Tränare i Klassisk Dressyr?

Sv: Tränare i Klassisk Dressyr?

Personligen tror jag att ju bättre tränare (eller ryttare för den delen) desto bättre grunder, och desto mer pedagogisk/effektiv med att lära ut grunderna. Eftersom det är en sammansättning av grunderna som avgör hur långt man kommer, svåra rörelser är ju "bara" en ihopsättning av många pusselbitar som ska klaffa, gör det inte det så backar man tillbaka och kollar av vilken pusselbit som inte fungerar, jobbar med det.

Sen menar jag inte att alla borde träna för svindyra tränare för det, men jag tycker det skulle bli väldigt tråkigt om tränarna hade inställningen i ditt inlägg - att det skulle bli tråkigt att träna gröna elever. Det måste ju vara desto roligare att kunna forma ett grönt ekipage från början och följa utvecklingen! :) Som åskådare tycker jag det är roligast med ekipage på olika nivåer, gärna en -några gröna, några som kommit en bit på väg (men som ofta ändå är olika, styrkor och svagheter) och gärna någon iallafall som man kan sitta och dreggla över lite sånt som man inte ser till vardags, mer avancerad ridning! :d
Om vi nu ska vara såna så tror jag ju inte det skulle vara roligt att bara sitta och titta på korrigering av tidigare felinlärning heller, alltså att det enda tränaren får göra är att försöka få ekipagen nöta om felinlärda grunder, om denne är enligt min teori, mer skicklig i grunderna.
 
Sv: Tränare i Klassisk Dressyr?

Vart är den kursen någonstans? Om den är i närheten skulle det vara roligt att åka och titta.

Kristianstad södra skåne, googlar ni hans namn kommer arrangören upp som även håller på med centrerad ridning.
Pm:ar arrangören till er.
 
Sv: Tränare i Klassisk Dressyr?

Självklart är det viktigt med bra grunder, men det är ju fortfarande lite fånigt att ta de grunderna tex med en landslagstränare. Vid det här laget är väl de flesta större klassiska tränarna hyfsat etablerade i sverige och har åtminstone några elever sen längre tillbaka som själva är tränare. Det blir ju som en trappa uppåt, och bara för att man flyttar upp ett eller flera steg längs tränartrappan innebär det inte att man lägger ner mindre tid på grundridningen. Den ska ju trots allt finnas där hela tiden i allt man gör!
Min tolvåriga medryttare tex rider främst för mig, och var fjärde vecka för min tränare. Vars andra elever i sin tur rider varje vecka för denne och de som har kommit längre har/ska upp längst upp i skalan och träna för han däruppe.
Jag tycker alltså inte det är rimligt att skicka tex en tolvåring på en shetlandsponny till fd chefen på spanska ridskolan bara för att hon ska lära sig korrektast möjliga grundridning...

Nånting som jag också noterat är att har man en helgkurs för en sån där riktigt stor tränare så är det bara de mer rutinerade ryttarna som klarar av att ta in all information och verkligen få den att fastna. Övriga ryttare är på riktigt mos i hjärnan bara efter ett par pass. Det är nämligen också nånting jag tycker man ska tänka på innan man anmäler sig till en sån träning. Har jag erfarenhet nog att tillgodogöra mig all kunskap som kommer slängas på mig. Om inte kanske det faktiskt är bättre att man lägger pengarna på inte en dyr träning för Den Store, utan tre kontinuerliga träningar för Den Mellanstore och verkligen ser till att lärdomarna fastnar. Och sen kan man gå vidare. Annars har man faktiskt slösat med tränarens tid.
 
Sv: Tränare i Klassisk Dressyr?

Det kan säkert vara både och, lite beroende på ekipaget, tränaren och situationen.
Mos i skallen är ju det jag menar är positivt för då har man mycket att processa och lär sig även i efterhand så länge man har intresset att ta till sig, förstå, försöka, är man riktigt grön har man förhoppningvis kunniga runtomkring sig som man kan rådfråga om det blir för rörigt eller man stöter på problem. Pengamässigt kan det tyckas fånigt, men resultatmässigt tror jag ändå det blir bättre ju större kunskap som finns till hjälp, jag anser ju också att en bra tränare ska kunna lägga sig på rätt nivå utifrån ekipaget.
Att en tränare är på hög nivå är ju egentligen inget bevis för att denne är en bra tränare alltså som klarar av att lägga upp det pedagogiskt, anpassa till alla möjliga olika ekipage osv, jag skulle nog inte påstå att det är så skicklig tränare om denne bara klarar av att förbättra redan hyfsat långt utbildade ryttare.
 
Sv: Tränare i Klassisk Dressyr?

Nånting som jag också noterat är att har man en helgkurs för en sån där riktigt stor tränare så är det bara de mer rutinerade ryttarna som klarar av att ta in all information och verkligen få den att fastna. Övriga ryttare är på riktigt mos i hjärnan bara efter ett par pass.

Mycket bra inlägg! :bow:
Jag citerade några av raderna, därför att jag sett detta på nära håll.
 
Sv: Tränare i Klassisk Dressyr?

Självklart finns det undantag och fluktuationer, men ingen av oss känner personligen alla som rider i sverige så man får ju hålla sig lite i generaliseringar och gå efter vad man ser mest. Dra ett tvärsnitt så att säga :laugh:

Om man tar tex kurserna som K håller i sverige. På tre dagar är det fem pass per ryttare och totalt åtta ryttare per kurs. Det är nästan ofelbart varje kurs att jag måste ta en paus och gå ner till stallet just för att det är så otroligt mycket information man matas med. Och då dels så är jag inte ridande deltagare och är vid det här laget ganska van att lyssna på honom. En av tjejerna som red sin första kurs i somras blev så trött i huvudet andra dagen att hon helt plötsligt inte kunde skilja på höger och vänster längre. Från att ha ridit jättefina diagonalslutor i trav en kvart innan. Hon är jätteduktig, men har bara en häst och rider lika mkt som en normal svensk som gillar dressyr. Inte som ett proffs/semiproffs med fyra hästar i stallet. Jag tror att för att jobba upp tolerans för så mycket information måste man vara hyfsat van att träna ganska intensivt.

Man når liksom en punkt där hjärnan inte klarar att hantera mer information på en gång och då slutar den ansamla mer.
Sen vet jag inte, det kanske är lite annorlunda med tränare som kommer oftare. K bygger en stor del av sin undervisning på att förutsätta att hans elever inte har tillgång till nån annan tränare tills han kommer tillbaka. Han matar nästan varje pass sprängfullt med information för att ryttarna ska kunna göra sin homework rätt till nästa gång han kommer. "I can give you the information, but you have to do the work" eller nåt liknande brukar han säga. Och när nån med (vad var det TS sa?) hans Feta bakgrund har ungefär 2,5h på sig att mata ryttare med kunskap, då är de rätt mätta när han är klar :D

Men jag ser inte riktigt varför en stor tränares kompetenta elev inte skulle kunna göra ett fullständigt tillfredsställande jobb med att lära ut grunderna? Om det är nånting den borde ha extra god koll på så är det väl just grundridningen. Om man jämför det med en skolsituation så finns det förstås ingenting som säger att det inte skulle fungera alldeles utmärkt med en matematikprofessor/nobelpristagare som mattelärare i ett lågstadie. Men vad är det för fel på lågstsadielärare? 5*2 är samma på alla nivåer.

Immer: Tack!:o
 
Sv: Tränare i Klassisk Dressyr?

Det behöver inte vara fel, men jag tror att det snabbt kan tunnas ut i kunskap och pedagogik för varje snäpp ifrån "källan" och kan vara ganska stora individuella avvikelser.
Det du pratar om låter egentligen som ett trist upplägg, att fullkomligt ösa ut information och förvänta sig att åskådarna ska kunna ta det till sig. Är det någon som bara kommer någon enstaka gång per år kan jag förstå att det blir så, och att man får försöka ta till sig så mycket man kan. Men det kanske hade varit bättre att sammanställa en bok eller ett häfte som redogör den teoretiska grunden i ridningen, så man inte överbelastar kursen i sig med teori och detaljer? Nog finns det mer pedagogiska upplägg.
 
Sv: Tränare i Klassisk Dressyr?

Fast de teoretiska grunderna förväntas väl ändå sitta innan man tar sig iväg på en kurs. Om grundridningen är såpass invecklad att det behövs en bok för att ens förstå den vill jag inte veta hur svår den blir att genomföra i praktiken. Sen finns det ju förstås inriktningar där man måste läsa tre böcker innan man vet hur man kan göra en rund volt men den klassiska dressyrens teoretiska grunder är inte rocket science direkt och finns hyfsat väl tillgänglig i gamla ridläror osv. Men nu handlade tråden om just Klassisk Dressyr. Kurserna jag varit på är inte på långa vägar fulla med teori. Snarare fulla av träning i ryttarkänsla, timing och övningar för att stärka och gymnasticera hästen.
 
Sv: Tränare i Klassisk Dressyr?

Jag har faktiskt varit på en kurs som åskådare just i det sammanhanget; som ung "rookie" som ville lära mig klassisk fransk dressyr, köpte en bok och den kan jag än idag gå tillbaka till för att det är intressant att jämföra "tänk", detaljer kan göra väldigt stor skillnad i helheten och tvärtom så kan man ibland bli överraskad av hur lika "tänk" två olika tränare har teoretiskt och det ändå ser väldigt olika ut i praktiken.
Men jag tror att man som åskådare eller när man läser på teori får tänka att det är just teoretiskt, det brukar krävas praktisk hjälp också regelbundet (även om det kan gå ett bra tag emellan så är ju det bättre än inget) för att förstå det teoretiska och applicera till sin egen ridning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp