Skulle ni ta emot en luftsnappare?

Sv: Skulle ni ta emot en luftsnappare?

Jag skulle göra det. Men så har jag bara lösdrift med fri tillgång på hö att erbjuda ;)

hon ÄR och förblir krubbitare vad jag än gör, bara att acceptera!
kan däremot tillägga att jag har lust att både slå ut tänderna på henne + sätta på en munkorg :devil:
De flesta avkommorna efter den hingsten är krubbitare, vilket verkligen stärker teorin om att krubbitning är genetiskt och kommer fram när de utsätts för stress!

Mer delvis KL.

Jag har en teori om att vilket beteende en häst använder vid stress är mycket beroende på hur hästen är i övrigt.

Min andraponny bodde i över 20 år med en notorisk krubbitare. Han tog aldrig efter det. Sen bodde han några månader med en häst som sparkade i dörren vid utsläpp/fodring/etc. Han tog efter det på några veckor, och det tog ett bra tag innan han slutade även med annat sällskap.

Han var väldigt 'ickeoral' den hästen, däremot var han ganska sprattlig med benen. Det tror jag är anledningen att han trots att han ju också var ivrig att få mat etc inte tog efter bitbeteendet, men sparkbeteendet.

Min arabvalack bodde med dörrsparkaren i flera år, tog aldrig efter. Däremot tror jag att OM han skulle uppleva sådan stress att han kände ett behov av att kontrollera den med en överslagshandling, så skulle krubbitning ligga honom närmare till hands, då han var en häst som var ganska fipplig med munnen. Undersökte saker med munnen, plockade i grejer (täcke på hans boxdörr = indraget, ta av mattes mössa var superkul, ta vattenslangen i munnen och gå iväg etc).

Nu smittar ju inte olater om det inte är så att det i grunden finns en stress som hästen har svårt att hantera. Men OM det var en sådan stress, så tror jag att arabvalacken utan tvekan skulle blivit krubbitare och inte tagit till t ex ovanan att sparka. Just för att orala beteenden ligger närmare för honom.

Där tror jag den genetiska faktorn ang exvis krubbitning är. Att individer, t ex efter en viss hingst, dels har låg stresstolerans, och att de har närmare till ett oralt beteende t ex.

Där tror jag den genetiska faktorn ang exvis krubbitning är. Att individer, t ex efter en viss hingst, dels har låg stresstolerans, och att de har närmare till ett oralt beteende t ex.

precis! genetiskt, men de MÅSTE inte ha det "synligt", men stress eller annat "yttre påverkarn" kan "locka fram" olaten!

idag stod min å vilade mulen på sitt krubbitarställe när hon fick massage, jag trodde hon skulle bita, men icke...

sen tröttnade hon, å då började hon bita...

Skulle ni som stallägare ta emot en luftsnappare till inackodering?
Varför inte?

Beror på (nu är jag iofs inte stallägare :angel: ) i ett lite större stall - ja förmodligen. Annars blir det så mycket man måste ta ställning till och på ett sätt känns det orättvist att inte ta emot hästar med ovanor för att man själv blir störd av det. Att inte ta emot bronkithästar av samma anledning skulle inte kännas lika motiverat (trots samma motivering :crazy: ) skulle ju vara lite elakt - det är inte alltid hästägaren det beror på, och hästen mår knappast bättre av att vara utan stallplats om alla skulle tänka så.

Är kanske partisk eftersom vi inom familjen haft en luftsnapparhäst (troligen pga stressad mage som var svår att få bukt med i kombination med astma/allergi som behövde medicineras då och då). Nu gjorde den iofs oftast det när den stod på stallgången, inte i box eller hage. Men där kan man knappast dra gränsen, "är den bara liite luftsnappare får den stå här!" :p

Och en viktig fråga, vart går gränsen för var som tolereras? Min häst är lindrig luftsnappare, hon står alltså inte och suger så fort hon får chansen. Hon har rem på när hon är i boxen och snappar då enbart vid väldigt enstaka tillfällen. Har stått i tre stall under tiden jag ägt henne och det har då aldrig varit några problem för stallägaren eller övr hyresgäster.

Ja, jag skulle väl det. Jag har en sjäv som krubbiter men han gör det bara vid fodring och direkt när han kommer in. Och ibland när det är någon på besök i stallet. Han är lite känslig och det verkar som att han bara krubbar när han blir lite stressad. Har bara haft honom i ca 9 mån. Sen gnider han tänderna fram och tillbaka på krubban när han ätit. Typ nåt "ticks"
Men ack ja jag skulle ta emot en krubbitare. Hellre en trevlig krubbitare är en elak djävel.

Och en viktig fråga, vart går gränsen för var som tolereras?

Det är ju det här; har man ett stall med inackorderingar (fler än en om man säger så, att man har ett rykte att tänka på och sätta upp klara regler) kan man inte säga en vag gräns, då blir det en tolkningsfråga - som enligt erfarenhet kan tolkas olika av hästägare resp. stallägare.
Man "måste" alltså dra alla över en kam om det ska vara hållbart.

Ja, om ägaren var villig att göra allt för att bli kvitt det. Åtminstone försöka bli kvitt det. Det smittar inte. Folk har väl fått för sig det när det börjat med en häst, och tillslut håller fler på med något stereotypt beteende. Ingen tänker på att hästarna helt enkelt inte trivs, de är ju trots allt i samma miljö.

Jag tror fortfarande att det ibland går att få bort, beroende på hur länge hästen hållt på med det. Vad är det som säger att det är omöjligt att få bort, på varenda häst? Jag tror, eller vet, att det inte är lätt att få bort det, och att alltför många hästar fått hålla på med det för länge för att det ska gå att få bort. Men att det gäller 100 av 100 hästar, det kan jag inte tro.

för att när de biter så bildas endorfiner = kroppens eget "må-bra"-hormon.

det är som att be en knarkare sluta knarka. och en häst har inte den "mognaden" och "självdisciplinen" som en vuxen människa har.

en rem = hindrar beteendet.
en operation = hindrar beteendet

men hästen är inte FRI från det.

jag tror tyvärr att det är 100 av 100.

vet du NÅGON som har lyckats bli av med det helt?

Ja det skulle jag så länge hästen inte krubbiter på staketen utan bara i box. Har själv en fd krubbitare hemma

Min krubbitande häst har slutat krubbita. Men jag tror att om hon utsätts för stress att hon kommer börja igen. Jag tog ner allt som hon kunde bita på, vattenhink och krubba. Hon slutade direkt. Sen fick hon en valack brevid sig, då började hon mot väggarna. Sen flyttade han ur stallet och hon slutade krubbita. Ska bli intressant och se hur hon gör när jag flyttar mina hästar till nytt stall 1oktober om hon kommer börja igen eller om hon håller sig i skinnet.

har hon inga väggkanter/boxdörr/mellan galler att bita på?

om jag skulle ta ner "allt" så skull hon få stå uppbunden :angel:

min har aldrig bitit i krubban eller på hinken, hon tar tag i kanter.

ute biter hon inte, för att nu har hon fin hage med skogsparti (hon ÄTER på träden, men det är ju en annan sak) + att de har halm nu på vintern... förut gnagde hon ner varenda stolpe (men då hade de INGENTING att göra, vi släpade in träd, men de var ju kul i några dagar)...
boxen i förra stallet såg inte klok ut, hon hade rundat av varenda kant på allt som stack ut, dörren ville folk inte ens ta i på slutet :D

Absolut... det stör mig inte nämnvärt sålänge jag ser att hästen inte lider av det.

Däremot har jag väldigt svårt för att se vävare, boxvandrare.... det gör mig tolkig att se när dom aldrig får lugn och ro i kroppen...

för att när de biter så bildas endorfiner = kroppens eget "må-bra"-hormon.

det är som att be en knarkare sluta knarka. och en häst har inte den "mognaden" och "självdisciplinen" som en vuxen människa har.

en rem = hindrar beteendet.
en operation = hindrar beteendet

men hästen är inte FRI från det.

jag tror tyvärr att det är 100 av 100.

Ja jag har stått i ett stall där det fanns en häst som var notorisk krubbitare. Så fort han inte hade rem på sig så bet han. Även när hans stod i gången så höll han på.

Han fick en gång känningar av kolik. Veterinären rekommenderade då denna produkten:
http://bivet-ca.nu/se/dyreejere/produkter/fodertilskud/pronutrin

Efter några dagar så upptäckte ägaren att hästen hade slutat krubbita. Till slut så kunde han stå i boxen utan rem och utan att krubbita något över huvudtage.

Tyvärr så fick denna häst väldigt lite grovfoder + att det stod på förpackningen att man ibland var tvungen att upprepa behandlingen med några veckors mellanrum när man började använda preparetat + att man även senare kan behöva upprepa behandlingen vid behov (tex foderbyte, stallbyte m.m). Resultatet var i alla fall att hästen började bita igen ca en månad efter avslutad kur.

Detta är första och hittils enda gången som jag har varit med att en krubbitare slutar att bita helt. Han blev som vilken vanlig häst som helst.

Det intressanta är att detta är inget medel igentligen för krubbitare utan det är ett medel för magsår och andra liknade problem. Hade ägaren sett om fodringsrutinerna (mindre kraftfoder och mer grovfoder) och fortsatt med behandlingen så tror jag att hästen hade fortsatt att verkligen vara botad.

Många gånger så tror jag att hästarna fortsätter, inte för att det är en vana, utan för att de helt enkelt har problem med magen och att krubbitning är ett sätt att minska obehaget som kommer från magen.

Mvh

Tora

Ja, jag har sett det hända !

Vi fick in en inackorderad som hade krubbat i många år , han fick stå i vårt minsta stall men en fristående box dvs inga boxgrannar och gå ute med en större flock hästar under en längre tid av dygnets timmar än han gjort tidigare. Krubbandet minskade snabbt för att efter något år upphöra helt.

Däremot tillhör det här ovanligeterna, men det kan inträffa.

Vi har nu i stallet 2 andra krubbare , båda importer! Den ena en lindrig krubbare, den andra en ihärdig.
Den lindrigare har efter koständring så gott som upphört med sitt krubbande men det kommer fram när han blir stressad, den andra verkar det inte göra så stor skillnad på vad man gör.
Denna har konstaterade förträngningar i krösroten, förmodligen orsakade av stor blodmask i ungdomens dagar, jag gissar att krubbandet beror på skador på matsmältningsorganen, den tror jag aldrig ägaren kan få sluta att krubba, tyvärr för man lider med honom när han håller på.

Min slutsats är således att beroende på vad krubbibtandet beror på, kan man i vissa fall lindra beteendet , i andra fall få det att upphöra helt.
I många fall tror jag att det handlar om ren smärtlindring dvs p.g.a magsår etc som i sin tur oftast är orsakade av stress ( därför vanligt att många krubbitare biter i samband med utfodring, vilket de inte borde göra om det var uttråkning som man förr påstod).

Om man kan eliminera orsaken dvs ta bort smärtorsaken
( magsårsmedecin etc ), samt i övrigt hålla hästen ifrån, för just den stressiga situationer, samt ge den fri tillgång på grovfoder, Ja då tror jag att man i VISSA fall helt kan få en krubbande häst att sluta.

Men dessa hästar tror jag utgör en lite andel av alla krubbande hästar. För de flesta krubbande hästarna är nog osaken svår att eleminera,skadan r redan skedd och för de som hållit på länge är det även ett inövat beteende som är svårt att bryta, viktigast är nog att se till att mota Olle i grind dvs upptäcka dessa hästar redan i inledningsstadiet och där göra en ordentlig insats.

det där ska jag absolut köpa!

min häst går lite i vågor mer eller mindre bit, nu är hon HYSTERISK. vi har inte ändrat något, hon går ute med kompisar, motioneras/sysselsätts 6-7dagar/vecka osv "inget fel"... men för 1,5 vecka sen så sträckte hon ryggen, och ja, nu ser man att hon mår dåligt. men hon är glad, äter osv, men har inte ro.
så smärta och bit kan absolut hänga ihop!
även magproblem på henne till och från (inte avföring, men hon trycker rumpan mot krubban)... har kollat att hon inte har sår osv i rumpan, men den ser fin ut :)

så min gissning är magen!

testade något protexin eller typ så (minns inte) förut, ingen skillnad!

bra inlägg där med!!!!

tror oxå att det beror på VARFÖR de biter.

min kompis häst är lite översmart, hon lärde sig bita av sin boxgranne (men jag tror ändå att hon haft en anledning till ATT lära sig), hon biter liiiiiite när hon får mat, annars inte alls, men det där är ju nått hon snappade upp på senare år.. så ja...

både min å den där är fd galopphästar, min hade rätt tufft på banan, stress + dålig mage, ont i kroppen osv, vet att hon började när hon var 3år.

Jo hon kan har väggar och galler som hon kan få tag i bara hon vill. Det gjorde hon när valacken stod brevid henne. Men nu, peppar peppar ta i trä, har hon inte bitit sen han flyttade. Jag tog och kleta in ev "bra ställen" med hovfett som hon inte är förtjust i, men har inte sett att hon har gnuggat av det så jag tror inte att hon krubbiter, ingen har hört eller sett henne heller. Men det ska bli intressant och se vad som händer när jag flyttar henne till hösten om hon börjar eller kan hålla sig i skinnet.

Har endast sett min häst krubbita ute när det var så mycket knott i sommras innan hon fick flugtäcke på sig, då var hon antagligen stressad, så fort hon fick flugtäcke slutade hon, och hon krubba bara på kvällen när knotten var som värst oxå.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka