Skulle ni rida för en tränare som tycker att graman och skarpa bett är bra lösningar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skulle ni rida för en tränare som tycker att graman och skarpa bett är bra lösnin

Nej det skulle jag definitivt inte göra. Håller dessutom med Fredrik_

Sv: Skulle ni rida för en tränare som tycker att graman och skarpa bett är bra lösnin

Jag gillar inte heller hjälptyglar, tycker att man skall kunna rida hästen utan dem, annars är det brist på kommunikation.

Däremot när det gäller bett så är det ju så att hästarna ser olika ut i munnen så att ett bett som vi tycker verkar milt t.ex. en tränsbett som är ganska tjockt, är i själva verket ganska obehagligt för hästen att ha i munnen då det tar för stor plats. Man bör passa ut bettet så att man inte förstör hästens tänder. Man började använda tvådelat tränsbett inom militären då det var skarpare än stången (ej kandaret):crazy: det glömmer man lätt i dagens läge.

Och sedan är det ju så att det inte är bettet som är skarpt utan ryttarens hand. Och ju mindre du behöver göra med handen dvs ju tydligare hjälper med handen du kan göra men med minsta möjliga ansträgning, desto bättre. :bump:

glömde dessutom skriva att du bör se med egna ögon hur lektionerna går till samt även prata med tränaren och varför eleverna använder graman. Har hon inget vettigt svar så bör du nog kolla efter en annan tränare...

*kl*

Jag är av åsikten att gramanen kan vara till god hjälp ibland. Min ena häst kan vara rätt så vild och då sätter jag tacksamt på gramanen för att han inte ska gå i luften så mycket. Min gamla häst var spänd och svår att få kontakt med ibland, då hjälpte gramanen också till och hon kände sig trygg med stödet den gav. Nu är det ju jättelätt att dömma av alla er motståndare till hjälptyglar, att jag inte kan rida riktigt som tycker att min häst är för vild och att jag knödde ihop den andra på gramanen. Men så är det inte, men det är också helt omöjligt att förklara via internet.

Min tränare är absolut inte typen som rekommenderar graman till varenda kotte, men på båda mina hästar som jag har nämnt tyckte även hon att det funkade bra på träning. När man använder graman gör man inte det som lösning på problemet utan som en väg ur problemen.

När man använder graman gör man inte det som lösning på problemet utan som en väg ur problemen.

Stämmer, hjälptyglar i allmänhet är en hjälp att ta sig ur problem men ingen lösning.

Hjälptyglar är just hjälp ett tag men allas mål bör ju vara att rida utan hjälptyglar o skarpa bett... därför gillar jag inte tanken på en ridlärare som förespråkar sådana verktyg.

Jag håller inte med om att det ger så mycket att titta på andra ekipage och höra vad tränare ger för råd till dem om man inte vet mycket väl hur deras hästar är att rida och så. Jag skulle nog rida en lektion och prova och se vad tränaren föreslår för mig och min häst och utvärdera efter det. Man måste ju inte sätta på hjälptyglar och/eller skarpare bett om man inte vill det. Passar det inte behöver man inte rida fler lektioner för den tränaren men då har man i alla fall provat.

det är ju skillnad på en häst som är vild och farlig, då är gramanen en säkerhetslina mer än en hjälptygel...

Nej, inte om det av tränaren ansågs vara en universallösning.

*raderad* (Dublett)

Som andra sagt innan så bör du titta på ett par lektioner och kanske prova själv.

Jag tycker inte inspänningstyglar och skarpa bett är fel i sig. Jag rider helst utan hjälptyglar och på vanligt bett men om vägen dit kan underlättas av hjälptyglar, så varför inte? Det är som med allt annat, man ska veta vad man gör för att få ett bra resultat. Fördelen som jag ser det med graman är att man kan släppa på den när hästen går rätt. Sen så funkar hästar olika, så det är svårt att veta varför tränaren har rekomenderat graman och skarpa bett till andra ryttare. Det är svårt att kunna se från marken hur en häst är å rida och vilka problem den har.

Nej, om hon kommer med graman efter endast 10 min tycker jag inte hon har sett tillräckligt för att kunna avgöra det. Tycker självklart hon kan föreslå det men att man ska komma överens om det tillsammans och att hon även ska berätta varför hon vill använda det.

Nej, om hon kommer med graman efter endast 10 min tycker jag inte hon har sett tillräckligt för att kunna avgöra det. Tycker självklart hon kan föreslå det men att man ska komma överens om det tillsammans och att hon även ska berätta varför hon vill använda det.

Jag menade mer att det inte är så lätt att som åskådare bedömma hur vida gramanen eller det skarpa bettet behövdes. Tycker ofta att folk skaffar sig en uppfattning utan att egetnligen veta vad de snackar om. Fast jag håller med dig åxå, om ens tränare vill att man ska använda hjälptyglar / skarpa bett så måste han / hon kunna motivera det. Det är tyver många kallar sig tränare och undervisar fast de inte har kunskapen till det. Man måste vara kritisk när man väljer tränare.

Jag menade mer att det inte är så lätt att som åskådare bedömma hur vida gramanen eller det skarpa bettet behövdes. Tycker ofta att folk skaffar sig en uppfattning utan att egetnligen veta vad de snackar om. Fast jag håller med dig åxå, om ens tränare vill att man ska använda hjälptyglar / skarpa bett så måste han / hon kunna motivera det. Det är tyver många kallar sig tränare och undervisar fast de inte har kunskapen till det. Man måste vara kritisk när man väljer tränare.

Man behöver inta va bakom flötet bara för att man är åskådare... mycket kan man se redan utan att sitta på hästryggen o avgöra om tränaren verkar vettig eller ej.

Jag som exempel red för en tränare i hoppning o så slutade hon o den nya som kom till ridskolan spanade jag in först innan jag valde att rida eller ej o det vart EJ...:( hon uppmanade på allvar gång på gång ridskolans elever att spöa o sparka hästarna över hindren på ett brutalt sätt o det är i mina ögon fel. Det var ett hoppexempel men i dressyren finns många liknande exempel o varför då ens testa rida?

Man behöver inta va bakom flötet bara för att man är åskådare... mycket kan man se redan utan att sitta på hästryggen o avgöra om tränaren verkar vettig eller ej.

Jag som exempel red för en tränare i hoppning o så slutade hon o den nya som kom till ridskolan spanade jag in först innan jag valde att rida eller ej o det vart EJ...:( hon uppmanade på allvar gång på gång ridskolans elever att spöa o sparka hästarna över hindren på ett brutalt sätt o det är i mina ögon fel. Det var ett hoppexempel men i dressyren finns många liknande exempel o varför då ens testa rida?

Självklart ska man inte testa om man känner att den här tränaren har en inställning till ridningen som inte alls stämmer överrens med ens egen. Sen så tror jag på att vara lite ödmjuk när det gäller hur andras hästar ska ridas. Jag anser inte att jag kan se på en häst hur den är att rida eller vilket sätt som hästen lämpligast tränas på. Jag tycker inte att en tränare är dålig för att den föreslagit hjälptyglar eller starkare bett på vissa hästar. Sen som andra skrivit i tråden så är det skillnad på det och en tränare som alltid anser att man ska träna med sånna hjälpmedel. Jag tycker att Ts ska gå och titta på några lektioner och se vad hon tycker.

Graman och skarpa bett är ju inte direkt några lösningar.
Däremot så vet jag tränare som låter eleverna prova sånt för att få känna på hur det kan/ska kännas så småningom. Men detta görs enbart på träningarna och inte hela träningarna.

Det var ju en udda tolkning, hur menade hon att det skulle kännas då? Kan säga att när man "satt den" och allt känns bra under ridning är det milsvid skillnad från när man har gramman. Hua! Styggelseredskap. TS, jag skulle åkt och kollat på några av hennes träningar. Provridit för henne och om hon vill använda hjälpmedel och gå genvägar kring problemen bytt tränare.

*kl*

Jag är av åsikten att gramanen kan vara till god hjälp ibland. Min ena häst kan vara rätt så vild och då sätter jag tacksamt på gramanen för att han inte ska gå i luften så mycket. Min gamla häst var spänd och svår att få kontakt med ibland, då hjälpte gramanen också till och hon kände sig trygg med stödet den gav. Nu är det ju jättelätt att dömma av alla er motståndare till hjälptyglar, att jag inte kan rida riktigt som tycker att min häst är för vild och att jag knödde ihop den andra på gramanen. Men så är det inte, men det är också helt omöjligt att förklara via internet.

Min tränare är absolut inte typen som rekommenderar graman till varenda kotte, men på båda mina hästar som jag har nämnt tyckte även hon att det funkade bra på träning. När man använder graman gör man inte det som lösning på problemet utan som en väg ur problemen.

Fast det där funderar jag ofta på, jag kan många gånger förstå varför man väljer grammantygel. Men dom här kommentarerna som "nu tror ni kanske att jag inte kan rida men så är det inte" gör mig ganska fundersam...Hur vet du det? Jag själv anser mig inte tillräckligt duktig för att lösa alla hästars problem och försöker vara försiktig med att uttala mig om sådant..jag har dock stött på ryttare och tränare som löst riktiga värstingproblemhästar utan diverse tillhyggen..och jag pratat inte om "hokus pokus" ryttare osv utan vanliga erkända tränare. Kan det månne vara så att ni för tillfället själva inte hittat en lösning på problemet så grammanen är enklaste utvägen att använda? För det köper jag väldigt mycket mer än "det går inte utan gramman".

No hard feelings, bara funderingar.

Jag har inga problem med att tränaren hämtar en gramman till någon som vill ha hjälp med sin tjaffsiga häst som du beskrev det. Många gånger är gramanen en bra hjälp för ryttaren på det sättet att de slutar slita hästen i munnen när det inte funkar och sitter still med handen och istället börjar RIDA. Sen vad spelar det för roll, om hon skulle säga att du ska rida med graman får du väl säga att du inte vill det, annars spelar det väl ingen roll om alla andra hennes elever rider med graman, eller?

Jag har funderat över att börja rida för en välutbildad tränare som kommer till ett stall en bit härifrån.

Men har börjat tvivla då jag pratat med några som ridit för henne och hört att hon ofta rekommenderar graman och skarpa bett, till sina elever.

T ex en bekant som tränade för henne för första gången i hopp om att få hjälp med sin tjaffsiga häst, så gick tränaren efter bara tio minuter och hämtade en graman....:crazy:

Tycker inte om det jag fått höra då jag är emot alla sorters hjälptyglar och skarpa bett.

Vad tycker ni??

jag hade inte ridit för henne.
jag fick tag i en som skulle träna mig och min 4 åring, hon ville sätta på både spö o sporrar och att jag skulle typ "dra" ihopa henne när hon väl gick fram. Hmmm inget vinnande koncept i mina öron. Förövrigt så gick hon i bra form, dock lite låg "unghästform". men så är hon ingen grand prix häst heller, hon utbildas. Tro mig, tränaren va inte välkommen tillbaka och vi avslutade inte ridpasset

Jag har inga problem med att tränaren hämtar en gramman till någon som vill ha hjälp med sin tjaffsiga häst som du beskrev det.
Men VARFÖR tjafsar den? För att den tycker det är kul att vara dum?

jag orkar inte gå in på vad jag tycker om just graman. skarpa bett är inget jag använder mig utav däremot.

men jag tycker att du svarar på din egen fråga. du skriver
Tycker inte om det jag fått höra då jag är emot alla sorters hjälptyglar och skarpa bett.
då om jag vore dig skulle jag inte rida för den tränaren, om hon inte använder sig av metoder du gillar!
Svårare än så är det ju inte:idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 116
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 864
Senast: Balahé
·
Ridning Jag är riktigt konfunderad. Är medryttare på en fullblodskorsning som gärna går med huvudet väldigt högt, han har alltid martingal. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 548
Ridning Ja, hur hittar man dom? Kottas borde väl ändå räknas tycker jag med hans (feta) bakgrund... Men när vet man t ex vart han dyker upp...
2
Svar
29
· Visningar
4 991
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar