Skulle ni svara eller bara strunta i det?

Yttik

Trådstartare
Jag är en sån där väluppfostrad människa som svarar på alla intressemail. Har en annons ute om en häst. Fått en del svar och svarar på alla. Fått nu två mail från en person som är ÖKÄND i hästvärlden och skulle inte ens ge denne en död häst om vi säger så. En del av mig vill skriva "Far åt helvete" och en annan "Skulle aldrig ens tänka tanken på ge dig min häst" och en del vill inte svara alls.

Vet att denne har hett temperament och vill inte få "skit" på mig för jag svarar denna person negativt då jag försöker ändå vara seriös i hästvärlden och sista man vill är få negativt rykte.. oavsett om ryktet kommer från seriös eller oseriös.

Så hur gör man. Kan ju inte svara såld då annonsen är kvar o likaså häst :crazy:

Sv: Skulle ni svara eller bara strunta i det?

Det lugnaste är att inte svara alls. Jag svarar också helst på alla mail jag får men har slutat med det i vissa sammanhang (söker medryttare över 18 och får svar från 13-åring), jag gjorde det i början men fick en massa oförskämda svar så nu struntar jag i det.

Okej.. får väl känna mig oartig. Men hellre det antar jag än få skit :crazy:

Nja, har man satt ut en annons så tycker jag faktiskt att man bör besvara de mail man får. Det kostar så lite att svara.
Man behöver inte precisera sitt beslut, det räcker gott med "Tack för visat intresse, många har hört av sej och jag besvarar alla i tur och ordning. Jag hör av mej igen om inte hästen säljs till annan person som ligger före i brevskörden".
Då har man inte trampat någon på tårna eller gjort sej osams med någon. ;)

Om denne person är ökänd så har jag svårt att tro att du skulle få dåligt rykte genom att skriva vad du känner. Är detta en människa som missköter sina djur tycker jag att du ska göra det, det kan ha positiv effekt genom att de då får reda på att omvärlden vet. Alternativt struntar du i att svara. Men hade jag varit du hade jag sagt vad jag tyckte. Men sån är jag :P

De gånger jag får mail från personer som inte känns helt hundra,
så ber jag personen ringa mig för vidare info helt enkelt och besvarar inte fler mail.

Det sållar bort de oseriösa ganska snabbt av sig självt då :)

Saken är att denna person (namn och allt) vet jag vem det är och vill verkligen INTE ha henne ens ringa mig :o

(96% av buke vet vem det är och är nog ingen här galen nog att ge en häst åt denne)

Valt att inte svara alls på mailet. Kan inte ljuga och då är det bättre hålla käft ;)

Det där känner jag igen när jag också sökte medryttare till min inte allt för lätta häst.. Svarade snällt i början att de va för unga med för lite erfarenhet men fick bara uppkäftiga svar tillbaka om att de minsann red i de avancerade grupperna på ridskolorna och skulle kunna rida vilken unghäst som helst!

Yttik, är det hon som tar hand om hästar så bra genom att skicka de till slakt?

Man vill ju verkligen INTE ge en ökänd hästperson sitt telnumemr såa tt de kan terrorisera en den vägen!
Ja jösses

nä Ts, låt bli att svara. Det är faktiskt inte alls oartigt om man får mycket mail.
Skulle jag svara på alla mail jag får skulle jag varken kunna äta eller sova fram tills jag faller i diket av ålderdom.

Nej en annan. Vi kan kalla henne.. tvkändis *host*

Då har jag koll :)

I vissa fall, som ditt, tycker jag det är helt ok att inte svara.

Jag tycker du ska svara henne på ett vänligt men avböjande sätt. Kanske att du ev hör av dig om hon inte är såld på ett par månader, men att du har några spekulanter som du vill träffa först.

Alla är värda en andra chans, hon kanske har bättrat sig så ett vänligt svar tycker jag att man ska ge även om man inte vill göra affärer med vederbörande. :)

Denna människa har i tio års tid varit aktiv, senast i höstas på tapeten här på Buke när hon gjorde bort sig och försökte fula sig. Så nej, efter tio år. Nej. Tänker inte ta chansen.

Alla är värda en andra chans, hon kanske har bättrat sig så ett vänligt svar tycker jag att man ska ge även om man inte vill göra affärer med vederbörande. :)

I regel håller jag med, men om det är den person som jag tror det är (vilket jag är 99,9 % säker att det är) så har denna person fått både en och sju och fjorton nya chanser - och det har inte hjälpt. Nej, jag är för att ge folk en andra chans, men då ska det vara EN andra chans och aldrig när den andra chansen kan gå ut över ett djur.

TS: jag tycker att man i regel bör svara på mail, men i detta fallet skulle jag nog skippat. Bättre det än att stöta sig med någon i onödan.

Du missförstod mig tror jag.

Jag menar inte att du skulle se henne som en seriös spekulant och verkligen sälja till henne, men ett svar tycker jag att hon är värd. Hur ska hon annars kunna bättra sig om man bara bemöter med misstro och misstänksamhet?

Obs, det är bara mina åsikter, självklart gör du som du själv vill :)

Vad ger det dig att svara otrevligt på mailen? Troligtvis ingenting, du kommer säkerligen hysa samma agg mot människan.

Hur hade du gjort om det inte va just den personen men du inte var intresserad av att sälja ändå?

Hade varit nån vars namn inte skrek "hästhandlare" dvs okänd så svarar jag som till de andra som inte varit intressanta; Du är inte vad vi söker till vår häst.

Men ingen lust ens skriva det åt henne för vet hur hon är som person och hon kommer ta det personligt.

Tack för visat intresse, men vi/jag har valt att gå vidare med annan intressent;) ! Funkade för mig när jag sållade bland folk som ville provrida min ena häst när den skulle ut på foder.

Om det är LL så skulle jag aldrig svara henne annat än att be henne dra åt h-vete! :devil:

Ja det är nämnda person och då förstår du hur svårt jag har hålla käft och bita ihop.

Nåja tagit beslutet. Mailen är i skräpkorgen och hon kan glömma svar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 929
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 279
Senast: ako
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 047
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel