Skulle en border collie fungera?

Magicalmonsters

Trådstartare
Har haft border collie som favoritras i 2 år nu. Har en schäfer för tillfället som haft problem som sprungit efter bilar, hoppat på människor och m.m, men har blivit bättre och bättre nu.

Jag leter nu efter en hund som jag kan tävla på i hög nivå och fastnade så klart för border collie. Saker jag tänkt syssla med är lydnad, agility, tricks, freestyle och bruks utöver promenader varje dag.

Nackdelen är ju deras vallande. Jag skulle kunna erbjuda att försöka på godkänt vallprov, men är rädd att om jag inte vallar ofta så blir hunden galen även fast jag aktiverar den med sporter varje dag... Skulle den klara sig överhuvudtaget utan vallning eller lite gran eller måste den verkligen ha nonstop vallning varje vecka? + att jag hade tänkt hålla på med vallning i fall det skulle bli en, men tycker synd om fåren och vill inte hålla på aktivt som hobbyvallare egentligen då fåren blir så stressade när det vallas...

Har pratat med en tjej med tre border collie och hon bor på en gård och vallar med sina när dem ska flytta fåren och sa att om man låter dem använda huvudet och håller på med typ agility så skulle dem klara sig.
Skulle det funka och vad har ni får åsikter som skulle göra mig lite klokare? :)

Sv: Skulle en border collie fungera?

Varför inte en Aussie istället? Är de av nättare typ ser de ut som BC's, du får vallhundsmentaliteten men slipper vallningen. Eller kelpie, de är jämnare.

har du haft schäfern sen den var liten?? eller varför har den såna problem??
kanske du ska koncentrera dig på den hunden du har istället för att ta in yttersligare en arbetsnarkoman!!??
med otur får du en sån *hysterisk* BC som inte klarar en dag utan hårt arbete och ihop med en hund om redan har en el problem verkar det osmart faktiskt...
träna in schäfer istället!!

Hade henne som valp och det var dem problem hon hade som medfödd :P
Kommer inte precis skaffa en hund nu heller utan om kanske 1-3 år.

Varför jag är inne på en ny hund är för att den jag redan har är oregistrerad. Var inte inne på hund då vi först skaffade henne, men fick intresset av att träna henne sen.

Skulle det funka och vad har ni får åsikter som skulle göra mig lite klokare? :)

Nej.

Har du en schäfer som du inte lyckas hålla nöjd kommer du knappast få en trevlig vardag med en av hundvärldens mest arbetskrävande raser.

Och vallningen är inte en nackdel, vallningen är själva definitionen av BC! En BC som inte vallar är en kass BC.

Du kan tävla allt utom bruks (av grenarna du nämner) med oregistrerad hund.

Hade henne som valp och det var dem problem hon hade som medfödd :P

Dvs med stor sannolikhet träningsrelaterade. Sorry att jag låter hård, men om man inte är en jäkel på att läsa och träna hund, så är BC en fruktansvärt krävande ras. De kommer INTE mjuka, föriga och väluppfostrade från första start, snarare tvärt om. Det finns en anledning till att det inom rasklubben skämtsamt pratas om de fyra naturkatastroferna: Vulkaner, tsunamis, jordbävningar och BC-valpar...

En tjej vars blogg jag följer har ett tiotal sibbar och hennes kille har en aussie. Hon säger öppet att det är den jobbigaste valpen hon någonsin träffat. Det säger en del...

Har inte hittat en aussie som är så pass small och nät som en border collie. Var inne på rasen(tänkte dumpa tanken på bc), men dem känns så mycket segare och gillar inte när hunden ser så stor ut och är för ''fluffig'' i steget när den hoppar runt på agility banan utan vill ha en hund som satsar allt och inte lika självständig som visa aussie kan vara.

Är även inne på kelpie(inte utseende) lika mycket som border collie, men kan inte bara släppa en ras som man fastnat för så mycket efter att ha sätt hur bra dem är ute på tävlingar. Troligen så blir det en kelpie i alla fall. Har sett en del bc som gör bra ifrån sig utan att behöva valla, men vad vet jag och kanske innerst inne är dem olyckliga?

Nej.

Har du en schäfer som du inte lyckas hålla nöjd kommer du knappast få en trevlig vardag med en av hundvärldens mest arbetskrävande raser.

Och vallningen är inte en nackdel, vallningen är själva definitionen av BC! En BC som inte vallar är en kass BC.

Håller henne nöjd. Hon hade beetenden som valp och har nu vuxit ifrån dem efter alla träning :')

Inte heller har jag tänkt skaffa hunden nu utan om några år. Ville bara ha lite åsikter om det gick att ha en utan att dem ska behöva valla? Skulle kunna valla med den, men inte ofta och det är det jag är rädd för. Alltså att om det inte blir ofta så blir den olycklig...

Nackdelen är ju deras vallande. Jag skulle kunna erbjuda att försöka på godkänt vallprov, men är rädd att om jag inte vallar ofta så blir hunden galen även fast jag aktiverar den med sporter varje dag...

Att träna upp sin första hund till VP är inget man gör i en handvändning. De flesta får hålla på 2-4 ÅR innan det öht är att tänka på! Att hunden föds med egenskapen betyder INTE att det är lätt att träna upp samarbetet och den egna förmågan att läsa får/förstå vallhundsträning.

Skulle den klara sig överhuvudtaget utan vallning eller lite gran eller måste den verkligen ha nonstop vallning varje vecka?

Det beror helt och hållet på individen, och du kan ALDRIG förutsäga det när du köper en valp. Min hane med "medioker" vallstam är en riktig arbetsidiot, båda grabbarna med superb, prestationsinriktad vallningsstam klarar absolut av att vila några dagar från vallningen och har lätt att koppla av, och tiken från prestationsavlade arbetslinjer blir helt enkelt inte trött. Någonsin. Samtliga mina används huvudsakligen till arbete med får.

+ att jag hade tänkt hålla på med vallning i fall det skulle bli en, men tycker synd om fåren och vill inte hålla på aktivt som hobbyvallare egentligen då fåren blir så stressade när det vallas...

Det här gör att jag misstänker att du öht inte läst på om vare sig rasen eller vallning. Åk ut till någon duktig uppfödare/tränare/bonde som använder sina hundar till arbete, och sätt dig in i vad det är innan du ens funderar på att skaffa en hund som uteslutande avlats för vallning i flera hundra år.

Skulle kunna valla med den, men inte ofta och det är det jag är rädd för. Alltså att om det inte blir ofta så blir den olycklig...

Vallning är inte som andra grenar, som man kan träna lite sporadiskt då och då. Det krävs massor av tid och engagemang för att öht vara möjligt att få till grunderna på helt nya ekipage.

Och NEJ, man ska INTE köpa världens enda utpräglade vallhund om man inte tänker valla med den.

Har en schäfer för tillfället som haft problem som sprungit efter bilar, hoppat på människor och m.m, men har blivit bättre och bättre nu.

Det här låter inte som en nöjd och väl grundad hund. Att påstå att det är medfött är att inte förstå vikten av konsekvent och genomtänkt träning från start.

Hade henne som valp och det var dem problem hon hade som medfödd

..tanker du sa sa ar du inte redo for en bc.

" sprungit efter bilar, hoppat på människor och m.m, "

Tranings saker. Rakt av.
Saker du bor ta ansvar for, ursakta om jag later hard, men arligt talat... Fixar du inte en bastardschafers basic uppfostran sa fixar du troligen inte en BC med giddyup and go.

Tranings saker. Rakt av.
Saker du bor ta ansvar for, ursakta om jag later hard, men arligt talat... Fixar du inte en bastardschafers basic uppfostran sa fixar du troligen inte en BC med giddyup and go.

Skönt att jag inte är ensam "glädjedödare" här:D

Det här låter inte som en nöjd och väl grundad hund. Att påstå att det är medfött är att inte förstå vikten av konsekvent och genomtänkt träning från start.

Nej för hon var första hunden och hon var så här redan efter första veckan och var därför jag sa ''medfött''(fattar att det inte är det, men hennes pappa är lika jobbig + hennes syskon = dålig avel och mentalitet på föräldrarna vilket hon födds med också om jag inte har fel?) Hon har sjukt mycket energi, men jag håller på med henne varje dag och hon får åtminstone på även dem värsta mest tidsbristande dagarna 2 timmars promenad och lite spårande.

Tänkt lite och har fastnat för kelpie igen och om några år då jag tänkt skaffa nästa hund så blir inte inte en border collie i alla fall! :) Vill inte göra bcfolk sura genom att skaffa en och inte bo på en gård + att jag inte vill göra min hund ledsen och få jobba med det den vill. Aldrig blir det en jakthund heller för den delen.

Vi lyssnade på fel människor i början av min hunds valp ålder. Dem sa olika metoder som vi skulle använda som jag spyr över idag. Hon blev som hon blev och vi har gjort vårat bästa för att fixa det.

Kommer ändå inte skaffa en bc i alla fall nu då. Låter helt enkelt som att det kan bli en jobbig hund.

Tranings saker. Rakt av.

+ Migo
:bow::bow:

Skönt att jag inte är ensam "glädjedödare" här:D

..finns ju en anledning att jag har schafrar o inte bc *host* Bra bcs ar verkligen mindblowing, och jag vill sjalv gaaarnaaaa ha en.. nan dag... kanske... mojligen... i nasta liv? :o

TS: att dra efter bilar och hoppa pa folk ar inte genetiskt, och inte dalig mentaltiet heller. Dalig mentalitet ar att bli radd, inte avreagera, hugga, fa panik over raketer, bara med sig en dalig erfarenhet en langre tid.

Preydrive ar genetiskt, alltsa, drivet vi anvander for att trana upp vissa saker. Det ar ocksa en drive som kan ge sadana utslag som att jaga bilar. Men att det tar AR att fa det ur en valp man haft sen liten... det ar, tyvarr, bara dalig traning. Pratar av egen erfarenhet, S. anfoll bilar, drog efter bilar.. arligt talat drog han efter ALLT som rorde sig. Tog en vecka sa la han ner sitt biljagandet och utfallen. Ga pa kurser, utbilda dig sjalv, tuffa pa. :)

Lite OT men jag hade fått för mig att vp ses som rätt enkelt och knappt en merit?

Hur regelbundet bör man valla för att få till grunder? Är ju sugen på att börja med min.

Ts: bc är imponerande att se i arbete och är ju absolut mest framgångsrika, men det finns både aussie och kelpie som konkurrerar. Många säger att bc behöver valla för att må bra och det tyckte jag räckte för att välja bort rasen. Ihop med andra saker som gör att aussie passar mig bättre. Andra säger att det är svårt att få köpa utan att valla.

Lite OT men jag hade fått för mig att vp ses som rätt enkelt och knappt en merit?

Hur regelbundet bör man valla för att få till grunder? Är ju sugen på att börja med min.

Nej, egentligen är ett VP ingen merit, inom SVaK betraktar vi det nästan som ett anlagstest. Dvs klarar inte hunden ett VP så är det en kass vallhund - MEN, det betyder INTE att det är lätt att få en hund att klara VP! Det är lätt att förstöra en bra hund med dålig eller obefintlig träning, och även ett VP kräver att föraren iaf är hjälplig på att läsa får. Något som de flesta måste träna för att klara av.

De nybörjarkurserna som jag är hjälpinstruktör på bygger på att du har en befintlig relation med din hund, att den kan inkallning även med svår störning, går att ha lös överallt, förstår vad ett "stanna" betyder och är stor nog att vara tänd på får. Med den grunden så har vi en lärarledd lektion i veckan, och förväntar oss att alla ekipage tränar MINST två gånger mellan varje lektion, gärna med instruktör (mig) närvarande. Beroende på hur talangfulla ekipagen är så går det olika fort, men vi räknar med att iaf hälften kommer ta till sig tillräckligt för att på egen hand kunna träna in VP-momenten innan hösten.(VP består av 100 meter hämt (utgång, upptag, framdrivning), fösning, drivning, fålla in samt fålla ut.)

Jag tycker att man ska försöka knyta kontakter så att man kommer åt att valla ganska regelbundet, gärna 2-4 ggr/vecka första tiden. Det är "timmar bakom fåren" som behövs för att nå lugnet som behövs för att få till en god djurhantering, är man allt för sällan hos får så blir det bara stress. Det blir lättare att glesa ut träningstillfällena när hunden är rutinerad och vet hur den ska hantera fåren.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 816
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 923
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Nu är ju läget fortfarande oklart hur nästa år kommer te sig men man kan ju hoppas på ljusning iallafall. Som det ser ut nu så ligger...
2
Svar
39
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka