Skulle ni ta emot en luftsnappare?

Sv: Skulle ni ta emot en luftsnappare?

*K-L*

OM det nu är så som de flesta forskningsrön visar - att krubbitning mm har med magproblem hos hästen att göra...

Hur snällt är det då att minimera/ta bort alla möjligheter för den att dra in luft/bita????

Tänk dig själv att verkligen behöva rapa, och inte kunna det:eek:

De e snällt att ta bort alla möjligheter anser jag... Min pålle fick ständigt kolik av att bita hela tiden när han stod på ridskolan.. men så fort jag flyttade honom därifrån och han inte kan bita längre så mår han mycket bättre... :banana: inte sur å grinig å slö som han var då... men d kanske bara e så med min, jag vet inte... Fler som upptäckt fördelar med att försöka ta bort bitandet???

Och vi köpte en 12-årig krubbitare, som gick på lösdrift på fri tillgång, och bet.. Han slutade aldrig bita, satt för hårt.

Att ta bort allt de kan bita på botar inget, det bara tar bort symptomen.

Hej Alex...

Vill uppdatera lite om min krubbare. Han har fått tillbaka en krubba att äta ur, dock inte likadan och den hänger på box dörren. Han biter ingenting! :rofl: Hade han velat bita så hade han gjort det även fast jag är där för det gjorde han i början. Och han kan bita på dörren och gallret i boxen, men gör det inte. Så jag kan faktiskt säga att min är botad från sitt krubbitande.... Å han gjorde det konstant i 4 år när han stod inne....Och det är mindre än 1 år jag köpte honom... (Matte e faktiskt lite stolt över sin springare:love:)

Jag är ingen vitigpetter:angel: men jag vill inte att man ska dra alla hästar som biter över en kant... en del kan sluta å en del kan det inte... Så är det bara... Nu hade jag turen att min sluta så då tyder det juh på att det bara var en olat och inget med magen...

Puuuhh... Blev lite långt men jag är lite känslig när det gäller det här ämnet...

Kram på er alla...

Fler som upptäckt fördelar med att försöka ta bort bitandet???

Ja det måste jag säga att jag tycker att det är fördel med att få bort krubbitanadet. Min har jag inte sett bita på evigheter nu! I år har hon haft en lätt kolik förra året hade hon ca 5. Det är lugnare i stallet både för hästarna och mig. Vi tog ner allt som hängde i boxen, visst hon kan bita i gallret men gör det inte vad jag kan se. Det ska bli intressant och se om hon tar upp krubbitandet till hösten när jag byter stall på henne. Jag hoppas att hon inte ska ta upp det.

Och givetvis, hon har fri tillgång till grovfoder.

eftersom hästarna i mitt stall går in då sista personen lämnar stallet...runt 9 på kvällen och ut då första personen kommer dit, runt 7 på morgonen...skulle iaf inte jag kunna bli galen av beteendet så det skulle inte vara ett problem.

Jag blev oxå skogstokig i början men då jag visste att hans bitande bara var en olat så visste jag att så småningom skulle det försvinna. Tänk oxå om ALLA inte tagit emot bitare, luft snappare å så vidare? Då hade jag å min pålle fortfarande stått kvar på klubben där han inte trivdes för 5 öre, han var alltid sur å grinig + att han bet konstant när han var inne... Nu när han är inne (står i ett litet mysigt stall) så tittar han ut genom box dörren med öronen alltid framåt :love: å när han inte gör det så står han å vilar... Inte minsta tecken på någon bitning... :love: I de flesta fall handlar det om utrråkhet o inget annat...

Stod en annan häst på klubben som började väva p.g.a trisstess... Den blev köpt av en familj med mindre stall å så fort han kom dit så slutade han med en gång!!! Så i de fall jag stött på handlra det om att hästen har såååååå tråkigt!!!!

På lör släpper jag han dessutom på bete för sommaren!!!! :banana:

Beror på ägaren!
Om den är villig att ge fri tillgång på strå och gör sitt bästa att aktivera hästen så skulle jag ta emot den. Jag tror itne att det smittar, men jag skulle inte stå ut med att se det om inte ägaren gjorde sitt bästa för att 'bota'.
Jag håller med!:bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka