Gör ett grav.test så får du svar på en sak i alla fall :)
 
Sv: Skumt

Så svårt att svara på de frågorna, förutom att jag i alla fall inte mår illa. Trött är jag väldigt, men det brukar jag vara. Senaste veckan har jag somnat sittandes, liggandes, i bilen, bland folk som pratar, osv. Å andra sidan har jag alltid haft lätt för att somna, och det är mycket som händer i mitt liv nu som tar energi. Nytt jobb, flytt till ny ort, bostadssökande, barnplaner, osv. Så trött kan jag ju vara ändå, inget konstigt i sig.

Satt på en middag med massa folk en vecka efter ÄL (och sexet) och blev mellan förrätt och varmrätt plötsligt alldeles svettig. Kunde inte tänka mig att äta en bit mat till, fast det var middag modell lyxigare som serverades. Ville lämna bordet och gå på toa och ta lite luft, men vågade inte resa mig om jag skulle bli snurrig. Så jag satt kvar och petade i mig varmrätten i alla fall. En trekvart senare var det borta. Det är det enda, men sånt kan ju hända ändå för att man är stressad och har mycket omkring sig. Igår kväll blev jag också så där svettig efter att jag stått och diskat, men då hade jag varit uppe sen fem på morgonen, kört bil i 60 mil och inte ätit mycket samt varit i anspänning i allmänhet.
 
Sv: Skumt

Fast fastna inte i svettningar och trötthet, för det kan absolut vara ändå. Har varit väldigt trött senaste...öh, året känns det som. Så det är inget jag reagerar på.

Det som är skumt är att mensen försvann efter ett par dagar. Någon som varit med om det?
 
Sv: Skumt

Exakt samma fenomen här den här månaden, en dag med ordentlig mens, några dagar med ytterst lite beiga flytningar.... jag som bunkrat upp med bindor och tamponger i massor, då den jäkla mensen nästan tar död på mig vareviga gång......


Jag hade också lite konstiga känslor i magen innan mensen kom igång, jag brukar inte ha så värst mensvärk så det var lite oroande......

jaja, vi får väl skylla på månen :angel: :D eller så följer jag med rådet som du fått - att göra ett test så man iallafall vet om det råkar vara på de gravida sättet.....
 
Sv: Skumt

Det kan ju vara så att du är en av de få människorna som får en nidationsblödning när ägget fastnar. Men det är ovanligt, så jag vill inte elda upp dina förhoppningar för högt. Har du stressat mycket på sista tiden, så att det kanske kunnat rubba mensen?
 
Sv: Skumt

Jag har läst om det där med niditationsblödning, men det ska ju ske en vecka efter ÄL, dvs en vecka innan mens.

Har kollat brallorna "tusen" gånger idag på förmiddagen och ingenting. Tills nu vid lunch då det plötsligt kommit en del blod igen. Äh, det är nog bara mensen som är konstig. Dock aldrig varit med om det tidigare i livet trots att jag haft betydligt stressigare perioder i livet än denna (även om det varit mycket nu med).
 
Sv: Skumt

Är det inte bättre att bara göra ett test så är du ju helt säker.
Ett test kostar ju inte direkt mkt.
Så slipper du funderar så mkt.
 
Sv: Skumt

Självklart är det bara att göra ett test, men vill göra det tillsammans och vi ses inte förrän till helgen. Ska dock kontakta gyn i vilket fall, vill göra en rutinkontroll. Eftersom det "nöp" i äggstockarna veckan innan vill jag veta att det inte är något fel, utan att allt är ok. Är väl egentligen det som oroar mig, och det är alltid bra att kolla att allt står rätt till, var ett tag sen sist. :smirk:
 
Sv: Skumt

Om du är orolig - skall du behöva gå hela veckan och oroa dig bara för att ni måste göra testet tillsammans ? Är inte det lite onödigt ?
 
Senast ändrad:
Sv: Skumt

Troligen är du ju nu också mer uppmärksam på saker som har med mens/dina gynekologiska egenheter att göra. Man ser mer med förstoringsglas. ;)
Men det är nog bra att få kollat! :)
 
Sv: Skumt

Jo, visst är det så. Jag har tidigare varit en sån som knappt haft koll på när mensen ska komma, den har liksom bara funnits där ibland. Och nu är man verkligen uppmärksam på allt! Men en sak vet jag och det är att det brukar blöda alla dagar vilket det inte gjort nu.

