Skulle du ta betalt?

Sv: Skulle du ta betalt?

Alltså, jag får inte riktigt ihop det. Hon hade flyttat 73 minuter från där hästen stod och du skulle transportera hästen till en annan som skulle köra vidare till henne med den, eller?
Det är klart att du ska ha betalt, men hur långt skulle du köra?

Räkna med ca 70 kr milen när du kör bil.
Så en körsträcka på totalt 15 mil = 1000:-
Sedan ska du ju ha lite själv också. lågt o svart 100:/ timmen.
Så dina 1000 spänn var ett kompispris.
Det ska du inte ha dåligt samvete för.
Är det 73 mil så skulle priset bli ca 5000 spänn för bil och kärra + 700 spänn för person.
En bil kostar ca 50 kr milen inkl driftskostnader o värdeminskning, service ,saktt o försäkring,bränsle.
20:-/mil för kärran o av o pålastning.

Senast ändrad:

Nja...

Det skulle ta 3,5 timme att köra totalt så om det är 73 mil x 2 så behöver TS hålla en hastighet i snitt över 400km/timmen för att fixa det. :D

Så 73 minuter är nog korrekt.

Fast TS skulle ju bara köra hästen till en "transportkille" inte hela vägen till hästägaren.

Måste säga att det är ett väldigt underligt tankesätt.

När jag sitter i knipa (t ex utelåst mitt i natten) är jag glad om NÅGON kan lösa det problemet. Inte tusan anser jag att låssmeden ska arbeta gratis bara för att JAG sitter i skiten?! Jag tycker det är självklart att det kostar mer än normalt med tanke på kort inställelsetid, nödsituation etc.

Men i hästvärlden ska någon annan arbeta gratis för att JAG sitter i olägenhet?! Då är det helt plötsligt är det fult att ta betalt? Jag fattar inte resonemanget ö h t. Är det inte bara himla bra att det går att lösa? Är det inte självklart att det kostar MER?!

Själv hade jag tagit betalt, debiterar 450 kr/timme exkl. moms och sedan tillkommer 45-60 kr milen (exkl. moms). Och sedan givetvis hyra av transporten.

Du får väl gratulera dig själv till att du krävde skäligt betalt, nu vet du vad hon går för en annan gång och kan med gott samvete svara nej om hon mot förmodan skulle fråga igen.

Hon är skit sur på mig, så jag tror knappast att hon kommer att fråga igen... sen bor hon 73min här ifrån så jag bryr mig knappast.

Om hon nu tyckte det var dyrt hade hon ju kunnat sagt det direkt kan jag tycka.

Hon är skit sur på mig, så jag tror knappast att hon kommer att fråga igen... sen bor hon 73min här ifrån så jag bryr mig knappast.

Men vilken jäkla dåre :crazy:
Du VAR ju onekligen beredd att hjälpa, men inte att betala för det, inte många hade ställt upp totalt gratis på denna "uppgift".
Åtminstone inte till en (tydligen väldigt snål) bekant som FÖRVÄNTAR sig att man ska göra det gratis.

Alltså, jag får inte riktigt ihop det. Hon hade flyttat 73 minuter från där hästen stod och du skulle transportera hästen till en annan som skulle köra vidare till henne med den, eller?
Det är klart att du ska ha betalt, men hur långt skulle du köra?

73 min, nej MIL!

Skulle du köra 73 mil med hennes häst?!?:eek: Då är det verkligen billigt med 1000 kr. Eller har jag fortfarande inte fattat?

Hon skulle köra och möta upp transportören som skulle vidarebefordra hästen.

jag fick ett samtal ifrån en person som jag har känt ett par år, men vi kan inte kalla varran när vänner. Hon hade flyttat 73min ifrån där jag bor och hade kvar hästen här. Hon skulle få den transporterad till hennes nya gård, men dom som skulle köra hästen till transport killen kunde inte.

Om en bekant ringt mig helt desperat och jag haft möjlighet att köra hästen hade jag gjort det, utan att be om något i gengäld. Tänkt att denna säkert skulle ställa upp på mig om jag bad om det i framtiden. Därmed inte sagt att jag tycker du gjort fel, förstår att man kan vilja ha någon form av kompensation.

Klart det inte är fel av dig att vilja ta betalt! Det tar ju både upp din tid och ger slitage på bil och släp, plus bensinkostnader och att du ställer upp på kort varsel.
Om vi vänder på det; jag skulle absolut vara villig att betala 1000 kr för den hjälpen att få hästen körd. Inte någonstans är det oskäligt.

Måste säga att det är ett väldigt underligt tankesätt.

När jag sitter i knipa (t ex utelåst mitt i natten) är jag glad om NÅGON kan lösa det problemet. Inte tusan anser jag att låssmeden ska arbeta gratis bara för att JAG sitter i skiten?! Jag tycker det är självklart att det kostar mer än normalt med tanke på kort inställelsetid, nödsituation etc.

Men i hästvärlden ska någon annan arbeta gratis för att JAG sitter i olägenhet?! Då är det helt plötsligt är det fult att ta betalt? Jag fattar inte resonemanget ö h t. Är det inte bara himla bra att det går att lösa? Är det inte självklart att det kostar MER?!

Tänkte samma sak. Hade det vart jag som "satt i skiten" - ja då hade jag gladeligen betalt för att ta mig ur den. Och hade den som hjälpte mig inte sagt att denne ville ha något för besväret så hade jag faktiskt betalt ändå. I min värld är det värt mycket att någon ställer upp, självklart ska de ha lön för mödan!

Du får väl gratulera dig själv till att du krävde skäligt betalt, nu vet du vad hon går för en annan gång och kan med gott samvete svara nej om hon mot förmodan skulle fråga igen.

Precis vad jag tänkte när jag läste tråden. Sorgligt egentligen, att det ska till en sån här grej för att man ska få veta vad nån går för :( (och sen funderar jag bara lite stillsamt - hade "affären" gått som avtalat, hade väl ts fått höra det till dödagar)

jo, så antog jag också men sedan skriver ts 73 mil på min fråga om hur långt HON skulle köra hästen. Jag lägger ner.

Lustigt att man inte kan få betlat, jag kan tycka att pengar är väl ett skäligt sätt att behålla en vänskap på.... Alltså jag menar om man behöver utnyttja en vän eller en väns saker, kan man inte betala för det då ? Behåller man inte vänskapen då ? Måste allt gå genom tjänst/gentjänst ? Pengar är ju ett sätt att göra en gentjänst, kan man inte tänka så ??

Skulle du köra 73 mil med hennes häst?!?:eek: Då är det verkligen billigt med 1000 kr. Eller har jag fortfarande inte fattat?

nej nej, det skulle jag inte, jag skulle transportera hästen till gubben som skulle köra ner hästen i en lastbil.. men det är ett par mil för mig ändå.. jag ska hämta, lasta och sen köra hästen till gubben och sen hem.. jag räknade med ca 4timmar i bilen.. så.. jag tyckte jag va billig.. men det tyckte inte hon... jag fick en utskällning iställlet för att jag va snål.

Lustigt att man inte kan få betlat, jag kan tycka att pengar är väl ett skäligt sätt att behålla en vänskap på.... Alltså jag menar om man behöver utnyttja en vän eller en väns saker, kan man inte betala för det då ? Behåller man inte vänskapen då ? Måste allt gå genom tjänst/gentjänst ? Pengar är ju ett sätt att göra en gentjänst, kan man inte tänka så ??

klart man måst få ta betalt av en kompis.. det va min enda lediga dag den veckan.. och den skulle jag bara ge till henne så där.. nu när hon bor så långt bort lär hon ju inte göra mig samma tjänst any time soon..

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 550
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 691
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 393
Senast: Crossline
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 483

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka