Sv: Skulle ni ta emot en luftsnappare?
Jag funderar lite på en sak då, försök att hänga med i mina tankebanor (om det går :P ) men om hon nu verkligen avskydde med att stå inne i box (som ett resultat av exempelvis otillräckligt motion och för mycket boxvistelse) och du då erbjudit lösningen att ge henne lösdrift är hon inte på ett sätt botad då?
Graden av motion etc spelade tyvärr ingen roll, och tiden hon kunde tänka sig att stå på box var väldigt kort, gränsen gick vid sisådär 5 h/dygn.
Och nej jag anser inte lösdrift botar det, hon klarar ju inte box bättre för hon går på lösdrift. Däremot så lösdrift var ju ett sätt att göra henne symptomfri. Men hennes boxvandring var ju inte botad. Däremot upphörde ju symptomen.
För HENNES del är det ju sak samma vad man kallar det, på lösdrift var hon nöjd och trivdes.
På samma sätt som att åtgärda dålig utevistelse och motion i det tidigare stadiet (som du inte hann innan hon etablerade sitt beteende) så tog du bort den dåvarande orokällan d.v.s. boxen och du fick en mer harmonisk häst som resultat.
Hon började vandra i samband med boxvila, så tyvärr fanns ju inte alternativet att bryta det hela i tid genom att öka utetiden. Dock, hon hade tidigare haft boxvila utan problem, men 'den gången' blev det för mycket. Och de insatser som gjordes riktade ju in sig på att göra tillvaron på begränsad yta så uthärdlig som möjligt. Hon vandrade förresten i boxhage och sjukhage med. Små ytor - inne eller ute - hon vandrade (efter den där boxvilesvängen när det etablerades).
Men precis som jag skrev ovan - hon var ju harmonisk när man gjorde henne symptomfri (= lösdrift). Men det löste ju inte problemet. Den nöjda, glada lösdriftshästen var ju fortfarande en boxvandrare, så 'problemet' fanns ju kvar, men symptomen var borta. Dock var det ju alltid ett problem i o m att konvalescens som innebar begränsad rörelse var omöjlig (efersom hon då boxvandrade, och hela iden förstördes). En senskada hade varit slutet för henne t ex. Det jag menar med att hon inte var botad på lösdrift, hon var symptomfri.
Däremot så HÄSTEN struntar ju i vad man kallar temerna, den mår ju bra och så. Men man får inte glömma att bara för att problemet inte var något problem för hästen på lösdrift, och inte för matte heller sålänge det gick att ha lösdrift, så fanns det alltid den gnagande oron i bakhuvudet för att hon skulle behöva konvalescens med begränsad rörelse. Därför var det i alla lägen där man inte kunde uppnå symptomfrihet i just box, fortfarande ett problem för mig.
(Sen gick hon inte regelmässigt på lösdrift iom att det inte passade kompisarna, men jag gjorde alla de insatser som gick för att minimera boxvandrandet den tid hon stod inne. Men jag var som sagt inne på att endera prova spruta henne, eller ge henne en shettis och låta de två bo på lösdrift och de andra två inne. Men det hade 'bara' för mig tagit bort det dagliga magontet, inte det långsiktiga ang 'vad händer när..'. För henne hade det varit lugna gatan tills den dag hon behövt vila på begränsat utrymme)