Men jag tror ändå inte jag är gravid, inte troligt när jag nu blödit i två omgångar. Ska ringa gyn och få en tid där och kolla att allt är ok. Dock utomlands hela nästa vecka så det blir ingen undersökning förrän om två veckor, så jag får helt enkelt koppla bort detta och försöka att inte oroa mig för äggstockscanser och allt jävulskap min fantasi kan komma på! :)
 
Sv: Skumt

Rätt besynnerligt känns det allt att beskriva sina menstrationer offentligt, tycker jag. Men om det kan lugna dig kan jag berätta att jag sedan ca 30-årsåldern ofta haft konstiga blödningar. Ibland nästan inget i två dagar och sen är det bra med det, ibland lite ett par dagar och sen en paus och sen mer ett par dagar, ibland som "vanligt", eller på något annat vis. Däremot har jag inte lagt märke till någon konstig oregelbundenhet.

Jag har glömt att fråga gynekologen om detta, men jag är över 40 nu och jag har inte dött i äggstockscancer.

Ett gynbesök kan ju aldrig skada, hursomelst.
 
Sv: Skumt

Min mor hade regelbunden mens i åtta månader innan hon insåg (eller rättare sagt en läkare talade om för henne) att hon var gravid. Så mens är inte alltid ett säkert tecken. För övrigt så angånde "äggstocksnyp" och annat. Vara sig man tror det om sig själv eller inte så bara anspänningen av att risken/chansen att bli gravid finns kan göra att man lägger märke till saker man inte känt förut och man övertolkar det mesta. Mycket symptom är också psykologiskt framkallade (antagligen mer ju mindre man tror att man är "sån").
 
Sv: Skumt

Skulle det vara mer besynnerligt att skriva om sina menstruationer
än allt annat som avhandlas på buke? Sex, storlekar, relationer, otrohet, politik? Tycker inte jag.

Garpen, det skadar väl inte med gynbesök, men försök att inte ta ut oro
i förväg. Utgå ifrån att allt är ok tills du vet motsatsen. Lycka till med
barnalstrande och nytt jobb. Fortsätt gärna skriva.
 
Sv: Skumt

Skulle det vara mer besynnerligt att skriva om sina menstruationer
än allt annat som avhandlas på buke? Sex, storlekar, relationer, otrohet, politik? Tycker inte jag.

Inte besynnerligt generellt sett, men för mig. Därför att jag är jag. Jag har inga synpunkter på vad andra väljer att skriva i dessa frågor.

Och jag drar mig för att skriva om storlekar, otrohet och relationer också, annat än i ganska generella termer. Jag skulle inte fördjupa mig i ev egenupplevd otrohet (oavsett om det var jag eller min partner som vänstrade), men tex kunna fråga varför otrohet anses så hotande.

Politik däremot, är i en annan mening en offentlig och gemensam fråga, så det tycker jag är en annan sak.

Men det här är synnerligen OT.

I Garpens kläder skulle jag försöka låta bli att oroa mig, men ändå boka gyntid. Bara för säkerhets skull.
 
Sv: Skumt

Håller med om att det känns skumt att ventilera dylika frågor runt mens (och många andra frågor jag har uppe här) i ett offentligt fourm. Jag är en sån person som har svårt att prata om mens i största allmänhet, inget jag diskuterar med föräldrar eller nära vänner helst.

Men jag är (mig veterligen) helt anonym här och då känns det ok att skriva om det, som ett tillhåll där man kan ventilera sånt man itne vill/kan ventilera i IRL. Och pojkvänner är förstås stort stöd i detta, men hans kunskap på området är lika dålig som min egen.

Sökte gyn idag, men de har telefontid först i morgon bitti. Blir ett besök där, var ett tag sen sist och som sagt bra under alla omständigheter. Skönt att veta inför kommande barnalstrande att allt står rätt till "down there". :p
 
Sv: Skumt

Sånt där hör man om ibland och undrar hur sjutton det kan vara sant (tror dig förstås). Borde man inte märka på andra sätt att man är gravid, magen växer ju om inte annat. Finns med andra ord graviditeter där man mår väldigt bra hela tiden eftersom man inget märker. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 115
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 533
Senast: Sol
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fick plötslig skrivklåda. Det kan vara en engångshändelse, men det vet jag inte. Igår vaknade jag med ångest. Jag hade ett rejält...
Svar
0
· Visningar
734
Senast: Magiana
·
Kropp & Själ Alltså jag är 42 år, har haft jättelite mens - så jag klarar mig med trosskydd i alla fall i 8 år nu. De senaste åren har jag inte haft...
Svar
11
· Visningar
1 766
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp