Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?
KL
jag hade i TS läge skrivit livstids foder.
Inte ens till bästa vänner hade jag gett bort en häst faktiskt, OM jag var så rädd att den inte skulle få det bra/säljas vidare osv. INGEN kan garantera vad som händer i ens liv, så att det är en god vän är ju faktiskt ingen garanti att det inte kan komma ett läge där denne vill/måste sälja vidare. Men det är klart - är det en nära vän är ju chansen minimal iof att denne inte skulle ta hänsyn till din vilja att hästen inte säljs vidare osv, och säkert konsultera dig om så var fallet med ett sånt läge osv. Men säker kan man faktiskt inte vara. Låt säga tex att hästen genom ett byte av miljö, hem, hållning osv, slutar att småskada sig, rids av en jätteduktig ryttare som kanske har en himla duktig tränare osv, och hästen får en skjuts i sin utbildning och blir jättefin. Det brukar vara i såna lägen som tvist kan uppstå när den som tagit över hästen (ofta har då säljaren skrivit en klausul om återköpsrätt osv i kontraktet i tron att det håller fullt ut), tycker att hästen är värd mkt mer än den var vid inköp/bortskänkes och därför vill ha pengar för dagsvärdet på hästen vilket en annan köpare är villig att betala....
Zephira. Det finns verkligen ingen lag som förbjuder att djur bortskänkes.