Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
GULD-BUKE!
nu har jag ringt kliniken, de hade det där och hade hört samma att hästar faktiskt har blivit mkt bättre (hästar med magsymtom)
så... jag ska investera! 690kr för 3,5kg!
GULD-BUKE!
nu har jag ringt kliniken, de hade det där och hade hört samma att hästar faktiskt har blivit mkt bättre (hästar med magsymtom)
så... jag ska investera! 690kr för 3,5kg!
när ska folk förstå att det GÅR inte att ta bort det?????
blir lite upprörd när jag läste detta... har en 17-årig blandras sen i sommras.. han började krubbita för ungefär 4 år sen när han stått på ridskola i 8 år... han stod ytterligare ca 4 år på samma ridskola innan jag köpte honom... kom till ett jätte mysigt stall i sept förra året.. mindre å lungt å skönt... d första vi gjorde var att ta bort krubban... äter ur hink.. sen har jag smörjt in där han bet mest med crubnix å d funkar utmärkt... han har inte bitit sen dess... å jag ser ingen tendens till att han kommer börja igen... så på min gick d att ta bort.... men d betyder juh förstås inte att d går att "bota" alla krubbitare men d går att ta bort.... kan oxå tillägga att på ridskolan så bet han konstant och fick ofta små koliker av det...
jo, det skulle jag om inte annat för att se till att hästen får det bättre. det finns en massa sätt som kan få bort det. sätt ett motkrav att ägaren ska ta tag i det. leksaker, mer grovfoder (halmströ), lugn boxplats, mkt utevistelse etc. en del spänner bara på remmen och hoppas det försvinner. det är en beteendestörning som går att träna bort med tålamod. ibland tror jag faktiskt på att läga sig i hur andra sköter sina hästar.
Så att tycka 'det går visst, det handlar bara om hur' är ett direkt hån mot de som sitter/suttit där med hästar som inte längre utför olaten som en respons/hanteringsmekanism för någonting de utsätts för nu, utan som gör det 'av gammal vana' helt enkelt.
Finns ju så många metoder för det mesta att det är rätt omöjligt att verkligen ha provat *allt*.
Tro mig, man hinner prova allt om man håller på ett par år. Men när ingenting fungerar och dessutom 'vetenskapen' konstaterar att det är i princip omöjligt att bryta det om det blivit ett befäst beteende som inte är kopplat till situation, utan till endorfiner etc, där någonstans inser man att det bästa man kan åstadkomma är att minska/dölja symptomen.
Har du provat akupunktur? kraniosakral terapi? homeopati? kinesiologi? Allt möjligt inom foderanpassningsväg (som inte logiskt sett ger motsatt effekt givetvis? (bara här skär det sig - skulle man verkligen prova allt inom kosttillskott/foderväg som kan hjälpa så skulle hästen förmodligen hinna få dålig mage innan man hunnit pricka rätt..), aktivera hästen många timmar mentalt per dag? hagkompisar/boxkompisar som verkar lugnande för just DEN hästen?
Och jag gav aldrig upp, skulle nog aldrig gjort det heller. Helt enkelt för viktig fråga för mig. Dock finns inte hästen mer.
Alltså tänkte du också innerst inne "det går, jag måste bara hitta rätt sätt!" precis som jag! Det betyder ju inte att man faktiskt hittar en lösning, men att man inte hittar en lösning ser jag inte som ett bevis för att lösningen inte FINNS - "bara" inte en universallösning i det här fallet