Skulle ni ta emot en luftsnappare?

Sv: Skulle ni ta emot en luftsnappare?

Skulle ni som stallägare ta emot en luftsnappare till inackodering?
Varför inte?

Är inte så anti mot hästar med ovanor, ser det lite som en chans att kanske få dem att må lite bättre, men krubbitare, vävare & luftsnappare går inte att bota.
jag ser det såhär, tar emot hästar så länge de inte förstör mitt stall eller förstör för omgivningen.Punkt.
Hade ett vbl i stallet en gång som var så understimulerad pga att ägaren aldrig motionerade denna så hon sparkade sönder sin egen box, där kan amn väl säga att det är ägarna jag betackar mej för:devil:

Om jag har fattat det hela rätt, så kan alltså problemen med luftsnappare bero på mag och tarm problem? Och då hjälpte den medicinen(?) som egentligen var mot magsår?

Du kan inte veta. Men jag förstår om det känns så.

Nej, vet kan man ju aldrig. Hon kanske spontant hade upphört med det hux flux. Men i övrigt kan man nog kallt konstatera att det inte fanns någonting som kunde ta bort den stress hon uppenbarligen upplevde av att vara 'instängd i box för länge' (för länge för hennes smak alltså). Och att det enda som hjälpte, dvs tog bort stressen, var dräktighet, och det enda som dolde symptomen var att inte utsätta henne för det.

Är inte så anti mot hästar med ovanor, ser det lite som en chans att kanske få dem att må lite bättre, men krubbitare, vävare & luftsnappare går inte att bota.
jag ser det såhär, tar emot hästar så länge de inte förstör mitt stall eller förstör för omgivningen.Punkt.
Hade ett vbl i stallet en gång som var så understimulerad pga att ägaren aldrig motionerade denna så hon sparkade sönder sin egen box, där kan amn väl säga att det är ägarna jag betackar mej för:devil:

jag fick typ renovera min hästs box när jag bytte stall, men det tycker jag är en självklarhet om hästen har gnagt av varenda kant som finns... normalt slitage- visst, men äta upp boxen = renovera!

Om jag har fattat det hela rätt, så kan alltså problemen med luftsnappare bero på mag och tarm problem? Och då hjälpte den medicinen(?) som egentligen var mot magsår?

finns lite olika teorier

tex.
* att hästar som har magproblem (magsår, koliker osv) kan BÖRJA krubbita

* stressade hästar med anlag för krubbitning kan börja om de utsetts för stress. (stress kan vara psykisk, uttråkad, ont osv)

hästen biter för att lindra det onda, endorfiner bildas (kroppens egna må-bra-hormon)... det är lika "beroendeframkallande" som heroin för människor. därför är det MYCKET svårt att få dem att sluta (omöjligt enligt mig & Alexandra_W verkar det som) ;)

jag köpte det där medlet (pronutin eller vad det heter), och har använt det i några dagar nu... vet inte om det är en slump, men igår var jag kvar i stallet när hon kom in och fick mat, och hon bet inget... *YES*
hon är piggare på blicken sen 1 dag tillbaka (har varit loj och slö, lite tom i blicken i 1-2 veckor)...

så.. jag hoppas att det är medlet som hjälper! :banana:

Vad bra!:banana: Var det den som var för magsår?

Förresten, vad kostar det?

Nej, vet kan man ju aldrig. Hon kanske spontant hade upphört med det hux flux. Men i övrigt kan man nog kallt konstatera att det inte fanns någonting som kunde ta bort den stress hon uppenbarligen upplevde av att vara 'instängd i box för länge' (för länge för hennes smak alltså). Och att det enda som hjälpte, dvs tog bort stressen, var dräktighet, och det enda som dolde symptomen var att inte utsätta henne för det.

Jag funderar lite på en sak då, försök att hänga med i mina tankebanor (om det går :P ) men om hon nu verkligen avskydde med att stå inne i box (som ett resultat av exempelvis otillräckligt motion och för mycket boxvistelse) och du då erbjudit lösningen att ge henne lösdrift är hon inte på ett sätt botad då?
På samma sätt som att åtgärda dålig utevistelse och motion i det tidigare stadiet (som du inte hann innan hon etablerade sitt beteende) så tog du bort den dåvarande orokällan d.v.s. boxen och du fick en mer harmonisk häst som resultat.
Det är samma princip egentligen- du tar bort orokällan och hästen slipper stressen- "botad" kanske inte är rätt ord men hon boxvandrar inte p.g.a. att hon inte har en box att känna sig instängd i och då vandra runt i (för hästar kan också "hagvandra"- gjorde min lite när hon fick stå själv de första dagarna i en egen hage när hon bytte stall).
Jag kanske pratar i nattmössan men jag tror att det var en smart lösning oavsett. Att hästen står på lösdrift ger den kanske en större frihetskänsla och djuret slipper känna sig instängd ergo ingen stress. Sen kan man diskutera huruvida man enbart tog bort symptomen på hästen eller om man faktiskt botade den- men för mig verkar det vara en vettig lösning eftersom hästen inte uppvisar ett konstigt beteende i hagen (en häst som mår dåligt visar det på olika sätt i olika situationer).

nja, det är för stressade slemhinnor typ :D

kosade 675 tror jag... typ...

jag är LYCKLIG om det håller i sig!!!!

Jag har själv en krubbitare. Blev lite "lurad" när jag köpte henne.
Hon är 11 år nu så vanan sitter i.

Jag har en rätt åtsittande krubbitar-rem samt att hon har grind över boxdörren. Mest för att det inte ska fresta.

Läste också en del om krubbitning när jag tagit hem henne.

Även om hästen krubbiter så behöver den inte längre må dåligt. Utan det bildas något (kommer inte på namnet nu) när hästen krubbiter, och det ger ett tillfredsställande. Som hästen då blir beroende av. Det går att operera bort om man nu skulle vilja det.

nja, det är för stressade slemhinnor typ :D

kosade 675 tror jag... typ...

jag är LYCKLIG om det håller i sig!!!!

Jag håller verkligen tummarna för att det skall hjälpa. Det hade varit så roligt om det var någon mer häst som blev bra eller i alla fall mycket bättre.

675 kr var det för en burk? Man doser väl per kg häst om jag inte kommer ihåg helt fel? Hur långt räcker en burk? Hur många burkar räknar du skall gå åt under första behandlingen? Har för mig att man rekommenderade en behandlingstid på minst 3-4 veckor?

Jag önskar att jag hade sparat instruktionsbladet. Man vet aldrig när det kan vara bra att ha.

Mvh

Tora

Även om hästen krubbiter så behöver den inte längre må dåligt. Utan det bildas något (kommer inte på namnet nu) när hästen krubbiter, och det ger ett tillfredsställande. Som hästen då blir beroende av. Det går att operera bort om man nu skulle vilja det.
endorfiner ;)

men det enda man gör vid operation är att skära av vissa muskler = hästen får inte in luft.
jag tror att den metoden mest används om hästen får kolik av krubbitningen...

3,5kg för en burk. min vägde 443kg när jag vägde för snart 2 år sedan, men då hade hon vilat i ett halvår drygt, + att hon var vääääldigt smal från galoppen (men på väg upp då)...
så jag ger som en 500kg häst (hon väger säkert 470 eller nått)

hade tänkt se om det blir bättre, å sen minska... målet är ju att magen ska funka så att hon funkar... tror att har hon lite ont så stressar det, å stressen förvärrar... så blir hon av med ont så blir hon av med stressen... liten egen teori :)
hoppas på att få komma igång med ridningen också så att hon får ett ordentligt arbete, lite "meningen med livet", för att bara skrota är nog inte hennes melodi! men man kan ju inte jobba om saker å ting gör ont...

+ att funkar det här så har jag "plan 1" om det skulle skita sig igen!!!

Men tanken med detta medlet var väl inte att man skulle ge det hela tiden? Jag förstod det som att man skulle ge en kur på ca 3-4 veckor och sedan upprepa vid behov.

Fast det kanske kan vara vissa fall som man måste ge hela tiden?

Var det 100g per 100kg häst man skulle ge? Har för mig att dosen var ganska så stor. Tror att jag räknade ut att en kur för en häst på 600 - 700 kg skulle gå gå på 2 st burkar dvs någonstans runt 1300 - 1400kr.

Mvh

Tora

Jag funderar lite på en sak då, försök att hänga med i mina tankebanor (om det går :P ) men om hon nu verkligen avskydde med att stå inne i box (som ett resultat av exempelvis otillräckligt motion och för mycket boxvistelse) och du då erbjudit lösningen att ge henne lösdrift är hon inte på ett sätt botad då?

Graden av motion etc spelade tyvärr ingen roll, och tiden hon kunde tänka sig att stå på box var väldigt kort, gränsen gick vid sisådär 5 h/dygn.

Och nej jag anser inte lösdrift botar det, hon klarar ju inte box bättre för hon går på lösdrift. Däremot så lösdrift var ju ett sätt att göra henne symptomfri. Men hennes boxvandring var ju inte botad. Däremot upphörde ju symptomen.

För HENNES del är det ju sak samma vad man kallar det, på lösdrift var hon nöjd och trivdes.

På samma sätt som att åtgärda dålig utevistelse och motion i det tidigare stadiet (som du inte hann innan hon etablerade sitt beteende) så tog du bort den dåvarande orokällan d.v.s. boxen och du fick en mer harmonisk häst som resultat.

Hon började vandra i samband med boxvila, så tyvärr fanns ju inte alternativet att bryta det hela i tid genom att öka utetiden. Dock, hon hade tidigare haft boxvila utan problem, men 'den gången' blev det för mycket. Och de insatser som gjordes riktade ju in sig på att göra tillvaron på begränsad yta så uthärdlig som möjligt. Hon vandrade förresten i boxhage och sjukhage med. Små ytor - inne eller ute - hon vandrade (efter den där boxvilesvängen när det etablerades).

Men precis som jag skrev ovan - hon var ju harmonisk när man gjorde henne symptomfri (= lösdrift). Men det löste ju inte problemet. Den nöjda, glada lösdriftshästen var ju fortfarande en boxvandrare, så 'problemet' fanns ju kvar, men symptomen var borta. Dock var det ju alltid ett problem i o m att konvalescens som innebar begränsad rörelse var omöjlig (efersom hon då boxvandrade, och hela iden förstördes). En senskada hade varit slutet för henne t ex. Det jag menar med att hon inte var botad på lösdrift, hon var symptomfri.

Däremot så HÄSTEN struntar ju i vad man kallar temerna, den mår ju bra och så. Men man får inte glömma att bara för att problemet inte var något problem för hästen på lösdrift, och inte för matte heller sålänge det gick att ha lösdrift, så fanns det alltid den gnagande oron i bakhuvudet för att hon skulle behöva konvalescens med begränsad rörelse. Därför var det i alla lägen där man inte kunde uppnå symptomfrihet i just box, fortfarande ett problem för mig.

(Sen gick hon inte regelmässigt på lösdrift iom att det inte passade kompisarna, men jag gjorde alla de insatser som gick för att minimera boxvandrandet den tid hon stod inne. Men jag var som sagt inne på att endera prova spruta henne, eller ge henne en shettis och låta de två bo på lösdrift och de andra två inne. Men det hade 'bara' för mig tagit bort det dagliga magontet, inte det långsiktiga ang 'vad händer när..'. För henne hade det varit lugna gatan tills den dag hon behövt vila på begränsat utrymme)

Men tanken med detta medlet var väl inte att man skulle ge det hela tiden? Jag förstod det som att man skulle ge en kur på ca 3-4 veckor och sedan upprepa vid behov.

Fast det kanske kan vara vissa fall som man måste ge hela tiden?

Var det 100g per 100kg häst man skulle ge? Har för mig att dosen var ganska så stor. Tror att jag räknade ut att en kur för en häst på 600 - 700 kg skulle gå gå på 2 st burkar dvs någonstans runt 1300 - 1400kr.

Mvh

Tora

ja det e nog en kur.. men jag TROR att man kan ge mindre dos hela tiden... beror väl på vad man gör, typ under tävlingssäsongen eller för galopphästar innan start osv...

min får 125*2 = 250... så det är nog 50gr/100kg

Graden av motion etc spelade tyvärr ingen roll, och tiden hon kunde tänka sig att stå på box var väldigt kort, gränsen gick vid sisådär 5 h/dygn.

Och nej jag anser inte lösdrift botar det, hon klarar ju inte box bättre för hon går på lösdrift. Däremot så lösdrift var ju ett sätt att göra henne symptomfri. Men hennes boxvandring var ju inte botad. Däremot upphörde ju symptomen.

Men precis som jag skrev ovan - hon var ju harmonisk när man gjorde henne symptomfri (= lösdrift). Men det löste ju inte problemet. Den nöjda, glada lösdriftshästen var ju fortfarande en boxvandrare, så 'problemet' fanns ju kvar, men symptomen var borta.

Fast för mig låter det som att hon på ett sätt blir "botad". Hon blir ju fortfarande en boxvandrare men själva problemet var inte längre graden av motion (som var det ursprungliga problemet) utan hon blev stressad p.g.a. att hon var instängd i boxen. Alltså tog du bort boxen = en nöjd häst.
Samma princip som att ge hästen mer aktivering i det tidigare stadiet om den blir en boxvandrare- bara att orokällan var nu själva boxens/sjukhagens utrymme och inget annat. När du tar bort orokällan försvinner ju symptomen och det ursprungliga problemet- ochå kan man vara säker på att när en häst har problem visar det sig alltid på ett annat sätt (exempelvis genom ridning, foderkonsumtion, olika stressbeteenden etc.). Så om ditt sto skulle fortfarande ha vantrivits så skulle du ha märkt det.

Fast för mig låter det som att hon på ett sätt blir "botad". Hon blir ju fortfarande en boxvandrare men själva problemet var inte längre graden av motion (som var det ursprungliga problemet) utan hon blev stressad p.g.a. att hon var instängd i boxen. Alltså tog du bort boxen = en nöjd häst.
Samma princip som att ge hästen mer aktivering i det tidigare stadiet om den blir en boxvandrare- bara att orokällan var nu själva boxens/sjukhagens utrymme och inget annat. När du tar bort orokällan försvinner ju symptomen och det ursprungliga problemet- ochå kan man vara säker på att när en häst har problem visar det sig alltid på ett annat sätt (exempelvis genom ridning, foderkonsumtion, olika stressbeteenden etc.). Så om ditt sto skulle fortfarande ha vantrivits så skulle du ha märkt det.

Nej, det ursprungliga problemet var att hon var 'instängd' i box hela tiden. Inte motionsgraden. Men visst är det så att bort med box/begränsad yta, och hästen nöjd. Men PROBLEMET är ju inte borta, problemet med att hon inte gick att ha på box utan att hon vandrade. Vilket ju var ett problem så snart hon av någon anledning behövde vara på begränsad yta.

Nej, det ursprungliga problemet var att hon var 'instängd' i box hela tiden. Inte motionsgraden.

Fast du sa att hästen hade boxvila? = sämre motion? Drog den paralellen jag då jag trodde att boxvandringen ursprungligen triggades genom dålig motion och sedan utvecklades till en olat.

Fast du sa att hästen hade boxvila? = sämre motion? Drog den paralellen jag då jag trodde att boxvandringen ursprungligen triggades genom dålig motion och sedan utvecklades till en olat.

Jag tror - men veta säkert är ju svårt - inte det var motionsbristen, utan att vara instängd på litet utrymme. Hon hade i olika perioder innan haft samma motionsbrist (ie bara stått still och hängt på samma fläck i hagen t ex) innan, utan att säga flaska om box. Och när hon stod på boxvila rörde hon sig i övrigt mer än hon gjort perioden närmast innan i hage.

Men, säker kan man ju aldrig vara.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka