Skulle ni ta emot en luftsnappare?

N

nixa 324

Skulle ni som stallägare ta emot en luftsnappare till inackodering?
Varför inte?

Sv: Skulle ni ta emot en luftsnappare?

Nej. Helt enkelt för att jag får mentala problem själv av att se hästar med olater, jag mår dåligt av att se stereotypa beteenden helt enkelt.

Så vävare, boxvandrare, krubbitare etc vill jag heller inte ha in om jag kan undvika det.

Jag skulle dock gå med på att ta in en luftsnappare för att se om fritt grovfoder och långa dagar ute, litet lugnt stall etc gjorde att den slutade, annars fick den flytta igen.

Jag är inte ett dugg orolig det ska 'smitta' de andra hästarna, det fungerar som bekant inte så. Men jag mår för dåligt av att se de där stereotypa beteendena helt enkelt. (Haft en krubbitare och en boxvandrare själv)

Jag har hafft en vävare och lufft snappare, men mkt utvistelse helst hela tiden,
jag vet inte men ena hästen brevid hennes box börgade väva från han hadde flyttat dit, så jag vet inte om det smittar av sig,
men absolut att jag skulle ställa upp om man hittar på en bra lösning men inte i dagens läge ser det ut som.

Skulle ni som stallägare ta emot en luftsnappare till inackodering?
Varför inte?

Beror på ägaren!
Om den är villig att ge fri tillgång på strå och gör sitt bästa att aktivera hästen så skulle jag ta emot den. Jag tror itne att det smittar, men jag skulle inte stå ut med att se det om inte ägaren gjorde sitt bästa för att 'bota'.

Beror på ägaren!
Om den är villig att ge fri tillgång på strå och gör sitt bästa att aktivera hästen så skulle jag ta emot den. Jag tror itne att det smittar, men jag skulle inte stå ut med att se det om inte ägaren gjorde sitt bästa för att 'bota'.

:bow: Inga problem m hästen.

Nej, jag skulle nog tveka väldigt mycket.

Möjligen om ägaren provat att "bota" det (med fri tillgång på grovfoder, leksak, utevistelse eller liknande) och vet att beteendet hålls i schack på så sätt.

Precis som Alexandra skriver så är det nog mest för att jag själv upplever dessa beteenden som otroligt påfrestande. Vi har en krubbitare i stallet som sätter igång vid fodringstid, och ett mer enerverande ljud har jag svårt att tänka mig.

Han är som tur är ensam om det, men det sitter förmodligen så djupt rotat sedan långt tillbaka i tiden att han är "obotlig". Han biter t.o.m. på stolparna i hagen, där han har gräs (iofs gammalt nu) hela tiden att påta med...:crazy:

Ja, det skulle jag.
Jag har både 1 vävare och 1 luftsnappar, och dessa har fri tillgång till mat hela tiden. Kan se att mina hästar endast gör detta då det är folk i stallet. Och jag tror att de flesta hästar som har dessa problem är relativt coola då vi inte är i stallet.. Men det gäller kanske inte alla. Har studerat mina ganska länge nu och som jag säger så är det endast när vi är i stallet som detta görs. Vi har kamror i boxarna därför kan jag vara säker på detta.

Japp!
Men så hade den också fått gå på lösdrift om den ska stå hos mig.

/M

nej det skulle jag inte göra.

absolut. (under förutsättning att ägaren försöker underlätta för hästen)

min snappar luft ibland + krubbiter.

tycker att det är okunskap hos folk som kommer med div "påståenden".

ni som är ärliga och säger att det är för att ni själva inte orkar lyssna på det, ni är de enda med "godkända" anledningar enl. min mening.

alla hästar kan inte stå på lösdrift.

tack gud för att jag har stått i 4 stall utan fördomar :bow:

Ja det skulle jag, om ägaren är med på att försöka få ur olaterna.

'Få ur'? Det enda du kan göra är att ta bort hästens alla anledningar till beteendet (t ex stress, för lite mat, för mkt tid inne etc). Men har det blivit befäst då är det ett stereotypt beteende, och sådana går inte 'få ur' dem om det inte hjälper att ta bort anledningen. Det är inlärda, inrotade beteenden som dessutom ger hästen en belöning (endorfiner). De är så djupt rotade att inte ens smärta som kommer vid beteendet får de att sluta. Och det är till och med väldigt svårt att medicinera bort, det ligger så djupt och så kopplat till kroppens egna belöningssystem.

Dock, får man tag i det i tid kan det räcka med att ta bort grundorsaken, så upphör beteendet eftersom det inte fyller någon funktion, dvs hästen behöver det inte för att exvis stresshantera. Men är det rotat så räcker det inte ta bort exvis stressen, för det är inte längre därför/bara därför hästen utför det.

Det finns inbitna krubbitare som biter även på lösdrift med fri tillgång på mat i hagen. Och kan/får de inte krubba, då börjar de snappa. Det finns såna inbitna vävare att de står och väver ute i hagen.

Så som sagt, jag skulle ta mig an en luftsnappare för att se OM beteendet upphörde när anledning att snappa försvann. Om beteendet fortskred skulle den få flytta härifrån.

delvis KL

min lärde sig snappa när hon inte kunde ta stöd. hon gör det för att påkalla uppmärksamhet eller för att hon är missnöjd (allt från att stå uppbunden, om jag borstar under magen, om hon vill ha godis osv)

biter inte ute om hon har bra hage (annars gnager hon ner stolparna), kan snappa ute om vädret är dåligt eller vad som helst.. hon märker det inte själv, det är en ovana!

hon har gjort allt från att stå inne 23h/dygn på galoppen till att gå ute dygnet runt.

nu går hon i stor hage med träd i, och på vintern har de halm i hagen. mat 4 ggr/dag (hon har dessutom hönät i boxen = fri tillgång).

hon ÄR och förblir krubbitare vad jag än gör, bara att acceptera!
kan däremot tillägga att jag har lust att både slå ut tänderna på henne + sätta på en munkorg :devil:
De flesta avkommorna efter den hingsten är krubbitare, vilket verkligen stärker teorin om att krubbitning är genetiskt och kommer fram när de utsätts för stress!

Ja!

Jag har två luftsnapper + krubbitare:smirk:...dom har leksaker i boxen. krubbitar rem + mycket hö att äta...vilket gör att dom inte alls krubbiter och luftsnappar...(det har blivit 200% bättre än var det var innan)...står även i ett litet stall...stod förut på en stor anläggning med mycket mer stress och då var det hemskt.

Dom LS:ar oftast när dom vet att dom ska ut, vet inte om det blir en salgs stress glädje?

Men dom är lugna i boxen och så så varför dom gör det vet jag inte, ful ovana.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka