Skulle ni rida för en tränare som tycker att graman och skarpa bett är bra lösningar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skulle ni rida för en tränare som tycker att graman och skarpa bett är bra lösnin

Jag menade mer att det inte är så lätt att som åskådare bedömma hur vida gramanen eller det skarpa bettet behövdes. Tycker ofta att folk skaffar sig en uppfattning utan att egetnligen veta vad de snackar om. Fast jag håller med dig åxå, om ens tränare vill att man ska använda hjälptyglar / skarpa bett så måste han / hon kunna motivera det. Det är tyver många kallar sig tränare och undervisar fast de inte har kunskapen till det. Man måste vara kritisk när man väljer tränare.

Håller med om det. Som åskådare kan sånt vara svårt att se. Så jag själv hade nog gärna velat kolla på någon lektion, eventuellt tagit någon själv för att veta om det är värt att fortsätta med tränaren eller inte. Hon kanske har träningsmetoder som funkar bra för både mig och hästen. Men, som du också säger, måste man vara kritisk och kunna ifrågasätta om det är något man tycker verkar galet eller man helt enkelt inte tycker är rätt :)

Sv: Skulle ni rida för en tränare som tycker att graman och skarpa bett är bra lösnin

Men VARFÖR tjafsar den? För att den tycker det är kul att vara dum?

Just det, en häst som tjafsar blir inte hjälpt av skarpare medel. Nått är fel o det gäller att hitta det inte dölja det tills hästen får en belastningsskada eller dylikt. En tränares uppgift är att se o hitta felen o hjälpa till att lösa dem...

Just det, en häst som tjafsar blir inte hjälpt av skarpare medel. Nått är fel o det gäller att hitta det inte dölja det tills hästen får en belastningsskada eller dylikt. En tränares uppgift är att se o hitta felen o hjälpa till att lösa dem...

Precis så tänker jag också. Ochhämtar man en gramman då och då när det tryter löser man ju bara problemet för stunden och inte på lång sikt.

Det där med skarpa bett är ju lite relativt. Jag fick höra att jag skulle rida med ett smalare bett..inte av min tränare utan av hästens tandläkare. Han menade att mitt "normala" tränsbett helt enkelt inte fick plats. JAg vet inte hur det var med den saken, men hästen gick mkt lugnare när jag bytte till ett smalare tredelat. Om hästen trivs o går bra, så trivs jag. Dessutom går det alldeles utmärkt att slita sönder en mun med grova..snälla bett också. Det är handen som håller i tygeln som gör bra..eller dåliga saker. Vill inte råda om rida för tränare eller inte rida - mer bara säga att ett skarpare bett kan vara snällare för hästen ibland!

Jo det är klart, men jag tänkte på att pessoabett och pelham och liknande har hävstångseffekt. Det är den effekten tränaren vill åt. :crazy:

jag skulle inte jämnföra äpplen med päron här... pessoabett och dess omdiskuterade effekt med den klassiska hävstångseffekten på en pelhamstång.
sen måste jag faktiskt få säga att det är lite underligt med en dressyrtränare som förutspråkar ridning på pelham.. lite ovanligt. vill hon att alla elever rider med det eller avhjälps ett visst problem med detta bett? (nyfiken)

om du inte redan har bestämt dig för att rida eller icke rida för denna tränare, så pröva ett pass?! eller så prövar du en annan tränare:idea:

Hästen spänner sig i nacken och hon vill sätta på pessoa eller pelham så att hästen ska "knäppa av" :crazy: nått sånt va de

Det låter ju inte klokt att hon låter "alla" ha graman. Jag tycker inteeee att din häst ska gå med graman bara för att hon säger det. Och det där med skarpa bett... Skarpa bett ska inte hästar som har en eller annan svårighet.. det ska hästar ha som är duktiga, känsliga och välutbildade ha. Att rida en häst som är lite "tjaffsig" kan juh bara göra det ännu värre för den genom att rida den på skarpt bett. Hur ska den någonsin vilja ta ett bett när det inte är behagligt för den??????

Graman kan jag tycka att man kan använda på hästar som kanske ska tävla... att man rider fram med den, eller så. Vissa hästar slappnar av mer med någon form av hjälptygel.. men det kan även vara heelt tvärtom.. att den spänner sig.

BYT TILL EN DUUUKTIG TRÄNARE!!

//carro

Har inte läst tråden nu.

Men jag skulle INTE rida för en sån tränare!!
Jag behöver verkligen ingenting sådant till min häst och skulle jag få problem med hästen och skaffa tränarhjälp skulle jag ju vilja ha just hjälp och då med min ridning och inget annat.

Visst kan man ha skarpa bett tillfälligt men inte när man rider dressyr anser inte jag. Och spec. inte när man rider för tränare för det är ju tränarens uppgift att hjälpa med det man har problem med.
Kan den inte göra det utan måste sätta på hästen graman/skarpa bett så är det definitivt ingen bra tränare.

Hästen spänner sig i nacken och hon vill sätta på pessoa eller pelham så att hästen ska "knäppa av" :crazy: nått sånt va de

detta låter okunnigt!
välj en annan tränare!

Jag hade absolut inte fortsatt träna för den instruktören. Det verkar vara svårt att hitta riktigt bra och sunda tränare idag, tacka vet jag vissa som faktiskt utgår från hästen och låter denna få ta den tid den behöver för att utvecklas till att kunna bära sig själv harmoniskt och faktiskt tycka att det är roligt!

För att ryttaren rider för dåligt, vilket hade framgått av mitt inlägg om du kopierat meningen efter också... :smirk:

Aldrig. jag skulle INTE träna för någon som hade skarpt bett o inspänning som lösning av problem.

Har jag ett problem vill jag kunna lösa det utan sådanna hjälp medel o tycker oxå att en duktig tränare ska kunna göra det. sedan spelar det ingen roll vad tränaren heter.

Jag har inga problem med att tränaren hämtar en gramman till någon som vill ha hjälp med sin tjaffsiga häst som du beskrev det. Många gånger är gramanen en bra hjälp för ryttaren på det sättet att de slutar slita hästen i munnen när det inte funkar och sitter still med handen och istället börjar RIDA. Sen vad spelar det för roll, om hon skulle säga att du ska rida med graman får du väl säga att du inte vill det, annars spelar det väl ingen roll om alla andra hennes elever rider med graman, eller?

Men som tränare ska det väl inte krävas en graman för att få ryttaren att sluta slita i hästens mun och börja rida?
Detska bara krävas bra instruktioner och att kunna lära ut ridning på rätt sätt. Jag tror inte man börjar rida rätt för att man har en graman, tvärtom.

För att ryttaren rider för dåligt, vilket hade framgått av mitt inlägg om du kopierat meningen efter också... :smirk:

Hånflin på dig med du, sur på kvällskvisten?

På vilket sätt menar du att det skulle gynna ryttaren att rida på grammanen isåfall? Är det inte meningen att man ska lära sig att lösa problemen man tampas med? Genvägar är senvägar hette det visst.

Fast det där funderar jag ofta på, jag kan många gånger förstå varför man väljer grammantygel. Men dom här kommentarerna som "nu tror ni kanske att jag inte kan rida men så är det inte" gör mig ganska fundersam...Hur vet du det? Jag själv anser mig inte tillräckligt duktig för att lösa alla hästars problem och försöker vara försiktig med att uttala mig om sådant..jag har dock stött på ryttare och tränare som löst riktiga värstingproblemhästar utan diverse tillhyggen..och jag pratat inte om "hokus pokus" ryttare osv utan vanliga erkända tränare. Kan det månne vara så att ni för tillfället själva inte hittat en lösning på problemet så grammanen är enklaste utvägen att använda? För det köper jag väldigt mycket mer än "det går inte utan gramman".

No hard feelings, bara funderingar.

Absolut inga hard feelings!:) Jag tycker faktiskt att det är bra att man blir ifrågasatt varför man använder graman el. skarpare bett. Eftersom man måste VETA varför man rider med det.

Anledningen till att jag skrev "att ni tror säkert att jag inte kan rida eftersom jag rider med graman" är pga den allmänna meningen här på buke och på dressyr i synnerhet är att man inte kan rida om man väljer att använda graman. Jag är helt säker på att min hästs problem hade gått utmärkt att lösa utan gramanen. Men jag är ganska mesig som ryttare och jag blir rädd när han reser sig. Därav plockar jag på gramanen de dagar jag märker på honom att han har bus i ögonen. Hade den exemplevis på i ridhuset idag eftersom han har varit sjövild efter att jag klippte honom förra veckan. Men efter halva passet kunder jag ta av den, och det gick utmärkt att rida ändå!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 116
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 864
Senast: Balahé
·
Ridning Jag är riktigt konfunderad. Är medryttare på en fullblodskorsning som gärna går med huvudet väldigt högt, han har alltid martingal. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 548
Ridning Ja, hur hittar man dom? Kottas borde väl ändå räknas tycker jag med hans (feta) bakgrund... Men när vet man t ex vart han dyker upp...
2
Svar
29
· Visningar
4 991
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar