Skulle behöva lite tips vid inridning

P

pikoon

Hejsan alla!

Har ett sto som gått som fölmärr fram tills jag köpte henne. Hon var då inte inriden så vi har fått börja om från början men har stött på ett problem. Hon accepterar sadel vid longering i samtliga gångarter, man kan sitta på henne och vifta, hänga, prata ja allt som hon borde kunna.. Jag har försökt skritta henne med ledhjälp, hon går framåt men man märker att hon blir väldigt osäker och försöker sparka med bakbenen. Har åkt av en gång då hon började hoppa rejält, men upp igen och fortsätta kämpa.. min fråga är nu hur ska jag gå tillväga när hon beter sig såhär? Hur ska jag få henne att acceptera mig på ryggen även vid skritt, vid stilla stående bryr hon sig inte ett dugg över att ha någon på ryggen, det är enbart vid skritten som hon blir sådär. Det är väldigt svårt att sitta kvar på henne när hon börjar hoppa.. Så snälla kom med alla tips ni har, övningar ja allt ni har att dela med er av egen erfarenhet :)

Sv: Skulle behöva lite tips vid inridning

(jag förutsätter så klart att hästen är frisk och ej har ont)

Prova bara hänga på henne och (med hjälp från marken) få henne att ta ett par steg framåt. När hon väl gjort det, beröm massor. Ta det i små små steg. Räcker med ett par steg varje gång som ni utökar efterhand och till slut, om det gått bra, även försöker med ryttaren "ordentligt uppsutten". Ge hästen direkt uppmuntran genom att avsluta direkt det går bra. Det är inte bra att trilla av i det läget. Hästen lär sig väldigt fort att det är lätt att bli av med det obehagliga på ryggen. Det är viktigt att hästen lyssnar bra på rösthjälper.

När detta går bra (det kommer det att göra, även om det kan ta lite tid...) fortsätt med att longera med ryttare. Se till att hästen är rastad innan, tex genom longering. Ryttaren ska slappna av så mkt som möjligt och göra så lite åverkan som möjligt.

För en häst är det en väldigt obehaglig och sas naturvidrig situation att ha ryttare på ryggen. Så fort hästen rör sig blir ju ryttaren i viss obalans, som inte en "dödvikt", tex sadel, blir, och känsliga hästar kan reagera starkt på det. Speciellt upplever jag att äldre hästar verkar tycka det är mer obehagligt än yngre.

Jag haller med foregaende talare att hasten upplever obalans med ryttare pa ryggen och att vissa hastar ar kansligare an andra. Vissa hastar upplever ocksa obehag nar de inte kan vidga sin brostkorg sa mycket som de ar vana vid. Det blir ju alltid ett visst motstand nar en ryttare satter sig pa ryggen med ett ben pa varje sida. Det motstandet reduceras med en mjuk, foljsam och kanslig sits dar ryttaren kan folja bade hastens ryggrorelser och vidgning av brostkorgen.

Det forsta du skulle kolla upp ar din egen sits. Ar du losgjord och foljsam? Inga lar eller knan som klammer och kniper? Inga tar som petar ut? Inga halar som irriterar hasten i sidan? Vissa hastar, speciellt ston, funkar battre under en latt sits, balanserad och losgjord.

Vidare haller jag med foregaende, ta sma, sma steg och var nojd med lite. Ge hasten gott om tid att vanja sig. Anvand ledare sa lange du behover. Om hon stannar och kickar med bakbenen, lat henne sta dar ett tag medans du forsoker att vrida om ditt lar for att kunna vara sa los som mojligt. Ta sen ett par steg framat igen. Ge henne tid.

Var noga med att hasten ar lag i nacken nar du gar igang i skritt fran halt. Om hon hojer nacken, stanna och fa henne lag igen innan du ber henne att ga framat igen. Lat henne inte ta nagot steg framat (inte bakat eller at sidan heller for den delen:D) om hon inte har nacken lagre an manken.

Var ocksa noga med att varma upp hasten innan, bade sa att hon far rasta av sig, kicka ut eventuella spanningar i kroppen, men ocksa ur lydnads- och kommunikaitonssynpunkt. Jag tycker att tomkorning ar det allra basta, och jag ar noga med att hasten ar val arbetad och utbildad pa tommen innan jag paborjar inridning. Det kanske din hast ar redan, men vart att namna.

Lycka till:laugh:

Det är många som far iväg de första gångerna man skrittar.
Börja med ett steg
två steg osv...

Ryttaren känns annorlunda under rörelse och påverkar hästens naturliga balans.

Jätte bra svar, ska försöka idag igen och se hur hon beter sig =) det får ta den tid det tar, jag har inte bråttom. Vill bara att allt ska bli rätt från grunden så hon inte får otäcka minnen.

Harligt, viktigt att hon far ett bra forsta intryck, men lika viktigt att du far bra minnen! Lycka till!

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
82 745
Senast: Mineur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 679
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar