Skulle ni ta emot en luftsnappare?

Sv: Skulle ni ta emot en luftsnappare?

GULD-BUKE!:love:

nu har jag ringt kliniken, de hade det där och hade hört samma att hästar faktiskt har blivit mkt bättre (hästar med magsymtom)

så... jag ska investera! 690kr för 3,5kg!

nu har jag ringt kliniken, de hade det där och hade hört samma att hästar faktiskt har blivit mkt bättre (hästar med magsymtom)

Kul , lycka till!

Funkar det inte tycker jag inte att du ska ge upp för det utan pröva andra tillskott, de verkar nämligen på lite olika ställen i matsmältningsapparaten.
Magsårsmedecin och probimin etc verkar olika och hjälper därför på olika åkommor.

Jag har en krubb bitare, men han har rem på sig på natten, när vi är i stallet biter han inte och inte i hagen, så ca 9 tim per dag har han rem, men tror han håller på att glömma det... för har inte sett något sedan jag fick honom, förut hade han rem 24 tim om dygnet ( inte när han blev riden) men då stod han bara inne eller gick i walker

Jag håller tummarna. Skall bli intressant och se om det hjälper någon annan häst också. Detta är som sagt enda gången jag har varit med om att någon häst har blivit frisk från krubbitning.

Tänk bara på att man ibland måste upprepa behandlingen och att det eventuellt behövs någon behandling då och då (men allt detta står säkert fortfarande i instruktionerna).

Tror att man märket effekt på krubbitandet på bara någon vecka för att sedan upphöra helt så länge behandlingen pågick + några veckor till för att sedan öka. Jag önskar så att ägaren hade fortsatt med behandlingen + börjat ge mycket grovfoder. Tror till och med att det i instruktionerna för medlet står att man skall ge mycket grovfoder av bra kvalite och se över rutinerna i stallet.

Mvh

Tora

när ska folk förstå att det GÅR inte att ta bort det?????

blir lite upprörd när jag läste detta... har en 17-årig blandras sen i sommras.. han började krubbita för ungefär 4 år sen när han stått på ridskola i 8 år... han stod ytterligare ca 4 år på samma ridskola innan jag köpte honom... kom till ett jätte mysigt stall i sept förra året.. mindre å lungt å skönt... d första vi gjorde var att ta bort krubban... äter ur hink.. sen har jag smörjt in där han bet mest med crubnix å d funkar utmärkt... han har inte bitit sen dess... :rofl: å jag ser ingen tendens till att han kommer börja igen... så på min gick d att ta bort.... men d betyder juh förstås inte att d går att "bota" alla krubbitare men d går att ta bort.... kan oxå tillägga att på ridskolan så bet han konstant och fick ofta små koliker av det...

Senast ändrad av en moderator:

blir lite upprörd när jag läste detta... har en 17-årig blandras sen i sommras.. han började krubbita för ungefär 4 år sen när han stått på ridskola i 8 år... han stod ytterligare ca 4 år på samma ridskola innan jag köpte honom... kom till ett jätte mysigt stall i sept förra året.. mindre å lungt å skönt... d första vi gjorde var att ta bort krubban... äter ur hink.. sen har jag smörjt in där han bet mest med crubnix å d funkar utmärkt... han har inte bitit sen dess... :rofl: å jag ser ingen tendens till att han kommer börja igen... så på min gick d att ta bort.... men d betyder juh förstås inte att d går att "bota" alla krubbitare men d går att ta bort.... kan oxå tillägga att på ridskolan så bet han konstant och fick ofta små koliker av det...

Och vi köpte en 12-årig krubbitare, som gick på lösdrift på fri tillgång, och bet.. Han slutade aldrig bita, satt för hårt.

Att ta bort allt de kan bita på botar inget, det bara tar bort symptomen.

jo, det skulle jag om inte annat för att se till att hästen får det bättre. det finns en massa sätt som kan få bort det. sätt ett motkrav att ägaren ska ta tag i det. leksaker, mer grovfoder (halmströ), lugn boxplats, mkt utevistelse etc. en del spänner bara på remmen och hoppas det försvinner. det är en beteendestörning som går att träna bort med tålamod. ibland tror jag faktiskt på att läga sig i hur andra sköter sina hästar.

jo, det skulle jag om inte annat för att se till att hästen får det bättre. det finns en massa sätt som kan få bort det. sätt ett motkrav att ägaren ska ta tag i det. leksaker, mer grovfoder (halmströ), lugn boxplats, mkt utevistelse etc. en del spänner bara på remmen och hoppas det försvinner. det är en beteendestörning som går att träna bort med tålamod. ibland tror jag faktiskt på att läga sig i hur andra sköter sina hästar.

Du har aldrig haft en inbiten luftsnappare/boxvandrare/krubbitare va?

Om det ändå vore så lätt som det jag fetstilsmarkerat i ditt inlägg. Om ändå..

Min häst är en luftsnappare..och hans box kompisar har inte börjat med det. Så jag tror inte att det smittar..som vissa säger att de kan göra.
Min har en rem på sig och mkt mkt med hö i boxen samt långa dagar ute..och nu när vi kommer igång med ridningen så kommer han sluta..vilket han har gjort innan..

*K-L*

OM det nu är så som de flesta forskningsrön visar - att krubbitning mm har med magproblem hos hästen att göra...

Hur snällt är det då att minimera/ta bort alla möjligheter för den att dra in luft/bita????

Tänk dig själv att verkligen behöva rapa, och inte kunna det:eek:

jopps, haft både vävare och luftsnappare. dock kvarstår faktan, det är en beteendestörning och som alla beteendestörningar, precis som på människor, går att träna bort. jag är ledsen att jag står fast vid detta uttalande och jag menar inte att man är lat eller något om man inte får bort det men det går att få bort, det gäller bara att testa utanför de traditionella svenska uppstallningsmöjligheterna. vävaren fick gå på lösdrift med vindskydd och blev helt bra. luftsnapparen var svårare men efter många om och men slutade han då han tillslut kände sig trygg i ett hörn av stallet, grannnen var bästa hästpolaren och inget spring framför boxen + anpassa så mkt som möjligt efter utfordring och uppstallning efter statisktisk fakta om hur hästen äter och när den vilar. tro inte att jag inte ansträngde mig, jag jobbade mig blå. men allt går om man verkligen vill...

Förutom att ditt uttalande går stick i stäv med vetenskapen så tycker jag det är viktigt att skilja på i vilket 'stadie' olaten är.

En häst som börjar t ex snappa luft pga en anledning, och där anledningen tas bort tillräckligt snabbt, den slutar. Dvs en häst som har en aktuell anledning till olaten, där går det att få olaten att upphöra genom att ta bort anledningen.

Tyvärr, så om hästen under lång tid haft beteendet, så kan det existera utan grundorsak. De kan vara mycket, mycket svåra att få bort då de inte är kopplade till situation/stress/etc längre. Utan till kroppens interna belöningssystem med endorfiner etc. Dvs det spelar ingen roll hur exvis lugn och trygg hästen är i sin box, för den gör det inte för den inte är trygg.

Jag slet som ett litet djur för att få bort arabstoets boxvandring. Det fanns en enda sak som hjälpte - låta henne slippa box. Där var beteendet så befäst från den tid då det fanns anledning (men där det inte gick att ta bort anledningen), att det inte gick att få bort.

Samma sak med krubbitaren, varför han började bita från början kan man bara sia om, vi köpte honom som krubbitare. Och trots att anledningen var long gone, så beteendet var så befäst att han till och med krubbet i storflock på stora ytor med många kompisar. Så att tycka 'det går visst, det handlar bara om hur' är ett direkt hån mot de som sitter/suttit där med hästar som inte längre utför olaten som en respons/hanteringsmekanism för någonting de utsätts för nu, utan som gör det 'av gammal vana' helt enkelt.

Så att tycka 'det går visst, det handlar bara om hur' är ett direkt hån mot de som sitter/suttit där med hästar som inte längre utför olaten som en respons/hanteringsmekanism för någonting de utsätts för nu, utan som gör det 'av gammal vana' helt enkelt.

Fast så behöver man väl inte tolka det? :p
Jag är också av tron att det *går* att lösa det mesta, ffa beteendestörningar, men att man inte alltid hittar rätt metod. Och förstår absolut att man ger upp om man tycker sig ha försökt med allt under en längre tid utan att få bort problemet.
Finns ju så många metoder för det mesta att det är rätt omöjligt att verkligen ha provat *allt*.

Det betyder absolut inte att jag ser det som att man är en dålig hästägare eller hur man nu skulle kunna feltolka det, herregud - jag själv har ju gett upp på minst två hästar för en sån sak som svansklåda efter att ha provat sisådär 5-6 potentiella lösningar! :crazy:
"Bara" för att något med största sannolikhet GÅR att lösa så betyder det inte att man lyckas för det oavsett ambitioner och kunskap. Precis som att en häst med låsningar/snedheter t ex kan få dussintals med behandligar av skickliga ET-are/kiropraktorer o dylikt utan att för den skull nödvändigtvis blir bra. Jag tror att hästkropparna är så komplexa att vi nog aldrig till fullo kommer förstå dom. Finns för många dimensioner på det hela, för många potentiella orsaker/händelseförlopp, även mentala, att det kan vara grymt svårt att pricka rätt i vissa fall.

Finns ju så många metoder för det mesta att det är rätt omöjligt att verkligen ha provat *allt*.

Tro mig, man hinner prova allt om man håller på ett par år. Men när ingenting fungerar och dessutom 'vetenskapen' konstaterar att det är i princip omöjligt att bryta det om det blivit ett befäst beteende som inte är kopplat till situation, utan till endorfiner etc, där någonstans inser man att det bästa man kan åstadkomma är att minska/dölja symptomen.

Jag tycker ju fruktansvärt illa om olater, JAG mår dåligt av dem, att se hästen så. Och jag hade ju en boxvandrare. Och jag provade allt, inklusive sådant jag eg inte trodde på. Jag var till och med beredd att kasta bort hela tävlingskarriären och hormonspruta henne för att se om det hjälpte. Jag byggde om stallet, jag bytte box, jag bytte strö, jag bytte rutiner och tider, jag provade ge henne utebox, jag provade diverse tillskott (örter, lugnande, hormonbalanserande, för magen etc), jag provade de sätt som finns att försvåra boxvandringen för att byta mönstret. Jag vänd epå dygnet och tog in dagtid och hade ute nattetid. Osv osv osv.

Det fanns en sak som iaf initialt verkade göra att hon inte boxvandrade - dräktighet. Och det fanns en sak som dolde symptomen - lösdrift. Men det fanns ingenting som 'botade' det. Jag sökte råd både här och där, och mer än en person tyckte att de minsann kunde lösa det, för det där var just som uttryckts här 'botbart'. Även de fick se sig besegrade.

DÄREMOT, om jag kunnat göra något av allt de där TIDIGARE, och bryta det hela INNAN det blev en etablerad vana - DÅ hade det gett skillnad - utan tvekan.

som jag sa menar jag inte att utmana eller håna någon! däremot anser jag att när man har en häst med allvarliga problem i stallet måste alla ställa upp. och vad som gick stick i stäv förstår jag inte. att bygga upp hästens liv så likt en mustangs som möjligt underlättar, enligt vedertagen forskning, att få bort beteendestörningar, vilka startar i stallet, oavsett hur toppen stallet än är. vad jag menar är att en del hästar lever med en så pass inre stress att vanligt "svennsonhästliv" inte fungerar.

som sagt, menar inte att håna, däremot vill jag ge en annan synvinkel, allt går inte att lösa genom att behålla hästen på samma ställe där problemen började visa sig. hemskt lessen om jag sårade någon, men jag har sätt vad det kan innebära när alla riktar in sig och ställer upp för en häst. ensam kan man bara göra så mkt, ju fle rman är om ett problem som detta desto bättre.

Tro mig, man hinner prova allt om man håller på ett par år. Men när ingenting fungerar och dessutom 'vetenskapen' konstaterar att det är i princip omöjligt att bryta det om det blivit ett befäst beteende som inte är kopplat till situation, utan till endorfiner etc, där någonstans inser man att det bästa man kan åstadkomma är att minska/dölja symptomen.

Ja, ser man bara till det som är "vetenskapligt bevisat" finns det bra många luckor (sånt som *kan* lösas men som inte har någon vetenskapligt bevisad lösning och därmed kan avfärdas som olösbar).

Har du provat akupunktur? kraniosakral terapi? homeopati? kinesiologi? Allt möjligt inom foderanpassningsväg (som inte logiskt sett ger motsatt effekt givetvis? (bara här skär det sig - skulle man verkligen prova allt inom kosttillskott/foderväg som kan hjälpa så skulle hästen förmodligen hinna få dålig mage innan man hunnit pricka rätt..), aktivera hästen många timmar mentalt per dag? hagkompisar/boxkompisar som verkar lugnande för just DEN hästen?

Jag tror det är totalt omöjligt i många situationer att verkligen prova ALLT. Och det är inget jag kräver från någon för att kunna anse det vara en seriös hästägare -tvärtom har jag stor förståelse för att man "ger upp" när man testat massor och inte märker något resultat, det gör vi nog alla. Och kanske är bäst i längden både för plånbok och häst - om man skulle riskera att förvärra det hela genom att mixtra för mycket med det. För det egna mentala välbefinnandet är det bättre att efter ett tag göra som du; inse att det tar för mycket energi i anspråk att försöka "fixa" och att det ändå inte är säkert att man hittar rätt lösning för den hästen. Många gånger när man faktiskt hittar rätt är det förmodligen av en slump! :p Med vissa undantag givetvis, inom veterinärmedicin är det inte så mycket som är av en slump - ändå kan det ofta vara svårt att ställa en rättvisande diagnos på orsak och verkan.

Bara för att man inte tror att saker och ting är omöjligt att lösa behöver det inte betyda att man räknar med att saker och ting kommer lösa sig med tillräckligt ambitiösa försök.
Forskning visar "bara" vad vi människor hittills har lyckats bevisa. Självklart är det vettigt att gå efter forskning om en häst är halt, sjuk osv, men inom ett område där så mycket spelar in (ffa mentalt till skillnad från de två andra fallen?) och som inte direkt är prio 1 inom vetenskapen, så ser jag det inte som en absolut sanning. Bara att den nuvarande statusen är att man tror det finns hästar som inte kan bli av med sina olater. Sen får såklart var och en tolka det hur man vill.

Men håna inte oss som INTE tror på att det går att bli av med olater! ;) Säga emot - absolut. Men för att det ska bli en "sanning" som bestrider påståendet måste man först kunna fastställa vad "alla metoder" innefattar, och bara det är nog mer än vad en människa skulle kunna hålla i huvudet, och sen visa på att man verkligen provat allt detta på en och samma häst. Skulle nog vara frågan om djurplågeri innan det är klart! ;)

Har du provat akupunktur? kraniosakral terapi? homeopati? kinesiologi? Allt möjligt inom foderanpassningsväg (som inte logiskt sett ger motsatt effekt givetvis? (bara här skär det sig - skulle man verkligen prova allt inom kosttillskott/foderväg som kan hjälpa så skulle hästen förmodligen hinna få dålig mage innan man hunnit pricka rätt..), aktivera hästen många timmar mentalt per dag? hagkompisar/boxkompisar som verkar lugnande för just DEN hästen?

ja på allt utom kraniosakral terapi och kinesiologi.

Och jag gav aldrig upp, skulle nog aldrig gjort det heller. Helt enkelt för viktig fråga för mig. Dock finns inte hästen mer.

Och jag gav aldrig upp, skulle nog aldrig gjort det heller. Helt enkelt för viktig fråga för mig. Dock finns inte hästen mer.

Alltså tänkte du också innerst inne "det går, jag måste bara hitta rätt sätt!" precis som jag! ;) Det betyder ju inte att man faktiskt hittar en lösning, men att man inte hittar en lösning ser jag inte som ett bevis för att lösningen inte FINNS - "bara" inte en universallösning i det här fallet :p

Alltså tänkte du också innerst inne "det går, jag måste bara hitta rätt sätt!" precis som jag! ;) Det betyder ju inte att man faktiskt hittar en lösning, men att man inte hittar en lösning ser jag inte som ett bevis för att lösningen inte FINNS - "bara" inte en universallösning i det här fallet :p

Nja, snarare så att jag insåg att det finns inget sätt att 'bota' det, men däremot jobbade stenhårt på att skapa en situation där det blev symptomfritt. var som sagt inne på att p-spruta henne (dvs lura i kroppen att hon var dräktig), och sista utvägen var att helt enkelt köpa henne en liten kompis och låta de två gå på lösdrift och de andra inne nattetid. Dvs dölja symptomen.

Någon lösning, förutom dräktighet och det var ju inte aktuellt av andra anledningar, fanns ju liksom inte.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka