Skulle du ta betalt?

Sv: Skulle du ta betalt?

Precis vad jag tänkte när jag läste tråden. Sorgligt egentligen, att det ska till en sån här grej för att man ska få veta vad nån går för :( (och sen funderar jag bara lite stillsamt - hade "affären" gått som avtalat, hade väl ts fått höra det till dödagar)

jooo tack det hade jag..

Jag är hjälpsam och skulle endast ta bensin kostnad då jag själv kan stå där en dag och kan behöva hjälp.. :)

Men sedan är det en annan sak om detta skulle inträffa ofta då hade jag tagit betalt eller rent av sagt nej. Men inte om det är en engångsföreteelse.
Men bensin ersättning ser jag som självklart..

Nja, det vet jag inte. 4 timmars jobb + bensin och slitage för 1000 kr är ju vad du vill ha. Tycker hon det är för dyrt får hon väl ordna det på annat sätt. Det är ju faktiskt hennes ansvar och inte ditt.

Alltså vore det en liten hund som skulle åka ett par mil i en transportbur... Men en häst som ska lastas och lastas av. I min värld är inte det helt riskfritt alla gånger, det kan ju hända något. Ja skulle du behöva akut hjälp av henne någon gång får du väl erbjuda TVÅ tusen kronor då istället för att ha en gentjänst innestående :)

Hej!

Det här har vi diskuterat i stallet till leda..

Vi har en tjej i stallet som tidigare tagit betalt för olika tjänster (in, ut, täcken, fodringar etc), vilket ju naturligtvis är som det ska vara.

Sen flyttade hon sin ena häst till oss och plötsligt dök det upp folk som tyckte att dom inte längre behövde betala för tjänsterna, eftersom vi "hjälper varandra., det har vi alltid gjort". Sen räknade man lite på det, om vi är 4 stycken dvs 4 hästar och en av ägarna tar ut varje morgon, då hamnar vi andra efter redan från börjar eftersom passen tar slut innan vi uppnått jämnvikt (det gällde bara ut och insläpp).

Men då tyckte vissa av oss att dom kunde få kompis-pris istället.. *suck*.

Jag kan tycka att man kan köra på tjänster och gentjänster eller betalning. Ser inte att det ena utesluter det andra. Vad den enes tid är värd är inte nödvändigtvis samma som en annans..

/Lavinia, som så glatt det går på studiemedel betalar sin kompis för de tjänster hon utför.

Lustigt att man inte kan få betlat, jag kan tycka att pengar är väl ett skäligt sätt att behålla en vänskap på.... Alltså jag menar om man behöver utnyttja en vän eller en väns saker, kan man inte betala för det då ? Behåller man inte vänskapen då ? Måste allt gå genom tjänst/gentjänst ? Pengar är ju ett sätt att göra en gentjänst, kan man inte tänka så ??

Nee tid är även pengar . !! Och eftersom ni inte känner varandra så väl tycker jag inte det är mer än rätt att du tar betalt .!

Hon borde väl egentligen ha uttryckt sig som så att "Du, om du får 1000 spänn, skulle du kunna.........." Eller vilken summa hon nu hade sagt.

Tycker jag. Hade det varit en nära vän eller dylikt hade pengar inte spelat någon roll, men så verkar det ju inte vara i det här fallet. Så nej, jag tycker inte att det va något fel i det.

Då var det tydligen inte så krisigt ändå, om hon snabbt fick tag i en annan person. Självklart måste man betala för sig, hade hon penningbrist just då hade hon väl kunnat diskutera det i så fall på ett vettigt sätt med dig. Tycker inte du gjorde något fel eller hade något konstigt krav. Tycker tjejen reagerade underligt

Hej!

Det här har vi diskuterat i stallet till leda..

Vi har en tjej i stallet som tidigare tagit betalt för olika tjänster (in, ut, täcken, fodringar etc), vilket ju naturligtvis är som det ska vara.

Sen flyttade hon sin ena häst till oss och plötsligt dök det upp folk som tyckte att dom inte längre behövde betala för tjänsterna, eftersom vi "hjälper varandra., det har vi alltid gjort". Sen räknade man lite på det, om vi är 4 stycken dvs 4 hästar och en av ägarna tar ut varje morgon, då hamnar vi andra efter redan från börjar eftersom passen tar slut innan vi uppnått jämnvikt (det gällde bara ut och insläpp).

Men då tyckte vissa av oss att dom kunde få kompis-pris istället.. *suck*.

Jag kan tycka att man kan köra på tjänster och gentjänster eller betalning. Ser inte att det ena utesluter det andra. Vad den enes tid är värd är inte nödvändigtvis samma som en annans..

/Lavinia, som så glatt det går på studiemedel betalar sin kompis för de tjänster hon utför.

Hej
vid dessa tillfällen är det ju viktigt att man har klart för sig ifrån början vad som kostar och inte kostar. Det är ju ofta så att man köper sig fri ifrån fodringar in/utsläpp. Men det ska ju vara ett fast pris, man betalar in till stallägaren som sen betalar till dom som utför tjänsterna.. då slipper man ta kompispris mm..

-helena

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 550
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 691
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 393
Senast: Crossline
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 483

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka