Skulle ni rida för en tränare som tycker att graman och skarpa bett är bra lösningar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skulle ni rida för en tränare som tycker att graman och skarpa bett är bra lösnin

Jag skulle inte vilja rida för en tränare som har väldigt olika uppfattningar än mig. Så därför, nej, jag skulle inte rida för denna. Det finns så många andra tränare som kan få en att rida hästen bra utan graman och skarpa bett.

Sv: Skulle ni rida för en tränare som tycker att graman och skarpa bett är bra lösnin

Hästar kan vara mer eller mindre vilda att rida i perioder och då ÄR gramanen en säkerhetslina.

Jag har haft MÅNGA vilda hästar genom åren, av alla olika storlekar och aldrig sat på en graman. anser inte att det är en säkerhets lina. bara ett förtörande redskap.

Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Hästar kan vara mer eller mindre vilda att rida i perioder och då ÄR gramanen en säkerhetslina.

Jag föredrar att jobba dem från marken då, eller för den delen låta dem vila, om jag tror att det skulle hjälpa. Dessutom stod det "vild och farlig" och farliga hästar sätter jag mig inte på nuförtiden.

Senast ändrad:

Är hästen SÅ vild kanske man bör se sig om efter en häst som man klarar av bättre?! :idea:

Personligen tycker jag detta var ett ganska onödigt inlägg. Bara för att hennes häst är lite vild ibland och reser sig ska hon behöva byta häst då när det är ngt som går över efter ett tag?! Det är väl jätte bra om hon kan hitta en tillfällig lösning som gör att hästen lugnar sig och sen kan hon rida som vanligt. Hästen blir ju inte förstörd för att den råkar gå med en graman ett par ggr.
Hon känner sin häst väl och vet när det kan vara läge att ha på en graman för att hästen inte ska kunna resa sig. Det är inte helt lätt att lära en häst att SLUTA resa sig. Bara för att hon säljer hästen behöver det ju inte betyda att ngn annan klarar av den bättre.
Jag tycker att man bör akta sig noga för den typen av inlägg när man inte har så mkt fakta att gå på!

//JL

Jag föredrar att jobba dem från marken då, eller för den delen låta dem vila, om jag tror att det skulle hjälpa. Dessutom stod det "vild och farlig" och farliga hästar sätter jag mig inte på nuförtiden.

Alla är ju vi olika och det är klart att det är väl inte att föredra att rida på en farlig häst men vissa har kanske inte några problem med det.
Sen tror jag inte att vila är en lösning på problemet då det mkt väl kan bero på överskottsenergi men det är svårt att uttala sig om så här bakom en dator. Jag kanske skulle longerat en sån häst ett par varv men det är ju tyvärr inte alla som har möjlighet till det.

Jag tycker personligen inte att inlägget är onödigt.
Jag anser att om man inte klarar av sin häst utan graman så bör man kanske ha en lugnare/snällare häst. ÄVEN om det "bara" är i vissa perioder.
Man ska ju inte behöva ha en nödbroms för att kunna rida då är det ju något som är fel.
Men det är ju min åsikt.

Skarpa bett är kanske inget jag skulle använda i dressyrarbetet då min erfarnhet är att hästen inte tar ett ärligt stöd på det. Sen är ju alla hästar olika en del knäpper av då man sätter på ngt skarpt och det kan kanske vara en känsla som en del mindre kunniga är ute efter. Min egen häst blir dock tvärtom han böjer inte ens på nacken och vägrar att ta ett stöd när jag rider på skarpare (vilket jag gör i terrängen i fälttävlan). Men alla hästar är som sagt olika och det finns säkert hästar som kan funka på tex pessoa men känns lite onödigt eftersom man i slutändan inte får tävla på det. För mig låter det som en senväg.

Däremot förstår jag inte varför alla är SÅ emot en graman SJÄLVKLART är målet att man ska kunna rida utan gramanen. Men en häst som tex är felriden kan kanske vara lättare att korrigeringsrida ett tag med graman. Graman är ju ett väldigt snällt hjälpmedel i rätt händer då man kan hålla så mycket eller lite man vill. Som ngn annan i tråden sa hästar älskar att jobba i form men ibland kan det behövas lite extra för att visa dom vägen dit. Hellre att en ryttare rider med graman ett tag för både sin egen del och hästens del och hästen går i en vettig form. Än att den springer runt som en stjärnkikare varv efter varv.
Förstå mig rätt nu självklart går inte hästen i en perfekt form och samling för att man sätter på en graman men det kan vara ett steg i rätt riktning. Det finns faktist en hel del hästar som slappnar av bättre när de "vet sin plats".
Jag rider otroligt sällan med hjälptyglar men till ngn häst jag har haft har jag faktist använt det då och då.
Tror faktist det finns en hel del stjärnkikare runt om i häst sverige som inte skulle må dåligt över att ha en graman. Att bygga underhals känns inte som ngt positivt för mig, blir bara ännu svårare att få till de rätta halsmusklerna då.

Jag tycker personligen inte att inlägget är onödigt.
Jag anser att om man inte klarar av sin häst utan graman så bör man kanske ha en lugnare/snällare häst. ÄVEN om det "bara" är i vissa perioder.
Man ska ju inte behöva ha en nödbroms för att kunna rida då är det ju något som är fel.
Men det är ju min åsikt.

Det handlar ju kanske inte om att "klara av" mer att hästen ska inte få resa sig punkt slut. Kan man förhindra det med en graman "fine with me" då kan man undvika olyckor.
Om du sitter på en häst som reser sig hur förhindrar du det?
Jag blir själv rädd av att en häst reser sig men det är absolut inget jag vill uppmuntra och många ryttare blir faktist rädda då.
Jag tror att personen i fråga är mogen själv att avgöra om hon vill ha kvar denna häst eller inte utan att ngn från buke ska behöva lägga sig i.

Jag håller med dig, men det kan ju ha varit så tränaren tänkte i den situationen. Jag tycker att man ska vara försiktig att döma en tränare innan man ridit för denne själv, om man inte vill ha graman själv, så ha inte det men tränaren kanske matchar er som ekipage jättebra, det kan man ju inte veta förrän man testat.

Jag blir sur på dig när du kommenterar mitt inlägg utan att ta med hela inlägget ja, man kan vinkla saker hur som helst om man bara tar med det man VILL se.

Klart att man ska kunna lösa det utan, personligen jag rider aldrig med graman, iofs för att jag har större problem att få upp huvudet på "min" häst än att få ner det... :crazy: haha Men om man inte följt ekipagets utveckling så vet man ju ingenting. Denne kanske har kämpat och kämpat och tränaren har provat andra saker, och nu provar de graman. det är väl för tränare man kan rida med hjälptyglar, det är svårare att rida med hjälptyglar på egen hand.

Det jag vill få fram är väl egentligen att jag tycker att det är dumt att döma folk efter enstaka tillfällen, och som de flesta i den här tråden, döma någon man inte ens sett. Om man inte håller med om vissa personers träningsmetoder, så får man väl hitta någon annan, svårare än så är det ju inte.

Det handlar ju kanske inte om att "klara av" mer att hästen ska inte få resa sig punkt slut. Kan man förhindra det med en graman "fine with me" då kan man undvika olyckor.
Om du sitter på en häst som reser sig hur förhindrar du det?
Jag blir själv rädd av att en häst reser sig men det är absolut inget jag vill uppmuntra och många ryttare blir faktist rädda då.
Jag tror att personen i fråga är mogen själv att avgöra om hon vill ha kvar denna häst eller inte utan att ngn från buke ska behöva lägga sig i.

Jag rider inte hästar som reser sig ;)
Och beroende på hästen så kan jag självklart inte säga såhär i förväg vad jag skulle göra, men jag vet att jag skulle klara ut det utan graman!
Det finns "tusen" andra sätt att göra.

Jag har inte pratat något om personens mognad, men jag tycker inte man ska ha en häst man inte klarar av!
Om hästen blir så "vild" så man måste använda en graman så är den helt enkelt för svår.

*bara läst TS inlägget*

Jag själv tycker man ska gå på magskänslan när det gäller tränare. Tycker du att det är en tränare som skulle passa er?
Är andra som ridit för henne nöjda?

Jag själv rider med graman, men bara ute då min kan bli lite ofokoserad (stavning) och då är det bra att ha den till hjälp att vissa vägen.

Tycker att du ska testa henne och skapa dig en egen uppfattning om hennes metoder och om du tycker hon känns bra.
Jag kan själv säga att jag testa en massa dressyr tränare men aldrig varit kvar hos en och samma ett längre tag, men nu har jag hittat rätt.
DU och tränaren måste på ett eller annat sätt tänka lika.

Sen så tycker jag att man ska sträva efter att rida på så oskarpt bett som möjligt, och jag inte föredrar att betsla upp en häst. Man kan lösa det på annat sätt än att sätta en hävstång elr hiss bett i käften på hästen
Lycka till.

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom att du inte rider hästar som har tendens att resa sig hur kan du då veta att du skulle reda ut det?
Exakt VAD är det som är så farligt med att sätta på en graman i såna lägen? Förstår inte riktigt resonemanget det är ju inte precis skadligt för hästen att ha en graman hängande.
Själv rider jag som sagt sällan med graman även om jag rider en häst som reser sig, men jag blir heller inte rädd. Hade jag nu blivit det och hade möjlighet att sätta på graman och hästen slutar resa sig hade jag tyckt att det var en bra lösning just den perioden. Förstår inte varför man ska behöva sälja sin häst om det går att redo ut dom få ögonblicken det gäller med ett såpass enkelt och snällt hjälpmedel.

Jag rider inte hästar som reser sig ;)
Och beroende på hästen så kan jag självklart inte säga såhär i förväg vad jag skulle göra, men jag vet att jag skulle klara ut det utan graman!
Det finns "tusen" andra sätt att göra.

Jag har inte pratat något om personens mognad, men jag tycker inte man ska ha en häst man inte klarar av!
Om hästen blir så "vild" så man måste använda en graman så är den helt enkelt för svår.

Om det nu finns tusen andra sätt att få en häst att sluta resa sig så är det nog dags för dig att sätta dig på en häst som reser sig!

Jag har en häst som reser sig titt som tätt + att jag rider andra som också kan göra det och som gör det ibland och det är inte lätt att få bort ett sådant inlärt beteende ska du veta. Jag har haft mitt sto i 4 år det är mindre med det är absolut inte borta!

Jag rider aldrig på gramman på mina egna, händer nån gång på min systers föräljningshästar då där finns ett par rötägg ibland. Och då kan det vara en mycket bra livlina och om man tar i tu med problemet från början så kan det oftast försvinna rätt snabbt.

Däremot sitter jag aldrig och rider med gramman när jag rider dressyr, alldeles för många som förstör hästarna genom att göra det..:crazy:

En storhäst jag rider lite nu har gått MKT på gramman och när jag nu jobbar henne i dressyren så förstår hon inte vad eftergift är, hon söker sig inte framåt och tar inte stöd eftersomhon inte kunnat ge eftergift eller inte kunnat ta stöd på bettet innan då hon har haft gramanen, där är det stora problemet med graman.

Ett tips till er som rider knasiga hästar : Sätt en rem i sadeln och ha där, hjälper hur mycket somhelst om hästen rser sig eller far iväg helt plötsligt!

Senast ändrad:

Exakt VAD är det som är så farligt med att sätta på en graman i såna lägen? Förstår inte riktigt resonemanget det är ju inte precis skadligt för hästen att ha en graman hängande.

Åh en ny gramandiskussion:angel: Det brukar sluta med stängda trådar...

Jag ser det som FARLIGT med graman på hästar som reser sej. För min del skulle jag aldrig våga sätta på det. Om hästen reser sig trots gramanen så har man genom att hålla in huvudet stört hästens balans så att det är stor risk att den går omkull i värsta fall bakåt med ryttaren under sej:crazy: Kanske att några som inte är starka nog hindras från att resa sej, men jag skulle aldrig i livet våga chansa på det.:cool:

Åh en ny gramandiskussion:angel: Det brukar sluta med stängda trådar...

Jag ser det som FARLIGT med graman på hästar som reser sej. För min del skulle jag aldrig våga sätta på det. Om hästen reser sig trots gramanen så har man genom att hålla in huvudet stört hästens balans så att det är stor risk att den går omkull i värsta fall bakåt med ryttaren under sej:crazy: Kanske att några som inte är starka nog hindras från att resa sej, men jag skulle aldrig i livet våga chansa på det.:cool:

Men nu var det ju just så att i detta fallet så kunde ryttaren förhindra en resning genom att ha graman då tycker jag det låter som att det kan vara en bra grej. Jag förutsätter att ryttaren kan rida med graman och där med släppa efter på gramanen exakt då det behövs. Kan man inte det kan det ju bli problem och då kan jag hålla med om att man inte bör rida med graman!

Jag blir sur på dig när du kommenterar mitt inlägg utan att ta med hela inlägget ja, man kan vinkla saker hur som helst om man bara tar med det man VILL se.

Klart att man ska kunna lösa det utan, personligen jag rider aldrig med graman, iofs för att jag har större problem att få upp huvudet på "min" häst än att få ner det... :crazy: haha Men om man inte följt ekipagets utveckling så vet man ju ingenting. Denne kanske har kämpat och kämpat och tränaren har provat andra saker, och nu provar de graman. det är väl för tränare man kan rida med hjälptyglar, det är svårare att rida med hjälptyglar på egen hand.

Det jag vill få fram är väl egentligen att jag tycker att det är dumt att döma folk efter enstaka tillfällen, och som de flesta i den här tråden, döma någon man inte ens sett. Om man inte håller med om vissa personers träningsmetoder, så får man väl hitta någon annan, svårare än så är det ju inte.

Mitt svar till dig är precis detsamma som jag skrev innan oavsett vad jag citerade. Jag blir sur på folk som inte kan föra sig i diskussioner utan tappar humöret och surar. Man kan faktiskt vara konstruktiv för allas trivsamhets skull!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 116
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 864
Senast: Balahé
·
Ridning Jag är riktigt konfunderad. Är medryttare på en fullblodskorsning som gärna går med huvudet väldigt högt, han har alltid martingal. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 548
Ridning Ja, hur hittar man dom? Kottas borde väl ändå räknas tycker jag med hans (feta) bakgrund... Men när vet man t ex vart han dyker upp...
2
Svar
29
· Visningar
4 991
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar