Skulle ni rida för en tränare som tycker att graman och skarpa bett är bra lösningar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skulle ni rida för en tränare som tycker att graman och skarpa bett är bra lösnin

Men nu var det ju just så att i detta fallet så kunde ryttaren förhindra en resning genom att ha graman då tycker jag det låter som att det kan vara en bra grej. Jag förutsätter att ryttaren kan rida med graman och där med släppa efter på gramanen exakt då det behövs. Kan man inte det kan det ju bli problem och då kan jag hålla med om att man inte bör rida med graman!

Ja jag skulle aldrig våga chansa, jag tror det beror på okunnighet om ev konsekvenser faktiskt. Hur släpper du efter en graman om hästen hålls in med den för att inte kunna resa sig, men ändå lyckas, då ska det nog mirakel till om du ska lyckas släppa efter enbart på gramanen medan hästen är på väg upp. Sånt går blixtsnabbt och enbart det faktum att den hålls fast av gramanen när den börjar resa sig gör att den blir ur balans och kan gå omkull direkt. Men men
det är ju inte förbjudet så självklart gör folk som dom vill.....:crazy:

Sv: Skulle ni rida för en tränare som tycker att graman och skarpa bett är bra lösnin

ne det skulle jag aldrig göra

Som jag nämnt tidigare brukar jag ju inte rida med graman. Men skulle jag nu göra det och jag satt på en häst som reser sig hade jag förmodligen gjort som jag brukar göra lättar från sadeln och sträcker fram båda händerna mot hästens mun/öron för att inte dra i hästen. Då följer ju även gramanen med. Vi får ju anta att ryttaren inte dragit ihop hästen så att den går med nosen i bogen.

Hur kan en graman göra så att man känner hur det ska kännas??? Hästen jobbar ju inte bättre för att man sätter på en graman. :confused:

Beror väl på varför man sätter på en graman :smirk:

Och jo det finns faktiskt hästar som jobbar bättre med graman än utan vid vissa tillfällen

Är hästen SÅ vild kanske man bör se sig om efter en häst som man klarar av bättre?! :idea:

Eller så kanske det är en häst som kommer från en annan som varit rädd för den.

Eller så kan det vara ett fullblod från banan som håller på att omskolas/lugnas efter löpkarriär.

Finns många tillfällen där en häst kan vara besvärlig att rida utan för den delen vara nuvarande ryttarens fel.

Det tar ju liksom inte en dag att omvända en häst :smirk:

Jag tycker personligen inte att inlägget är onödigt.
Jag anser att om man inte klarar av sin häst utan graman så bör man kanske ha en lugnare/snällare häst. ÄVEN om det "bara" är i vissa perioder.
Man ska ju inte behöva ha en nödbroms för att kunna rida då är det ju något som är fel.
Men det är ju min åsikt.

Du har kanske inte fått så många hästar som är sönderridna eller fullblod från bana??

Om det behövs en tillfällig nödlösning och du klarar av att hantera dessa hjälpmedel så är det absolut inget som förstör hästen.

Jag rider inte hästar som reser sig ;)
Och beroende på hästen så kan jag självklart inte säga såhär i förväg vad jag skulle göra, men jag vet att jag skulle klara ut det utan graman!Det finns "tusen" andra sätt att göra.

Jag har inte pratat något om personens mognad, men jag tycker inte man ska ha en häst man inte klarar av!
Om hästen blir så "vild" så man måste använda en graman så är den helt enkelt för svår.

Om du anser att du skulle klara av att rida till hästar med redan problem så tycker jag att du skall börja med det omedelbart.

Någon måste ju rida till dessa hästar, vem skall i så fall göra det?? Du?

Jag anser att bara för att man använder en graman på problemhästar så betyder det inte att man är en sämre ryttare. Hur vet du att den personen inte redan försökt alla dessa "tusen" sätt först??

Jag anser att man mkt väl kan rida på graman OM man klarar av det! På vissa hästar är det bra, andra inte. Speciellt hästar som tex kommer direkt från banan är det väldigt bra att visa dem "vägen" och inte riskera att det händer en olycka då de är emormt taggade

eftersom du själv lagt ut frågan här är du tveksam till att rida för den här tränaren eftersom hon rekommenderar sina elever att använda graman. dvs du tror inte att det är rätt sätt för dej att rida på. så, varför inte kolla efter en annan tränare som inte använder graman?

hehe hoppas nån fatta nå av mitt luddiga inlägg lycka till i varje fall:)

En storhäst jag rider lite nu har gått MKT på gramman och när jag nu jobbar henne i dressyren så förstår hon inte vad eftergift är, hon söker sig inte framåt och tar inte stöd eftersomhon inte kunnat ge eftergift eller inte kunnat ta stöd på bettet innan då hon har haft gramanen, där är det stora problemet med graman.

Fast jag förstår inte riktigt hur du menar nu??

Gramanen har ju ingen som helst egen verkan, det är ju handen som håller i den som avgör hur pass mkt eftergift man ger eller inte.

Man behöver ju inte krampaktigt hålla i den hela tiden. ÄVEN om det finns ryttare som rider så på just graman.

Jag själv rider inte speciellt mkt dressyr på graman utan det är mer på de hästar som kommer hit som det redan är problem med. Men min graman hänger mest lös hela tiden förutom om något händer dvs :crazy:

men det finns ju alltid en anledning till varför hästen springer omkring med huvet i luften, den gör det ju inte för att vara dum. eftersom hästar inte har den förmågan att tänka så.(som tur är:))
en graman löser inte det problemet enligt mej. tvång löser inget och hästen mår inte bra av det. för att hästen ska böja på nacken så måste den komma in under sig med bakbenen och höja ryggen, en graman har inte den effekten. hästen blir istället framtung och lägger sig på bogarna och går bakom handen. men allt det har vi diskuterats i andra trådar men jag skulle aldrig rida för en tränare som rekommenderar graman. OM INTE det kan bli farligt att rida då kke man måte ha graman för att hästen inte ska resa sig och slå runt tex.

Gramanen har ju ingen som helst egen verkan, det är ju handen som håller i den som avgör hur pass mkt eftergift man ger eller inte.

Man behöver ju inte krampaktigt hålla i den hela tiden. ÄVEN om det finns ryttare som rider så på just graman.

Håller med till 100 % :idea:

Du kan ju faktiskt visa vägen framåt neråt med gramanen. Men bara för att du använder graman så betyder inte det att du förglömmer dina andra hjälper, så som skänklar och säte. Du kan ju inte sluta rida med dem bara för att du har gramanen fram.

Det stämmer bra med "du har fram vad du inte gjort bak" men man måste visa vägen och det är ett alternativ.

Förstår inte hur folk rider med graman när det är så rädda för den. De få gånger jag rider med den så använder jag inte den för att dra ihop nacken på hästen - framåt neråt tänker jag! Men ni måste rida väldigt illa på graman om ni är så rädda för den. Men kan ju faktiskt använda den på olka sätt.

Eller så kan det vara ett fullblod från banan som håller på att omskolas/lugnas efter löpkarriär.

Varför skulle du ha graman på dem:confused:

Fullblod är de hästar jag minst av alla skulle vilja ha en graman på.

En gammal travare som gått uppkäkad länge, kanske, då kan jag förstå att man tänker tanken.

Varför skulle du ha graman på dem:confused:

Fullblod är de hästar jag minst av alla skulle vilja ha en graman på.

En gammal travare som gått uppkäkad länge, kanske, då kan jag förstå att man tänker tanken.

De fullblod jag har haft har varit hästar som gått ett bra tag på banan och är så långt ifrån form som man kan komma. De har dessutom varit rätt vilda och bockat och slängt sig för andra hästar.

Jag har haft graman på dessa i början för att visa vägen och för att slippa bli avbockad rent av säkerhetsskäl.

Jag jämför inte ens med travare :crazy:

Jag känner inte igen att det skulle vara så svårt att det krävs graman, mer att de kunnat ha en tendens att gå bakom hand men det gör ju inte gramanen att det blir bättre:cool:

Jag vet inget om travare det var bara en tanke att en travare som gått länge uppkäkad kan vara rätt "felvänd" i sin kropp:crazy:

Hästen går inte bakom hand osv. på gramanen om man inte rider den så.

Jag HAR ridit hästar som stegrar sig, så jag vet att jag klarar ut det.
Och om jag nu inte skulle göra det skulle jag heller inte rida hästen!

Jag har inte sagt att det är 'farligt' att sätta på en graman, jag anser bara att man bör klara av sin häst utan....

Förstår inte varför man ska behöva sälja sin häst om det går att redo ut dom få ögonblicken det gäller med ett såpass enkelt och snällt hjälpmedel.

...Jag anser att gramanen är ett skarpt hjälpmedel och om man inte klarar av sin häst utan det som hjälp så tycker jag inte man är tillräckligt kunnig för hästen helt enkelt.
ÄR man tillräckligt kunnig så klarar man ut det utan!

Senast ändrad:

Om det nu finns tusen andra sätt att få en häst att sluta resa sig så är det nog dags för dig att sätta dig på en häst som reser sig!

Varför? Jag föredrar väluppfostrade hästar.

(Och som sagt, jag har ridit hästar som stegrat och enda gången det gått dåligt/inte gått var när jag var nybörjare. :p )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 116
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 864
Senast: Balahé
·
Ridning Jag är riktigt konfunderad. Är medryttare på en fullblodskorsning som gärna går med huvudet väldigt högt, han har alltid martingal. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 548
Ridning Ja, hur hittar man dom? Kottas borde väl ändå räknas tycker jag med hans (feta) bakgrund... Men när vet man t ex vart han dyker upp...
2
Svar
29
· Visningar
4 991
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar