Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När man använder graman gör man inte det som lösning på problemet utan som en väg ur problemen.
Nej, om hon kommer med graman efter endast 10 min tycker jag inte hon har sett tillräckligt för att kunna avgöra det. Tycker självklart hon kan föreslå det men att man ska komma överens om det tillsammans och att hon även ska berätta varför hon vill använda det.
Jag menade mer att det inte är så lätt att som åskådare bedömma hur vida gramanen eller det skarpa bettet behövdes. Tycker ofta att folk skaffar sig en uppfattning utan att egetnligen veta vad de snackar om. Fast jag håller med dig åxå, om ens tränare vill att man ska använda hjälptyglar / skarpa bett så måste han / hon kunna motivera det. Det är tyver många kallar sig tränare och undervisar fast de inte har kunskapen till det. Man måste vara kritisk när man väljer tränare.
Man behöver inta va bakom flötet bara för att man är åskådare... mycket kan man se redan utan att sitta på hästryggen o avgöra om tränaren verkar vettig eller ej.
Jag som exempel red för en tränare i hoppning o så slutade hon o den nya som kom till ridskolan spanade jag in först innan jag valde att rida eller ej o det vart EJ... hon uppmanade på allvar gång på gång ridskolans elever att spöa o sparka hästarna över hindren på ett brutalt sätt o det är i mina ögon fel. Det var ett hoppexempel men i dressyren finns många liknande exempel o varför då ens testa rida?
Graman och skarpa bett är ju inte direkt några lösningar.
Däremot så vet jag tränare som låter eleverna prova sånt för att få känna på hur det kan/ska kännas så småningom. Men detta görs enbart på träningarna och inte hela träningarna.
*kl*
Jag är av åsikten att gramanen kan vara till god hjälp ibland. Min ena häst kan vara rätt så vild och då sätter jag tacksamt på gramanen för att han inte ska gå i luften så mycket. Min gamla häst var spänd och svår att få kontakt med ibland, då hjälpte gramanen också till och hon kände sig trygg med stödet den gav. Nu är det ju jättelätt att dömma av alla er motståndare till hjälptyglar, att jag inte kan rida riktigt som tycker att min häst är för vild och att jag knödde ihop den andra på gramanen. Men så är det inte, men det är också helt omöjligt att förklara via internet.
Min tränare är absolut inte typen som rekommenderar graman till varenda kotte, men på båda mina hästar som jag har nämnt tyckte även hon att det funkade bra på träning. När man använder graman gör man inte det som lösning på problemet utan som en väg ur problemen.
Jag har funderat över att börja rida för en välutbildad tränare som kommer till ett stall en bit härifrån.
Men har börjat tvivla då jag pratat med några som ridit för henne och hört att hon ofta rekommenderar graman och skarpa bett, till sina elever.
T ex en bekant som tränade för henne för första gången i hopp om att få hjälp med sin tjaffsiga häst, så gick tränaren efter bara tio minuter och hämtade en graman....
Tycker inte om det jag fått höra då jag är emot alla sorters hjälptyglar och skarpa bett.
Vad tycker ni??
Men VARFÖR tjafsar den? För att den tycker det är kul att vara dum?Jag har inga problem med att tränaren hämtar en gramman till någon som vill ha hjälp med sin tjaffsiga häst som du beskrev det.
då om jag vore dig skulle jag inte rida för den tränaren, om hon inte använder sig av metoder du gillar!Tycker inte om det jag fått höra då jag är emot alla sorters hjälptyglar och skarpa bett.